Muusikoiden.net
10.12.2016
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ongelma: Vahvari kuulostaa kotona musikaaliselta, reeniksellä ei
1 2 3 4
Stalkah
31.01.2015 12:32:07
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terreys! Nostin oman keskustelun pystyyn tälle aiheelle, koska isommat kyssärit tuntuvat jäävän jelppikerhon puolella harmittavan monesti tavoittamatta asiasta tietäviä ihmisiä ennen, kuin viesti hukkuu muiden sekaan.
 
Ongelmana on yksinkertaisesti otsikon asia, eli putkivahvistin (Bad Cat Lynx) kuulostaa kotona todella hyvältä ja musikaaliselta, mutta reeniksellä homma on aivan eri. Vastausta en ole tähän vielä toistaiseksi löytänyt, koska hommaan liittyy vähän ristiriitaisia seikkoja.
 
Vahvarin särösoundi on siis kotona todella kermainen, pehmeä ja tanakka olematta kuitenkaan "läski". Keskialue on sopivan jämäkkä ja yläpäätä löytyy, joskaan se ei ole yhtään rätisevä tai epämiellyttävä. Kokonaisuudesta käyttäisin juuri sanaa musikaalinen, koska särössä ovat ne halutut harmoniset kerrannaiset läsnä (tai näin ainakin olen sanan "musikaalinen" aina käsittänyt) ja se toimii sekä korkeilla että matalilla sävelillä ja soinnuilla todella hyvin.
 
Reeniksellä tilanne onkin sitte aivan toinen. Keskitaajuudet ovat ihmeellisen honottavia, särö on rätisevä ja väärällä lailla rupinen, eikä soundi tunnu olevan millään tavalla kasassa niinkuin tuolle vahvarille on ominaista. Soundi on siis kaikella tapaa epämusikaalinen ja ero on todella suuri kotisoundiin verrattuna.
 
Bändimme kitaristin kanssa olemme tulleet siihen tulokseen, että kyseessä ei voi olla mikään luonnollinen soundimuutos olosuhteista, eli akustiikasta tai vähän eri kajareista johtuen. Väittäisin jopa, että joku asia muuttaa soundilopputulosta jopa niin paljon, että kuulostaa kun kyseessä olisi ihan eri vahvari.
 
Tässä hieman faktaa:
- Kotona käytän keinokuormaa (Weber MASS 100), reeniksellä vahvari suoraan kaappiin kun äänenvoimakkuutta saa avattua reilummin (samaan tasoon kuin kotona kuorman kanssa, jolloin lopputulos on hyvä)
- Käytän aina samaa kitaraa, jossa on mikkeinä Bare Knuckle Pickups VHII -setti
- Suurin soundimuutos tuntuu tapahtuneen kitaran mikkien vaihdon jälkeen, kun Seymour Duncan Active Blackouts -aktiivisetti vaihtui vintagetyyliseen VHII -settiin. Aktiiveilla vahvari kuulosti reeniksellä just siltä miltä pitääkin. Nykyisillä mikeillä sama kitara kuulostaa kotona edelleen hyvältä, mutta reeniksellä ei
- Kotona kaapissa on WGS Reaper HP, reeniksellä 2kpl WGS Reaper -tötsiä. Olen kokeillut molempia reenisolosuhteissa ja tulos oli yhtä surkea, vaikka kotona kotikaappin kanssa homma kuulostaakin hyvältä. Molemmat olen ottanut käyttöön uusina ja HP:lla olen soittanut kymmeniä tunteja, reenis-Reapereilla taasen vasta 10-20 h.
- Käytin samassa reeniskaapissa eri WGS:n kajareita (Retro 30 ja Reaper 55Hz) aiemmin, mutta lopputulos oli samankaltainen. Luulin, että uusien mikkien aikaansaama soundimuutos ei sopinut silloisille kajareille, mutta uusien kajareiden kanssa olikin ihan sama homma
- Olen kokeillut paljon eri (etuaste)putkia, mutta mikään muutos ei ole vaikuttanut lopputulokseen reeniksellä olennaisesti
 
Miulta alkaa oikeesti loppua tässä oma äly kesken, että mitä vaihtoehtoja enää edes on? Voiko keinokuorma vaikuttaa soundiin *noin* positiivisesti? Se on oikeastaan ainut järkevä vaihtoehto, joka on enää jäljellä ja jota en ole kokeillut. Jos kyse on siitä, niin ihmettelen kyllä suuresti samalla hämmästellen, että miten sama vahvari toimi vaan tehokkaammilla mikeillä aiemmin reeniksellä just sillei ku pitikin?
 
Onkos kenelläkään ajatuksia tai hajatuksia, että mikä tässä voi olla kyseessä?
 
"Naulat neljän tuumamitan lyöty pajavasaroin - haukan katse hanskojani vartioi"
Ekku01
31.01.2015 12:42:47 (muokattu 31.01.2015 12:43:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkos kitaran ja vahvistimen välinen piuha myös ollut sama? Eikä ole myöskään eri pedaaleita tms. treenipaikalla signaaliketjussa? Huono/murtunut piuha voi huonontaa soundia kummasti.
 
"Joh. 3:16"
Gary the pine
31.01.2015 12:53:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä kohtaa tulee mieleen ihan semmonen peruskysymys, että jos se paketti kuulosti just siltä ku pitääkin, niin miksi vaihdoit mikit tai ylipäätään mitään muutoksia? Ja miksi et vaihda takas jos meni huonommaks? Kumpi on tärkeempää, kotitussarointi vaiko bändin kanssa soitto?
 
Tulin, näin, paskoin housuun.
Gabe
31.01.2015 13:05:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytätkö kotona Weberin treble boost toimintoa? Jos käytät niin kokeilepa ottaa Weber mukaan treeneihin ensi kerran ja laita vähemmän vaimennosta mutta jätä treble boost päälle.
Metalkallo
31.01.2015 13:29:44 (muokattu 31.01.2015 13:41:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Blackoutseista vintageen on kuin death metallista led zeppeliin.
 
Vintage mikit ja blackoutsit on aika eri juttu et ne kyllä aiheuttaa helposti muutosta varsinkin tehoissa tietenkin ja luulen että vika piilee juuri tässä. Ehkä tykkäsit blackoutseilla siitä tehokkaammasta soinnista enemmän koska mikit toi lisäpotkua. Useilla vintage mikeillä joudut ottamaan särön aikalailla pelkästään vahvarista. Luulen että kannattaa kokeilla vääntää tuon vintage setin kanssa sitä säröä lisää kokeiluksi, tai sitten vähemmän jos johtuukin juuri siitä että sitä on liikaa tuolle vintage setille. Tietenkin mikeissä on ne muut erot kuten terävyys, keskialue ja basso. Ja tietenkin kun olet käyttänyt ensin aktiiveja ja nyt passiiveja, niin ovat aika eri juttu loppujen lopuksi.
 
Itse vaihdoin noin vuosi sitten lp:n sh-4 mikin saman firman seth loveriin ja ero on kuin yö ja päivä. Eron huomaa varsinkin juuri tehoissa kun jb antaa jo itsestään jonkin verran boostia vahvariin mutta seth ei annakaan.
 
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä.
Vellu64
31.01.2015 13:37:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jollain pedaalilla, jossa on boostaus ominaisuutta voisi kokeilla myös.
Laita kokeeksi vaikka eq-pedaalikin siihen ensimmäiseksi härpäkkeeksi kitarasta lukien, jos sattuu löytymään.
 
Gabe
31.01.2015 13:44:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vellu64: Jollain pedaalilla, jossa on boostaus ominaisuutta voisi kokeilla myös.
Laita kokeeksi vaikka eq-pedaalikin siihen ensimmäiseksi härpäkkeeksi kitarasta lukien, jos sattuu löytymään.

 
Rangemasterin paikka.
s8na
31.01.2015 14:17:33 (muokattu 31.01.2015 14:19:58)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipä mittään.
 
TTV
31.01.2015 15:04:00
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Käytätkö kotona Weberin treble boost toimintoa? Jos käytät niin kokeilepa ottaa Weber mukaan treeneihin ensi kerran ja laita vähemmän vaimennosta mutta jätä treble boost päälle.
 
Tämä tuli itellenikin mieleen. Weber on kotioloissa loistava keinokuorma just tuon boostin ansiosta, joka vaikuttaa paljolti siihen, miten nupin namiskat tulee aseteltua. Stalkahille vaan Weber reenikselle ja sopiva kombinaatio mastervolaa ja vainennusta...
 
Onko muuten nuo kaapit samanohmisia? Ite oon huomannu, että saundi muuttuu, kun laittaa esim 8 ohmisen kaapin 4 ohmin lähtöön. Vastaa asti samalla volumella soitettaessa 8ohmin ja 16ohmin kajarit kuulostaa eriltä, vaikka nuppi onkin sama ja kajarit oikeissa impedanssilähdöissä kiinni.
 
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Joees
31.01.2015 15:10:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuulostaa typerältä mutta kai sä oot koettanut säätää niitä nupikoita reeniksellä bändin soppaan soveltuviksi? Monesti se yksinään hyvältä kuulostava soundi on bändin seassa aivan paska.
 
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja.
Funkånaut
31.01.2015 16:30:35
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joees: Kuulostaa typerältä mutta kai sä oot koettanut säätää niitä nupikoita reeniksellä bändin soppaan soveltuviksi? Monesti se yksinään hyvältä kuulostava soundi on bändin seassa aivan paska.
 
Ehdottomasti tämä. Tietty myös reeniksen erilainen akustiikka vaikuttaa siihen, miltä snoudi kuulostaa.
 
"The gunk keeps the funk" - James Jamerson Elämän tarkoitus
teleman
31.01.2015 16:33:04 (muokattu 31.01.2015 16:35:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joees: Kuulostaa typerältä mutta kai sä oot koettanut säätää niitä nupikoita reeniksellä bändin soppaan soveltuviksi? Monesti se yksinään hyvältä kuulostava soundi on bändin seassa aivan paska.
 
Tämä on tullut koettua useasti. Kitaran alaääniä joutuu bändin kanssa leikkaamaan ja keskialuetta nostelemaan. Menee muuten melkoiseksi tuhnumössöksi basson kanssa. Toki tämä riippuu mm. saundimausta ja musatyylistä.
 
Komppikitaristi
sustain65
31.01.2015 17:09:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

teleman: Tämä on tullut koettua useasti. Kitaran alaääniä joutuu bändin kanssa leikkaamaan ja keskialuetta nostelemaan. Menee muuten melkoiseksi tuhnumössöksi basson kanssa. Toki tämä riippuu mm. saundimausta ja musatyylistä.
 
Tässä vaikuttaa mielestäni myös se että onko bändissä useampia kitaristeja kuin yksi. Kahden kitaran ei välttämättä kannata tuutata ihan samalla kaistalla.
 
teleman
31.01.2015 17:22:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sustain65: Tässä vaikuttaa mielestäni myös se että onko bändissä useampia kitaristeja kuin yksi. Kahden kitaran ei välttämättä kannata tuutata ihan samalla kaistalla.
 
Kyllä vaan tämä myös. Sovituksella ja soittotyylillä on saundien lisäksi merkitystä. Vähemmän on usein enemmän bändisaundissakin.
 
Komppikitaristi
LaMotta
31.01.2015 17:51:34 (muokattu 31.01.2015 18:12:45)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stalkah: Terreys! Onkos kenelläkään ajatuksia tai hajatuksia, että mikä tässä voi olla kyseessä?
 
Tässä jutussa ei ole mitään uutta. Tiedossa oleva universaali fakta on se, että soundit, efektit sun muu pitää säätää käyttöpaikalla sopivaksi. Se 'hyvä' kitarasoundi muuttuu heti joksikin muuksi kun aletaan soittaa basson kanssa. Särösoundissa ei saisi kitarassa mielestäni olla kovin paljoa bassoa, ja kahden kitaran kanssa pitäisi hiukan suunnitella ehkä jopa kahdestaan, että mitä soitetaan. Sointukäännösten käyttö ja kahden kielen äänet riittää monesti toiselle kitaralle, jos toinen komppaa enemmän täyteen.
 
Yleisesti voisi ehkä todeta, että mitä enemmän bändissä on soittajia, niin sitä enemmän se vaatii soittajilta kykyä ja näkemystä oman soiton suhteen. Yksin kotona soitellessa voi tykittää äänivallin tukkoon, mutta jos kymmenen kaveria vetää täpöllä niin kakofonia on tulos.
 
Bänditreeneissäkään ei sitten välttämättä voi olla varma siitä, että miltä se homma kuulostaa kokonaisuutena soundin suhteen kun bänditreenipaikkoja on niin monenlaisia.
 
PA-kamojen kautta (mikseristä) tehty äänitys ehkä kertoo parhaiten, että mitä se soundi on. Itse en oikeastaan ollut koskaan tyytyväinen kitarasoundiin, mutta sitten kun kuuli liveäänityksiä niin ajatteli, että aijaa soundi on noinkin hyvä. Äänityksistä myös kuulee heti, että kuinka pitäisi / ei pidä soittaa jotakin juttua.
 
E: Sellainen juttu tuli vielä mieleen, että ne kaksi tai kolme äänenvärisäädintä ei ehkä aina riitä soundin hienosäätöön bändin kanssa. Että onko aloittaja kokeillut esim 7-9 kanavaista equa?
 
EE: Näitä on esitetty ennenkin. E V Halen - Jamies Crying *GUITAR TRACK*
 
https://www.youtube.com/watch?v=eA-AVu299wg
 
Kotona tuskin tulisi säädettyä tällaista soundia yksin soitellessa? Vaikka levyllä kitarasoundi on ylistetty.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Stalkah
31.01.2015 18:18:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia vastauksista. Olin jättänyt muutamia aika itsestäänselvyyksiä pois tuolta, joten nyt sitten pääsen kuitenkin kertomaan ne vastauksina näihin. Ihan hyvää pohdintaa silti. Katsellaanhan, et mihin päästään...
 
Ekku01: Onkos kitaran ja vahvistimen välinen piuha myös ollut sama? Eikä ole myöskään eri pedaaleita tms. treenipaikalla signaaliketjussa? Huono/murtunut piuha voi huonontaa soundia kummasti.
 
Piuha on aina ollut sama ja toimii niinku pitää. Muut (efektilaudan) piuhat on myös testattu monasti useammassa käytössä, eivätkä ole oireilleet. Soitin tässä taannoin yhdet reenit ilman lautaa ja soundi oli yhä samaa kuraa.
 
Gary the pine: Tässä kohtaa tulee mieleen ihan semmonen peruskysymys, että jos se paketti kuulosti just siltä ku pitääkin, niin miksi vaihdoit mikit tai ylipäätään mitään muutoksia? Ja miksi et vaihda takas jos meni huonommaks? Kumpi on tärkeempää, kotitussarointi vaiko bändin kanssa soitto?
 
Halusin eroon aktiivimikkien ylikompressoituneesta soundista, joka ei toiminu varsinkaan puhtaalla kanavalla.
 
Takasin en vaihda, koska aktiivimikit meni seuraavalle omistajalle. Vaikka toivoisin, että homma ois näistä mikeistä kiinni, niin se ei ole kyllä ihan eka ratkaisu siihen mysteeriin, et miten soundi toimii kotona ja reeniksellä ei. Kotona soundi on just sitä mitä haetaankin ja just sitä, mitä noilta mikeiltä kelpas oottaakin.
 
Kotitussarointi ja bändisoitto ovat käytännössä yhtä tärkeät. Kotona tulee soiteltua 90% soitoista, mutta lieväsit perfektionistina en periaatteesta lepää, ennen ku reenissoundi on kohdillaan :P
 
Gabe: Käytätkö kotona Weberin treble boost toimintoa? Jos käytät niin kokeilepa ottaa Weber mukaan treeneihin ensi kerran ja laita vähemmän vaimennosta mutta jätä treble boost päälle.
 
En käytä Weberin treble boosteria, koska yläpäästä ei ole pulaa. MASS on otettava kummiskin reenikselle lähiaikoina ihan periaatteesta vaikka haluaisinkin, että systeemi on sen verran kunnossa, että soundit toimii reenisvolumella ihan pelkän vahvarin kanssa ilman ylimääräisiä kuormia.
 
Blackoutseista vintageen on kuin death metallista led zeppeliin.
 
Vintage mikit ja blackoutsit on aika eri juttu et ne kyllä aiheuttaa helposti muutosta varsinkin tehoissa tietenkin ja luulen että vika piilee juuri tässä.

 
Tottahan toki ne on eri asiat. Hain vintage hot -setillä ennen kaikkea ilmavuutta soundiin ja paremmin toimivat puhtaat tinkimättä särön tiukkuudesta. Tätä olen käytännössä juuri saanutkin - mutta vaan kotisoitossa. Kuunteleppa tuolta soundinäytteistä sitä, miten tuo mikki säröytyy, niin tiiät, että kyllä tämäkin särölle lähtee eikä pitäisi olla mikistä kiinni: https://bareknucklepickups.co.uk/ma … uckers&sub=vintage_hot&pickup=vh_ii
 
TTV: Tämä tuli itellenikin mieleen. Weber on kotioloissa loistava keinokuorma just tuon boostin ansiosta, joka vaikuttaa paljolti siihen, miten nupin namiskat tulee aseteltua. Stalkahille vaan Weber reenikselle ja sopiva kombinaatio mastervolaa ja vainennusta...
 
Onko muuten nuo kaapit samanohmisia? Ite oon huomannu, että saundi muuttuu, kun laittaa esim 8 ohmisen kaapin 4 ohmin lähtöön. Vastaa asti samalla volumella soitettaessa 8ohmin ja 16ohmin kajarit kuulostaa eriltä, vaikka nuppi onkin sama ja kajarit oikeissa impedanssilähdöissä kiinni.

 
Homma on vaan siinä, että ei innosta ruveta raahailemaan taas yhtä komoottia reenikselle, kun homman pitäisi toimia ihan kitara - vahvari - kaappi -yhdistelmällä, kuten aiemminkin. Aion kyllä kokeilla kuormaa reenikselläkin, kun tän mysteerin ratkominen kaikilla mahdollisilla tavoilla jatkuu kyllä.
 
Olen soittanut tolla kahteen eri kaappiin (eli koti- ja reeniskaappiin, molempiin siis reeniksellä testimielessä), joiden kuormat ovat vaihdelleet 4, 8 ja 16 ohmissa, kun reeniskaapissa oli aiemmin eri kajarit ja eri kuorma. Olen jopa kokeillut soittaa väärällä ohmiasetuksella, kun Bad Catissa on kiertokytkin, jolla ohmit valitaan ja pari kertaa tuo on unohtunut väärään kohtaan reeniksellä (hups). Olennaista soundimuutosta en ole ikinä havainnut, oli asetus mikä hyvänsä. Ei siis ole päässy tapahtumaan tällaista "jee, nythän se soundaakin siltä miltä kuuluu!" -havaintoa, vaan samaa röpöä se soundi on ollut jo pitkään.
 
Joees: Kuulostaa typerältä mutta kai sä oot koettanut säätää niitä nupikoita reeniksellä bändin soppaan soveltuviksi? Monesti se yksinään hyvältä kuulostava soundi on bändin seassa aivan paska.
 
Totta kai. Aiemmin aktiivimikeillä ihmettelin, että kuinka vähän namiskoja tarvitsi säätää reeniksen ja kodin välillä, mutta VHII -setin jäliltä homma meni ns. "normaalille" tasolle ja saa olla venkslaamassa namiskoja. Yleisesti ottaen säädän soundin korvalla, enkä namiskojen asennoilla.
 
"Naulat neljän tuumamitan lyöty pajavasaroin - haukan katse hanskojani vartioi"
LaMotta
31.01.2015 18:31:36 (muokattu 31.01.2015 18:53:18)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stalkah: Keskitaajuudet ovat ihmeellisen honottavia, särö on rätisevä ja väärällä lailla rupinen, eikä soundi tunnu olevan millään tavalla kasassa niinkuin tuolle vahvarille on ominaista. Soundi on siis kaikella tapaa epämusikaalinen ja ero on todella suuri kotisoundiin verrattuna.
 
Joskus törmäsin särösoundissa itse sellaiseen...mitenkähän sitä nyt oikein kuvailisi.....äänen klippaamiseen. En tiedä tälle kuranttia termiä. Kuulosti siltä niin kuin soundi olisi tullut kanttiaaltona eikä sinimuotoisena. Eihän ole tämän tyyppistä ongelmaa?
 
Kuinka vanhat pääteputket on vahvistimessa?
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
PIM
31.01.2015 18:33:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta:
Yleisesti voisi ehkä todeta, että mitä enemmän bändissä on soittajia, niin sitä enemmän se vaatii soittajilta kykyä ja näkemystä oman soiton suhteen. Yksin kotona soitellessa voi tykittää äänivallin tukkoon, mutta jos kymmenen kaveria vetää täpöllä niin kakofonia on tulos.

 
Too true. Tätä on nyt itsekin joutunut opettelemaan, koska alunperin nelimiehinen (2xgtr+dr+bass) bluesbandimme on viimeisen parin kolmen kuukauden aikana ottanut pienen kasvupyrähdyksen ja nyt bändissä on edellisten lisäksi huuliharppu, koskettimet, 2xsaksofoni ja pasuuna. Aiemmin piti yrittaa opetella saamaan iso soundi pienestä porukasta, mutta nyt pitää opetella soittamaan niin vähän kuin suinkin vain mahdollista, ettei tallo muiden varpaille ja tuki varomattomalla soitolla koko bändin äänikuvaa. Opeteltavaa riittää, mutta kivaahan se on isolla porukalla tuutata menemään.
 
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
Stalkah
31.01.2015 18:36:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yleisesti sanon tässä vielä, että mielestäni tässä ei voi olla kysymys vahvarin säädöistä, akustiikasta, soittotyylistä tai mistään muustakaan normaalista soundiin vaikuttavasta muuttujasta. Ihan sama, miten noita tekijöitä vispaa ees taas reeniksellä, niin lopputulos on aina oikeasti epäterve, epämusikaalinen ja paska. Tykkään suhteellisen monenlaisista kitarasoundeista ja kotona saa oikeasti nähdä vaivaa, että tästä vehkeestä saa huonoa soundia pihalle ja tulokset ovat tällöinkin yleensä suhteellisen terveen kuuloisia. Tähän peilattuna reeniksen tilanne kuulostaa älyttömältä.
 
Tätä on vaikea selvittää tämän enempää ja voihan se olla, että joku saisi tuosta vahvarista pihalle tuolla meidän reeniksellä samalla signaaliketjulla omasta mielestään hyvän soundin, mutta ongelma on juuri siinä, että ei tuon vahvarin kanssa ollut aiemmin mitään ongelmia saada hyvää soundia reeniksellä, kun nyt se on omilla standardeilla mahdotonta.
 
Todennäköisin syy löytyy kajareista tai mikeistä. Molempia olen vaihdellut tässä vähän ajan sisään ja selkein vedenjakaja löytyy juuri mikeistä. Siitä huolimatta ei käy järkeen, että miten sama paketti kuulostaa kotona niin hyvältä, jos se ei toimi reeniksellä minkään vertaa.
 
Ainut selkeä tekijä, jota kotioloissa ei ole vrt. reeniksen oloihin: äänenpaine. Kotona soittelen sellasella volalla, että naapuri ei revi hiuksiaan (omasta/miun) päästä, mutta kyllä siinä kuiteki mökää on. Signaali tulee kuitenkin kuorman läpi, jolloin olen siis avannut master volumen vahvarista sinne, missä rupeaa kuulostamaan hyvältä ja tällä tasolla namiskuukkeli näyttää suhteellisen samoja, kuin reenikselläkin. Oon miettiny, et voiko tässä olla siis kyse kajareiden käyttäytymiseroista eri tehoilla ja / tai siitä, että kajarit ovat suhteellisen uusia eivätkä välttämättä ole päässeet ensikireydestään. Yleensä kitarakajarit kyllä kuulostavat juuri paremmilta kovalla teholla, eivätkä oikein pääse oikeuksiinsa kotisoittotehoilla, mutta nyt homma tuntuu toimivan juuri toisin päin. Ajatuksia tähän liittyen?
 
"Naulat neljän tuumamitan lyöty pajavasaroin - haukan katse hanskojani vartioi"
Stalkah
31.01.2015 18:40:07
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Joskus törmäsin särösoundissa itse sellaiseen...mitenkähän sitä nyt oikein kuvailisi.....äänen klippaamiseen. En tiedä tälle kuranttia termiä. Kuulosti siltä niin kuin soundi olisi tullut kanttiaaltona eikä sinimuotoisena. Eihän ole tämän tyyppistä ongelmaa?
 
Osittain kyse on tällaisestakin, sillä soundi menee reeniksellä helposti varsinkin pienenkin sooloboostauksen ansiosta todella kantikkaan fuzzmaisen kuuloiseksi. Ei tossa kyllä vielä voi olla mikään äärisaturaatio kyseessä, koska särökin on jossain klo 10-12 tienoilla enimmillään ja mikään muukaan settari ei ole kaakkoa lähelläkään. Lisäksi kotona soundissa ei edelleenkään ole mitään näitä piirteitä ja boostattu soolosoundikin on nasevuudestaan huolimatta lauleleva, eikä alkuunkaan fuzzmainen tai kanttiaaltomainen.
 
"Naulat neljän tuumamitan lyöty pajavasaroin - haukan katse hanskojani vartioi"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti