Muusikoiden.net
07.12.2016
Rockway LIVE! Joka maanantai ja keskiviikko klo 17-19 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sellukitara
1 2
Laulava Kylätohtori
19.01.2015 15:33:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pistäkää puut pesään, tulevaisuudessa kitarat tehdään sellusta:
 
http://yle.fi/uutiset/sellusta_tehdaan_kohta_soittimetkin/7745905
 
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Smoked
19.01.2015 15:37:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kommentoimatta sen kummemmin artikkelin aihetta, niin tämä lause tuolta pisti silmään: "Suomalainen soitinvalmistaja Flaxwood teki kitaroita komposiittimateriaalista, mutta hyvistä arvosteluista huolimatta ne eivät käyneet kaupaksi."
 
Jännä että noin sanotaan, kun eikös Flaxwood vielä kuitenkin ole pystyssä?
 
"Musiikkini on oikeasti parempaa, kuin miltä se kuulostaa!"
Gabe
19.01.2015 15:42:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkohan tulevaisuudessa puusta valmistetut kitarat harvinaista herkkua tai peräti korkinhaistelua. Toivottavasti ei kuitenkaan.
JaaGeRMaisTeR
19.01.2015 16:36:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei tuo oikeastaan tuulesta tempastua ole. Miksi ei sellusta yms tehtäisi soittimia. Eikös tuossa ole ollut joskus puhetta, ettei koivuakaan saisi polttaa. Sitä en muista oliko aprillipilaa. Aika paljon puunhakkuita rajoitetaan ja materiaaleista tulee samalla pulaa. Kunhan eivät ala tekemään kitaroita kennopahvista.
 
Sammo
19.01.2015 16:51:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Smoked: Kommentoimatta sen kummemmin artikkelin aihetta, niin tämä lause tuolta pisti silmään: "Suomalainen soitinvalmistaja Flaxwood teki kitaroita komposiittimateriaalista, mutta hyvistä arvosteluista huolimatta ne eivät käyneet kaupaksi."
 
Jännä että noin sanotaan, kun eikös Flaxwood vielä kuitenkin ole pystyssä?

 
Mun käsitys edellisen DLX Music-käynnin jälkeen on että Flaxwoodin panostus, syksyllä ainakin, oli enemmän hybridikitaroissa (komposiittikaula ja puubody).
 
Tuollaisia olen tainnut kolmea kokeilla ja ainakin kaksi niistä oli vallan mainioita kitaroita. Paitsi lavan muoto ei miellyttänyt ainakaan itseä yhtään (tele ja 3+3 ei oikein sovi yhteen)
 
"With me, I play loud. It's right out there. My manhood is right on the table. Examine it, pick it up, if you will. There it is." - Nigel Tufnell, Guitar Player Oct. '84
Sarko
19.01.2015 16:55:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos niitä kitaroita pitää lisää maailmaan tehdä niin miksei sellusta, onhan niitä jo tehty esim. alumiinista, pleksistä ja MDF:stä sun muusta masoniitista.
 
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Funkånaut
19.01.2015 17:04:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sarko: Jos niitä kitaroita pitää lisää maailmaan tehdä niin miksei sellusta, onhan niitä jo tehty esim. alumiinista, pleksistä ja MDF:stä sun muusta masoniitista.
 
Näinpä. Paras basso mitä olen soitellut oli hiilikuiturunkoinen graffitikaulalla. Mulla ei ole mitään ennakkoluuloja sellukitaroita kohtaan.
 
""Everything I know about morality and the obligations of men, I owe it to football." - Albert Camus Elämän tarkoitus
LaMotta
19.01.2015 17:21:38 (muokattu 19.01.2015 19:51:23)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Smoked: Jännä että noin sanotaan, kun eikös Flaxwood vielä kuitenkin ole pystyssä?
 
Kai siellä jotain tehdään? Ei ne kitarat kuitenkaan myyneet niin kovin hyvin.
 
Minun mielestäni niissä oli kaksi suurta ongelmaa
 
1) Hinta. Alun perin nämä oli hinnoiteltu ainakin Suomen markkinoiden ulkopuolelle. Oltiin hintaluokassa, jossa on tarjolla kovia ja koeteltuja valmistajia ja tuotteita.
 
2) Kaula. Tuo olisi jo alkujaan pitänyt suunnitella pulttikaulaiseksi, koska kaulan rikkoontuminen, siis katkeaminen, oli se mikä mietitytti etukäteen eniten. Kyseinen materiaali katkeaa kuin lasi eikä kaulan yhteen liittäminen onnistu sellaiseen katkeamisjälkeen. Ja kun kaula-body liitos on tehty dynamiitin kestävällä liimalla, niin ei siihen pysty enää jälkeen päin uutta kaulaa vaihtamaan.
 
+
 
3) Mustana hevosena on jälkiviisaana pakko tuoda esiin minitremolotallan jouset, jotka miniatyyrikokoisina kuoleentuu melko nopeasti eikä varaosia ole saatavana. Eli joutuu rakentelemaan itse.
 
Sarko: Jos niitä kitaroita pitää lisää maailmaan tehdä niin miksei sellusta, onhan niitä jo tehty esim. alumiinista, pleksistä ja MDF:stä sun muusta masoniitista.
 
Tämäkin keissi todistaa sen kuinka innovatiivisiin ratkaisuihin sisältyy näinkin yksinkertaisessa tuotteessa kaikenlaista yllättävää.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Gabe
19.01.2015 17:48:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Komposiittimateriaalin käyttö runsaasti yleistyessään parantaisi varmasti ainakin edullisten kitaroiden laatua ja etenkin tasalaatuisuutta huimasti. Noin yleisesti ottaen varmasti hyvä juttu ihan ympäristöäkin ajatellen. Ovathan nuo Flaxwooditkin käsittääkseni olleet ihan hyvän kuuloisia? Isoista valmistajista ainakin Gibson on myös hivuttautumassa vaihtoehtoisten materiaalien pariin, eeben otelautoja on ainakin korvattu näillä ja varmaan tulee lisääntymään tulevaisuudessa.
McNulty
19.01.2015 17:50:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Smoked: Jännä että noin sanotaan, kun eikös Flaxwood vielä kuitenkin ole pystyssä?
 
Ei anna kuitenkaan kauhean hyvää kuvaa jos sivujen copyright on vuodelta 2011 ja Models-valikosta löytyy "Brochure 2012".
 
Iso penis, pieni ego... vai olikohan se just toistepäin?
Confidentum
19.01.2015 18:43:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

3D:llä ne jatkossa printtaillaan kitarat ja bikinit https://m.youtube.com/watch?v=0wWG_3MeyHk
 
fox
19.01.2015 18:55:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Isoista valmistajista ainakin Gibson on myös hivuttautumassa vaihtoehtoisten materiaalien pariin, eeben otelautoja on ainakin korvattu näillä ja varmaan tulee lisääntymään tulevaisuudessa.
 
Vaihtoehtoisien materiaalien käyttöä noi tuolla Gibsonilla on jo kymmeniä vuosia harrastaneet.. ;)
Otetaan ny vaikka seuraava: 1980 tuli mallistoon Gibson Sonex, jonka runko oli "Resonwood"-nimellä kutsuttua muovi/komposiittimatskua, tosin rungon sisällä oli mahonkiydin. Ja otelaudoissa on käytetty/käytetään joko white holly-viilua (paatsamaa) tai sitten puukuitukomposiittia, joka tulee huomattavasti kustannustehokkaammaksi..
Samaa systeemiä käyttävät varsin monet valmistajat, teollisessa soitintuotannossa kun sitä tasalaatuista luonnonmateriaalia pitää olla runsaasti, jos/kun sitä käytetään. Helpommalla pääsee noilla "korvaavilla" tuotteilla.
Luonnonmatskujen käyttöä sitten enenevässä määrin tulevat rajoittamaan kaikki CITES- ynnä muut suojelusopimukset tai rajoitukset. Puhumattakaan sitten tiettyjen materiaalien aiheuttamasta terveysriskistä tehtaitten väille. Aidot helmiäisupotukset ja luusatulat on jo olleet koko lailla kauan korvattuina eri keinoaineilla, jotka sitten (teollisessa tuotannossa) ovat helppotyöstöisiä, puhumattakaan sitten raaka-aineen tasalaatuisuudesta. Norsunluutkin on jo kauan sitten korvattu pianon koskettimissa ja bilispalloissa paljon mukavammilla (myös norsuin kannalta) aineilla. Upotusmatskuna on käytetty joko mammuttinluuta tai tegue-pähkinää, abalone heart, paua abalone on rajoitusten vuoksi (ja abalone-simpukoiden mielenosoitusten takia??) jo aikaa korvattu abalonelta näyttävällä keinoaineella. Samoin sitten muittenkin helmiäisten kohdalla.
 
Että kyllä sitä keinoainetta löytyy tämän päivän perussoittimista muualtakin kuin vaan otelautapuun osalta. ;)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
LaMotta
19.01.2015 20:20:11 (muokattu 19.01.2015 20:22:08)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Komposiittisoittimien eräs ongelma on se, että valmistamiseen tarvittavat muotit on aika kalliita. Yhden muotin hinnalla saa melkoisen läjän puuta. Ja näin ollen tämä teknologia soveltuu surkeasti pienimittaiseen tuotantoon. Sanotaan nyt vaikka näin, että sadan kitaran valmistamiseen on tuskin järkeä tehdä kaikkia tarvittavia (vähintään kaula ja runko) muotteja. Satulakin vaatii oman muottinsa jos halutaan käyttää itse suunniteltua osaa.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Gabe
19.01.2015 20:58:38 (muokattu 19.01.2015 20:59:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Vaihtoehtoisien materiaalien käyttöä noi tuolla Gibsonilla on jo kymmeniä vuosia harrastaneet.. ;)
 
....
 
Että kyllä sitä keinoainetta löytyy tämän päivän perussoittimista muualtakin kuin vaan otelautapuun osalta. ;)

 
Kiitos tästä pläjäyksestä. Pläjäytin plussalla. :) Gibson on ihailtavan ennakkoluuloton vaihtoehtoisten materiaalien käyttämisessä ollakseen näinkin vanha ja iso yritys, varmaan vähän pakkokin että pysyy mukana menossa. Varmaan nämä tulevat jatkossa vain yleistymään.
fox
19.01.2015 21:16:12
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe:..Gibson on ihailtavan ennakkoluuloton vaihtoehtoisten materiaalien käyttämisessä ollakseen näinkin vanha ja iso yritys, varmaan vähän pakkokin että pysyy mukana menossa.
 
Kyllä vaan, ei ihan kaikilla oo tiedossakaan, kuinka "innovatiivinen" se on vuosien mittaankin ollut.. ;)
No, osa noista keksinnöistä on jätetty (ehken onneksi) patentoimatta ja lisensioimatta. Kaipa ne olis sitten myöhemminkin joku keksinyt, sitä ei lie kiistäminen.. Mites olis esim. sellainen kuin "säädettävä kaularauta".. =)
Se on se Gibsonin "propellihattujengi" ollut aina yritteliästä väkeä, sinänsä vaan hieman murheisaa, kun "vanhana yrityksenä" se asiakaskunta tuppaa olemaan hieman, sanoisko konservatiivista. Eli aika suuri osa kehitystyöstä ja noista hienoista moderneista malleista ja -ratkaisuista eivät ole sitten kovin pitkälle myynnillisesti kantaneet. Vaikka ko. konsernissa on ollut duunissa sellasia henkilöitä kuin Seth Lover, Billy Lorento (eli Bill Lawrence), Ned Steinberger tai Robert Moog.. Moni sitten vielä oman firmansa kanssa "konsernin" osayrityksenä. Ja onhan noilta kaikilta tullut sitten toki emo-Gibsonillekin "hyvää" sinne kehitystyön puolelle.
No, eipä tullut toisaalta sen valmiimpaa siitä Hyperspeed-projektistakaan, Gibson/PSI Technologies -joint venturepohjalta. Se oli ehkä kuitenkin jo "syntyessään" sellasen parisen askelta kehityksen jäljessä..
Mutta: tuonne mallipuolelle palatakseni: Myyntimenestyksiä eivät olleet mm. L-6S eikä muutkaan Lawrencen kehitelmät, ei ollut 20/20 -mallin basso, ei ollut Bass V, ei ollut 90-luvun innovaatiovoittaja Nighthawk/Blueshawk jne. jne..
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Laulava Kylätohtori
19.01.2015 22:16:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehkäpä joskus ajatus puisesta kitarasta tuntuu samalta kuin ajatus puisesta lusikasta tänä päivänä. No, tuskin kuitenkaan. Tai sitten puisista kitaroista tulee ylellisyystuotteita (CS) ja halvemmat valmistetaan muista materiaaleista.
 
Mutta miten hinnan pitäisi muuttua, jos valmistusmateriaali muuttuu? LaMotta jo mainitsi muotit. Itse en ole tähän perehtynyt, mutta jos tässä jotain kalliita muotteja tarvitaan, niin kyllähän se hintaa nostaa varsinkin, jos on kyse yksittäiskappaleista. Mutta sarjatuotannossa muottien hinta oletettavasti hukkuu marginaaleihin..
 
Vaan eikö tuollainen sellu/komposiitin pitäisi olla halvempaa kuin hyvälaatuinen soitinpuu, joten hinnan pitäisi laskea? Vai onko kitarakomposiitin ym. valmistus kuitenkin niin haastavaa, että hintaa tulee reilusti. Tosin suuruuden ekonomia auttaa tässäkin...
 
Vanha jääräsukupolvi menee puiseen arkkuun puisen kitaran kanssa, mutta nuorempi polvi kun tottuu jo junnuna ajatukseen komposiittikitarasta, niin puinen kitara voi tuntua vieraalta ja vanhanaikaiselta...
 
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
hallu
19.01.2015 23:23:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Ehkäpä joskus ajatus puisesta kitarasta tuntuu samalta kuin ajatus puisesta lusikasta tänä päivänä. No, tuskin kuitenkaan. Tai sitten puisista kitaroista tulee ylellisyystuotteita (CS) ja halvemmat valmistetaan muista materiaaleista.
 
Mutta miten hinnan pitäisi muuttua, jos valmistusmateriaali muuttuu? LaMotta jo mainitsi muotit. Itse en ole tähän perehtynyt, mutta jos tässä jotain kalliita muotteja tarvitaan, niin kyllähän se hintaa nostaa varsinkin, jos on kyse yksittäiskappaleista. Mutta sarjatuotannossa muottien hinta oletettavasti hukkuu marginaaleihin..
 
Vaan eikö tuollainen sellu/komposiitin pitäisi olla halvempaa kuin hyvälaatuinen soitinpuu, joten hinnan pitäisi laskea? Vai onko kitarakomposiitin ym. valmistus kuitenkin niin haastavaa, että hintaa tulee reilusti. Tosin suuruuden ekonomia auttaa tässäkin...
 
Vanha jääräsukupolvi menee puiseen arkkuun puisen kitaran kanssa, mutta nuorempi polvi kun tottuu jo junnuna ajatukseen komposiittikitarasta, niin puinen kitara voi tuntua vieraalta ja vanhanaikaiselta...

 
Ei kai vaihtoehtoisten materiaalien käyttö ajatuksena mikään uusi ole. Mä vähän luulen, että akustisten soittimien puolella "kulttuurishokki" lienee vielä rajumpi. Ehkä se muutos ei kuitenkaan mene sillä tavalla, että kitaran materiaali vaihdetaan kerralla, vaan luultavasti se muutos on jo vähittäin käynnissä. Ensin tulee uudet otelautamateriaalit ja sitten ilmaantuu kitaroita joissa koko kaula on jotakin muuta materiaalia ja varmaan pitkään tulee olemaan tarjolla erilaisia ratkaisuja kunnes emme enää edes huomaa, että koko kitara on jo pitkään tehty jostakin muusta kuin puusta.
 
Sitten on tietenkin aina se porukka joka suhtautuu soittimeen funktionaalisemmin ja ottaa innolla vastaan kaikki uudistukset, jotka parantavat kitaran käytännöllisyyttä ilman, että se kuitenkaan kuulostaa ihan paskalta.
 
Olisipa jo kevät
mpekkanen
20.01.2015 01:05:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä on ollut useita jenkki Reverend kitaroita ja vieläkin on Slingshot Junior, josta olen tykännyt todella paljon. Kitara on 90% puuta, bodyn pinnoite on puupuristetta ja fenolihartsia. Kitaran paino on vain 2,7 kiloa ja se on hyvä soittaa istualtaan, mutta kevyen painon takia se vaatii hyvän hihnan seisoaltaan soitettaessa. Ainakin itse tykkään näin.
 
Eli tällainen (netistä lainattu kuva).
http://www.monstermusicny.com/shop/ … ingshot-jr-usa-57-yellow-2001-used/
 
Nykyään näitä kitaroita tehdään aasiassa ja eivät ole muutenkaan ihan samanlaisia, vaikka muoto tietyissä malleissa saattaa ollakkin sama. Nämä ensimmäiset jenkki kitarat olivat kaikki pulttikaulaisia. Kaula vaahteraa ja ruusupuu otelauta. Slingshot ja Slingshot Custom malleihin sai myös lisämaksusta erilaisia värejä ja vaahteraotelaudallakin. Juniorit ovat kuitenkin kaikki näitä keltaisia. Netistä saattaa löytyä jotain muunkin värisiä, mutta ne ovat yksittäisiä kappaleita jollekkin messuille tai sitten soittajat ovat itse vaihdelleet osia parista mallista saaden siten hieman erikoisemman.
 
Näitä kitaroita sai myös muunlaisilla mikeillä ja Avenger malli oli straton mikeillä ja vibralla.
Kuitenkin runko oli näissä kaikissa ontto jota on vahvistettu puulla sisältä. Pleksillä ja siinä olevilla mikeillä tehtiin aika pitkälle "erimallit". Avengerissa oli tosin tuo vibra ja myös Bigsby tyylistä kampea sai tilauksesta. Itse tykkään näistä P90 olevista malleista ja ne myös ilmeisesti muidenkin mielestä olivat aika kovia kitaroita. Kaverit ovat kaikki kehuneet kitaraa, jotka ovat kokeilleet ja yksi vanhan liiton soittaja hommasi heti tuollaisen kahdella P90 varustetun mallin. Hän oli silloin soittanut aina samalla Fenderilla 70-luvulta asti. Keikkoili kitaralla ja kehui myöskin jälkeenpäin.
 
Kaikki tämä höpinä siksi, että kyllä tosiaan muukin materiaali voi toimia kitarassa kuin pelkästään puu. Olen itse siitä täysin varma. Tosin nämä Reverend kitarat ovat ihan puuta kaulaltaan, mutta aika suuri osa bodysta on tätä "muuta".
 
Soundi on silti todella hyvä ja ainakin itse suosittelen kokeilemaan mikäli näitä vanhempia jenkki Reverend kitaroita tulee vastaan.
Ehkäpä kitaristit ovat sen verran puritaaneja, ettei kokonaan jostain muovista tai jostain muusta kuin puusta houkuttele. Itse kuitenkin väittäisin, että myös ekologisesti voi olla ihan hyväkin ratkaisu jos osa soittimesta on jotain muuta kuin sademetsää.
 
J. Ala-kuha kertoi, eläessään, että hyviä soittimia voi rakentaa mistä tahansa materiaalista jos ne tekee hyvin. Hän oli myös sitä mieltä ettei monikaan kitaristi kuitenkaan halua kitaraansa sellaisista materiaaleista joita ei ole heidän esikuviensakkaan kitaroissa. Tästä johtuen mahonki, leppä, saarni, vaahtera jne. on suosittuja puulajeja vaikka parempiakin voisi olla halvemmalla saatavilla. Bassopuolella on otettu vastaan paljon rohkeammin erilaiset puumateriaalit jo vuosia.
 
Käykää kokeilemassa näitä soittimia joissa on käytetty muutakin kuin puuta ja sitten voi muodostaa mielipiteen kun on asiasta ihan omakohtaista tietoa. Itsekkin kyllä tykkään puusta materiaalina, mutta kyllä hyviä soittimia voi tehdä myös muustakin. Oma Reverend kitara on ollut minulla jostain 2000-luvun alusta ja mitään ongelmia siinä ei ole ollut. Kaulaa (tosin puuta) ei ole tarvinut kertaakaan säätää, eikä bodyn puupuriste/fenolihartsi ole aiheuttanut mitään ongelmia. Soitin on toiminut todella hyvin.
 
En epäile, etteikö sellusta saataisi ihan hyviä soittimia kun vaan tehdään ne muuten hyvin. Tämä Reverend tyylinen ratkaisu olisi ainakin sellainen, ettei perinteiselle kitaristille siirtyminen puukitarasta olisi ihan niin suuri jos kaula olisi kuitenkin puuta. Pulttikaulainen on myös varmaan muutenkin halvempi ratkaisu rakentaa, mutta nämä ovat jo sitten toisia asioita....
 
Osteri
20.01.2015 01:18:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Gibson on ihailtavan ennakkoluuloton vaihtoehtoisten materiaalien käyttämisessä ollakseen näinkin vanha ja iso yritys, varmaan vähän pakkokin että pysyy mukana menossa.
 
Silti minua on jäänyt vaivaamaan eräs Gibsonin aluevaltaus. G osti Garrison-akustisten kitaroiden verstaan. Garrisonin innovaatio oli komposiittirunko johon kannet ja sivut kiinnitetään. Lopputuloksena hieman pidempään soiva akustinen juurikin tuon runkorakenteen ansiosta. Mulla oli sellainen 12- kielinen Garrison ja kyllähän se hienosti soi....ja pitkään. En nyt sitten tiedä jäikö patentti Garrisonin perustajan Griffitsin haltuun vai menikö se tehtaan oston mukana Gibsonille, mutta tuosta rakenneratkaisusta ei ole sen koommin kuultu ainakaan G-leirissä. Griffits ei sitä tietääkseni enää ole käyttänyt ja jos se on Gibsonilla, niin tiedä vaikka eräänä päivätä tulisivatkin taas ulos tällä innovaatiolla.
 
PIM
20.01.2015 08:57:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mpekkanen:
Kaikki tämä höpinä siksi, että kyllä tosiaan muukin materiaali voi toimia kitarassa kuin pelkästään puu. Olen itse siitä täysin varma. Tosin nämä Reverend kitarat ovat ihan puuta kaulaltaan, mutta aika suuri osa bodysta on tätä "muuta".

 
Onhan se nyt aivan päivän selvä, että kaikki materiaalit mitkä soi eli ei ole akustisesti aivan kuollutta käy myös kitaran rakentamiseen, mutta vastaako se sointi perinteistä kitarasoundi-ihannetta on sitten toinen juttu. Itsellänikin ollut muutama Flaxwood ja yksi alumiinipellistä väännetty onto telecasterin mallinen kitara ja kaikki ne on ollut ihan soivia pelejä.
 
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti