Muusikoiden.net
08.12.2016
HOTONE - pienimmät pedaalit koskaan? 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mesa Mark V ja metallisoundin etsintä
1 2 3
Mixer
06.03.2015 23:41:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin, miten tapahtuu?
 
Kuukausia tullut ruuvailtua Mark V:tä, mutta soundia, johon oisin edes kuukauden tyytyväinen ei meinaa löytyä. Minkälainen edes on nykypäivän hyvä metallisoundi? Trebleä, middleä, bassoa, kuinka paljon? Soitan bändissä ainoaa kitaraa, niin soundi pitäisi olla massiivinen. Kävin kokeilees Dual Rectoa musaliikkeessä ja tykkäsin sen massiivisuudesta, mutta en usko ettei Mark V samanlaiseen muka taipuisi.
 
Onko joku onnistunut sen parhaan metallisoundin Mark V:stä ruuvailemaan ilman OD-speduja? Graafista EQ on kyllä säädetty V:n muotoon. Erityisesti 2. kanavasta jos voisi rytmisärön saada, niin 3 kanava vois olla soolosärökanavana.
 
Tyylilajina olisi Dream Theater/Sonata Arctica. Kitarana Schecter Hellraiser EMG 81 ja 85 mikeillä.
 
Apuja?
 
Aurora Borealis
06.03.2015 23:45:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Älä pelkää keskialueita. Muunkinlaisia soundeja on kuin scoopattua jyystöhevisirkkeliä.
 
"Romut torille. Muuten menee yöunet" -kekkuliheikki
Mixer
07.03.2015 00:01:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin no, mikäs se nykypäivän hyvä soundi on? Jos ei scuupattu sirkkeli ;)
 
KUNU
07.03.2015 00:39:23 (muokattu 07.03.2015 00:40:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No Petruccihan jakkaa omat saundinsa omilla sivuilaan eli jos Dream Theater maistuu niin kokkeileppa tämmöstä:
 
http://www.johnpetrucci.com/images/gear/Boogie_01.jpg
 
http://www.johnpetrucci.com/images/gear/Boogie_02.jpg
 
http://www.johnpetrucci.com/images/gear/Boogie_03.jpg
 
Viiminen nuista on nuihin särömättöihin.
 
EQ tästä: http://www.johnpetrucci.com/images/gear/boogie_graphic.jpg
 
Suhr=Ongelma
steelduck
07.03.2015 00:55:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuostakin voi ottaa jotain osviittaa:
 
http://youtu.be/UKiN7iYcV70?t=2m16s
 
gazorlac
07.03.2015 01:16:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tossa näkyy ainakin Lamb of Godin Willie Adlerin asetuksia:
http://youtu.be/Mg0_Q0SqAiI?t=6m39s
 
nakedzen
07.03.2015 03:28:24
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Anna basistin hoitaa jyrääminen niin soundista tulee automaattisesti massiivinen. :)
Jucciz
07.03.2015 09:02:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaappi on erittäin tärkeä lenkki kokonaissoundin kannalta. Onhan se puoli myös kunnossa?
 
Jos tarvitset putkien mittauspalveluita, tsekkaa täältä. Jos komppilaput kiinnostavat, tsekkaa sivut täältä.
Gabe
07.03.2015 09:12:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Kaappi on erittäin tärkeä lenkki kokonaissoundin kannalta. Onhan se puoli myös kunnossa?
 
Kopioidaan tämä kun oli niin hyvin sanottu.
Mr. Speed
07.03.2015 10:14:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mixer: Niin, miten tapahtuu?
 
Kuukausia tullut ruuvailtua Mark V:tä, mutta soundia, johon oisin edes kuukauden tyytyväinen ei meinaa löytyä. Minkälainen edes on nykypäivän hyvä metallisoundi? Trebleä, middleä, bassoa, kuinka paljon? Soitan bändissä ainoaa kitaraa, niin soundi pitäisi olla massiivinen. Kävin kokeilees Dual Rectoa musaliikkeessä ja tykkäsin sen massiivisuudesta, mutta en usko ettei Mark V samanlaiseen muka taipuisi.
 
Onko joku onnistunut sen parhaan metallisoundin Mark V:stä ruuvailemaan ilman OD-speduja? Graafista EQ on kyllä säädetty V:n muotoon. Erityisesti 2. kanavasta jos voisi rytmisärön saada, niin 3 kanava vois olla soolosärökanavana.
 
Tyylilajina olisi Dream Theater/Sonata Arctica. Kitarana Schecter Hellraiser EMG 81 ja 85 mikeillä.
 
Apuja?

 
Miksi kysyt täällä mikä se on se moderni soundi, kun voisit kuunnella itse mikä kuulostaa kivalta. Kaappi on helkkarin tärkeä ja OD:lla tuskin saat ainakaan lisää massaa soundiin.
 
Viiden pisteen vihje on kans säätää se soundi pändikontekstissa hyväksi. Se on meinaan aika erilainen soundi kuin yksin soittaessa.
 
http://www.sieni.us/?id=38
Metalkallo
07.03.2015 10:45:30 (muokattu 07.03.2015 11:13:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin, kuten täällä onkin jo sanottu, niin basso ja rummut on tärkeitä siinä ison soundin tavoittelussa, niistä kun yleensä ne bassot tulee enempi kuin kitarasta. Kitarastakin voi saada ISON soundin mutta sitten se ei aina välttämättä enää toimi yhtä hyvin bändin muiden soittimien kanssa. Kuten Mr.Speed sanoi, bändissä kaikki täydentää toisiaan.
 
Kaappi on kyllä tärkeä, mutta eiköhän aika monesta stock kaapista saa vaikka minkälaista ääntä ulos kun vaan säätää vahvistimen säätöjä. Tietty kaappien kajarit on mitä ne on ja niissä on se tietty sointi, et kajareita vaihtamalla/sekoittelemalla saa taas uutta potkua sointiin. Monesti juuri nuo kaapin kajarit on ne mitkä muokkaa sitä sointia enemmän kuin kitaran mikit, et jos lähdet eroja enempi etsimään ja niitä muuttamaan, niin lähtisin itse kaapin kajareita muuttamaan ennemmin kuin vaihtamaan mikkejä. Mikit tuo sointiin vain lisää tai vähemmän tehoja, bassoa, keskialuetta(middle) tai kirkkautta(treble), ei muuta sinänsä.
 
Kajarit voi olla juuri syynä mikset saa sitä haluamaasi soundia, näin oli ainakin itselläni. Mulla on kaappi jossa oli 4xG12T-75 kajarit mutta soundi oli liian scuupattu koska nuo kajarit on soinniltaan hiukan scuupatut, mutta ostin 2xV30 kajarit ja sekoitin ne 2xG12T-75 kajareihin ja löysin sen mitä olin etsinyt. Et jos sulla on vaikka 4xV30 kajarit kaapissasi, niin pari noita G12T-75 kajaria täydentää hyvin V30:ä ja saat isompaa soundia aikaiseksi koska basso tasaantuu ja keskialueita on omasta mielestä sopivasti. Voi olla että se dual rectifier kuulosti isommalta jos kokeilit sitä erilaisilla kajareilla varustetulla kaapilla mitä sun kaapissa on.
 
Ja kuten täällä myös sanottu... Se scuuppaus ei välttämättä tuo isoa soundia vaan juuri ne keskialueet ja silloin kitaran ääni erottuu paremmin muiden soittimien seasta. Itse olen aina pitänyt keskialueita soundissani oli sitten blues tai metalli kyseessä koska ne tuo rikkautta siihen sointiin ja se kuulostaa täyteläisemmältä. Mun mielestä keskialueet tuo riffeihin lisää munaa ja sooloja soitellessa yksittäisäänet ei kuulosta liian ohuilta.

Mitä tulee nykyajan metalli soundiin niin se on aika sitä normi emg:t kitarassa jyystöä ja kaikki kuulostaa samalta. Eipä emg:t kuitenkaan tarkoita etteikö niistä saisi erilaista ääntä ulos, mutta niissä on se tietty sointi minkä yleensä erottaa paremmin kuin hyvin.
 
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä.
Shredator
07.03.2015 12:02:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä Markistakin saa modernia jyrää, mutta erilaista vrt. Diezel/5150/Recto-meininkeihin.
 
Omasta MK IV:stä ja aiemmin V:stä saan kyllä täydellisimmän metallisoundin mitä voin kuvitella. Lead-kanava tulee asettaa näin (kuten myös muissa Mesoissa):
 
Gain 5-6, treble 8-9, middle 4, bass 0,5-1. Presence tulee olla 5-7 väillä. Graafisen EQ:n asetuksiin voi katsoa vinkkiä meikän omakuvista...jos haluaa jyräävämpää, niin nosta 80hz-slideria, jos tiukempaa, niin laske alle puolenvälin. 750hz slideri on se kriittisin, parhaimman tuloksen saamiseksi aseta se juuri alimman viivan kohdalle. Tarvittaessa voi viskata ts808:n eteen tiukentamaan ja tuomaan *modernimpaa* makua.
 
Jos ei näillä lähde niin on ranteesta kiinni :)
 
Jos et soita taimissa, olet liian hidas.
Mixer
08.03.2015 16:33:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastauksista :)
 
Oon noita Petruccin asetuksia sillä silmällä katsellutkin, ja kyllä niistä ihan hyviä saa, mutta tosiaan hyviä pointteja, että antaa tilaa myös basistille ja rummuille.
 
Mulla on HB:n kaappi Celestion Vintage 30 - elementeillä, mikä lienee myös kalliimmissa kaapeissa? Joku päivä kun rahaa on säästynyt riittävästi hommaan sen Mesan kaapin sitten. :)
 
Aattelin, että tässä säikeessä voisi tulla myös keskustelua siitä, mitä nykypäivän metallisoundiin kuuluu? Onko se kovin midukka voittoista ja scuupattu keskialue on enemmänkin 80-luvun heiniä?
 
Mr. Speed
08.03.2015 16:44:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mixer: Kiitos vastauksista :)
 
Oon noita Petruccin asetuksia sillä silmällä katsellutkin, ja kyllä niistä ihan hyviä saa, mutta tosiaan hyviä pointteja, että antaa tilaa myös basistille ja rummuille.
 
Mulla on HB:n kaappi Celestion Vintage 30 - elementeillä, mikä lienee myös kalliimmissa kaapeissa? Joku päivä kun rahaa on säästynyt riittävästi hommaan sen Mesan kaapin sitten. :)
 
Aattelin, että tässä säikeessä voisi tulla myös keskustelua siitä, mitä nykypäivän metallisoundiin kuuluu? Onko se kovin midukka voittoista ja scuupattu keskialue on enemmänkin 80-luvun heiniä?

 
Tuo HB kaappi on tässä kohtaa se signaalin heikko lenkki. V30 on aika standardi-elementti räyhäsoundeissa, mutta kaiutinkomeron vaikutusta ei kannata aliarvioida.
 
Tuo, että onko enemmä vai vähemmän keskialuetta, taitaa olla hyvin vaikea kysymys koska aika moni pändi käyttää aika erilaisia soundeja. Studiossa homma on ihan eri kuin livenä, koska studiossa eri elementit on helpompi saada esille.
 
http://www.sieni.us/?id=38
Morri
08.03.2015 18:10:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

steelduck: Tuostakin voi ottaa jotain osviittaa:
 
http://youtu.be/UKiN7iYcV70?t=2m16s

 
Ottamatta kantaa soundiin niin näen sieluni silmin soittajan verisuonten pullistumassa ohimoilla ja hien tippumassa otsalta...my god mitä runnomista plektrakädellä, pahaa tekee.
 
Believe those who are seeking the truth. Doubt those who find it. André Gide
Entropia666
08.03.2015 19:35:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mr. Speed: Tuo HB kaappi on tässä kohtaa se signaalin heikko lenkki. V30 on aika standardi-elementti räyhäsoundeissa, mutta kaiutinkomeron vaikutusta ei kannata aliarvioida.
 
Jep. Oma kokemus komootista on et se ei oo hirveen tiukka tai työntää bassoo ihan saatanasti. Varmaan jossain vähän iisimmässä musassa toimii kyllä, mutta omassa bändissä rässin veivaamiseen ei oikee natsannu. Vaihdoin komoottia Carvinin Legacyyn missä v30-ämyrit ja kaikki ongelmat katosi.
 
Mitä itse soundiin tulee niin mulla on itelläni soldano slo100-klooni, mut siitä on basso ja depth ruuvattu molemmat alle kakkoselle ja middle on tyyliin täysillä (treble vähä alle puolen välin). Se iso soundi ei tuu alapäästä, vaan just kontekstista. Itestää se kuulostaa vähä ohkaselta, mutta kun siihen tulee messiin basisti ja tuplabassarit nii alkaa olemaa eri meining. Mikitys livenä/studiossa on myös aika olennainen, kannattaa se hieroo kuntoon. Tuolla on enemmän stooria siitä aiheesta: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=223533
 
Thrash Metal Inkvisitor || Uusi saitti rokkikuville: H A J E . F I
Mikko L
09.03.2015 00:23:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo Levytukun soundi oli kyllä aika kauhea ainakin meikän mielestä. Kuulosti kärpäseltä korvassa ja nuotteja siitä ei kyllä meinannut erottaa juuri mitenkään.
 
Mulla on ollut nyt... liian monta Mark sarjalaista jo tähän mennessä ja niissä on ne tietyt taikatemput jotka kannattaa muistaa. Ensinnäkin koska etuaste on eri välissä kuin suurimmassa osassa vahvistimia niin treble, bass ja middle vaikuttaa todella paljon gainiin. Trebleä voi käytännössä käyttää toisena gain nappina. Middle tekee yllättävän vähän. Itse jätin sen vain klo 12 ja hoidin graafisella EQ:lla middlen hienosäädön. Alapään säätäminen riippuu kaapista. Jos sulla on Benton kaappi niin se on todella löysäsoundinen. Ei kannata käyttää Petrucci-asetuksia sillä siis. Jos haluat alapäästä tiukan niin laita BASS nappula todella pienelle. Itsellä oli viime nauhoituksissa 0:lla kun PRS kitaralla jyystettiin Mesa-kaapin läpi. Ja alapäätä oli enemmän kuin riittävästi kun sitä buustaa graafisella EQ:lla. Jos haluat löysemmän alapään niinkuin esim. Rectossa niin sitten sitä bass-nappulaa saa olla enempi esim. 3-4. Kompensoi vaan sitten sitä pienemmälle graafisesta EQ:sta.
 
Älä missään nimessä tee sitä virhettä minkä Levytukku teki että 750hz nappi on pohjassa. Nuotteja ei erota ollenkaan. Se kannattaa siis olla alhaalla mutta kuitenkin sen alimman viivan yläpuolella. Yläpään säätämiseen taas on olemassa neljä säädintä: treble, presence, 2200 ja 6600. Itse laitan kaikkia vähän. Yleensä trebleä eniten tyyliin 8 jopa koska siitä ei tuli sirinöitä. Sitten säästäen muita nappuloita. Ennemmin 6600:aa kuin presenceä koska presence nostaa niitä aivan ääriyläpäitä ja tulee sitä fizziä joka pistää.
 
Niin ja jos haluat ns. metallicasoundin niin myös sitä 240hz nappia voi vetää keskiviivan alapuolelle. Sekin on "soundi" mutta ei kovin moderni.
 
Niin ja nämä oli mun mielipiteitä eikä koraanin lakeja. :)
 
Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen.
KUNU
09.03.2015 01:13:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikko L: ...Jos haluat löysemmän alapään...
 
Kerran sanoin muuten musiikkiliikkeessä myyjälle että etin isoa mutta tosi tiukkaa alapäätä, myyjä heitti naama pokkana että se on ettiny ja kolunnu läpi kymmeniä mutta eipä ole löytyny joten ei voinu auttaa asiassa, ei tällä naamala kuulema kannata opastaa.
 
Suhr=Ongelma
Snapo
09.03.2015 01:28:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KUNU: Kerran sanoin muuten musiikkiliikkeessä myyjälle että etin isoa mutta tosi tiukkaa alapäätä, myyjä heitti naama pokkana että se on ettiny ja kolunnu läpi kymmeniä mutta eipä ole löytyny joten ei voinu auttaa asiassa, ei tällä naamala kuulema kannata opastaa.
 
No nyt kyllä. Padumm tshh!
 
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
LesPaul70
09.03.2015 10:33:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikko L: Ensinnäkin koska etuaste on eri välissä kuin suurimmassa osassa vahvistimia niin treble, bass ja middle vaikuttaa todella paljon gainiin. Trebleä voi käytännössä käyttää toisena gain nappina.
 
Tämä. Tässä ollaan asian ytimessä.
 
Eli tiivistäen:
- kanavien T, M, B potikat ovat ENNEN etuasteen gainia -> vaikuttavat särön määrään ja rakenteeseen
- graafinen EQ ja preset EQ ovat etuasteen gainin JÄLKEEN -> näillä voi säätää lopullisen soundin äänenväriä samaan tapaan kuin joidenkin toisten vahvarien TMB-potikoilla
 
Ehdottomasti tärkein potikka kolmoskanavan säröihin on Treble. Sitä kannattaa ajatella enemmänkin Treble BOOSTINA kuin äänenväripotikkana. Ehdottomasti parhaat highgain-säröt löytyvät Gain- ja Treble-potikoiden sopivista yhdistelmistä. Itselläni Treble on kolmoskanavalla yleensä huomattavasti isommalla kuin Gain, joskus myös kakkoskanavallakin.
Vastaavasti Middle on eräänlainen "Middle Boost" ja Bass on "Bass Boost". Näistä jälkimmäinen kannattaa pitää erittäin matalalla, tuloksena on muuten vain mössöä ja muhjua, etenkin jo päättäreinä on on vakio 6L6-putkitus.
 
Särön rakenne ja vahvarin tatsi säädetään ensin potikoilla, sitten äänenväri EQ:lla. Kyllä sitä keskimmäistä EQ-slaideria voi vetää jos nyt ei pohjaan asti niin silti tuntuvasti alaspäin, kyllä Mark V sittenkin puskee aika reippaanpuoleisesti sitä keskialuetta. Käyttää omia korviaan oppaana. (Levytukun videon V-kuvio ei kyllä minunkaan korvaani kuulostanut hyvältä.)
 
Itselläni paras kolmoskanavan särö löytyi vasta vuosien yrittämisen jälkeen, eli ei kannata luovuttaa heti. Bändikäytössä parhaiten potkivaksi kombinaatioksi osoittautui Extreme + 90W + Pentode + boostausta enemmän Treblestä kuin Gainista + keskislaiderin hienoinen leikkaus ja muiden hienoista nostoa EQ:sta. Tarkkoja säätöjä en viitsi tähän laittaa, koska mulla EL34:t + RK 2x12 käytössä eikä välttämättä toimi sellaisenaan yhtä hyvin toisilla putkilla tai kaapeilla. Tuo soundi ei jää rankkuudessa yhtään jälkeen Rectosta, mutta taajuuskaistavaikutelma on vähän kapeampi, ja isoin tykitys tulee kiinteältä keskikaistalta (kun taas Rectolla vähän mallista ja säädöistä riippuen alamiddle-botnekaistan ja yläsirkkelin yhdistelmästä, ja soundi muutenkin enemmän levällään, jollei sitä kiinteytä OD-pedaalilla tai vastaavalla).
 
Jos mikään muu ei toimi, voi myös kokeilla EQ-pedaalin tunkemista luuppiin. MXR:n 10-kaistainen on toimivaksi todettu useilla Mesoilla. Vahvarin omalla 5-kaistaisella EQ:lla on rajoituksensa.
 
Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti