Muusikoiden.net
11.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Jazzmaster vs. Jaguar
1
TanssiAnssi
14.04.2015 14:59:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moe! Olen päätoiminen kiipparisti ja etsiskelen nyt ensimmäistä kitaraa omiin bänditouhuihin. Musa on ysärivaikutteista muhjuilua Dinosaur Jr.:in, Pavementin, Sonic Youthin ja kumppanien hengessä joten Fenderin offset-mallit tuntuvat luontevalta ratkaisulta. Haluisinkin kuulla vähän jengin aatoksia ko. mallien eroista, plussista ja miinuksista. Käsittääkseni Jazzmaster on ainakin Jaguaria täyteläisempi soundiltaan?
Lisäksi kiinnostaisi tietää ovatko Squierin kopiot hankkimisen arvoisia? Muutamalta kaverilta kuullut että etenkin näissä offset-malleissa olisivat ihan hintansa väärtejä. Rahakeikkaa tuskin olen kitaralla tekemässä pitkään pitkään aikaan että lähinnä "harrastus-käyttöön" tulisi tämä mutta toisaalta köyhällä ei ole varaa halpaan(?)

reverend
14.04.2015 15:04:58

Suurin erohan noissa on skaala. Jazzmaster 25.5" vs Jaguar 24".

ballfish
14.04.2015 15:42:33

http://www.thomann.de/fi/fender_jmascis_jazzmaster.htm

Tämä on todella hyvä, suosittelen. Muutenkin kallistuisin enemmän jazzmasteriin.

"Vaikka ajatus 170 euron pitsasta Simpeleellä, kera omien PA-kamojen, eräänä maanantaina houkuttelee, tämä ilmoitus kuulunee torille." -moderaattori
elsewhere
14.04.2015 16:54:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on ollut jokunen kappale molempia, Fendereistä Squiereihin. Nämä ovat tietysti henkimaailman juttuja, mutta minusta Jazzmaster on yleisesti ottaen näistä kitaroista lähestyttävämpi. Jaguarissa on lyhyempi skaala, joka ainakin minulle tuntui aluksi oudolta, ja sen lisäksi omituinen kytkimillä toimiva mikin valitsin, jota on hitusen hankala operoida nopeutta vaativissa tilanteissa. Mikkien puolesta klassinen Jazzmaster on pehmeä(hkö) ja twangaa, kun taas Jaguar on hitusen rähisevämpi ja rokimpi. Jos nyt pitäisi jommalla kummalla alkaa soittaa, valitsisin varmaan jakulaarin, koska siinä on ainakin minulle enemmän persoonaa ja tykkään sirommasta muotoilusta. Jazzmasterissakin on toki fiilistä.

Tuo aikaisemmin mainittu J.Mascis Squier on varsin pätevä kitara. Siinä on kelvollinen talla (ei klassinen JM-rimpula) ja ihan hyvät mikit, jotka eivät tosin ihan klassisimmalta jazzmasterilta kuulosta. Lisäksi se on päheän näköinen ja minua harmittaa hieman, että myin omani. Millainen budjetti sinulla on? Jos se yltää 600-700 euroon, liikuu Torilla satunnaisesti japanilaisia jazzmastereita, joissa on minusta paljon enemmän sitä JM-vibaa kuin tuossa Squierissa. Squierilla on myös Vintage Modified-mallit molemmista, ja ne ovat lähempänä alkuperäistä fiilistä kuin tuo Mascis. Soittaisin silti itse Masciksella mieluummin, näin kahden kitaran kokemuksella.

Helppoja kitaroitahan nämä eivät ole, vaan näiden säätäminen on oma juttunsa ja varsinkin alkuperäinen tallaratkaisu vaatii hermoja, ja tulee päiviä, jolloin se ei vaan helvetti sentään kuulosta hyvältä vaikka tekisi mitä ja löisi kaikki fuzzit päälle. Käytä paksuja kieliä (11-settiä tapasin käyttää itse) ja lyö kitaraa kovaa, niin hyvä tulee. Ja jos et vibraa tarvitse, niin kannattaa harkita tuollaiseen kamaan myös hyvää Telecasteria. Sillä se J. Masciskin levyllä soittaa :)

~ Love broke out and I forgot it's war.
TanssiAnssi
14.04.2015 17:20:17

elsewhere: Minulla on ollut jokunen kappale molempia, Fendereistä Squiereihin. Nämä ovat tietysti henkimaailman juttuja, mutta minusta Jazzmaster on yleisesti ottaen näistä kitaroista lähestyttävämpi. Jaguarissa on lyhyempi skaala, joka ainakin minulle tuntui aluksi oudolta, ja sen lisäksi omituinen kytkimillä toimiva mikin valitsin, jota on hitusen hankala operoida nopeutta vaativissa tilanteissa. Mikkien puolesta klassinen Jazzmaster on pehmeä(hkö) ja twangaa, kun taas Jaguar on hitusen rähisevämpi ja rokimpi. Jos nyt pitäisi jommalla kummalla alkaa soittaa, valitsisin varmaan jakulaarin, koska siinä on ainakin minulle enemmän persoonaa ja tykkään sirommasta muotoilusta. Jazzmasterissakin on toki fiilistä.

Tuo aikaisemmin mainittu J.Mascis Squier on varsin pätevä kitara. Siinä on kelvollinen talla (ei klassinen JM-rimpula) ja ihan hyvät mikit, jotka eivät tosin ihan klassisimmalta jazzmasterilta kuulosta. Lisäksi se on päheän näköinen ja minua harmittaa hieman, että myin omani. Millainen budjetti sinulla on? Jos se yltää 600-700 euroon, liikuu Torilla satunnaisesti japanilaisia jazzmastereita, joissa on minusta paljon enemmän sitä JM-vibaa kuin tuossa Squierissa. Squierilla on myös Vintage Modified-mallit molemmista, ja ne ovat lähempänä alkuperäistä fiilistä kuin tuo Mascis. Soittaisin silti itse Masciksella mieluummin, näin kahden kitaran kokemuksella.

Helppoja kitaroitahan nämä eivät ole, vaan näiden säätäminen on oma juttunsa ja varsinkin alkuperäinen tallaratkaisu vaatii hermoja, ja tulee päiviä, jolloin se ei vaan helvetti sentään kuulosta hyvältä vaikka tekisi mitä ja löisi kaikki fuzzit päälle. Käytä paksuja kieliä (11-settiä tapasin käyttää itse) ja lyö kitaraa kovaa, niin hyvä tulee. Ja jos et vibraa tarvitse, niin kannattaa harkita tuollaiseen kamaan myös hyvää Telecasteria. Sillä se J. Masciskin levyllä soittaa :)

Telecaster-pointti oli hyvä! Budjettiani en oo vielä tarkoin ees määritellyt koska oon vasta ottamassa selvää näistä instrumenteista mutta yli 600:n ei oo hirveesti kiinnostusta mennä, kyseessä kun kuitenkin on sivusoitin.

vkl
14.04.2015 18:56:43

Tässä olis hinta/laatu suhteeltaan erinomainen halppis tele. Tarkoitus oli ostaa projekti kitaraksi hienon värityksen takia, mutta huomasin et mitään ei tarvitse muuttaa/vaihtaa.

http://www.thomann.de/fi/fender_squier_std_tele_rw_ab.htm

73nd3r
14.04.2015 20:18:09 (muokattu 15.04.2015 08:37:38)

Ääni täältä kans Telecasterille.
Yks pointti on, ettei tartte ihmetellä tuon vibran kanssa Kaikissa edullisemmissa Jageissa ja JM'issa se on vielä ilman lukitusnappulaa. Vasta tonnin pintaan hintaluokissa on se nappulakin sit valmiina.

Kostutinsoittajataustalla vois olla hyvä jos ois humbuckeria siihen täyteläisyyteen pyrkiessä, joten vaikka John5 Signature tai Vintage Modified Tele Custom harkintaan, hintaluokka nelisensataa. Cabronitan sais halvemmallakin.

Ja kyllä Tele on sentäst se kaikkein katu-uskottavin kitara ;)

Tuo OP:n budjetti ois kyllä hyvä tietää, ehdotukset näyttää nyt menevän edullisemmassa luokassa mutta valikoimahan laajenee kun setelipinkka kasvaa.

The Metal
14.04.2015 22:35:02

Täältäkin ääni tuolle J.Mascis mallille. Hinta-laatusuhteeltaan oikein hyvä, ei tarvi tapella talla-ongelmien kanssa ja taipuu hienosti muuhunkin kuin pelkkään Dinosaur Jr. jyrinään.

TanssiAnssi
15.04.2015 19:44:31

73nd3r: Ääni täältä kans Telecasterille.
Yks pointti on, ettei tartte ihmetellä tuon vibran kanssa Kaikissa edullisemmissa Jageissa ja JM'issa se on vielä ilman lukitusnappulaa. Vasta tonnin pintaan hintaluokissa on se nappulakin sit valmiina.

Kostutinsoittajataustalla vois olla hyvä jos ois humbuckeria siihen täyteläisyyteen pyrkiessä, joten vaikka John5 Signature tai Vintage Modified Tele Custom harkintaan, hintaluokka nelisensataa. Cabronitan sais halvemmallakin.

Ja kyllä Tele on sentäst se kaikkein katu-uskottavin kitara ;)

Tuo OP:n budjetti ois kyllä hyvä tietää, ehdotukset näyttää nyt menevän edullisemmassa luokassa mutta valikoimahan laajenee kun setelipinkka kasvaa.

Tosta budjetista sen verran että 500:n yläpuolelle ei ois kauheesti kiinnostusta mennä.

RamoQ
17.04.2015 17:01:58 (muokattu 17.04.2015 17:02:42)

TanssiAnssi: Tosta budjetista sen verran että 500:n yläpuolelle ei ois kauheesti kiinnostusta mennä.

Voi olla että viidelläsadalla Jazzarin tai Jaguarin löytyminen voi olla vaikiaa. Ellei sitten kelpuuta Squierin versiota aiheesta:

http://www.thomann.de/fi/fender_sq_vintage_mod_jaguar_owt.htm

Itse en ole moisia kokeillut, joten en voi lähteä kertomaan ovatko hyviä vai huonoja.

Jos taas päädyt kuitenkin Telecasteriin, niin silloin vaihtoehtoja on enemmän. Esimerkiksi, Squierin Classic Vibe -sarjan Telet ovat olleet kovinkin kehuttaja. Vilkuilisin kanssa G&L -merkin tuotevalikoimaa.
Alle 500:lla eurolla voi hyvässä lykyssä löytää myös Fenderin Baja -telecasterin... Mikseipä joku hyvä palatelekin voisi olla passeli vehjes just sulle.

Perushyvän Telen kyllä saa viidelläsadalla helposti, kun jaksaa vähän kyttäillä ja miettiä, että mitä minä Teleltäni kaipaankaan.

Nostalgia on vanhojen ihmisten heroiinia.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti