Muusikoiden.net
08.12.2016
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Keskustelua kompressoreista
1 2
Generalissimo
04.05.2015 15:30:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämmöistä asiaa mietin kun eilen reeneissä soiteltiin. Eli mulla on TCn Nova system, joka siis on tuollainen digimultiefekti. Siinä on kompressori sisäänrakennettuna. Käytän kuitenkin Novan lisäksi erisllisiä analogipurkkeja, mm wah ja flanger. No osa purkeistä voimistaa signaalia aika paljon verrattuna Nova systemin efektien vaikutukseen signaaliin. Tuo Nova Systemin oma kompura ei tahdo riittää tasoittamaan signaalia suunnilleen saman vahvuiseksi, vaan analogipurkit kun polkaisee päälle niin signaali voimistuu ihan liikaa suhteessa novan efekteihin.
 
Miten saisin signaalin yhtä voimakkaaksi analogi ja digipurkeista kun niitä on sekaisin?
 
machinehead72
06.05.2015 17:01:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä käy joittekkin pedaalien kanssa juuri päinvastaisesti, eli päälle polkaistaessa volume tipahtaa:/ Ei kylläkään ole multimuljutinta siellä seassa, mutta pari mooerin purkkia on ollut (Shimverb ja mod factory) Shimverbin kanssa näin kävi kaikilla asetuksilla ja mod factorissa about puolien eri efektien kanssa käy niin, eikä mitään hajua miksi.. Osaako kukaan neuvoa?
 
https://soundcloud.com/machinehead72 --> Pohojanmaan räkäsintä röck n rollia!
Exhausted
07.05.2015 08:39:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiedä mikä on oikea ratkaisu, mutta kompressori se ainakaan ei ole.
Laulava Kylätohtori
07.05.2015 08:54:33 (muokattu 07.05.2015 08:58:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minäkään en tiedä, mikä on ratkaisu, mutta voisikohan bufferista olla hyötyä?
 
e. http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=223705&co=270
 
Mulla itsellä on käynyt mielessä, että pitäisiköhän viimein hankkia kunnon bufferi ja antaa sille vielä mahdolllisuus. Treble bleed ei oikein tunnu meikäläisen jutulta, joten jos bufferista saisi apua kitaran volan kanssa pelaamiseen...
 
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
machinehead72
07.05.2015 09:57:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bufferia oon itekkin tullut mietittyä.. Se siis jotenkin tasaa signaalia efektilenkissä? Vai oonko ymmärtäny ihan väärin?:D
 
https://soundcloud.com/machinehead72 --> Pohojanmaan räkäsintä röck n rollia!
Sarko
07.05.2015 10:00:45 (muokattu 07.05.2015 10:01:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Minäkään en tiedä, mikä on ratkaisu, mutta voisikohan bufferista olla hyötyä?
 
e. http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=223705&co=270
 
Mulla itsellä on käynyt mielessä, että pitäisiköhän viimein hankkia kunnon bufferi ja antaa sille vielä mahdolllisuus. Treble bleed ei oikein tunnu meikäläisen jutulta, joten jos bufferista saisi apua kitaran volan kanssa pelaamiseen...

 
Pikkuinen bufferi nököttämään esim. vahvistimen päälle tai pieneen efektilautaan ei ainakaan haittaa luulisi tekevän. Mitenkäs muuten mietit tuota volan kanssa pelaamista?
 
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Laulava Kylätohtori
07.05.2015 10:13:55 (muokattu 07.05.2015 10:14:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sarko: Pikkuinen bufferi nököttämään esim. vahvistimen päälle tai pieneen efektilautaan ei ainakaan haittaa luulisi tekevän. Mitenkäs muuten mietit tuota volan kanssa pelaamista?
 
Ettei soundi tummenisi volumea vähentäessä.
 
Tuo tummenus toimii nyt vähän väärinpäin. Se saisi kirkastua volumea pienentäessä ja tummentua, kun pistää volasta kunnolla löylyä (niin siis tämä on optimitilanne, ei se, mitä kuvittelen bufferin tekevän)...
 
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Generalissimo
07.05.2015 12:03:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ok kiitos vinkeistä, tarkemmin ajatellen bufferi kuulostaisikin oikealta eikä kompura, koska tässä tapauksessahan pitäisi kompressoida ihan hillittömästi jolloin signaalin kokonaisdynamiikka ja soiton luonnollisuus katoaisi.
 
Mikähän olisi joku halpa, simppeli ja mahdollisimman neutraalisoundinen bufferi?
 
tommiot
07.05.2015 12:12:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sarko: Pikkuinen bufferi nököttämään esim. vahvistimen päälle tai pieneen efektilautaan ei ainakaan haittaa luulisi tekevän. Mitenkäs muuten mietit tuota volan kanssa pelaamista?
 
Ei se bufferi siellä vahvistimen luona auta enää mitään. Mahdollisimman lähelle kitaraa se kuuluu sijoittaa. Tai heti fuzzin jälkeen jos semmoinen on laudassa.
 
Suunnittelin ja rakensin joskus nimim. Antti1:lle bufferin, jonka inputissa oli säädettävä kapasitanssi DIP-kytkimillä. Näin saundia pystyi halutessaan muuttamaan tummemmaksi, ikään kuin mallintaen pidempää kitarapiuhaa.
 
machinehead72
07.05.2015 13:04:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tommiot: Suunnittelin ja rakensin joskus nimim. Antti1:lle bufferin, jonka inputissa oli säädettävä kapasitanssi DIP-kytkimillä. Näin saundia pystyi halutessaan muuttamaan tummemmaksi, ikään kuin mallintaen pidempää kitarapiuhaa.
 
Paljonkos pyysit moisesta lystistä? Voisin itsekkin harkita..
 
https://soundcloud.com/machinehead72 --> Pohojanmaan räkäsintä röck n rollia!
Generalissimo
07.05.2015 17:08:49 (muokattu 07.05.2015 17:09:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi asia myös pyörinyt mielessä kompuran käyttöä ajatellen... että onko se "järkevää" luonnollisen soittotavan opettelemisen kannalta? Jos kovemmin kompuroi niin dynamiikkahan tasoittuu, mutta kun kitaran soitossa on se tatsi niin tärkeä osa soundia... on siis tärkeää että soitto pysyy mahdollisimman dynaamisena ja luonnollisen kuuloisena, ainakin siis minulle. Joskus esim säröllä soittaessa ja esim volapotikkaa laskemalla ja hyvin hennolla tatsilla soittamalla voi vaikkapa kappaleen eri osien välistä fiilistä hallita pelkällä pikkauskäden voimakkuudella niin, että se kuulostaa hyvältä ja luonnolliselta ja tukee kappaleen kokonaishenkeä.
 
Mietteitä, kokemuksia?
 
johanssen
07.05.2015 17:41:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite käytän kompuraa oikeastaan ainoastaan pieni tehoisten single coilien kanssa. En oo kokenu sitä tarpeelliseksi muuten. Silti säilytän mukana ton tatsin ja dynamiikan enkä vedä niin lyttyyn, että tulis tasapaksua tuubaa. Täähän riippuu tietty siitä mitä haetaan, mutta paljon pystyy vaikuttamaan jo ihan soittotatsilla hyvän vahvistimen kanssa. Tähän kun lisää volapotikan käytön, niin paletti onkin jo suuri.
 
Bufferi mulla on laudassa viimeisenä ja vain siksi, että mulla on 9 metriä lakua kitaran ja lankun sekä lankun ja vahvistimen välissä. Olen havainnut toimivaksi.
 
Ei oo ollu koskaan tollasta ongelmaa, että olis pitänny tasailla muljuttimien välisiä tasoja jotenkin, joten siinä en osaa auttaa.
 
asialliset hommat hoietaan, muuten ollaan ku ellun kanat...
tommiot
07.05.2015 20:36:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

machinehead72: Paljonkos pyysit moisesta lystistä? Voisin itsekkin harkita..
 
Ei kai tuosta kauheen montaa kymppiä kun on niin simppeli laitos. Katotaan jos jaksan väsätä piirilevyt vielä ennen kesää kun koulun jyrsin on käytössä. Voisin tehä noita muutaman varastoon omiin tarpeisiin ja mahdollisesti kiinnostuneille...
 
Laulava Kylätohtori
07.05.2015 20:53:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Generalissimo: Yksi asia myös pyörinyt mielessä kompuran käyttöä ajatellen... että onko se "järkevää" luonnollisen soittotavan opettelemisen kannalta? Jos kovemmin kompuroi niin dynamiikkahan tasoittuu, mutta kun kitaran soitossa on se tatsi niin tärkeä osa soundia... on siis tärkeää että soitto pysyy mahdollisimman dynaamisena ja luonnollisen kuuloisena, ainakin siis minulle. Joskus esim säröllä soittaessa ja esim volapotikkaa laskemalla ja hyvin hennolla tatsilla soittamalla voi vaikkapa kappaleen eri osien välistä fiilistä hallita pelkällä pikkauskäden voimakkuudella niin, että se kuulostaa hyvältä ja luonnolliselta ja tukee kappaleen kokonaishenkeä.
 
Mietteitä, kokemuksia?

 
Minusta sen verran treeniä, ettei kompuraa tarvita. Käyttää sitten kompuraa siinä kohtaa, kun se tavoiteltu soundi oikeasti vaatii sitä. Mutta itse en lähtisi sillä pikkauskäden puutteita kompensoimaan. Tämä siis vain omana mielipiteenäni.
 
Tosin hyvä kompura säilyttää myös dynamiikkaa, vaikka sitä tasoittaakin...
 
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Myrkky Nuoli
07.05.2015 22:15:49
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tommiot: Ei se bufferi siellä vahvistimen luona auta enää mitään. Mahdollisimman lähelle kitaraa se kuuluu sijoittaa. Tai heti fuzzin jälkeen jos semmoinen on laudassa.
 
Suunnittelin ja rakensin joskus nimim. Antti1:lle bufferin, jonka inputissa oli säädettävä kapasitanssi DIP-kytkimillä. Näin saundia pystyi halutessaan muuttamaan tummemmaksi, ikään kuin mallintaen pidempää kitarapiuhaa.

 
Höpsis. Ite kävin läpi kaikki mahdolliset kohdat bufferia sijoitellessa, enkä huomannut mitään eroa lopputuloksessa. Paitsi siinä jos bufferi oli ennen fuzzeja. Minulla se on viimeisenä ennen vahvistimen inputtia ja homma skulaa.
 
More Nintendo, less Marshall.
tommiot
07.05.2015 22:17:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myrkky Nuoli: Höpsis. Ite kävin läpi kaikki mahdolliset kohdat bufferia sijoitellessa, enkä huomannut mitään eroa lopputuloksessa. Paitsi siinä jos bufferi oli ennen fuzzeja. Minulla se on viimeisenä ennen vahvistimen inputtia ja homma skulaa.
 
No ei se bufferi enää pelasta mitään jos vetää viis metriä kaapelia pedaalilaudalle, 5 metriä kaapelia laudasta vahvistimen päällä olevaan bufferiin, ja siitä 15 senttiä kaapelia vahvistimeen... :)
 
Parempi laudassa ennen TBP-pedaaleja, koska niissäkin on vähän kapasitanssia ja ties mitä kytkimien sisällä.
 
Myrkky Nuoli
07.05.2015 22:39:39 (muokattu 07.05.2015 22:46:16)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tommiot: No ei se bufferi enää pelasta mitään jos vetää viis metriä kaapelia pedaalilaudalle, 5 metriä kaapelia laudasta vahvistimen päällä olevaan bufferiin, ja siitä 15 senttiä kaapelia vahvistimeen... :)
 
Parempi laudassa ennen TBP-pedaaleja, koska niissäkin on vähän kapasitanssia ja ties mitä kytkimien sisällä.

 
Nojoo, tässä ääritapauksessa aika hyödytöntä. Laudassa se on hyvin pitkälti se ja sama onko se ennen niitä pedaaleja vai niiden jälkeen jos niitä ei oo oikeesti kymmeniä. Teoriassa tietysti mieluummin ensin ja jättiläislaudassa sekä alkuun, että loppuun. 12 pedaalin laudassa en saanut minkäänalaista korvin havaittavaa eroa irti sijaintia muuttamalla.
 
Laulava Kylätohtori: pitäisiköhän viimein hankkia kunnon bufferi ja antaa sille vielä mahdolllisuus. Treble bleed ei oikein tunnu meikäläisen jutulta, joten jos bufferista saisi apua kitaran volan kanssa pelaamiseen...
 
Bufferin kanssa toki kuormitat vahvistimen etuastetta enemmän jos siitä on jotain hyötyä volaputsailuun, mutta melkein väitän, että ei mitään käytännön apua. Jos vahvistin ei puhdistu tummenematta niin sitten se ei puhdistu. Kitaran mikeilläkin on merkitystä. Tosi harva vahvistin minusta reagoi volan puottamiseen menettämättä yläpäätä. Blackface Bassman toimi tuossa ihan käsittämättömän hyvin. Yhtä hyvin skulaavaa ei oo tullut sittemmin vastaan.
 
machinehead72: Bufferia oon itekkin tullut mietittyä.. Se siis jotenkin tasaa signaalia efektilenkissä? Vai oonko ymmärtäny ihan väärin?:D
 
Eihän suinkaan vaan ehkäisee signaalin heikkenemistä lähinnä silloin kun kaapelia on paljon signaaliketjussa. Efektillenkkiin se ei kuulu ensinkään.
 
More Nintendo, less Marshall.
Exhausted
07.05.2015 23:03:54 (muokattu 07.05.2015 23:05:55)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Generalissimo: Yksi asia myös pyörinyt mielessä kompuran käyttöä ajatellen... että onko se "järkevää" luonnollisen soittotavan opettelemisen kannalta? Jos kovemmin kompuroi niin dynamiikkahan tasoittuu, mutta kun kitaran soitossa on se tatsi niin tärkeä osa soundia... on siis tärkeää että soitto pysyy mahdollisimman dynaamisena ja luonnollisen kuuloisena, ainakin siis minulle. Joskus esim säröllä soittaessa ja esim volapotikkaa laskemalla ja hyvin hennolla tatsilla soittamalla voi vaikkapa kappaleen eri osien välistä fiilistä hallita pelkällä pikkauskäden voimakkuudella niin, että se kuulostaa hyvältä ja luonnolliselta ja tukee kappaleen kokonaishenkeä.
 
Mietteitä, kokemuksia?

 
Minusta kompura ei ole hyvän/tasaisen soittotatsin korvaaja, vaan tietynlaisen saundin tekijä. Kompura tasoittaa yksittäisen sävelen atakkia ja häntää suhteessa toisiinsa, siihen ei millään soittotatsilla pysty.
 
Kompura on omiaan tuomaan esiin pieniäkin nyansseja soitossa ja vahvistamaan pitkien sävelten sisältöä etenkin puhtailla saundeilla. Väärinkäytettynä se tukahduttaa eläväisen soittotatsin.
Sarko
07.05.2015 23:09:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Exhausted: Minusta kompura ei ole hyvän/tasaisen soittotatsin korvaaja, vaan tietynlaisen saundin tekijä. Kompura tasoittaa yksittäisen sävelen atakkia ja häntää suhteessa toisiinsa, siihen ei millään soittotatsilla pysty.
 
Kompura on omiaan tuomaan esiin pieniäkin nyansseja soitossa ja vahvistamaan pitkien sävelten sisältöä etenkin puhtailla saundeilla. Väärinkäytettynä se tukahduttaa eläväisen soittotatsin.

 
Presiis. Kompura on mun mielestä omiaan pikkausjuttuihin ja arpeggioihin, etenkin jos lähdetään hakemaan sellaista tiettyä indiepop/rock-helinää. Joku Smiths tai The Bats käyvät hyvinä esimerkkeinä tällaisesta.
 
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Jucciz
07.05.2015 23:51:59 (muokattu 07.05.2015 23:52:51)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kompura on oikeissa käsissä mainio mauste tai työkalu, mutta ei sillä huonoa soittotekniikkaa kannata yrittää kompensoida - kuulostaa nimittäin entistäkin huonommalta.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti