Muusikoiden.net
10.12.2016
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: 8-kieliset kitarat
1 2 3 4
Hellureiii
28.03.2015 17:48:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haulla ei löytynyt kasikielisistä mitään varsinaista ketjua, joten uutta nyt sitten.
 
Olen tässä miettinyt, että kun soittelen 6-kielisellä Cis-vireestä ja jos hankin kasikielisen sille kaveriksi, niin mitenkäs tuollainen kasin viritys menisi ja onnistuisiko se, että sen saisi ns. tuohon samaan vireeseen?
 
Siis jos laitan kasista ne perus 6 kieltä Cis-vireeseen. Niin mihinkä nuo kaksi paksuinta pitäisi sillon virittää? Ja sitten kun noissa on erimittaisia otelautoja joissakin kaseissa, niin millainen sen pitäisi olla saadaaksen sen tuohon samoista soittokohdista soitettavan vireeseen? Minkälaista kielisettiä sellainen tarvitsisi? Noissahan taitaa ohkasin olla normaalisti 009? Ja siihen Cissään tarvitsisi varmaa minimissään 012 kuten noissa kuusikielisissäkin?
 
Itselläni oli aikoinaan Ibanezin kasikielinen mutta silloin sen käyttö jäi vähälle ja tuli myytyä. Ja kun silloin tuli soiteltua normi e-vireestä 6 kielistäkin niin ei oikein natsannut niin hyvin yhteen. En edes muista sen vireitä jne, mutta on jokatapauksessa jäänyt hiukan kaivertaan se kun tuli myytyä pois. Jotenkin se vain saundasi hyvälle ja sustainia oli niin perkeleesti :D
 
Esimerkkejä jotka kiinnostavat: http://www.levytukku.fi/ibanez_rg8pb-sbf
 
http://www.levytukku.fi/ibanez_rgix28feqm__bgw_sahkokitara__
 
http://jacksonguitars.com/series/pr … 8-maple-fingerboard-metallic-black/
 
Tietysti Ibanez kiinnostaa eniten kun siinä varmaan on kaikista ohuin kaula :)
 
Tappajabanaani
28.03.2015 23:36:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos nyt ymmärsin kysymyksen ihan oikein niin C#-kielen alapuolelle tulisi G# ja ihan matalimmaksi D#. En ihan noin matalista vireistä itse tiedä, mutta tuossahan mennään jo normivireistä bassoakin alemmas. Saakohan siihen fiksun paksuista vaijeria mistään?
 
Hellureiii
28.03.2015 23:57:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tappajabanaani: Jos nyt ymmärsin kysymyksen ihan oikein niin C#-kielen alapuolelle tulisi G# ja ihan matalimmaksi D#. En ihan noin matalista vireistä itse tiedä, mutta tuossahan mennään jo normivireistä bassoakin alemmas. Saakohan siihen fiksun paksuista vaijeria mistään?
 
Totta. Ja vielä se että sen saisi säädettyä kunnolla soimaan ja kuulostaamaan hyvältä :D
 
Jucciz
29.03.2015 00:27:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hellureiii: Totta. Ja vielä se että sen saisi säädettyä kunnolla soimaan ja kuulostaamaan hyvältä :D
 
Tarpeeks säröä, niin aivan hyvä tulee!
Hellureiii
29.03.2015 00:31:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Tarpeeks säröä, niin aivan hyvä tulee!
 
Hahah aivan :D:D
 
Minushuman
29.03.2015 02:19:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä laitoin Warlockin droppi E-vireeseen. 8. kieli on 80. Sais olla paksumpi, mutta ei totakaan saa hienovireeseen. Loppuu viritysvara tallasta.
 
"It's beer o'clock. Where the hell's my riot?"
Humppa-Pappa
29.03.2015 12:08:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sellanen multiscale taitaa olla paras vaihtoehto näissä kaseissa. Niitä ei tosin hirveenä taia irrota alle parilla tonnilla.
 
Hellureiii
29.03.2015 14:16:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo kyllä se vissiin taitaa olla fiksumpi luopua ajatuksesta :D
 
En sitten tiiä miten nuo ysikieliset kun niissähän ohkasin kieli on valmiiksi C# vireessä. Se vaan voi olla niissäkin että vaikka sen saisi haluamaani vireeseen, niin soittokohdat alkaa muuttumaan.
 
Ja toisekseen siinä aletaan mennä jo sellaiseen kaulaan, että ei miun sormilla enää varmaan ees yletä sinne paksuimpaan :D
 
Hellureiii
29.03.2015 14:17:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja tosiaan nuo multiscalet vois toimiakkin hyvin. Mutta budjetti ei salli :D
 
Ziggy Bubba
29.03.2015 14:52:59
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä vähän ihmettelen, että miksi pitää aina lisätä kieliä kun halutaan matalampaa virettä. Ihan samalla tavalla 6-kielisen saa hurjaan mörkövireeseen, kunhan on tarpeeksi pitkä skaala. Toki se kielimäärä on tarpeen jos haluaa tiluttaa normivireestä samassa biisissä, mutta kuinka moni oikeesti tota tekee?
 
Ite kattoisin tosi mataliin vireisiin jotain tän tyylisiä:
http://www.thomann.de/fi/ibanez_rgib6_bk.htm
http://www.thomann.de/fi/gibson_sg_baritone.htm
 
Meikä Youtubessa: ZE BUBBA's gear demos
Humppa-Pappa
29.03.2015 22:59:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ziggy Bubba: Mä vähän ihmettelen, että miksi pitää aina lisätä kieliä kun halutaan matalampaa virettä. Ihan samalla tavalla 6-kielisen saa hurjaan mörkövireeseen, kunhan on tarpeeksi pitkä skaala. Toki se kielimäärä on tarpeen jos haluaa tiluttaa normivireestä samassa biisissä, mutta kuinka moni oikeesti tota tekee?
 
Ite kattoisin tosi mataliin vireisiin jotain tän tyylisiä:
http://www.thomann.de/fi/ibanez_rgib6_bk.htm
http://www.thomann.de/fi/gibson_sg_baritone.htm
 
Jep. Se on kyllä jännä ilmiö. Oottekos nähnyt sen djenstick videon? Jos ette, suosittelen tarkkailemaan kyseisen digitaalisen tallenteen. Linkkaisin sen tähän mutta rakas Samsungin viisauspuhelin kokee tarpeelliseksi levittää linkin kappaleiksi ympäri viestikenttää joten jätän sen tälläkertaa väliin.
 
Pasi B Pace
30.03.2015 02:16:24 (muokattu 30.03.2015 02:19:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hellureiii: Haulla ei löytynyt kasikielisistä mitään varsinaista ketjua, joten uutta nyt sitten.
 
Olen tässä miettinyt, että kun soittelen 6-kielisellä Cis-vireestä ja jos hankin kasikielisen sille kaveriksi, niin mitenkäs tuollainen kasin viritys menisi ja onnistuisiko se, että sen saisi ns. tuohon samaan vireeseen?

 
Kasin normivire on paksuimmasta ohuimpaan: F# B E A D G B E eli normaaliin kuusikieliseen on vain lisätty kaksi matalaa kieltä.
 
Siis jos laitan kasista ne perus 6 kieltä Cis-vireeseen. Niin mihinkä nuo kaksi paksuinta pitäisi sillon virittää? Ja sitten kun noissa on erimittaisia otelautoja joissakin kaseissa, niin millainen sen pitäisi olla saadaaksen sen tuohon samoista soittokohdista soitettavan vireeseen? Minkälaista kielisettiä sellainen tarvitsisi? Noissahan taitaa ohkasin olla normaalisti 009? Ja siihen Cissään tarvitsisi varmaa minimissään 012 kuten noissa kuusikielisissäkin?
 
Jos aiot tiputtaa virettä vatsaamaan kuusikielisen Cissää olisi vire seuraava: D# G# C# F# B E G# C#
Tuossa D# on jo alempana kuin basson E, mutta ei se ole estänyt muitakaan. Toinen vaihtoehto on nostaa virettä G# hen normaaliin F# verrattuna. Mulla on näin mun kasi viritetty eli vire olisi: G# C# F# B E A C# F#.
Jos tiputat virettä, niin aavistuksen paksummat kielet on suotavaa. Jos nostat virettä, niin saat metsästää ohuimmat kielet musaliikkeestä.. Varsinki ylä F#, johon ei tahdo välttämättä riittää edes .008
Kaseja löytyy erilaisilla otelaudan pituuksilla. Nyrkkisääntönä tässä että mitä pidempi kaula, sitä tiukemmat kielet samassa vireessä. (eli jos sulla on 009 perus 6 kielisessä lespassa jossa skaala on 24.75", niin ne on tiukemmat kasissa, jossa on esim 28" skaala) Kannattaa tutustua aiheeseen ja miettiä mikä skaala olisi sopiva. Esim. Ltd myy kaseja 25.5" skaalalla, jolla ala F# kuulostaa pelkältä plörinältä, ellei siihen laita basson .100 kieltä, kun taas esim 28" Schecterissä F# on ihan hyvän kuuloinen jo .68 kielellä.
 
Itselläni oli aikoinaan Ibanezin kasikielinen mutta silloin sen käyttö jäi vähälle ja tuli myytyä. Ja kun silloin tuli soiteltua normi e-vireestä 6 kielistäkin niin ei oikein natsannut niin hyvin yhteen. En edes muista sen vireitä jne, mutta on jokatapauksessa jäänyt hiukan kaivertaan se kun tuli myytyä pois. Jotenkin se vain saundasi hyvälle ja sustainia oli niin perkeleesti
 
Ibanezit on ihan päteviä pelejä. Myös mun eka kasi oli Ibanez jonka myin pois. Myöhemmin alkoi taas kasi kiinnostamaan ja päädyin Schecteriin, joka on mielestäni parempi laadultaan, kuin samanhintainen RG8
 
Tietysti Ibanez kiinnostaa eniten kun siinä varmaan on kaikista ohuin kaula :)
 
Ibanezin kaseissa on mun käsittääkseni ohuin kaulaprofiili. Toisaalta ei missään kasissa (Ei oo tullu vastaan) kuitenkaan ole mitään epiphonen mallista pesäpallomailakaulaakaan.
 
Toivottavasti tää autto jonkun verran.
Ps. Typoja löytyy, koska kännykkä.
 
Viestin kirjoittajalla ei ole hajua kuusta eikä maasta. Suhtautukaa varoen. Lukijaa on varoitettu
Minushuman
30.03.2015 15:49:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ziggy Bubba: Mä vähän ihmettelen, että miksi pitää aina lisätä kieliä kun halutaan matalampaa virettä. Ihan samalla tavalla 6-kielisen saa hurjaan mörkövireeseen, kunhan on tarpeeksi pitkä skaala. Toki se kielimäärä on tarpeen jos haluaa tiluttaa normivireestä samassa biisissä, mutta kuinka moni oikeesti tota tekee?
 
8 droppi E-vireessä siksi, että basso ja standardi vireinen kitara yhdellä otelaudalla. Onhan pianossakin aika paljon niitä näpyttimiä keskikohdan vasemmalla ja oikealla puolella.
 
"It's beer o'clock. Where the hell's my riot?"
Ziggy Bubba
30.03.2015 18:00:55
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minushuman: 8 droppi E-vireessä siksi, että basso ja standardi vireinen kitara yhdellä otelaudalla. Onhan pianossakin aika paljon niitä näpyttimiä keskikohdan vasemmalla ja oikealla puolella.
 
Semmonen systeemi vois olla baritoniseiskassa hauska, että olisi normi 6-kielinen + basson ala-E. Peukkusoinnuilla (Henkka-tyyliin) sais alapään samalla kertaa, jos vaan käsi yltää kaulan ympäri. Basistin puutteeseen vaikka tommosta.
 
Aika pienellä säröllä pitäs varmaan pelata, ettei mene soundi täysin tukkoon.
 
Meikä Youtubessa: ZE BUBBA's gear demos
Heroooh
31.03.2015 20:56:15
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Multiscale tosiaan ratkaisisi ongelman heti mutta katsastappa StringJoy:n netti sivut. Sieltä saat koottua custom kielisetit kohtuu hintaan, itselläni on ollut käytössä pari settiä ja voin suositella.
 
https://soundcloud.com/emil-selin
mpekkanen
31.03.2015 23:00:17
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse voisin kiinnostua 8-kielisistä jos niitä saisi
1.akustisina
2.lyhyemmällä skaalalla
Tärkein olisi kuiten tuo akustisuus. Skaalan mitta sitten liittyisi enemmän siihen mihin säveleen se kannattaisi virittää ja mihin myös löytyisi helposti kieliä.
 
Joskus minulla oli JAK 8-kielinen konsolimallin lap steel kitara. Sitä tuli kuitenkin soiteltua aika vähän, koska akustisilla tulee nykyään soiteltua niiden helpouden takia. Ei tarvitse vahvareita ja piuhoja. Soundikin on hyvä jos soittaa hyvin ja volume sopiva :)
 
kasikielisen voisi virittää vaikka Cis säveleen näin, esimerkiksi:
Matalin olisi C# kitaran normaalia paksua E-kieltä puolitoista sävelaskelta matalempaa. Siitä sitten ylöspäin
C#,F,G#,H,D#,F#,A#,C#
Lap steel kitaroissa käytetään aika paljon tämän tyylisiä vireitä, mutta mikäänhän ei estä näitä käyttämästä ihan normaaleissakin kitaroissa. Baritoniskaalaiset soittimet menevät kylläkin aika matalien soundien puolelle ja kielien hommaaminen voi olla vaikeaa. Siksi lyhyemmällä tai ainakin normaalilla 25 1/2 skaalalla tällainen viritys toimisi paremmin.
 
Itse virittäisin kitaran ihan johonkin muuhun säveleeseen ja vireeseen. Esimerkiksi C6 jossa olisi matala G ja korkea g sävel.
G,C,E,G,a,c,e,g tai hieman matalemmalle menevässä C,G,C,E,G,a,c,e
 
Kitaran voisi virittää myös slide kanteleen tapaan jossa kielet eivät menisi paksuusjärjestyksessä. Näitäkin vireitä on vaikka kuinka paljon.
Paksuin kieli olisi neljänneksi ohkaisimman paikalla ja se voisi olla vaikka E sävel. Hiottu kieli toimisi tässä parhaiten ja sävel olisi normaalin kitaran D-kielen 2 nauhalta. Paksuus kielelle vaikka 26w. Loput kielet olisivatkin sitten punomattomia.
e 12, d 14, h 18, g 22, E 26W, f# 24, a 20, c# 16
Kaikki sävelet olisivat oktaavin sisällä ja matalin ja korkein sävel olisi siis oktaavin päässä toisistaan.
Erilaisia asteikkoja olisi todella paljon ja tämän saman voi tehdä myös 7-kielisellä kun jättää pois tuon ohkaisimman oktaavikielen.
 
Tällä virityksellä soittimesta saisi myös basson käyttämällä hiottuja kieliä ja paksuin olisi vaikka sama sävel kuin kitaran normaali paksuinen paksuin E kieli. Voi tuntua ehkä aika korkealta, mutta on yllättävän matala kuitenkin käytännössä ja voihan sen vielä tiputtaa jos haluaa. Hiottujen irtokielien löytäminen on tosin vaikeampaa ja normaalit hiomattomat pitää putkella hieman vinkumista kun asemasta toiseen siirtyy.
Tällä saa kyllä soiteltua "bassollakin" sellaisia rytmejä ja juttuja ettei ihan joka jamppa pysy perässä :)

Muutamia ongelmia tässä viritystavassa on. Se, että normaalista paksuimman kielen kohdalle tulee ohkaisin kieli. Tästä johtuen joutuu satulan vaihtamaan tai sitten laittamaan jonkun korotuspalan satulan päälle. Tässä kun ei nauhoilla tee mitään niin kielien korkeus ei haittaa. Tämä oikeastaan toimii paremmin kun kielet ovat hieman tavallista korkeammalla niin kaikki sävelet soi hyvin ja jopa ensimmäisiltä nauhoilta voi soittaa "slideä".
Toinen on kaulan radius. Parhaiten toimii aika litteät kaulat ja sellaisia monet 8-kieliset kyllä monesti ovatkin.
Kolmas ongelma on löytää sopivan mittainen slide putki joka riittää kerralla joka kielelle ja joka kohtaa kaulaa. Tonebar tyyliset raudat ovat yleensä pidempiä, mutta silloin soittoasento muuttuu lap steeliksi ja 8-kielisiä lap steel kitaroita on jo aika helpostikkin saatavilla muutenkin.
Muutoin tämä soittotapa toimii ihan hyvin niin normaalisti soitettuna kuin lap steel asennossakin.
Hyvällä tuurilla löytyy sopivan mittainen putki, mutta tämä viritys toimii parhaiten 5 ja 7-kielisissä slidekanteleissa.
 
Soitto tosin tapahtuisi pitämällä slide putkea aina nauhan päällä, samoin kuin slidellä soitetaan muutoinkin useamman sävelen sointuja. Tässä vaan "painettaisiin kaikkia säveliä" kerralla putkella ja itse soitto tapahtuisi oikealla kädellä. Soitto kuulostaa Koran, kanteleen sekä kitaran risteytykseltä. Todella rytminen juttu ja aika koukuttavakin, vaikka saattaa tuntua ja näyttää yksinkertaiselta.
Youtubeen olen laittanut joitakin pätkiä, jotka ovat jo tosin aika vanhoja jos joku on niistä kiinnostunut. Slidekannel tai slidekantele sanoilla varmaan löytyy ja siellä on niin 5 kuin 7-kielisetkin versiot. Lisää pitäisi äänitellä kun vain saisi aikaiseksi. Näissä pätkissä kun on tuo paksuin kieli hiomaton, niin näitä pieniä vingahduksia tulee. Läppärin mikki vielä ottaa ne paremmin talteen mitä ne oikeasti edes paikan päällä kuulostaa.
 
Toivottavasti tästä oli iloa jollekkin ja mukavahan se olisi myös jos siihen 8-kieliseenkin löytyisi myös muitakin soittotapoja kuin virittäminen pelkästään todella matalle.
 
Mahdollisuuksia on ainakin todella paljon :)
 
Humppa-Pappa
01.04.2015 00:04:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mpekkanen: Itse voisin kiinnostua 8-kielisistä jos niitä saisi
1.akustisina
2.lyhyemmällä skaalalla
Tärkein olisi kuiten tuo akustisuus. Skaalan mitta sitten liittyisi enemmän siihen mihin säveleen se kannattaisi virittää ja mihin myös löytyisi helposti kieliä.
*Runsain mitoin infoa*
Mahdollisuuksia on ainakin todella paljon :)

Ibanezilla on noita kaheksan kielisiä akkareita muistaakseni vähän lyhyemmällä skaalalla. Olivat muistaakseni vain aika arvokkaita.
 
gator
01.04.2015 00:27:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kävin päivällä Levytukussa ja siellä oli kasikielinen akkari, nailonkielinen vieläpä.
Merkki tais olla Ibanez ja hintaa alle 600€
 
mpekkanen
01.04.2015 02:22:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole Ibanezin 7 ja 8-kielisiä akustisia päässyt kokeilemaan. Nylonkielisissä on tosin aika leveä kaula jo 6-kieliselläkin, että voi olla aika leveä tuo 8-kielinen. Ibanezilla on teräskielistä akustista noin 400 euron pintaan 7-kielisissä. Sitä olisi tarkoitus tyypätä kun kohdalle osuu ja ostaakin mikäli hyvältä tuntuu. Helsingissä kun käyn seuraavan kerran niin täytyy käydä Levytukussa. Kiitokset vinkistä :)
 
Nylon-kielisistä kitaroista olen kyllä tehnyt 5-kielisiä slidekanteleita niin metallikielillä kuin niinkin, että se paksuin on metallia ja kaksi muuta sitten nylon kieliä.
24 tai 26 punottu keskelle. Sen molemmille puolille nylon g-kielet ja uloimmiksi nylon h-kielet. Viritys vaikka kanteleen tyylin mukaisesti h,g,E,f#,a. Toimii kyllä pentatonisilla ja muillakin vireillä, tällöin tosin kielitystä saattaa joutua joissakin muuttamaan. Esimerkiksi toisen h-kielin vaihtaa e-nylon kieleen.
Molemmissa on hyvä soundi, mutta jos vireitä tykkää muutella niin paremmin pysyy vireessä teräskielillä. Muutoinkin, vaikka ei niin vireitä ruuvailisikaan.
 
Tämä 5-kielinen on ainakin halpa kokeilla jos yhtään nappaa tällainen. Ei tarvita kuin slideputki, akustinen ja tähän kelpaa lähes soittokelvotonkin yksilö.
Oikealla kädellähän soitetaan sormin, ei plektralla!!!
 
Vähän menee ohi aiheen, mutta tällähän tyylillä voi myös tehdä normaalista akustisesta todella matalaltakin soivan pelin 5-kielisenä. Se paksuimman kielen kohta jää vain käyttämättä näissä 5-kielen soittimissa.
Mikäli kiinnostaa kokeilla uusia vireitä, rytmejä niin tällä pääsee myös baritoni alueille jos sellaista hakee.
Näillä voi tehdä myös muutakin musaa kuin pelkästään metallia jos siis sellaista haluaa tehdä/kokeilla muutenkaan ja mikäänhän ei estä tätä tekemästä sähkökitarallakaan. Tosin sähkökitara soundeissa ei ehkä ihan kauheat säröt toimi kun sormin soitetaan.
Maailmaan mahtuu kuitenkin monenlaista musiikkia :)
 
Hellureiii
23.04.2015 13:09:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia kaikille vastanneille! Onkin paljon asioita joihin on hyvä näköjää perehtyä noita kasikielisiä ajatellessa :D
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti