Muusikoiden.net
03.12.2016
Into-Luthman | Yli 300 sivua parasta musakamaa 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Orange Rockeriin uudet pääteputket?
1
mickey76
11.04.2015 00:16:51 (muokattu 11.04.2015 00:18:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moikka!

Oon vahvistimeni soundiin pääasiassa tyytyväinen, middlepainotteinenhan tuo on, kuten kuuluukin ja aikalailla samalla hehtaarilla vaikkapa Marshall 2203:n kanssa, joskin Orange kallistuu soundissaan enemmän alamiddleääniin toisin kuin Marshall, joka painottuu ylämiddlen puolelle.

Jossakin määrin häiritsee kuitenkin Orangen soundin tietynlainen "rakeisuus" tai rosoisuus särösoundeilla. Kyllähän tuo rakeisuus tasoittuu, kun gainia kääntää tuonne n. klo 15 saakka tai jos volumen kääntää tarpeeksi isolle, että päätesärökin tulee mukaan niin pienemmälläkin gainin määrällä pärjää. Muut soittajat välttämättä eivät pärjää, koska onhan tuo meteli tuossa vaiheessa jo niin kova, että pitää alkaa rumpuja mikittää..

Kyse on siis enemmänkin särön luonteesta. Putket koneessa on kunnossa ja JJ:n putkia koko sarja niin edessä kuin päätteessäkin (EL34), kaappi on V30:lla ladattu 4x12.

Youtubessa ja foorumeilla olen tässä surffaillut ja huomannut mielenkiintoisia juttuja:

https://www.youtube.com/watch?v=tKcfnWdp3iU

Tuossa ylläolevassa on hyvä esimerkki, kuten seuraavassakin n. 2.47 eteenpäin.

https://www.youtube.com/watch?v=OBm9JKisP7Y

Näissä kummassakin on päätteessä 6CA7 -putket EL34:n sijaan?

Ja kappas, kyseistä vahvistinta onkin yllätyksekseni laskettu tehtaalta aikoinaan kumpaisenlaisillakin pääteputkilla varustettuna!

Tässä nyt olen yrittänyt selvitellä näiden päättäreiden soundieroja, mutta kysyisinkin täältä jos jollakulla on enemmän kokemuksia, olisiko tässä vastaus ongelmaani eli olisiko 6CA7 -putkien vaihtaminen päätteeseen kokeilun väärti?

Ylipäätään kokemuksia EL34:n ja 6CA7:n soundillisista eroista?

edit. typoja...

"Don' t drag me down MOTHERFUCKER!"
Laiskiainen
27.04.2015 14:10:29

Laita EH:n 6CA7. Myös KT77 toimii Rockerissa hyvin.

- The late bird catches a nap -
Laiskiainen
14.05.2015 01:26:19 (muokattu 14.05.2015 01:30:17)

Laiskiainen: Laita EH:n 6CA7. Myös KT77 toimii Rockerissa hyvin.

Testasitko jo?

Parhaimman soundinen putkisarja mulla oli TungSol-JJ-TungSol etusessa ja EH 6AC7 tai JJ KT77't päätteessä. Putkia Rockeri syö kuin veekasi bensaa, johtuen varmaan osittain siitä että soundaa parhaimmalta masteri suht auki.

Oma Rockeri tällä hetkellä hajalla, ehkä muuntaja, putkien vaihto ei enää auta. Harmi kun oli kiva peli.

Niin ja G12H tyyppiset tötteröt toimivat hyvin Rockerin kanssa, tosin et ehkä diggaa jos on mielestäsi nyt jo liian rakeinen soundi. Todella kova yhdistelmä oli Celestion G12H 55hz ja WGS Retro 30 (Vintage 30 tyyppinen) ristissä 4x12 kaapissa.

- The late bird catches a nap -
tumo7
15.05.2015 01:33:52
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muistankohan ihan väärin, mutta mielestäni 6CA7 ja EL34 ovat noin putkimallina täysin sama asia, vähän kuin 12AXT = ECC83.

#lifelinevirallinen
Pelimonni
17.05.2015 01:59:02

mickey76: Moikka!

Oon vahvistimeni soundiin pääasiassa tyytyväinen, middlepainotteinenhan tuo on, kuten kuuluukin ja aikalailla samalla hehtaarilla vaikkapa Marshall 2203:n kanssa, joskin Orange kallistuu soundissaan enemmän alamiddleääniin toisin kuin Marshall, joka painottuu ylämiddlen puolelle.

Jossakin määrin häiritsee kuitenkin Orangen soundin tietynlainen "rakeisuus" tai rosoisuus särösoundeilla. Kyllähän tuo rakeisuus tasoittuu, kun gainia kääntää tuonne n. klo 15 saakka tai jos volumen kääntää tarpeeksi isolle, että päätesärökin tulee mukaan niin pienemmälläkin gainin määrällä pärjää. Muut soittajat välttämättä eivät pärjää, koska onhan tuo meteli tuossa vaiheessa jo niin kova, että pitää alkaa rumpuja mikittää..

Kyse on siis enemmänkin särön luonteesta. Putket koneessa on kunnossa ja JJ:n putkia koko sarja niin edessä kuin päätteessäkin (EL34), kaappi on V30:lla ladattu 4x12.

Youtubessa ja foorumeilla olen tässä surffaillut ja huomannut mielenkiintoisia juttuja:

https://www.youtube.com/watch?v=tKcfnWdp3iU

Tuossa ylläolevassa on hyvä esimerkki, kuten seuraavassakin n. 2.47 eteenpäin.

https://www.youtube.com/watch?v=OBm9JKisP7Y

Näissä kummassakin on päätteessä 6CA7 -putket EL34:n sijaan?

Ja kappas, kyseistä vahvistinta onkin yllätyksekseni laskettu tehtaalta aikoinaan kumpaisenlaisillakin pääteputkilla varustettuna!

Tässä nyt olen yrittänyt selvitellä näiden päättäreiden soundieroja, mutta kysyisinkin täältä jos jollakulla on enemmän kokemuksia, olisiko tässä vastaus ongelmaani eli olisiko 6CA7 -putkien vaihtaminen päätteeseen kokeilun väärti?

Ylipäätään kokemuksia EL34:n ja 6CA7:n soundillisista eroista?

edit. typoja...

Veikkaan, että et huomaa eroa putkissa. Pitää tosi isolla vääntää, jos meinaa kuulla eri pääteputkien erot. Ite en vielä esim Pentodi/ triodi kytkennässä ole huomannut, kun juurikin sen kuiskauksen verran alenevan volumen 3db.
Omasta mielestä sama mitkä on pääteputket. Etusella saundi kuitenkin tehdään,
abaut 98% sesti.

Aivan sama mitkä on pääteputket. Eipä vaikuta saundiin pätkän vertaa. 5e3 parani huomattavasti, kun vaihdoin V30 WGS Reaperiin. Ditto. Flashback, nähty. Ei Minulle. Nova. Ditto Looper jäi lattiaan. Paras komppikaveri. Ditto Looper jäi lattiaan. Va
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti