Muusikoiden.net
03.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miten akustisen kitaran XLR -ulostulo toimii?
1
asteroid
04.03.2003 16:00:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen jonkin aikaa sitten ostanut Epiphonen akustisen kitaran, jonka mikissä on niin 6,5 ulostulo kuin XLR:kin. 6,5 toimii aivan normaalisti, mutta kun laitan XLR -johdon (jota käytän mikrofoonissani menestyneesti) niin mitään ei kuulu mistään. Eikä mikkiin syty valoa kun painan sitä nappia mistä yleensä syttyy valo jos on johto kiinni. Mikä mättää?
Voiko se johtua vanhoista pattereista? En usko kun tuo toinenkin johto toimii? Jostain ohimennen luin että jonkinlainen väliplugi tarvis johonkin väliin laittaa XLR:ää käyttäessä, mutta en tiedä tarkoittiko se nyt tätä juttua. Plaah.

Joo olis hienoa jos joku osaisi neuvoa.

-Matias T.

Kossu
05.03.2003 11:55:35

Onko se matalaohminen äänityslähtö, joka tarvitsee 9 V phantom syötön mikseristä? Jos ostit kitaran uutena kysy kitaran myyjältä.

Jos on se liitetään suoraan mikseriin, jossa on oltava Phantom virransyöttö tai erilliseen boksiin josta jänniteen saa.

ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker
poppamies
05.03.2003 13:14:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen jonkin aikaa sitten ostanut Epiphonen akustisen kitaran, jonka mikissä on niin 6,5 ulostulo kuin XLR:kin. 6,5 toimii aivan normaalisti, mutta kun laitan XLR -johdon (jota käytän mikrofoonissani menestyneesti) niin mitään ei kuulu mistään. Eikä mikkiin syty valoa kun painan sitä nappia mistä yleensä syttyy valo jos on johto kiinni. Mikä mättää?
Voiko se johtua vanhoista pattereista? En usko kun tuo toinenkin johto toimii? Jostain ohimennen luin että jonkinlainen väliplugi tarvis johonkin väliin laittaa XLR:ää käyttäessä, mutta en tiedä tarkoittiko se nyt tätä juttua. Plaah.

-Matias T.

Meillä on tuollainen Washburn merkkinen elektroakustinen missä on molemmat lähdöt (6,35 mm ja XRL) mutta huomasin että ne on vain yksinkertaisesti kytketty simppelisti rinnan. Eli XLR lähö ei ole balansoitu vaan ihan tavallinen balansoimaton mutta XRL pistokkeella.
Pitäis ilmeisesti olla tuollainen modifioitu kaaleli missä kaks napaa on kytketty yhteen liittimessä. Tällätavalla ainakin Washburnin saa laulamaan XRL'stäkin.

"G-strings are for strippers"
Jimmie
26.01.2011 15:48:00 (muokattu 26.01.2011 15:50:29)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähän nostoa...

Siis kutakuinkin sama ongelma kuin aloittajalla. Eli Washburnin elektroakustisen XLR-paikan kautta kitarasta saan kyllä ääntä, mutta soundi todella heikkolaatuista sirinää. Ja oon siis total urpo tän asian suhteen, eli termit "tarvitsee 9 V phantom syötön mikseristä" ja "modifioitu kaapeli missä kaks napaa on kytketty yhteen liittimessä" on mulle aivan täyttä hepreaa. Eli jos haluan kytkeä skeban XLR-ulostulon kautta pöytään, niin että saan jotain järkevää ääntä ilmoille, niin mitä tarvii hankkia? Ja idioottivarma selostus mahdollisten linkkien ja kuvien kanssa ois kiva:D
Kitaraplugin paikka toimii hienosti, mutta ilmeisesti ei tarvitse paristoa käyttää (???) ollenkaan, jos tuon mikkipiuhaversion kautta meinaan soittaa. Näin tiesi joku ainakin kertoa. Niin ois huomattavasti käytännöllisempi, ettei tarvi keikoilla pelätä patterin simahtamista. Ja sitten vielä, miksköhän mun kitarasta kuuluu pöydän kautta ääni ihan helvetisti hiljempaa, ku kaverin elektroakustisesta, joka on periaatteessa selvästi halvempi ja paskempi?

Toivottavasti joku tajus jotain, eli jeesatkaa tyhmää:)

Swan
26.01.2011 15:53:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meillä on koululla Washburnin elektroakkareita, joissa on sekä XLR- että 1/4"-lähdöt, eikä edellämainitusta lähde ääntä, ellei jälkimmäiseen ole kytketty plugia. Ei mitään käryä, miksi se on niin kytketty, mutta noiden kitarapusseissa joutuu kuljettamaan irtoplugia tuon takia.

"Once Lady Yuna fixes her hair, we leave!"
>-)))> #26
S.M.A.K.
Mando
26.01.2011 15:54:00

Muistelen, että takavuosina minulla oli kokeiltavana yks Epiphonen akkari. Siinä piti plugipuolelle laittaa sellainen piuhaton plugitappi, jotta XLR toimi...aika erikoinen järjestely. Olisiko ollut niin, että etuvahvistimen virta kytkeytyy päälle ja pois plugi-jakin yhdestä viiksestä...?

asteroid: Olen jonkin aikaa sitten ostanut Epiphonen akustisen kitaran, jonka mikissä on niin 6,5 ulostulo kuin XLR:kin. 6,5 toimii aivan normaalisti, mutta kun laitan XLR -johdon (jota käytän mikrofoonissani menestyneesti) niin mitään ei kuulu mistään. Eikä mikkiin syty valoa kun painan sitä nappia mistä yleensä syttyy valo jos on johto kiinni. Mikä mättää?

-Matias T.

Jimmie
26.01.2011 17:18:55
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin, vielä jos saisi vastauksen tyhmään kysymykseen , että mikä helvetti on tässä yhteydessä "phantom", miten se toimii, mistä saa, mitä maksaa jne...? Ja mahdollistaako se , ettei kitarassa itsessään tarvitse olla paristoa virtalähteenä? Plus vielä aikaisemmasta postauksestani, että mitä voi olla mahdollisia syitä, että kaverin selvästi halvemmasta ja paskemmasta elektroakustisesta kuuluu ihan helvetisti kovempi ääni pöydän kautta kuin omastanani? Mun kanava on suunnilleen ihan tapissa ja kaverilla öbaut puolivälin tienoilla. Eikä oo kanavissa mitään eroa tms. Eli jos tulee jotain mieleen, niin jeesiä otetaan vastaan:)

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti