Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Monster-vahvistimet
1 2 3 4 5
AngieRainbow
06.02.2015 19:07:49 (muokattu 06.02.2015 19:25:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yllättävän vähän löytyi keskustelua suomalaisista Monster-vahvistimista. Tällä palstalla tunnutaan puhuttavan paljon suomalaisesta käsityöstä kitata- ja vahvistinvalmistuksessa kuten Ruokankaasta ja Bluetonesta erittäin positiiviseen sävyyn. Kuulisin mielelläni kokemuksia 2000-luvulla rakennetuista/uusista Monster vahvistimista.
 
http://www.monsteramps.fi/site/
 
Itselleni kyseessä on täysin uusi tuttavuus, mutta sain kaveriltani yhden kaupan yhteydessä Monster La Mesera nupin sekä Monster 1 x 12" kaapin. Tässä kuva kioskistani:
 
https://www.dropbox.com/s/2j8q7yzr3 … o4j4/Monster%20La%20Mesera.jpg?dl=0
 
Omassa Monsterissani on Bright, Bite ja Deep kytkimet sekä erikseen poiskytkettävät mastervolume ja drive. Tehoja on 5W ja puolitusmahdollisuus 2,5W. Nuppi on vuodelta 2007 ja kaappi 2011. Ämyrinä Celestion G12M.
 
Omat fiilikset on todella positiiviset. Saundi on jonnekkin Fender-tweed-maailmaan päin, mutta vahvistimessa on joku oma Monster-luonteensa, mitä en ole muualla kuullut. Todella positiivinen kokemus.
 
Saundia pystyy säätämään laajalla skaalalla niin särön kuin eq:n puolesta. Master volumella ja drive säädöllä säröä saa niin paljon kuin haluaa millä tahansa äänenvoimakkuudella. Treble, middle ja bass toimivat todella hyvin ja bright, bite ja deep kytkimillä voi erikseen boostata haluttua aluetta. Mielestäni vahvistin on kuitenkin parhaimmillaan cleanilla saundilla ilman drivea, masteria ja kolmea "boost" kytkintä, mutta nämä tuovat vahvistimeen paljon monipuolisuutta.
 
Vaihdoin nuppiin kaikki putket vintage kamaan ja sain saundia vielä paremmaksi. Kysyin Juha Mäntymaalta sähköpostilla paria juttua nuppiin liittyen ja vastaus tuli nopeasti ja kattavasti, vaikka en ole häneltä ostanut mitään, eli asiakaspalvelu näyttää olevan myös kohdallaan.
 
Mitä kokemuksia muilla on Monster vahvistimista?
 
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
metlica
06.02.2015 20:09:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Monster El Monarca on ainakin vitun tiukka bassostyge. 300w putkinuppi ja saundaa upeelle. En muista tiedä.
 
Get it fucking done.
blaekie
06.02.2015 20:38:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa vedetään El Mariachilla -> https://www.youtube.com/watch?v=JpiGombq3oU
 
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ... ja mitä se sulle kuuluu.. ja jos kuuluukin , niin syytön mä siihen oon.
Gabe
06.02.2015 20:57:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paljon hyväähän näistä on kuullut. Kuvien perusteella myös huolella rakennettu. On ollut itselläkin harkinnassa muutamaankin otteeseen. Saisivat vain tehdä soundinäytteitä noista koneistansa niin ei tarvitsisi ihan mielikuvituksensa varassa valita vahvistinta. Viimeksi kun kävin sivuilla niin ainoastaan El Mariachista ja Mocambosta oli yhdet ainoat demot.
AngieRainbow
06.02.2015 21:16:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Paljon hyväähän näistä on kuullut. Kuvien perusteella myös huolella rakennettu. On ollut itselläkin harkinnassa muutamaankin otteeseen. Saisivat vain tehdä soundinäytteitä noista koneistansa niin ei tarvitsisi ihan mielikuvituksensa varassa valita vahvistinta. Viimeksi kun kävin sivuilla niin ainoastaan El Mariachista ja Mocambosta oli yhdet ainoat demot.
 
Tämä. Lisäksi itseäni häiritsee, että Monsterin kotisivuilla ei ole laitteiden hintoja. Itse en edes tiedä, kuinka paljon omat Monsterini maksaisivat uutena.
 
En tiedä, miten tuotteita markkinoidaan, mutta minusta tuntuu, että esim. Bluetonella ymmärtävät paremmin markkinoinnin merkityksen. Tämä ihan siksi, että vaikka Monster on kait jo aika vanha merkki, niin en minä ole näihin missään törmännyt.
 
Vissiin jotkut ihan tunnetut kotimaiset artistit kuitenkin ovat käyttäneet/käyttävät Monstereita. Muistaakseni Erja Lyytikäinen on soitellut tämmöisellä.
 
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
Myrkky Nuoli
06.02.2015 21:30:07 (muokattu 06.02.2015 21:31:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow: Tämä. Lisäksi itseäni häiritsee, että Monsterin kotisivuilla ei ole laitteiden hintoja. Itse en edes tiedä, kuinka paljon omat Monsterini maksaisivat uutena.
 
En tiedä, miten tuotteita markkinoidaan, mutta minusta tuntuu, että esim. Bluetonella ymmärtävät paremmin markkinoinnin merkityksen. Tämä ihan siksi, että vaikka Monster on kait jo aika vanha merkki, niin en minä ole näihin missään törmännyt.
 
Vissiin jotkut ihan tunnetut kotimaiset artistit kuitenkin ovat käyttäneet/käyttävät Monstereita. Muistaakseni Erja Lyytikäinen on soitellut tämmöisellä.

 
Tämä onki jännä juttu. Monstereitahan tehtiin jo 70-luvulla ja ne vanhat koneet on ainakin ihan käsittämättömän kovia. Samoiten niillä on todella onnistunut imago. Omaperäinen ja mieleenpainuva logo ja todella tyylikkäitä koneita. Kaapitkin hyvin persoonallisen näköisiä. Minusta monster on tässä kaikista onnistunein suomalainen soitinalan yritys. Vaikuttaa silti siltä, että aktiiviseen markkinointiin ja rummutukseen ei ole investoitu aikaa ja rahaa samassa mittakaavassa kuin esimerkiksi bluetonella. Tai sitten se on tapahtunut semmoisia väyliä pitkin, jotka on jääneet multa huomaamatta. Toisaalta sääli, toisaalta tykkään siitä kun mystiikka säilyy ja pajat pysyy sillai vähän hämärinä ja persoonallisina. Onko se sitten taloudellisesti kannattavaa, on asia erikseen.
 
More Nintendo, less Marshall.
blaekie
06.02.2015 21:33:47
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No onhan siellä sivuilla Mäntymaan numero, josta voi tiedustella hintoja.
 
http://www.monsteramps.fi/site/?lan=1&page_id=1
 
Ehkei nyt ihan niin hektisen business maailman menetelmä enää, mutta ehkä hän keskittyy tuotantoon enemmän.
 
Tietyllä tapaa on kuitenkin käsityöpajan Custom Shop tuotteesta kyse käsittääkseni, eikä mistään kiinan massatuotteesta, jonkun kauppaketjun myymänä ja markkinoimana.
 
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ... ja mitä se sulle kuuluu.. ja jos kuuluukin , niin syytön mä siihen oon.
Gabe
06.02.2015 21:40:37 (muokattu 06.02.2015 21:50:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow: Tämä. Lisäksi itseäni häiritsee, että Monsterin kotisivuilla ei ole laitteiden hintoja. Itse en edes tiedä, kuinka paljon omat Monsterini maksaisivat uutena.
 
En tiedä, miten tuotteita markkinoidaan, mutta minusta tuntuu, että esim. Bluetonella ymmärtävät paremmin markkinoinnin merkityksen. Tämä ihan siksi, että vaikka Monster on kait jo aika vanha merkki, niin en minä ole näihin missään törmännyt.

 
Joo, hinnasto pitäisi minustakin olla selvästi esillä. Ääntä, kuvia ja hinnasto on ihan perusmeininkiä tällaisessa. Oma Monster tilaus kaatui näihin seikkoihin. Ei jotenkin viitsi kysellä erikseen kaikkien koneiden ja optioiden hintoja, ja sitten kun ei ole vielä edes minkäänlaisia soundinäytteitä viitoittamaan päätöstä niin menee vähän turhan hankalaksi. Sellaisia valmistajia kuitenkin on joilla nämä kaikki on helposti saatavilla.
 
blaekie: No onhan siellä sivuilla Mäntymaan numero, josta voi tiedustella hintoja.
 
http://www.monsteramps.fi/site/?lan=1&page_id=1
 
Ehkei nyt ihan niin hektisen business maailman menetelmä enää, mutta ehkä hän keskittyy tuotantoon enemmän.
 
Tietyllä tapaa on kuitenkin käsityöpajan Custom Shop tuotteesta kyse käsittääkseni, eikä mistään kiinan massatuotteesta, jonkun kauppaketjun myymänä ja markkinoimana.

 
Kyllä lähes kaikilla ammattimaisilla custom/käsityöpajoilla on hinnastot ja ääninäytteet hyvin esillä. Hinnasto on kuitenkin aika yksinkertainen juttu jos ne nettisivut nyt kuitenkin on saatu aikaan. Itselläni on ainakin joku tietynlainen soundi mielessä kun etsin uutta konetta ja selaan siinä läpi eri valmistajia valmistajia, kuuntelen demoja ja vertailen hintoja. Loppusuoralle päätyy yleensä ne joilla on kattavat näytteet koneen soundeista ja hinnat optioineen selkeästi ilmoitettuna. Tämän jälkeen on paljon helpompi pirauttaa valmistajalle ja kysellä tarkemmin tai tiedustella eri optioista. Mutta ne joilla on pari kuvaa ja pieni tekstinpätkä karsiutuvat valitettavasti jo alkusuoralla pois.
blaekie
06.02.2015 22:06:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: .. Mutta ne joilla on pari kuvaa ja pieni tekstinpätkä karsiutuvat valitettavasti jo alkusuoralla pois.
 
Näin voi käydä,
 
Netistä ladattavat ääninäytteet on valitettavasti vain ehkä suuntaa antavia. Niin paljon voidaan niitä jälkikäsittelyllä muokata.
 
Itse en ainakaan tuolla perusteella jättäisi ostamatta juuri näitä Monstereita. Kyllä ne täytyy kokea ihan livenä ensin.
 
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ... ja mitä se sulle kuuluu.. ja jos kuuluukin , niin syytön mä siihen oon.
Gabe
06.02.2015 22:22:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

blaekie: Näin voi käydä,
 
Netistä ladattavat ääninäytteet on valitettavasti vain ehkä suuntaa antavia. Niin paljon voidaan niitä jälkikäsittelyllä muokata.
 
Itse en ainakaan tuolla perusteella jättäisi ostamatta juuri näitä Monstereita. Kyllä ne täytyy kokea ihan livenä ensin.

 
Toki, mutta ovat ne nyt kuitenkin enemmän suuntaa antavia kuin muutama rivi tekstiä. En näe mitään järkevää syytä miksi valmistajan olisi kannattavaa jättää monipuoliset ääninäytteet laittamatta sivuilleen kera selkeän hinnaston. Monster ei ole ainoa kotimainen valmistaja jolla on näin, Hehku ja Rikstone ovat myös todella laadukkaita mutta eipä niistä sivuista paljon kostu. Ja sitten jos pitäisi lähteä ajelemaan useita satoja kilometrejä asioikseen testaamaan vahvistinta valmistajan pajalle puuttuvien soundinäytteiden takia niin... ei minun aikatauluilla ainakaan onnistuisi millään. Omalla kohdalla etsin Marshall JMP/1987 henkistä konetta ja päädyin Bluetonen malliin koska soundinäytteet olivat monipuoliset ja antoivat ymmärtää että on sitä mitä haen, aika pitkälti se siltä kuulosti sitten täällä kotonakin. El Monarca kiinnosti myös, mutta jäi hankkimatta edellä mainittujen puutteiden takia.
 
Mutta kuten sanottu niin hyviä koneita ne varmasti ovat. Olisi vain kiva jos näihin puutteisiin panostettaisiin. Voisin hyvinkin olla potentiaalinen asiakas tulevaisuudessa.
antnis
06.02.2015 22:37:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kilpailu on kovaa. Kuvat, ääninäytteet ja hinnat esiin tai gtfo, niin se vaan menee ja hyvä niin.
 
LaMotta
06.02.2015 22:39:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen jollain tavalla diggaillut Monstereiden designia.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
blaekie
06.02.2015 22:43:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

antnis: Kilpailu on kovaa. Kuvat, ääninäytteet ja hinnat esiin tai gtfo, niin se vaan menee ja hyvä niin.
 
Näin voi olla, mutta siitäkin huolimatta, Monsteriin saattaa kannattaa tutustua.
 
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ... ja mitä se sulle kuuluu.. ja jos kuuluukin , niin syytön mä siihen oon.
Confidentum
06.02.2015 22:57:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mocambo miniaturea ja Mayer's blackie kepukkaa kertaalleen pääsin kokeilemaan ja olin kyllä täysin myyty. Jos vahvistinta oikein meinaan joskus ostaa, niin muttama Monsteri on kyllä listalla kärjessä.
 
klobasa
07.02.2015 08:29:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Samaa mieltä kuin edelliset Monsterin nettisivujen sisällöstä. Suuntaa antavien hintatietojen, äänen ja/tai videoiden puuttumisen lisäksi itseä häiritsee, että kuvatkin ovat surkean pieniä ja niitä on tosi vähän per tuote. Jos olisin ostoaikeissa, niin itse kyllä haluaisin nähdä kuviakin enemmän ja isompana.
 
Ainoat omat kokemukset Monstereista on Angien vahvarin kanssa samanikäisistä La Mesera 2x8" comboista. Ja ne ovatkin sitten olleet aivan mahtavia laitteita. Vaikka olen aina tykännyt vol + tone -tyylisistä laitteista, niin noiden vanhempien La Meseroiden tosi monipuoliset säädöt vei kyllä voiton. Soundi kohdillaan makuuhuonevolumeillakin.
 
Monstereissa on mielestäni tosi hyvä "imago", eli logo, laitteiden nimet ja persoonallinen design. Älyttömän tyylikkäitä laitteita (paitsi en oikein lämpene tweed kuosille). Salmiakki mallinen etuseinän design on todella hieno.
 
Laulava Kylätohtori
07.02.2015 09:27:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MonSterit ovat itselle olleet aina eräänlainen kuriositeetti vahvistinmaailman tähtikartalla. Varmasti laadukkaita pelejä, mutta jotenkin jättänyt kylmäksi, eikä niihin juuri törmää kuin torilla ajoittain.
 
Olen samaa mieltä, että kyllä tuon hintaisissa vahvareissa pitäisi olla perustiedot nettisivuilla. Hinnat optioineen ym. Itse ainakin unohdan saman tien vahvarin, jos siitä täytyy alkaa hintatietoja erikseen tivaamaan myyjältä. Sama se tosin on kaikessa muussakin.
 
Onhan se helpompaa speksailla, kun vahvarin ja eri optioioden hinnat on selkeästi näkyvillä. Voi siinä miettiä, mitä haluaa ja mitä se tulisi maksamaan.
 
Mutta ehkä tämä 'mystisyys' on tosiaan osa MonSterin brändiä, eikä tavoitteenakaan ole olla mikään vuoden kasvuyritys. Joitain tällainen varmasti kiehtoo ja lisää MonSterin haluttavuutta...
 
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
toivase
07.02.2015 10:11:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla oli reilu vuosi sitten mahdollisuus (A,B,C,D) -testata vierekkäin seuraavia komboja: Bassmannen (4x10) klooni, MonSter El Mocambo (vm. 2002, 15"), Swart sekä Tone King (Sky King ?). Periaatteessa olin mennyt ostamaan Swartin, jota olin kuolannut jonkin aikaa. Mukaan lähti kuitenkin El Mocambo :).
 
PIM
07.02.2015 13:04:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta jos kaikki menee mitä ehditään tehdä (en tiedä onko näin) niin mitä järkeä panostaa markkinointiinkaan? Toisaalta reipas markkinointi saattaa johtaa myös reippaasti lisääntyneeseen kysyntään, johon yrityksellä ei välttämättä ole kykyä tai edes halua vastata, sillä voihan olla niin, että Mr. Mäntymaa on tyytyväinen nykyiseen menekkiin ja haluaa pitää bisneksen hallittavan kokoisena. Kolmanneksi, tietty ekslusiivisuus ja hämäräperäisyys voi monesti lisätä tuotteen kiinnostavuutta ostajakunnassa.
 
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
Vilpur1
07.02.2015 16:46:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mua on aina silloin tällöin kuumotellut ne Albert ja Jimmy mallit joista en nyt jaksa tarkastaa Mexico tyyppisiä nimiä. Harmi tosiaan kun ei oikein tiedä missä niitä pääsisi testaamaan. Toisaalta soitto ja matka "Vorssaan" ei olisi mahoton ajatus.
 
Tieto etenkin vanhoista vahvistin- sekä kaikumalleista on kortilla. Harmi kun Monster huone kaatui juuri kun siihen liityin...
 
I got myself a Cadillac But I can't afford the gasoline
Myrkky Nuoli
07.02.2015 19:05:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

toivase: Minulla oli reilu vuosi sitten mahdollisuus (A,B,C,D) -testata vierekkäin seuraavia komboja: Bassmannen (4x10) klooni, MonSter El Mocambo (vm. 2002, 15"), Swart sekä Tone King (Sky King ?). Periaatteessa olin mennyt ostamaan Swartin, jota olin kuolannut jonkin aikaa. Mukaan lähti kuitenkin El Mocambo :).
 
El Mocambo on kyllä törkysen kova peli!
 
More Nintendo, less Marshall.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «