Muusikoiden.net
11.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pikku kyssäri vibrochampin biasoinnista?
1
hallu
26.03.2015 00:24:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kävin vähän lueskelemassa speksejä ja niissä sanottiin, että tuo vibrochamp on katodibiasoitu. Muistanko oikein, että se tarkoittaa ettei sitä tarvitse erikseen biasoida, vaan siihen vaan heitetään uusi putki paikalleen? ja se on sitten siinä.. vai?

Olisipa jo kevät
JaaGeRMaisTeR
26.03.2015 07:32:45

hallu: Kävin vähän lueskelemassa speksejä ja niissä sanottiin, että tuo vibrochamp on katodibiasoitu. Muistanko oikein, että se tarkoittaa ettei sitä tarvitse erikseen biasoida, vaan siihen vaan heitetään uusi putki paikalleen? ja se on sitten siinä.. vai?

Näin sen pitäisi mennä.

SirElwood
26.03.2015 07:57:30 (muokattu 26.03.2015 07:57:45)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuten JaaGeRMaisTeR sanoi, noin sen pitäisi mennä, ja meneekin. Tosin jos kyseessä on vanha (70-luku tms) ja ennalta huoltamaton laite, kannattaa tarkistaa sekä katodivastus että etenkin sen ohituskondensaattori, joka on mallia elektrolyytti. Näillä on käyttöikä rajallinen ihan kuten virtalähteenkin kondensaattoreilla. Vuotava elko voi sekoittaa biasoinnin ja soundin siinä sivussa. Lisäksi jos katodivastuksena on käytetty hiilimassavastusta (vahvistimen iästä riippuen on tai ei), ne tuppaavat driftailemaan arvossaan ylöspäin joskus reilustikin.

Pikku homma tarkistaa kaksi komponenttia, ja vaihtokin on helppoa.
hallu
26.03.2015 11:48:39

SirElwood: Kuten JaaGeRMaisTeR sanoi, noin sen pitäisi mennä, ja meneekin. Tosin jos kyseessä on vanha (70-luku tms) ja ennalta huoltamaton laite, kannattaa tarkistaa sekä katodivastus että etenkin sen ohituskondensaattori, joka on mallia elektrolyytti. Näillä on käyttöikä rajallinen ihan kuten virtalähteenkin kondensaattoreilla. Vuotava elko voi sekoittaa biasoinnin ja soundin siinä sivussa. Lisäksi jos katodivastuksena on käytetty hiilimassavastusta (vahvistimen iästä riippuen on tai ei), ne tuppaavat driftailemaan arvossaan ylöspäin joskus reilustikin.

Pikku homma tarkistaa kaksi komponenttia, ja vaihtokin on helppoa.

Okei, kiitoksia. Taitaa se perus huolto olla kuitenkin paikallaan teettää asiantuntijalla. Uraltone on ollut mun luottopaja aina vahvistinasioissa, mutta kuulin että helsingissä olisi myös näihin vanhoihin fendervahvistimiinkin erikoistuneita tahoja, jotka tuntee nämälaitteet ja niiden historian ja niissä käytety modit erityisen hyvin. Selvittelen ja vinkit on tervetulleita.

Aattelin, että voisin itse putsailla nuo rohisevat potikat ainakin ja kiristää sen jakin. Jos kummiskin ekan putkien vaihdon teettäisi asiantuntijalla, niin se voisi samalla katsoa nuo konkat ja vastukset. Olen ihan intona tämän kanssa. Tämä on inspiroiva laite kun eilen tein pari testi soittelua niin molemmat venyivät yli tunnin mittaisiksi ihan vaan kun ei vaan malttanut laittaa kitaraa pois ja tän pikkukaverin jutustelua olisi kuunnellut vaikka koko illan:-). Ei tämä nyt mikään elämää suurempi vahvistin ole minä olen vaan niin älyttömän innoissani juuri nyt. Silti olen tässä ihmetellyt, että kun mulla kakarana oli se iso Silverface Showman, niin miten ihmeessä saatoin inhota sitä vahvistinta jos se kuitenkin oli samaa maata kuin tämä.

Odotin tältä vahvistimelta, että tämä kuulostaisi vähän kolkolta ja pienen kaiuttimen ja kotelon takia vähän laatikkomaiselta ja nokkavalta ja tämä näyttikin vähän vanhalta anttilasta ostettavalta lelulta. Toisin kuitenkin kävi, soundi on kaikkea muuta kuin pieni ja kolkko. Itseasiassa tuo kuulostaa yllättävänkin isolta ja testailin sitä eilen rinnakkain tuon BluesDeVillen kanssa niin, että ruuvasin molemmista suunnilleen samat soundit samalla voimakkuudella ja yllätyksekseni tämä pikkukaveri ei hävennyt yhtään tuon ison rinnalla. Nyt tämä ei näytä enää yhtään lelulta vaan ihan vakavasti otettavalta vahvarilta:-D.

Tämän soundi on lämmin ja kuulas ja eläväinen ja vahvasti soittotatsiin reagoiva. Itseasiassa en usko, että tässä mitään kovin merkittäviä vikoja edes on kun eihän tämä toimisi jos tämä olisi rikki.

Olisipa jo kevät
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti