Muusikoiden.net
06.12.2016
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: TV Jones filtertronien kytkentää..
1
Bonneville-60
09.03.2015 11:49:55 (muokattu 09.03.2015 12:04:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ideana olisi modata Gretschin g5120 sarjan hollow-bodya jotenkin noin:
TV Jonesin Filttertronit
4 potikkaa(cts 500k,tarvittaessa voi vaihtua eri arvosiin..?)
3-asentoinen tone kytkin(switchcraft)
3-asentoinen mikki kytkin(switchcraft)
1 jakki(switchcraft)
Nämä jo hankittu.
 
Noiden lisäksi miljoona laatikossa on:
eri arvoisia kondensaattoreita
uutta kangas/vintage johtoja ym...
 
Noista pitäisi kehitellä joku fiksu kytkentä kaavio mutta kun ei netissä tai gretsch foorumeilla silmään osunut mitään vastaavaa kytkentää niin kysellään nyt täältä josko joku kitara/mikki elektroniikkaa enemmän harrastava heittäisi jotain vinkkejä/neuvoja..
 
Olisi varmasti helpompaa tiputtaa pois toinen kytkin tai yksi potikka pois kytkennästä mutta kun se nyt ei vaan käy:)pitää olla monipuolinen..
 
Täydellinen soundi...mikä se on? - "That great Gretsch sound"
varakeef
09.03.2015 15:59:59 (muokattu 09.03.2015 16:04:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noistahan saanet aikaiseksi viralisen mud switch -kytkennän eikö? Master volume alasarveen, etumikille ja takamikille vielä omat volumet. Mikkivalitsin ja kolmiasentoinen tone switch.
 
Gretschin virallisilta sivuilta:
http://wpc.077d.edgecastcdn.net/000 … tics/wiring/Tone-Switch-Circuit.pdf
 
Jaa, mutta sitä halutaan enemmän pyöriteltävää eli sinne lisäksi tone potikka. Siinä tapauksessa suosittelen Hagström Sweden kytkistä, jossa on molemmille mikeille omat volumet ja tone, lisäksi mikinvalitsin ja kolmiasentoinen mud switch:
 
http://www.hagstrom.org.uk/Schematics/Schempics/Swede2.jpg
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Groke
09.03.2015 16:02:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole Filtertroneihin koskaan livenä tutustunut. Mutta heittelen kuitenkin jotain yleistä. Filtertron-asiantuntijat täydentäkööt loput. Eli ko. mikki muistuttaa ymmärtääkseni hyvin paljon humbuckeria. Eli on aivan samoin kaksi kelaa vierekkäin ja tavoitteena hurinan vähentäminen.
Soundi tosin lienee keskivertohumpparia kirkaampi ja ulkonäkökin hieman erilainen. Johtimien määrästä en tiedä sanoa. Mutta mikäli ovat joissain malleissa 4+1, niin silloin ne varmaankin menevät aivan samalla tavalla, kuin kuin perinteisissäkin humppareissa? Jolloin siis olisi käyttäjän mausta ja tarpeista riippuen 1...6 vaihtoehtoa per mikki.
 
Esim. AC/DC:n "vasemmassa kanavassa", eli siis rytmikitarassa on kait aina joku Gretsch ollut. Jossa on yksi ainokainen, kovasti tuollaiselta Filtertronilta näyttävä mikki tallassa. Mikä ehkä osittain selittää tuon rytmikitaran soundin kirkkautta/terävyyttä vs. Anguksen tummempisoundinen SG. Toki on varmaan noin n kpl muitakin tekijöitä...
 

 

 
Bonneville-60:
4 potikkaa(cts 500k,tarvittaessa voi vaihtua eri arvosiin..?)
3-asentoinen mikki kytkin(switchcraft)
1 jakki(switchcraft)

 
Eli näiden osien suhteen lienee siis kyse aivan perinteisen Gibson LP/SG:n yms. kytkennästä? Jolloin kytkiksiä löytyy noin tsiljoona kappaletta pitkin nettiä. Esim. http://tvjones.com/site/wp-content/uploads/LES-PAUL-CIRCUIT-WP.pdf

Yksi yleinen ero - ainakin Les Paul-miesten mielissä... - on moderni vs. vintage-johdotus, josta myöskin löytyy Googlella paljon juttua. Fyysisen kytkennän osalta ero tosin on pieni. Merkittävää soundieroa kait ilmenee lähinnä Volumea pienennettäessä, jolloin vintage säilyy kirkaampana.
Ns. moderniin versioon voi teitenkin koska tahansa jälkikäteenkin lisätä joko kiinteän tai kytkettävän Treble Bleed:n. Tai muuttaa sen vintagemaiseksi.
 

 
Bonneville-60:
3-asentoinen tone kytkin(switchcraft)

 
Tämä lienee tässä nyt se ainoa ero peruslespan kytkentään. Eli tuo "tone kytkin" tarkoittanee kenties sitä, että voit vaihtaa kahden eriarvoisen Tone-konkan välillä ja se kolmas vaihtoehto on koko Tonepotikan ohitus? Tai sama juttu kahdelle Tone-potikalle yhtäaikaisesti.
Soundillisesti tuo ohitusasento on se sama juttu, jota Fenderin No Load-potikoilla haetaan. Eli kirkkain mahdollinen soundi, eli käytännössä sama, kuin koko potikkaa ei olisi olemassa.
 
Eli joku tämänkaltainen juttuko on hakusessa:
http://tvjones.com/site/wp-content/uploads/TONE-SWITCH-CIRCUIT-WP.pdf
 

 

 
Tuota lisäkytkintä dramaattisempia soundieroja saisi vaikkapa Varitonella (kela + valittavat konkat & vastukset = 'Notch filter'). Ja kaksi mikkiä voi yhdistää erilaisilla tavoilla. Eli ne voivat olla sarjassa/rinnan, samassa/eri vaiheessa tai jopa siltä väliltä (HOOP palauttaa bassoa soundiin).
Volumelle ja Tonelle voi laittaa ohituskytkimen (Blower Switch). Tai jonkunlaisen "impedanssikytkimen", eli vaikkapa 250k vastuksen rinnan ja/tai sarjaan potikan kanssa. Riippuen siitä mitä haetaan.
 
Monipuolisimmat kytkennät toki vaativat usein enemmän ja/tai monipuolisempia kytkimiä kitaraan. Eli joko aivan uusia nappuloita, tai sitten perinteisen potikan vaihtamisen Push-Push- tyyppiseen potikan ja kytkimen yhdistelmään. Tai vaikkapa kiertokytkimeen.

Nykyään on tosin olemassa - erilaisina versioina - aivan Gibsonin yms. kitaroiden 3-asentoiselta mikkivalitsimelta näyttäviä kytkimiä, joissa onkin 6 asentoa. Tällöin siis saa 3 (ylhäällä) + 3 (alhaalla) = 6 soundia ilman, että mitään potikoita tarvitsisi vaihtaa tai ulkonäköä yhtään mitenkään muuttaa. Esim. http://www.stewmac.com/Pickups_and_ … Switches/Free-Way_Ultra_Switch.html
 
D'oh!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti