Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaran automaattinen viritin G Force
1 2 3
Scotty
26.01.2015 15:16:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin Gibson Les Paul Studion (2015). Siinä on kiinni tämä automaattinen viritin G Force. Voiko nupikoista vääntää oikean vireen käsipelillä kun ensin katsoo että virittimestä on virrat pois ? Vai kuinka voin itse virittää skebani ?
 
Kiitos vaivasta!
 
lavaamo
26.01.2015 15:25:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Scotty: Ostin Gibson Les Paul Studion (2015). Siinä on kiinni tämä automaattinen viritin G Force. Voiko nupikoista vääntää oikean vireen käsipelillä kun ensin katsoo että virittimestä on virrat pois ? Vai kuinka voin itse virittää skebani ?
 
Kiitos vaivasta!

 
Kait siinä joku ohjekirja oli mukana?
 
✡ ✡ ✡ ✡ ✡ Huonoja juttuja jo vuodesta 1981 ✡ ✡ ✡ ✡ ✡ Rokkitouhuja
Scotty
26.01.2015 15:33:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä tässä yksi lappu G Forcesta tuli mukana, mutta siinä ei vain mainita sanallakaan kuinka käsipelillä voi viritiää.
 
lavaamo
26.01.2015 15:37:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Scotty: Kyllä tässä yksi lappu G Forcesta tuli mukana, mutta siinä ei vain mainita sanallakaan kuinka käsipelillä voi viritiää.
 
Luulis että onnistuu kun automaatti ei sitä kuulemma täysin vireeseen saa.
 
✡ ✡ ✡ ✡ ✡ Huonoja juttuja jo vuodesta 1981 ✡ ✡ ✡ ✡ ✡ Rokkitouhuja
Numb
26.01.2015 15:43:47
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Semmoinen muistikuva on, että käsin voipi viritellä ihan tuosta vain, mutta paksumpien kielten virit kääntyy ikään kuin väärään suuntaan.
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head "Dunnet Headin musa on parhaiten kuvattavissa silleen, että se muistuttaa sitä kuin suomalaiset aikuisrokkarit kirjoittais irlantilaisia juomalauluja." - Arttu
JohnJ
26.01.2015 17:21:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Scotty: Ostin Gibson Les Paul Studion (2015). Siinä on kiinni tämä automaattinen viritin G Force. Voiko nupikoista vääntää oikean vireen käsipelillä kun ensin katsoo että virittimestä on virrat pois ? Vai kuinka voin itse virittää skebani ?
 
Kiitos vaivasta!

 
Mulla oli SG:n 2014-mallissa tuon G-Forcen edeltäjä, ja kyllä sillä ainakin voi käsipelillä virittää, kunhan tosiaan viritysautomaatti ei ole päällä etkä väännä sitä vastaan. Ja kuten tuossa sanottiinkin, kiristykset on päinvastoin normaaliin verrattuna, mikä voi vaatia totuttelua.
 
Metal meets the bone!
M.A.C.H.O. #13 - JUU HÄV PIIN IREISD!!!1
Gabe
26.01.2015 18:56:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näin se maailma menee eteen päin, enää ei uskalla kitaraakaan virittää ilman että lukee manuaalia. Onko tuo Gibsonin uusi automaattinen virityssysteemi muuten ollut millainen?
Metalkallo
26.01.2015 19:04:56 (muokattu 26.01.2015 19:06:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Scotty: Kyllä tässä yksi lappu G Forcesta tuli mukana, mutta siinä ei vain mainita sanallakaan kuinka käsipelillä voi viritiää.
 
Entäs jos ottaa patterin pois, pystyykö silloin virittää itse?
 
EDIT: JohnJ tokaisikin jo tavan.
 
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä.
Scotty
26.01.2015 22:09:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Näin se maailma menee eteen päin, enää ei uskalla kitaraakaan virittää ilman että lukee manuaalia. Onko tuo Gibsonin uusi automaattinen virityssysteemi muuten ollut millainen?
 
Kyllä sillä pääsee yllättävän hyvään lopputulokseen kun malttaa kieli kerrallaan hakea vireen. Ei siis huono.
 
Gabe
26.01.2015 22:31:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Scotty: Kyllä sillä pääsee yllättävän hyvään lopputulokseen kun malttaa kieli kerrallaan hakea vireen. Ei siis huono.
 
Näin tuollaisen mollukan viime viikolla F-Musiikissa mutta en ehtinyt tarkemmin katsella. Miten muuten, saako noita varaosina mistään jos tuollainen kosahtaa? Tai käykö normi virityskoneisto lainkaan siihen paikalle?
Ossi
27.01.2015 00:40:13 (muokattu 27.01.2015 00:51:53)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kerettiläistä kirjoittelua, eikä tästä ole apua kysyvälle, mutta po. kapine on herättänyt ajatuksia.
 
Jännä juttu, että mun mielestä suht' vanhoillinen ja niin hyvässä kuin pahassakin melko lujasti perinteessä roikkuva Gibsonin paja on ottanut noinkin radikaalin askeleen. Kehitys ja keksinnöt vievät maailmaa eteenpäin, ei siinä mitään. Itseni kaltaiset ehtoopuolen kitaranrassaajat tulevat tosin ruuvaamaan soittopelinsä vireeseen hautaan asti käsipelillä :)
 
Tuntuisi kohtuulliselta, että Gibsoneita, mallista riippumatta, olisi kauppain hyllyillä ainakin jonkin aikaa niin käsikäyttöisinä kuin uus'avuttomille suunniteltuinakin ;-)
 
E: ei ollut ilkeilyä vaikka ehkä kuulostikin siltä.
 
ardelius
27.01.2015 01:15:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Näin tuollaisen mollukan viime viikolla F-Musiikissa mutta en ehtinyt tarkemmin katsella. Miten muuten, saako noita varaosina mistään jos tuollainen kosahtaa? Tai käykö normi virityskoneisto lainkaan siihen paikalle?
 
Mulla meni hermo, kun yksi viritin jäi jumiin, väänsin sitten vähän kovemmin ja
paaskaxhan se meni, ei pyöri kun toiseen suuntaan. Otin auki ja kurkkasin
miltä sisus näyttää? Neljä pientä metalli ratasta ja yksi muovinen, joka
ilmeisesti "fuse" ratas eli hajoaa ensin ja siitähän mullakin oli hampaat vääntyneet. Täytyy sanoa, ettei näky ole kovin vakuuttava!
Normi virittimet menee heittämällä, tietty joutuu ruuvireiät poraamaan.
Varaosia läysin tuolta, mutta en mistään muualta, siis euroopan alueelta.
Niin ja skeba on SG.
 
http://store.tronical-components.eu
 
TTV
27.01.2015 06:59:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omassa LP Standard 2014:ssa on toi automaattiviritin ETune. Se toimii sinnepäin, ei ainakaan itellä ole kertaakaan vielä vetänyt täydelliseen vireeseen, se jotenkin tökkii just muuutaman kielen kohdalla. Virittimistä voi onneksi virittää manuaalisesti, välityssuhde on tuon moottorin takia todella tarkka. Virittäminen on hieman raskaampaa, koska koneiston vastamomentti on isompi kuin perinteisillä virittimillä, myös koneiston rutina on selkeä verrattuna tavallisiin. Itse en tuosta tekniikasta ole kovin vakuuttunut, sillä korva ja TU-3 ovat tarkempia. En ole vielä koittanut uusien kielien yhteydessä nollasta virittämistä noilla automaattisesti, ainoastaan tehdaskielillä toistaiseksi. Onneksi tuo ei ollut itselle SE ostoperuste Stankulle, kokeilemisen arvoinen insinöörilisä vain :-)
 
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Wäiski
27.01.2015 07:26:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Scotty: Ostin Gibson Les Paul Studion (2015). Siinä on kiinni tämä automaattinen viritin G Force. Voiko nupikoista vääntää oikean vireen käsipelillä kun ensin katsoo että virittimestä on virrat pois ? Vai kuinka voin itse virittää skebani ?
 
Kiitos vaivasta!

 
Ohjeita löytyy kattavasti (tosin jollain ulkomaan kielellä) tuolta: http://www2.gibson.com/gforce.aspx
 
Ostin myös samanlaisen studion ja Fasulla viritinkoneistoa katsellessa myyjä ehätti sanomaan, että sen voi kyllä vaihtaa tavalliseenkin...
Kitara sopi hyvin käteen ja ainakin tähänastisen kokemuksen perusteella G Force on toiminut oikein hyvin. Toki puristista tuntui vähän hassulta, kun kielten vaihdon yhteydessä piti ensin lukea huolella manuaalia. Lukkovirittimissä olevien pieniä lukitusmuttereita pitää myös hankkia varuiksi lisää, luulen, että keikkaolosuhteissa häviämisen riski on suuri, jos joutuu kielten vaihtoon.
 
Itse kitara on minusta sangen hyvä enkä menisi haukkumaan uudistuksia. Mikkien puolituksista on myös hyötyä. Toteutus on metka, volume ei tipu mutta soundi tummenee. Kytketäänköhän siinä molemmat kelat sarjaan? Straton heleyttä on turha hakea, mutta varsinkin särösoundeihin saa jänniä variaatioita.
 
JohnJ
27.01.2015 09:02:48 (muokattu 27.01.2015 09:31:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Näin se maailma menee eteen päin, enää ei uskalla kitaraakaan virittää ilman että lukee manuaalia. Onko tuo Gibsonin uusi automaattinen virityssysteemi muuten ollut millainen?
 
Vaihdoin pois ja tavalliset tilalle, koska en vaan voinut luottaa systeemiin tarpeeksi eikä tuonut mulle juuri mitään lisäarvoa koska en pahemmin käytä eri vireitä. Yhdellä keikalla pariin kertaan päin helvettiä viritetty (ilmeisesti melun tms. takia) kitara oli liikaa.
 
Tämä omani oli siis edeltäjä Min E-Tune, ei G-Force.
 
EDIT: Ei kuitenkaan tarvitse karsastaa itse kitaran ostamista tuon takia, sillä vaihto on tosiaan tarvittaessa hyvin helppoa, ja standardikokoiset virittimen aukot löytyy lavasta G-Forcen alta. Lisäksi G-Force/Min-Etunen voi myydä eteenpäin, jolla helposti kustantaa hyvät normaalivirittimet.
 
Metal meets the bone!
M.A.C.H.O. #13 - JUU HÄV PIIN IREISD!!!1
hampsir
27.01.2015 09:27:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on ollut jo 3 vuotta Gibsonin Dust Tiger. Sen toimintaa voi verrata G-forceen onhan systeemi sen edeltäjä.
 
Mallissa virityselektroniikka ja sen hallinta ovat bodyssa ja viritystiedot se saa tallan pietsoista. Virityskoneistot lavassa ovat varmaan samoja kuin g-forcessa
Systeemi virittää kitaran tarkasti tietyillä edellytyksillä.
 
On huolehdittava että kielisillalla ja tallalla on riittävä luisto, jota saa lisättyä esim pyyhkimällä niihin grafiittia (ko mallissa tallapalankin pinta on teflonia).
Nämä ominaisuudet ovat tarkeitä varsinkin kun siirrytään virityksestä aivan toiseen (normivire-avoin E).
 
Ainakin tässä mallissa voidaan virityksen tarkkuutta säätää. Mikäli tarkkuus säädetään maximiin, hieroo mekaniikka oikeaa virettä todella kauan, koska se silloin ottaa huomioon kitaran liikkeistäkin aiheutuvat pienet vireen muutokset (väännöt kaulalla). Olen ollut armollinen ja muuttanut toleranssia tehdasasetustakin hieman suuremmaksi, silloin kitaran saa vireeseen todella nopeasti.
Kitaran voi virittää keikkatilanteessa (kesken biisiä) aivan huomaamattomasti.
 
Systeemistä on pääasiassa hyviä kokemuksia.
 
Tuntematon soittaja
Metalkallo
27.01.2015 11:50:38 (muokattu 27.01.2015 11:52:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämäkin taitaa olla sitten taitolaji ku osalla ei vaan tahdo toimia ja osalla taas toimii erittäin hyvin. Mutta tuo mainittu muoviratas on kyllä aika paha juttu kun katsoo kuinka moneen keppiin Gibson näitä automaatti tunereita on tunkenut et jos voi hajota suht helposti. Kumma ratkaisu tehdä se muovista kun muut kerran on metallia?

Tuskinpa nämä automaattiset robovirittimet koskaan yleistyy ja tulee standardiksi, mutta jos noin kävisi, niin silloin voisi olla korvakuulolta virittämisen taito ehkä vaarassa.
 
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä.
markus16
27.01.2015 12:02:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Tämäkin taitaa olla sitten taitolaji ku osalla ei vaan tahdo toimia ja osalla taas toimii erittäin hyvin. Mutta tuo mainittu muoviratas on kyllä aika paha juttu kun katsoo kuinka moneen keppiin Gibson näitä automaatti tunereita on tunkenut et jos voi hajota suht helposti. Kumma ratkaisu tehdä se muovista kun muut kerran on metallia?
 
Eiköhän se ole ihan fiksua, että siellä on helposti hajoava, halpa ja helposti vaihdettava osa särkymässä. Muutoin sieltä voisi louhahtaa ensimmäisenä vaikka virittimen moottori, joka lie hieman hintavampi vaihdettavaksi.

Tuskinpa nämä automaattiset robovirittimet koskaan yleistyy ja tulee standardiksi, mutta jos noin kävisi, niin silloin voisi olla korvakuulolta virittämisen taito ehkä vaarassa.
 
Tunnen soittimenomistajia jotka eivät saa laitettaan vireeseen ilman mittaria. Eivätkä soittaa yksinkertaista melodiaa korvakuulolta ilman tabulatuureja.
 
Meadow: söi immersiota aika pahasti ku ainoat vaihtoehdot on olla jeesus kristus tai pieksämäen mukavin mies
Progorava
27.01.2015 12:10:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JohnJ:Ei kuitenkaan tarvitse karsastaa itse kitaran ostamista tuon takia, sillä vaihto on tosiaan tarvittaessa hyvin helppoa, ja standardikokoiset virittimen aukot löytyy lavasta G-Forcen alta. Lisäksi G-Force/Min-Etunen voi myydä eteenpäin, jolla helposti kustantaa hyvät normaalivirittimet.
 
Paitsi vaan ettei näitä kukaan osta :)
 
Periaatteessa tuo voisi kyllä olla hyvä systeemi jos toimisi ns aktiivisena, eli tarkkailisi virettä koko ajan ja hienosäätäisi lennosta. Työkseen keikkaileva väki varmasti arvostaisi.
 
Rämppy
27.01.2015 12:50:08 (muokattu 27.01.2015 12:53:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ossi: Jännä juttu, että mun mielestä suht' vanhoillinen ja niin hyvässä kuin pahassakin melko lujasti perinteessä roikkuva Gibsonin pajja...
 
Menee ohi aiheen, mutta mun mielestä Gibsonilla on ollut vuosikymmenien saatossa aika paljonkin innovatiivisia ratkaisuja ja malleja, jotka ovat yleensä jääneet lyhytikäisiksi heikon myynnin takia. Muutama vuosi sitten oli robot-kitara, seiskytluvulta tulee mieleen recording-mallit, joissa oli melkoiset elektroniikkasysteemit, 50-luvun lopulla Flying V ja explorer olivat muotoilultaan niin futua, että myyntimäärillä ei päästy ekoina vuosina juhlimaan. Eikä tuo Firebirdkään aivan perinteisin keppi syntyessään ollut. Ja nykyään LP-Standardia viilataan joka vuosi uuteen uskoon...on epäsymmetristä kaulaprofiilia, säädettävää satulaa ynnä muuta nykyajan kotkotusta. Puhumattakaan sähköpuolen virityksistä. Myös vaihtoehtoisia otelautamateriaaleja Gibsonilla on kokeiltu useimpia kilpailijoita ennakkoluulottomammin, osin ehkä pakon edessä.
 
Mutta joo...varmaan kivat tuollaiset G-Force -virittimet. Esim. slide-biisejä varten ei tarvitse toista kitaraa, kun vireet vaihtuu nappia painamalla.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «