Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Omistan Marshallin ja kaikki on hyvin.
1 2 3 4 514 15 16 17 1820 21 22 23 24
Laulava Kylätohtori
16.12.2015 16:30:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Sama homma mulla muutamia vuosia sitten, jolloin JJ:n putkia hajoili turhan tiuhaan. Mutta viimeiset kolme vuotta on JJ:n 6L6- sekä ECC83 -putket kestäneet mulla hyvin. Tällä hetkellä tuntuu olevan laatuongelmia Tung Solilla ainakin 12AX7 ja 6V6GT -putkissa: tosi vähäisilläkin käyttötunneilla on useampaan rööriin ilmaantunut kaikenlaista rohinaa ja rutinaa. TAD:n putket ovat olleet mun kokemuksen mukaan viime aikoina ongelmattomia, tosin ainakin 6L6GT-putkissa tykkään enemmän JJ:stä soundillisesti.
Nykyään vähän joka merkillä tuntuu olevan parempia ja heikompia kausia laadun suhteen. Eivät ole rakenteeltaan ja materiaaleiltaan samaa laatutasoa kuin esim. 60-luvun tuotanto.
ECC83S -putki on soundiltaan hieman perus ECC83/12AX7 -putkea tummempi. Sopii hyvin vahvistimeen, josta löytyy omasta takaa kirkkautta ja headroomia.

 
Sama vika Tung-Solin pääteputkilla. 6V6:a on hajonnut monta settiä, paras käytännössä käyttämätön. Samoin testikäytössä ollut EL34 pari hajosi, jolla ei ollut soittoaikaa takana varmaan tuntia paria enempää...
 
Olen myös tykästänyt TADeihin. Laatu ja soundi tuntuu olevan kunnossa, samoin hinta. Eipä tarvitse muita miettiä...
 
They pass too much electricity. -SRV
kojones
16.12.2015 17:57:28 (muokattu 16.12.2015 17:57:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JJ:t on mun kokemuksieni mukaan nykyään oikein hyviä. Tung-Soleja meni rikki jossain vaiheessa aika paljon ja TADit on todella ylihintaisia.
 
Laulava Kylätohtori
16.12.2015 22:15:57 (muokattu 16.12.2015 22:38:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kojones: JJ:t on mun kokemuksieni mukaan nykyään oikein hyviä. Tung-Soleja meni rikki jossain vaiheessa aika paljon ja TADit on todella ylihintaisia.
 
Uraltonen sivuillakin lukee (tai ainakin luki vielä joitakin aikoja sitten), että JJ:llä tosiaan oli ongelmia vuosia sitten, mutta nyt jo vissiin muutaman vuoden laatu on ollut ihan kohdallaan...
 
TADit ylihintaisia? Muistelisin, että saman verran itse ostamani putket maksoivat kuin Tung-Solitkin. Euron parin heitto voi olla, mutta halvemmaksi TADit tulee, jos huomioi soundin - eikä laatu ainakaan vielä ole pettänyt muutenkaan... *kop kop*
 
e. riippuu ilmeisesti aika paljon putkityypistä, koska KT66:ssa TAD on Uraltonen halvin. Ja sieltä mää ainakin aina putkeni ostan... :)
 
They pass too much electricity. -SRV
Myrkky Nuoli
16.12.2015 22:22:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JJ:t on kyllä käsittämätön bang for the buck EL34:ssä. Hyviä putkia. Kestävät hirveitä jännitteitäkin. Noissa korkeilla jännitteillä pyörivissä peleissä ei juuri muut putket kestäkään. Ja maksavat jotain 11-12 euroa per laaki Banzailla.
 
More Nintendo, less Marshall.
Laulava Kylätohtori
16.12.2015 22:33:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myrkky Nuoli: JJ:t on kyllä käsittämätön bang for the buck EL34:ssä. Hyviä putkia. Kestävät hirveitä jännitteitäkin. Noissa korkeilla jännitteillä pyörivissä peleissä ei juuri muut putket kestäkään. Ja maksavat jotain 11-12 euroa per laaki Banzailla.
 
Entäs KT66:t? Vai pitääkö tässä vielä alkaa JJ:täkin testaamaan. Ei helvetti, ei taida jaksaa. Juuri ruuvasin takalevyt paikalleen ja päätin, että nyt mennään TADin KT66:lla ja sillä hyvä. Sama se kai sitten on, jos kerran vuodessa tai kahdessa maksaa parista putkesta euron pari enemmän tai vähemmän...
 
Nyt ei vaan jaksaa enää pelata putkien kanssa..
 
They pass too much electricity. -SRV
Jucciz
16.12.2015 22:43:30 (muokattu 16.12.2015 22:44:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TAD:in leimaamat putket ovat osoittautuneet nykyputkista varmatoimisiksi, niitä olen uskaltanut käyttää ja suositella. TAD:han ei itse tosin käsittääkseni tee putkia, vaan ostaa isoja läjiä muualta, testaa, valikoi, sovittaa pareiksi/nelikoiksi/mitälie ja myy sitten omilla leimoillaan hyvällä katteella.
 
Onneksi on loppuelämäksi (tai useaksi) vanhoja kunnon 6V6:ia ja etuasteputkia. Ainakaan pikku-Fendereiden kanssa ei siis tule hätää.
 
Miten tämä sitten liittyy Marshall-ketjuun? No, Marshallithan polveutuvat Fenderin Bassmanista... ;)
Gary the pine
16.12.2015 23:25:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TAD:in EL34:t on mulla kestäny Laneyn Klippissä nyt jo reilun puolitoista vuotta melko reipasta käyttöä, joten uskallan kehua kestäviksi. Noissa vanhoissa Lanikoissa nimittäin ei kura kovin kauaa kestä. JJ:stä kun puhutaan, niin en oo tykänny niistä oikein yhdessäkään omista vahvareista ja varmaan jokaiseen jossain vaiheessa niitä koittanut ängetä. Varmaan löytyy semmosiakin koneita mihin ne on ku nenä päähän, mulla vaan ei semmosia ole.
 
Tulin, näin, paskoin housuun.
Gabe
17.12.2015 00:04:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: TAD:in leimaamat putket ovat osoittautuneet nykyputkista varmatoimisiksi, niitä olen uskaltanut käyttää ja suositella. TAD:han ei itse tosin käsittääkseni tee putkia, vaan ostaa isoja läjiä muualta, testaa, valikoi, sovittaa pareiksi/nelikoiksi/mitälie ja myy sitten omilla leimoillaan hyvällä katteella.
 
Onneksi on loppuelämäksi (tai useaksi) vanhoja kunnon 6V6:ia ja etuasteputkia. Ainakaan pikku-Fendereiden kanssa ei siis tule hätää.
 
Miten tämä sitten liittyy Marshall-ketjuun? No, Marshallithan polveutuvat Fenderin Bassmanista... ;)

 
Olen itse ollut käsityksessä että ne tilaa sekä omilla spekseillään että testaavat ja myyvät omilla leimoillaan.. mutta omia tehtaita niillä ei taida olla. TADin putkia iyse kyllä pääosin käytän. JJ:n ja Tung Solin kanssa on ollut vähän ikävää heittelyä laadussa, pääteputkien osalta.
Jucciz
17.12.2015 00:09:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JJ:n EL84:t ovat toimineet tähän mennessä ihan jees ainakin Voxissa, se on silti sanottava.
kojones
17.12.2015 07:30:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gary the pine: TAD:in EL34:t on mulla kestäny Laneyn Klippissä nyt jo reilun puolitoista vuotta melko reipasta käyttöä, joten uskallan kehua kestäviksi. Noissa vanhoissa Lanikoissa nimittäin ei kura kovin kauaa kestä.
 
Kahteen vanhaan lanikkaan laitoin JJ:t pari vuotta sitten, kumpikin jytää edelleen. Ja noi on todella kovassa käytössä.
 
harryk
17.12.2015 08:26:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytämme vuosittain satoja putkia kun rakennamme ja huollamme vahvistimia. Olemme käyttäneet melkeinpä kaikkia markkinoilla olevia putkimerkkejä vuosien saatossa. Nykyiset JJ:t tuntuvat olevan laadultaan taas kestäviä ns. huonojen vuosien jälkeen. EH on myös ollut kohtuullisen vähävikainen, mutta saundeiltaan vähän ponneton ja häiriöherkkä. Käytimme yhteen aikaan aika paljon Tungsoleja, mutta niidenkin laatu alkoi heiketä jossain vaiheessa. Siirryimme pari vuotta sitten enemmän ja enemmän TAD:n putkiin, mutta viime aikoina niitäkin on hajonnut jopa muutaman minuutin käytön jälkeen. Tuntuu olevan tuurista kiinni mikä putki kestää ja mikä ei.
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
PeeJii
17.12.2015 09:57:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Vahvistin ei ole moksiskaan, jos sieltä on yksi tai useampi etuasteputki irti - ja silloin vianmääritys voi olla helpompaa. Eikä nuo koneet itse asiassa yleensä suutu, vaikka pääteputkiakin puuttuisi.
 
Tuohan on hyödyllinen tieto. Itse olen tehnyt etuasteputkivertailuja "pitkän kaavan mukaan" tähän asti eli aina sammuttanut vahvistimen putken vaihdon yhteydessä.
 
erkko
31.12.2015 14:31:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tällainen kysymys:
haluaisin 50W:n Marshallin (JCM900), mutta viime aikoina on näkynyt lähinnä 100 wattisia myynnissä (joo tiedän että nää toimii myös puolella teholla, mutta tämä asia kiinnostaa silti). Jotkut sanoo että 100 W:n Marshall toimisi 50 wattisena myös siten, että siihen laittaa vain kaksi pääteputkea. Onko kenelläkään tästä tarkempaa tietoa?
 
Myrkky Nuoli
31.12.2015 15:55:40 (muokattu 31.12.2015 16:01:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gary the pine: TAD:in EL34:t on mulla kestäny Laneyn Klippissä nyt jo reilun puolitoista vuotta melko reipasta käyttöä, joten uskallan kehua kestäviksi. Noissa vanhoissa Lanikoissa nimittäin ei kura kovin kauaa kestä. JJ:stä kun puhutaan, niin en oo tykänny niistä oikein yhdessäkään omista vahvareista ja varmaan jokaiseen jossain vaiheessa niitä koittanut ängetä. Varmaan löytyy semmosiakin koneita mihin ne on ku nenä päähän, mulla vaan ei semmosia ole.
 
JJ:t on yleisimpiä käytettyjä putkia juuri vanhoissa Laneyssä niiden poskettomien anodijännitteiden takia. Niitä harvoja putkia, jotka tuon rääkin kestää ja halapaa ku saippua. Jotain 11 egee laaki saksammaalla. Itelle aika no-brainer. Näillä mennään. Niin pieniä saundi- ja käyttäytymiseroja oon pääteputkien välillä havainnut, etten oo kokenut sen arvoiseksi juosta saundin perässä kunhan ovat luotettavia. Myynyt jopa kaiken maailman Mullard xfkakkosiakin veks ihan sen takia, että emmie jaksa.
 
More Nintendo, less Marshall.
Muovinen
15.01.2016 23:21:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikki on muuten todella hyvin mutta 50W JMP on erittäin äänekäs vahvistin varsinkin kun tykkään siitä soundista, joka syntyy potikat kaakossa. Onko joku tietty keinokuorma hyväksi havaittu tätä hirviötä suitsimaan ja kuinkas nuo ah niin vintage-korrektit modaukset kuten PMMP? Tätä nuppia on jo aikoinaan modattu (loop) joten ylimääräisiä reikiä yms löytyy, vaikka onkin nyt orkkiskytkennässä. Eikä korrektius nyt ole tärkeää muutenkaan.
Gary the pine
16.01.2016 08:18:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muovinen: Kaikki on muuten todella hyvin mutta 50W JMP on erittäin äänekäs vahvistin varsinkin kun tykkään siitä soundista, joka syntyy potikat kaakossa. Onko joku tietty keinokuorma hyväksi havaittu tätä hirviötä suitsimaan ja kuinkas nuo ah niin vintage-korrektit modaukset kuten PMMP? Tätä nuppia on jo aikoinaan modattu (loop) joten ylimääräisiä reikiä yms löytyy, vaikka onkin nyt orkkiskytkennässä. Eikä korrektius nyt ole tärkeää muutenkaan.
 
Mulla on SuperBassissa PPIMV ja on varsin pätevä. Sille on isketty oma namiska takapaneeliin, niin ei ole turhiä kötöstyksiä naamataulussa.
 
Tulin, näin, paskoin housuun.
thunderrocks
16.01.2016 12:52:59
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muovinen: Kaikki on muuten todella hyvin mutta 50W JMP on erittäin äänekäs vahvistin varsinkin kun tykkään siitä soundista, joka syntyy potikat kaakossa. Onko joku tietty keinokuorma hyväksi havaittu tätä hirviötä suitsimaan ja kuinkas nuo ah niin vintage-korrektit modaukset kuten PMMP? Tätä nuppia on jo aikoinaan modattu (loop) joten ylimääräisiä reikiä yms löytyy, vaikka onkin nyt orkkiskytkennässä. Eikä korrektius nyt ole tärkeää muutenkaan.
 
PPIMV on varmasti hyvä ratkaisu jos sulla on jo reikiä chassiksessa. Kustannus ei luultavasti asennettuna ole sen enempää kuin hyvä keinokuormakaan. En tiedä mitä mallia JMP:si on mutta jos kyseessä on ilman mastervolaa oleva vanhempi nelireikäinen (eli 1986 tai 1987) niin kyllähän ainoa keino saada ulos "Se Soundi" on avata volume nupit 6 - 8 tienoille. Sama kyllä koskee mastervolanuppia (2204). Ihan hyviä marsusaundeja niistä saa muutenkin mutta vasta masterin ollessa yli 6 alkaa niin sanotusti hunaja valua lahkeesta. Tuohon kun lykkää vielä Rockettin Animalin eteen säröä tiukentamaan niin lähtee vintage PAF mikeilläkin sellasta rähinää että ollaan Classic Rock -miehen taivaassa :-)
 
Itse omistan molemmat em. JMP mallit ja olen niitä kurittanut vuosikausia Weber Mass 100 keinokuorman avulla. Weberin etuna moniin muihin kuormiin on portaaton tehonsäätö ja ns. reaktiivinen kaiutinmoottori joka käsittääkseni paskoo saundia huomattavasti vähemmän kuin jokin muu kuormatyyppi. Tuollakaan kyllä ei kannata yrittää mitään makkarivolaa hakea mutta jos soitat treeniksellä/ bändin kanssa keikalla niin tuolla pääsee sinne "sweet spottiin" ilman että saundi kärsii. Toki äänenpaine ainakin 4x12 kaapilla on edelleenkin korvatulppatasolla.
 
PPIMV saattaa olla käytännöllisempi jos täytyy soittaa ns. hellasärötasolla. Kaikki keinokuormat pilaavat saundin jos niillä yrittää kuristaa liian pienelle. Isommalla volalla suosittelen Weberiä. Ei mulla muuta. Rock On!
 
steelduck
16.01.2016 13:02:46
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä laitatin Bluetonella kasari 50w JCM800:seen PPMIV:n ja on kyllä parempi kuin tuo Koch:n keinokuorma.
 
Takaseinässä oli D.I reikä jonka tilalle tuon sai näppärästi, niin että tarvittaessa homma voidaan peruuttaa alkuperäistilaansa. En kyllä ymmärrä miksi niin haluaisin tehdä. Tuo on hyvä. Nyt saa kunnon JCM800 soundia semmoisella voluumilla, että muu bändi ei ole kokoajan nillittämässä, että soita hiljempaa. :D
 
von spets
16.01.2016 14:24:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olenpa tässä pohtinut että mitä järkeä on omistaa 100wattinen vahvari kun ei sitä päätesäröä ikinä saa järkevällä voluumilla ulos. Pitäis olla muka keinokuorma tai VVR. Mieluummin olis suoraan teho vahvarissa se 20-30wattia, plate voltage alhaalla ja nostettu taso (pieniarvoinen tail resistor?) vaiheenkääntäjään ja pääteputkille jotta rutina alkais varhain. EL34:sta pitäis löytää heikompi versio, puolet heikompi!
Voiskohan oman 2203:n muuntajilla päästä tähän? Eli jännitemuuntajan toisiolle zenerit tai vastaava rajoitin, kaksi EL34:sta kiinni? Jääkö ulostulomuuntajan soundi hyödyntämättä tällöin? Kikkailuksi menee.
 
Parempi on varmaan vaan käyttää toista vahvistinta. Tekaisin joululomalla 18wattisen Superliten jota voi modailla lisäämällä kolmannen etuasteputken, eq 2203-malliseksi ja sovittamalla päätteen vaikka 6V6:lle tai muille vähän ärhäkämmille putkille kuin EL84. Ne nimittäin fizzaavat ikävästi täysillä. Virittely jatkuu...
 
www.facebook.com/thebadcaseband
thunderrocks
16.01.2016 14:58:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

von spets: Olenpa tässä pohtinut että mitä järkeä on omistaa 100wattinen vahvari kun ei sitä päätesäröä ikinä saa järkevällä voluumilla ulos. Pitäis olla muka keinokuorma tai VVR. Mieluummin olis suoraan teho vahvarissa se 20-30wattia, plate voltage alhaalla ja nostettu taso (pieniarvoinen tail resistor?) vaiheenkääntäjään ja pääteputkille jotta rutina alkais varhain. EL34:sta pitäis löytää heikompi versio, puolet heikompi!
Voiskohan oman 2203:n muuntajilla päästä tähän? Eli jännitemuuntajan toisiolle zenerit tai vastaava rajoitin, kaksi EL34:sta kiinni? Jääkö ulostulomuuntajan soundi hyödyntämättä tällöin? Kikkailuksi menee.
 
Parempi on varmaan vaan käyttää toista vahvistinta. Tekaisin joululomalla 18wattisen Superliten jota voi modailla lisäämällä kolmannen etuasteputken, eq 2203-malliseksi ja sovittamalla päätteen vaikka 6V6:lle tai muille vähän ärhäkämmille putkille kuin EL84. Ne nimittäin fizzaavat ikävästi täysillä. Virittely jatkuu...

 
Eihän siinä periaattessa mitään järkeä olekkaan :-/ Itsekkin olen ajatellut että noin 20 - 30 w vahvistin riittäisi oikeasti tilanteesen kuin tilanteeseen.
 
Tuosta teknisestä jargonista en ymmärtänyt mitään kun en sähköstä tuon taivaallista käsitä. Mutta jos sitä "legendaarista" marsu -saundia haluaa niin siihen ei ole muuta tietä kun vanhempi Marshall masteri isolla ja 4x12 skobella. Käsittääkseni tuo saundi syntyy siitä kun vaiheenkääntäjä ja päätemuuntaja alkavat molemmat hieman kyykkäämään. Vaikea sitä on saavuttaa millään muulla keinolla (mallintavat mulinext erikseen).
Eri keinoin voidaan 100 / 50 W nupin äänenpainetta toki kuristaa mutta lahkeita lepattavan ja rintalastaa takovan äänenpaineen merkitystä koetussa saundissa ei voi vähätellä. Se on sitä legendaa ;-)
 
Miellyttäviä särösaundeja voi toki saada vaikka millä keinoin ja onhan noita pienemmillä tehoilla operoivia hienoja särökoneita maailmassa vaikka millä mitalla. Mielestäni "se" Marshall saundi onnistuu kuitenkin vain yhdellä tavalla: Les Paul + PAF + JMP + Full Stack. :-D
 
Itseä kiinnostaisi kyllä kokeilla tuo Marshall 1974x combo. Pitäisi olla 18 wattia ja säröä vähän pienemmällä volalla. Mikäs tuo tuollainen Superlite on?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 514 15 16 17 1820 21 22 23 24

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «