Muusikoiden.net
09.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fender Modern Player Stratocaster
1
lpstudio
25.12.2014 13:48:45 (muokattu 25.12.2014 13:52:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä mieltä ihmiset ovat näistä? Kovasti kaasuttelisi tällaisen osto:
http://www.topsound.fi/fender-modern-player-strat-hss-rw-slvbst.html

Tuohan on siis kiinassa tehty verme ja veikkaisin, että laadullisesti samaa luokkaa kuin kalliimmat Squierit. Voisiko tuosta esim. tallamikin vaihtamalla saada mahdollisesti hyvän kuuloisen kepukan? Haulla en juurikaan löytänyt vastauksia eikä googlekaan auttanut paljoa.

Metalkallo
26.12.2014 18:41:51

Minä en ole mikään tietäjä näissä stratoissa, mutta mitä vähän itsekin lukaisin ja katselin testejä niin ei vaikuttanut kovin pahalta. Sun kantsisi kuitenkin ehdottomasti kokeilla kappaletta jonka ostat jotta tiedät tuntuman sekä vireenpitävyyden. Onhan noissa uusissa kait kuitenkin palautusoikeus jos ei nappaakaan.

https://www.youtube.com/watch?v=IoTjFmLLgWk

Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä.
hallu
26.12.2014 19:03:04

Metalkallo: Minä en ole mikään tietäjä näissä stratoissa, mutta mitä vähän itsekin lukaisin ja katselin testejä niin ei vaikuttanut kovin pahalta. Sun kantsisi kuitenkin ehdottomasti kokeilla kappaletta jonka ostat jotta tiedät tuntuman sekä vireenpitävyyden. Onhan noissa uusissa kait kuitenkin palautusoikeus jos ei nappaakaan.

Olet oikeassa. Vireenpitävyyden kanssa ei kannata olla straton kanssa ihan hötkynä, koska se on yleensä ratkaistavissa ja suoraan kaupan hyllyltä ne ei pidä virettä käytännössä koskaan ennen kuin satula on huolella liukastettu. Sellainen sudenkuoppa noissa saattaa olla, että soundi voi olla aika "plonk, plonk", jos on ihan jämäpuista kasattu (pody liiailtu kasaan +5 palasta tms.) ja siksi kannattaa kyllä testata. Tosin nuo aasiassa tehdyt on vissiin ihan hyviä (itselläni on kokemusta yhdestä LiteAshista, joka oli joku indonesialainen, mutta soundasi hyvältä). Meksikon ne halvimmat mallit saattaisivat olla mielestäni hiukan huonompia (ainakin joku yksilö niistä) kuin parhaat Squierit.

Jos viidensadan hintahaarukkaan pitäisi ostaa strato, niin itse lähtisin ehkä mieluummin katselemaan niitä kalleimpia Squiereita kuin halvimpia Fendereitä (tästä tosiaan poikkeuksena tuo aasian tuotanto joka ei välttis ole ollenkaan pöllömpää). Jos lavassa pitää keikkua Fender, niin sitten hinta voisi olla mieluummin lähempänä tonnia kuin viittäsataa ja mieluiten tuolta torilta käytettynä.

Tämä on tämmöinen oma epätieteellinen käytännön huomio joka ei välttämättä pidä ollenkaan paikkaansa, mutta vähän sellainen fiilis pääsi joskus syntymään kun nuita fenkkuja käivin käpistelemässä kaupoilla.

Olisipa jo kevät
MadMatt
26.12.2014 19:51:43 (muokattu 26.12.2014 19:56:42)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Älä osta

E: kiinalaiseen metallitallaan ei yleensä tartu edes magneetti, tinaa tai mitä lie... mutta toisaalta, onhan tässä uusivuosi tulossa...

Decadetroll
26.12.2014 21:31:00

Onkos op katsellut noita JV-squiereita? Sillontällön tulee melko halvalla vastaan, saattaa saada 500 euroon.

I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat.
Metalkallo
26.12.2014 22:22:40 (muokattu 26.12.2014 22:23:10)

Ketjun aloittajalle/kyselijälle oli tärkeää että stratossa on humbucker eli kaksikelainen tallapaikassa. Tuli esiin Fender- ketjussa kun suosittelin yhtä stratoa.

JaaGeRMaisTeR
27.12.2014 00:52:47

Decadetroll: Onkos op katsellut noita JV-squiereita? Sillontällön tulee melko halvalla vastaan, saattaa saada 500 euroon.

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=954435&fb=1

Tuossa olisi.. Routtas ja mikit ei selvinnyt, mutta alle 500€ JV.

lpstudio
27.12.2014 02:43:52 (muokattu 27.12.2014 02:45:36)

Metalkallo: Minä en ole mikään tietäjä näissä stratoissa, mutta mitä vähän itsekin lukaisin ja katselin testejä niin ei vaikuttanut kovin pahalta. Sun kantsisi kuitenkin ehdottomasti kokeilla kappaletta jonka ostat jotta tiedät tuntuman sekä vireenpitävyyden. Onhan noissa uusissa kait kuitenkin palautusoikeus jos ei nappaakaan.

Tuo vireenpitävyys mietityttääkin eniten. Luulen, että kampea ei tule käytettyä ollenkaan eli vireenpitävyys ei ainakaan siitä tulisi kärsimään. Houkuttelevinta kepissä on kuitenkin monipuolisuus (HSS-mikitys, humbuckerin puolitusmahdollisuus tms.) jonka vertaista ei ihan tuosta hintaluokasta tunnu löytyvän, rokkihommiin työhevoseksi tuo tulisi..

E: Ja onhan tuo vielä hienon värinenkin (silverburst).

Metalkallo
27.12.2014 10:57:58

lpstudio: Tuo vireenpitävyys mietityttääkin eniten. Luulen, että kampea ei tule käytettyä ollenkaan eli vireenpitävyys ei ainakaan siitä tulisi kärsimään.

Aika sama kuin minullakin stratossa eli blokkausta vaan tallaan jollain tapaa että ei liiku. Tiedä sitten noista metalliosista, mutta kitarassa lukee "crafted in china" joten metalliosat voi ehkä olla muualta ja olla ihan hyvälaatuisia. Blokattuna varmaankin pitäisi vireen ihan ok, katsottuna tietenkin että se yläsatula on kunnossa ja toimiva. Jos ei ole, niin sitten kuten sanottiin se pitää trimmata kuntoon.

Ei tässä itse oikein voi sanoa kuin, että kantsii testata itse.

Laulava Kylätohtori
27.12.2014 11:26:41

Metalkallo: Aika sama kuin minullakin stratossa eli blokkausta vaan tallaan jollain tapaa että ei liiku. Tiedä sitten noista metalliosista, mutta kitarassa lukee "crafted in china" joten metalliosat voi ehkä olla muualta ja olla ihan hyvälaatuisia. Blokattuna varmaankin pitäisi vireen ihan ok, katsottuna tietenkin että se yläsatula on kunnossa ja toimiva. Jos ei ole, niin sitten kuten sanottiin se pitää trimmata kuntoon.

Ei tässä itse oikein voi sanoa kuin, että kantsii testata itse.

5 jousta ja talla kanteen, niin blokkauksia ei tarvita. Sitten satula kuntoon, niin varmasti pitää vireensä ilman sen suurempia operaatioita. Ostat kivijalasta ja pyydät jouset, uudet kielet ja satulan hienonsäädön kuntoon samaan rahaan. Samalla testaat, ettei ole ihan kelvoton tai tumppu yksilö. Siinä sulle on sitten kunnon kepukka, joka pelaa kuten kuuluu...

Tuskinpa tuovat laatuosia Euroopasta tai USAsta Kiinaan kiinalaisiin halpiksiin, joten kyllä ne metalliosat ovat varmasti juuri sitä, mitä niiden voi olettaakin olevan...

Mutta siis, jos tuo on budjetti, eikä tässä haeta mitään täydellisesti soivia puita ym. niin kyllä tuolla varmasti pärjää. Ja vire pitää varmasti, kun talla on kannessa ja satula kunnossa. Virittimien ym. vaihdot ovat 99,999999999 % varmuudella täysin turhia, jos pelkkää vireen pitoa ajatellaan....

Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Metalkallo
27.12.2014 11:49:23 (muokattu 27.12.2014 11:50:19)

Laulava Kylätohtori: 5 jousta ja talla kanteen, niin blokkauksia ei tarvita. Sitten satula kuntoon, niin varmasti pitää vireensä ilman sen suurempia operaatioita.

Juu, tuokin on yksi tapa ja onhan tuokin blokkaus mutta ilman palikoita tai muita ulkoisia välineitä. :) Itselläni omassa stratossa on laitettu talla kanteen, mutta jousia on vain 3, silti ei liiku minnekään, ja luultavasti siksi koska ne säätö ruuvit jotka säätää jousia eteen/taaksepäin on ruuvattu runkoon asti kiinni. En tiedä onko tuo oikea tapa blokata, oli vain tuollein kun kitaran ostin.

Sitäkin olen tässä itse miettinyt juuri että kumpi tapa on parempi tapa blokata: ulkoisella palikalla vai juuri tuollein talla kanteen?

Tuskinpa tuovat laatuosia Euroopasta tai USAsta Kiinaan kiinalaisiin halpiksiin, joten kyllä ne metalliosat ovat varmasti juuri sitä, mitä niiden voi olettaakin olevan...

Luultavasti. Tarkoitinkin et jos kitaran kaula sekä runko valmistetaan kiinassa, mutta loppusilaus tehdään sitten amerikassa tai muualla kun asennetaan metalli + muut osat. Eikös tuo crafted in voi tarkoittaa jotain tuollaista?

Laulava Kylätohtori
27.12.2014 12:23:26

Metalkallo: Juu, tuokin on yksi tapa ja onhan tuokin blokkaus mutta ilman palikoita tai muita ulkoisia välineitä. :) Itselläni omassa stratossa on laitettu talla kanteen, mutta jousia on vain 3, silti ei liiku minnekään, ja luultavasti siksi koska ne säätö ruuvit jotka säätää jousia eteen/taaksepäin on ruuvattu runkoon asti kiinni. En tiedä onko tuo oikea tapa blokata, oli vain tuollein kun kitaran ostin.

Sitäkin olen tässä itse miettinyt juuri että kumpi tapa on parempi tapa blokata: ulkoisella palikalla vai juuri tuollein talla kanteen?

Ilman palikoita on helpompaa ja yksinkertaisempaa, lopputulos on kuitenkin sama - eli kitara käyttäytyy viritettäessä ja kieliä vaihdettaessa kuin kiinteätallainen.

Toki esim. Klaptonin Eki kuulee eron, mutta luulenpa, että aika teoreettisista eroista puhutaan, ellei jopa pelkästä psykoakustiikasta. Ja ehkä tällaisen ymmärtää jollain 3000-5000 euron Custom Shopeilla, mutta 500 kitaralla ei mitään merkitystä.

Minä näistä mitään ymmärrä, mutta kyllä minusta 3 jousta on aivan yhtä hyvä kuin 5, kun lopputulos on sama, eli talla pysyy kannessa kiinni. Paksummilla kielillä 3 jousta ei välttämättä riitä, ei kai sillä muuta merkitystä ole.

Luultavasti. Tarkoitinkin et jos kitaran kaula sekä runko valmistetaan kiinassa, mutta loppusilaus tehdään sitten amerikassa tai muualla kun asennetaan metalli + muut osat. Eikös tuo crafted in voi tarkoittaa jotain tuollaista?

Jos kitarassa olisi yksikin palikka muualta kuin Kiinasta, niin luulenpa, että se tuotaisiin melko selkeästi isoin tekstein ilmi.. :)

Rämppy
27.12.2014 13:28:32

lpstudio: Tuo vireenpitävyys mietityttääkin eniten. Luulen, että kampea ei tule käytettyä ollenkaan eli vireenpitävyys ei ainakaan siitä tulisi kärsimään...
Mulla stratoissa on ollut kaikkein vähiten vireongelmia. Kun satula on kunnossa vire kestää mainiosti kohtuullisen kampeamisenkin. Stratossa kielet ovat suorassa linjassa tallasta virittimiin, mikä on vireen kannalta hyvä juttu. Enemmän mulla on Gibsoneissa ollut vireen kanssa säätämistä. Niissä kun kieliin tulee myös sivusuunnassa kulmaa satulan kohdalla.

En sitten malttanut olla sanomatta.
lpstudio
27.12.2014 15:38:20

Täytyy tässä harkita hieman asiaa vielä ja luultavasti tulee venytettyä budjettia myös aika lailla. Kuitenkin pidempiaikaista käyttökitaraa olen hankkimassa eli kannattanee investoida ihan huolella tuohon sitten. Jotenkin kuitenkin kiinnostaa nimenomaan Fenderit ym. perinteisemmät mallit mutta kuitenkin moderneilla spekseillä. Nämä modernit kitarat (LTD ym..) tuntuvat omasta mielestäni vaan jotenkin persoonattomilta vaikka ovatkin mainioita kitaroita. Lienee oman pään sisällä..

Metalkallo
27.12.2014 15:49:22 (muokattu 27.12.2014 15:50:45)

Laulava Kylätohtori: Jos kitarassa olisi yksikin palikka muualta kuin Kiinasta, niin luulenpa, että se tuotaisiin melko selkeästi isoin tekstein ilmi.. :)

Tuli vaan siitä mieleen kun on made in china joka tarkoittaa, että tehty juuri siellä missä sen sanotaan tehdyn, ja sitten tämä crafted in china josta itse saan vähän juuri sellaisen käsityksen että olisi vain jyrsitty puut muualla halvemmalla ja ehkä muita osia muualta, tai sitten nekin kiinasta. Ota tuosta nyt sitten selvää.

Kysyjän kantsii ehdottomasti katsella sitten vielä muita jos on kyse pidempi aikaisesta sijoituksesta.

hallu
27.12.2014 16:01:44

lpstudio: Täytyy tässä harkita hieman asiaa vielä ja luultavasti tulee venytettyä budjettia myös aika lailla. Kuitenkin pidempiaikaista käyttökitaraa olen hankkimassa eli kannattanee investoida ihan huolella tuohon sitten. Jotenkin kuitenkin kiinnostaa nimenomaan Fenderit ym. perinteisemmät mallit mutta kuitenkin moderneilla spekseillä. Nämä modernit kitarat (LTD ym..) tuntuvat omasta mielestäni vaan jotenkin persoonattomilta vaikka ovatkin mainioita kitaroita. Lienee oman pään sisällä..

Kun nyt mainitsit ltd:n niin ESP:lä ja LTD:lä on ainakin yksi aika perinteinen stratomalli humppari tallamikillä. Mun muistini mukaan se ESP sai aikanaan osakseen aikamoista suitsutusta. Ltd on kai sama skeba vain halvemmassa maassa tehtynä. Olisko ollut jotain ESP 400 sarjaa tms.

Olisipa jo kevät
Laulava Kylätohtori
27.12.2014 16:59:48 (muokattu 27.12.2014 17:03:29)

Metalkallo: Tuli vaan siitä mieleen kun on made in china joka tarkoittaa, että tehty juuri siellä missä sen sanotaan tehdyn, ja sitten tämä crafted in china josta itse saan vähän juuri sellaisen käsityksen että olisi vain jyrsitty puut muualla halvemmalla ja ehkä muita osia muualta, tai sitten nekin kiinasta. Ota tuosta nyt sitten selvää.

Kysyjän kantsii ehdottomasti katsella sitten vielä muita jos on kyse pidempi aikaisesta sijoituksesta.

Esim. japanilaiset Fenderin stratot ovat osa made in ja osa crafted in Japan ja samalla systeemillä molemmat tehdään Japanissa. Toisaalta muitakin esimerkkejä on. Ja kuten määritelmäkin sanoo, niin se voi tarkoittaa molempia:

To make or construct (something) with care or ingenuity

Samaa mieltä, että jos budjettia on varaa venyttää ja pidempiaikaista pitopeliä ollaan hakemassa, niin ehkä kannattaa miettiä myös parempia vaihtoehtoja. Jos valmista kitaraa sopivilla specseillä ei löydy (aika vähän taitaa löytyä Fenderin stratoja tallahumpparilla), niin aina voi asennuttaa tallahumpparin perinteiseen SSS-stratoon esim. ammattimiehellä...

hallu: Kun nyt mainitsit ltd:n niin ESP:lä ja LTD:lä on ainakin yksi aika perinteinen stratomalli humppari tallamikillä. Mun muistini mukaan se ESP sai aikanaan osakseen aikamoista suitsutusta. Ltd on kai sama skeba vain halvemmassa maassa tehtynä. Olisko ollut jotain ESP 400 sarjaa tms.

Eikös tuo ESP 400 sarja ole ihan SSS mikityksellä?

Jos kitara tehdään eri maassa eri palikoista, niin uskallan väittää, ettei se ole ihan sama kitara. ;)

73nd3r
27.12.2014 17:38:24

Fenderillä on perinteisesti "crafted in" ja "made in" ollut ihan samaa tavaraa, eri vuosimallia (tai tuotantosarjaa) vaan.

Näillä Modern Playereillä on aika hyvä maine monillakin ulkomaanfoorumeilla - alkaa vissiin kisatilanne MP-Fenderien ja Squiereiden suhteen olla sama kuin alkupään MIJ-Fendereillä MIA-versioiden kanssa.

Tuolla ylempänä kun puhuttiin soundista, niin tämän hintaluokan peleissä mikit kyllä tekee soundin, eikä puut tai tremolon palikka. Ja vireongelmissa (halvassa tai kalliissa kitarassa) säätö + satulanvaihto hoitaa homman. (Sääli, että kallis kitara silti saa todennäköisemmin ns. määräaikaishuollon kuin halpa...)

lpstudio: Kuitenkin pidempiaikaista käyttökitaraa olen hankkimassa eli kannattanee investoida ihan huolella tuohon sitten.
Tuolla lähtökohdalla heitän kehiin vielä noi Meksikon Fenderit - uusikin MIM HSS Standard on molemmin puolin viittäsataa, ja käytetyissä löytää muitakin malleja.
Ne on täysin kelpoja työjuhtia.

Ota hitaasti, soittele ja tunnustele useampaa - joku yksilö saattaa tuntua kädessä samantien sun kitaralta. Ja kotimaan osaavasta kitarakaupasta kannattaa yrittää tinkiä aloitussäätö kaupanpäälle, jos ei kuulu jo hintaan kuten tuo Toppari mainostaa.

lpstudio
31.12.2014 11:44:20 (muokattu 03.01.2015 12:53:40)

Menin ja ostin Gibsonin SG:n joka oli toinen pohtimani vaihtoehto. Katsotaan jos joskus löytyy vielä stratolle tarvetta.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti