Aihe: Puiden vaikutus kitaraan | |
---|
Metalkallo 15.03.2015 16:59:19 (muokattu 15.03.2015 17:03:56) | |
|
Tekaisin nyt sitten tälle aiheelle oman ketjun kun se tuolla mexiko vs usa fender ketjussa on päässyt liekehtimisen tasolle. Täällä siis keskustelua ja väittelyä siitä kuinka puut vaikuttavat kitaraan. Oli sitten kyseessä akustinen tai sähköinen malli. Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä. |
|
Eisss. |
|
Kyllä minä tohtorina pyrkisin ennemmin eristämään syöpää kuin luomaan tietoisesti etäpesäkkeitä. Eiköhän yksi ketju riitä tätä lajia - siinäkin on yksi liikaa. ;) Believe what you want, it doesn't mean you're right... |
|
Laulava Kylätohtori: Kyllä minä tohtorina pyrkisin ennemmin eristämään syöpää kuin luomaan tietoisesti etäpesäkkeitä. Eiköhän yksi ketju riitä tätä lajia - siinäkin on yksi liikaa. ;) Riittäähän se, mutta siellä on väärä aihe, täällä oikea. :) Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä. |
|
Metalkallo: Riittäähän se, mutta siellä on väärä aihe, täällä oikea. :) Tai voisikohan ylläpitäjä muokata tuon toisen ketjun nimen? Mexico vs. USA Fendereille vois sitten avata uuden. ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
|
blues guitar: Tai voisikohan ylläpitäjä muokata tuon toisen ketjun nimen? Mexico vs. USA Fendereille vois sitten avata uuden. Mieluummin ei avata, kyllä se on jo nähty, mihin tuollaiset ketjut johtavat... ;) Believe what you want, it doesn't mean you're right... |
|
Laulava Kylätohtori: Mieluummin ei avata, kyllä se on jo nähty, mihin tuollaiset ketjut johtavat... ;) Niinpä...kohta siellä olisi hirveä vääntö puiden vaikutuksesta sähköiseen soundiin. :D ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
|
Puilla on erilaisia lämpöarvoja. Esim niin, että Fender palaa pidempään, mutta Gibson kuumempana. Tai toisin päin. Whatever. Soundiin ne ei vaikuta mitenkään. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
|
Höpön, huippusoittimen alkujuuri on hywä puu. Konvehti vs kakka. On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash |
|
Itse olen sitä mieltä, että puut ratkaisee ja vaikuttaa paljonkin. Fenson kyllä perusteli hyvin toisessa ketjussa, ettei asiat ollenkaan välttämättä näin. No tämä selviää jossain kohtaa. Soundaako saarni/vaahtera yhtä jämäkästi kuin Mahonki lankku. Nyt toiveissa, että Fenson olisi oikeassa. |
|
Kyllähän mahonkiakin on useaa erilaista ja on varmasti tässäkin tapauksessa. Kaikki mahonki ei automaattisesti tee mistään hyvää soitinta. Puusta kun on mahdotonta saada kahta täysin samanlaista palaa, olipa sitten kyseessä mahonki tai joku muu. Fensonilla on varmaan tähänkin parempi ja oikeampi vastaus ja saa minun puolesta olla. Mahongeista on osa suojeltujen puiden joukossa, joten niistä ei enää kitaroita tehdä. Samaa mahonkia jota Gibson käytti, esimerkiksi 50-luvulla ei ole enää saatavilla. Sinänsä tämäkin keskustelu on kyllä jo käytyä niin useasti, ettei itseä enää paljon kiinnosta. |
|
Kinattaisko ekaks 80 sivua siitä, onko tämän ketjun avaaminen parempi vai huonompi kuin kinata siellä toisessa ketjussa? |
|
Monestako palasta mexicolaisten kaulat on tehty? Vaikuttaako attackiin? |
|
JaaGeRMaisTeR: Nyt toiveissa, että Fenson olisi oikeassa. Tuota, mähän en tiedä tuosta mitään. Olen vain lukenut todistusaineistoa molemmilta puolin aitaa ja painottanut ne luotettavuuspistein lähteen mukaan. Tulokseksi sain 9-1, ettei puut vaikuta kuultavasti sähköiseen, vahvistettuun saundiin lankkuskitoissa. Riffi, nyt. |
Metalkallo 15.03.2015 19:31:11 (muokattu 15.03.2015 21:43:42) | |
|
JaaGeRMaisTeR: Itse olen sitä mieltä, että puut ratkaisee ja vaikuttaa paljonkin. Kyllä, samaa mieltä itsekin olen. Les pauleissa olen esimerkiksi kuullut eroja akustisesti että sähköillä eri mikeillä ja ilman, että jos ei puut vaikuttaisi niin ei olisi erojakaan. Myös jos eroja ei olisi puissa niin silloinhan samat mikit kuulostaisi samoilta kaikissa kitaroissa. Mun edwards lp on esim. erittäin kirkas sointinen ja johtuu juuri puista, sitä en saanut pois muulla tavalla kuin laittamalla hieman erilaiset mikit. Samat mikit mitkä ensin oli edwardsissa toimii erittäin hyvin toisessa kitarassa jossa leppä runko. Puutahan myös kun koputtaa niin eri puusta tulee eri ääni kuten tavallisesti. Minä en lähde mukaan kinaamaan, oli miten oli, omat kokemukseni puhuu omaa kieltä. Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä. |
|
Akustiikka ei ole tuttua fysiikan alaa, mutta olen tämän päivän koittanut etsiä yhtälöitä pariin kohtaan: 1. Tallan ja satulan energiavuoto pois kielestä ajan funktiona ja 2. Kiinteässä aineessa johtuvan aineen energiahäviö matkan funktiona. Jos nämä saisi vielä jostain, niin vielä pitäisi haarukoida kuinka paljon noista s-aalloista muuttuu kappaleen rajapinnassa ääneksi ja kuinkapaljon palaa tallaan ja tallasta kieleen.. Eli kyllä nämä on ihan laskettavia juttuja ainakin suuruusluokissa. Eli kohdan yksi ratkaisu on pääteltävissä sustainista, jos on tiedossa piikauksen voima ja akustinen kokonaisäänenpaine. Lämpöhäviö lienee olematon. 2. Kohtaan meidän geofyysikko voisi tietää linkit materiaalien ominaisuuksiin ja matkan suhteen energian puolittuminen? Ilman yhtälöitäkin olisin valmis v e i k k a a m a a n, että koska aallot kulkevat jokasuuntaan, eri nopeuksilla, heijastuvat, siroavat, välittyvät ilmaan jokapuolella runkoa ja varsinkin kaulaa, etcetera, niin siihen tallan ja kielen kosketuspisteeseen ei palaa energiaa ja sekin on jokseenkin siroutunutta. Taajuuden muutoksia tuossa ei tarvine ottaa huomioon kuin ominaistaajuusalueilla, ja ne on taas yksilöllisiä eikä ennakoitavissa (paitsi suuruusluokalta). Riffi, nyt. |
|
Rohkaisen tutkimustasi. Aallot kulkevat muuten puussa syiden suuntaisesti ja siinä akryylissä ne puolestaan sinkoilevat |
|
GiovanniDiRondo: Rohkaisen tutkimustasi. Aallot kulkevat muuten puussa syiden suuntaisesti ja siinä akryylissä ne puolestaan sinkoilevat Kiitos. Mutta jos ne aallot kulkisivat merkittävästi syiden suuntaisesti, niin tästähän pystyisi kehittämään loistavaia akustiikka-alan sovelluksia johtamalla/ohjaamalla äänet syiden mukana? Käsittääkseni tämäkin on myytti, nimittäin tuossa aikaisemmin linkitetyssä videossa DKGcustomin perustaja teki tiskipöydästä straton rungon jossa oli 50 palaa ja syyt nimenomaa väärään suuntaan kuin perinteisissä puurungoissa. Se kuullosti testissä aivan samalta kuin Fenderin runko. Riffi, nyt. |
|
FensonGibder: Tuota, mähän en tiedä tuosta mitään. Olen vain lukenut todistusaineistoa molemmilta puolin aitaa ja painottanut ne luotettavuuspistein lähteen mukaan. Tulokseksi sain 9-1, ettei puut vaikuta kuultavasti sähköiseen, vahvistettuun saundiin lankkuskitoissa. Linkittämiäsi todisteita nyt siis tarkoitin. Puut tuohon tulevaan skebaan pitäisi olla kirkasääniset ja mikit taas kaikkea muuta. Puut otin näön mukaan. Tuo sähköinen soundi pitäisi olemaan nuilla Duncaneilla jämäkät. No jääpä siis nähtäväksi millainen tulee. Muistin varassa pitää tuo testi tehdä ja onhan tuossa vahvistinkin vaihtunut muutamaan kertaan. |
|
FensonGibder: Tuota, mähän en tiedä tuosta mitään. Olen vain lukenut todistusaineistoa molemmilta puolin aitaa ja painottanut ne luotettavuuspistein lähteen mukaan. Tulokseksi sain 9-1, ettei puut vaikuta kuultavasti sähköiseen, vahvistettuun saundiin lankkuskitoissa. Oma empiriinen tutkimus taas on antanut mulle ihan toisen kuvan. Kovasti esimerkiksi kitaran paino (esimerkkinä les paul) tuntuu korreloivan sähköisen soundin kanssa. ihtelläni oli 4,6 kilosessa LP Customissa Sheptonen setti, jonka siirsin potikoineen ja konkkineen 3,8 kiloiseen LP R8:iin. Kyseinen setti kuulosti sähköillä hyvin erilaiselta kitarasta riippuen. Tämä on siis vain esimerkki, mutta soundieroja on eri kitaroissa ollut todella paljon vaikka sähköt olisivat olleet kirjaimellisesti samat. Lisäksi vielä kyseenalaista esimerkiksi erilaista messinkiblokkien vaikutuksella tuota, ettei rakenne vaikuta soundiin. Tallablokki on välillisesti kiinni tallassa, eli ei suoraan kiinni kielen värähtelyalueella. Samoin kuin vaikkapa kiinteä talla on rungossa kiinni. Silti erilaisilla ja eri kokoisilla messinkiblokeilla on soundia muokkaavia tekijöitä ihan sähköisessä soundissa asti. Messinki kun ei ole magneettinen metalliseos, niin se ei vaikuta suoraan mikkien magneettikenttään. http://www.sieni.us/?id=38 |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|