Muusikoiden.net
08.12.2016
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Säröpedaaliystävälliset vahvistimet
1 2 3 4 5
Zammy
22.12.2014 14:14:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kertokaahan kokemuksia mitkä vahvistimet pelaa säröpedaaleiden kavereina ihan tuosta vaan ja mitkä on olleet niitä joiden kanssa on ollut enemmän sovitusvaikeuksia.
 
Ja laittakaa myös kokemuksia, että millaiset vahvistin-pedaali yhdistelmät on olleet toimivia ja millaiset ei.
 
Olen ollut huomaavinani, että ehkä normaalia useammin noiden pienehköjen modernien putkivahvistimien yhteydessä on joku maininnut, ettei oikein ole toiminut pedaalien kanssa ihan kympillä yhteen. Esim. Tubemeisterit ja Orangen pikkuvahvarit ja käytännössä aina näitä on yhdistänyt ainakin EL84 pääte. Oletteko huomanneet, että tietyillä putkilla olevat koneet ehkä olisivat paremmin tai huonommin säröpedaalien kanssa yhteensopivia?
 
Minulla on pappatunturi, sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään, sen sorttinen.
jumara
22.12.2014 14:29:00 (muokattu 22.12.2014 14:37:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zammy: Kertokaahan kokemuksia mitkä vahvistimet pelaa säröpedaaleiden kavereina ihan tuosta vaan ja mitkä on olleet niitä joiden kanssa on ollut enemmän sovitusvaikeuksia.
 
Mulla pyörineistä voisin todeta säröjen syömisestä seuraavaa...
 
TOIMII:
- Marshall JCM800 1-channel
- Marshall 2061x
- Marshall 50w Jubilee
- Marshall DSL 50
- Marshall 1974x varauksin
 
EI SKULAA:
- Koch Studiotone
- ENGL Thunder / Screamer
- Fender Princeton Reverb 15
- Fender Deluxe Reverb (uskallan sanoa näin, vaikka m.net konsensus toisin sanoisikin)
- Marshall JCM 800 two-channel (ei kyllä säröspeduja kaipaakaan)
 
Nopeasti voisin sanoa, että mulla on ollut sekä EL34- että EL84-putkilla varustettuja koneita, jotka ovat olleet kummassakin kategoriassa. Sen sijaan kaikki 6jotain6 -putkilla varustetut koneet eivät oikein ole diganneet säröistä - tai siis mun korvat eivät ole diganneet niillä tuotetuista säröistä.
 
Kai se on amp voicingin ja headroomin yhdistelmä, joka vaikuttaa eniten. Itselleni parhaat säröt ovat syntyneet aina vahvarin oman reunaroson avittamana. Sellaisesta Fenderin ultrakuulaan päälle liimatusta gainista mie en ymmärrä hittoikaan.
 
Parhaimmat kitarasointini läpi vuosien olen saanut englantilaisvalmisteisilla Marsalkka-putkivahvistimilla ja keltaisilla POMO-yliajopolkimilla.
Jucciz
22.12.2014 14:43:41 (muokattu 22.12.2014 14:50:08)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fender Brownface Princeton 6G2 syö pedaaleja hienosti, siksi sellainen on keikkakoneena tälläkin hetkellä. Soundissa on enemmän tervettä keskiääntä kuin myöhemmissä Blackface- ja Silverface-Fendereissä, mikä on varmasti yksi syy siihen, että sille kelpaa pedaalit niin hyvin. Suosikkisäröni tuon vahvistimen eteen low- ja mid-gain-menoon on kokeilemistani Mad Professor Sweet Honey Overdrive.
 
Torilla on nytkin yksi 6G2. Ihmettelen tosissani, miksei jo ole mennyt.
 
Havaintojeni mukaan EL84-päätteiset koneet (Vox-johdannaiset) ovat nirsompia säröpedaalien suhteen. 6V6-koneet tuntuvat puolestaan olevan monikäyttöisempiä ja armeliaampia.
 
Jos tarvitset putkien mittauspalveluita, tsekkaa täältä. Jos komppilaput kiinnostavat, tsekkaa sivut täältä.
Stone
22.12.2014 15:48:43 (muokattu 22.12.2014 15:49:14)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Havaintojeni mukaan EL84-päätteiset koneet (Vox-johdannaiset) ovat nirsompia säröpedaalien suhteen. 6V6-koneet tuntuvat puolestaan olevan monikäyttöisempiä ja armeliaampia.
 
Minä mitään syvääluotavasti tiedä, mutta tuossa voi olla kyllä perääkin...nimittäin kun itselläni on vain ollut parit EL84-päätteiset vahvistimet, niin perus tubescreamer voi ainakin olla vähän "puiseva tai kolkko" puhtaaseen kanavaan syötettynä niissä oman suppean kokemukseni mukaan. Sen sijaan kaikki "amp-in-a-box" tyyppiset säröt toimivat niissä niin hyvin kuin ne nyt yleensä toimivat. Niitä siis tulee suosittua.
 
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards **Back to good old days, when music was real music !!!**
antnis
22.12.2014 15:55:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bluetonen 5e3 toimi kyllä paremmin sekä fuzzilla että Gristle Kingillä kuin Deluxe Reverb RI.
 
teleman
22.12.2014 17:20:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Marshall JTM45 on ollut hyvä kaveri kaikille omistamilleni säröpedaaleille. Samaa voi sanoa myös 5E3 Tweed Deluxe klooneistani.
 
Komppikitaristi
tommijk
22.12.2014 17:59:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fenderin uudet 68 custom sarjan vahvistimet toimii todella hyvin! Se oli ilmeisesti yksi suunnittelun lähtökohta, ja voin todeta että todellakin toimii. Itsellä siis Princeton versio.
 
Ziggy Bubba
22.12.2014 19:27:46
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jumara:
EI SKULAA:
- Koch Studiotone

 
Mulla tämä toimi hyvin, mutta ei jos se bright-kytkin ei ollut miinus-asennossa säröillä. Muuten tuli sirkkeliä. Tässä mun nykyisistä vahvareista infoa:
 
Suhr Badger 18 -nuppi
Tämän kanssa kuulostavat pitkälti kaikki pedaalit erittäin hyviltä, ei mene säröt tukkoon tai riivi paikkoja hampaista.
 
Orange Rockerverb
Perus OD:t toimivat passelisti särökanavaan, mutta isomman muron purkit menevät tukkoon (viimeksi testattu Big Muff ja Suhr Riot). Puhdas kanava on kaiketi liian kirkas säröpurkeille.
 
Orange Tiny Terror
Treeniksellä pelittää ainakin kaikki purkit oikein hyvin pienen muron tai kliinin päälle.
 
Meikä Youtubessa: ZE BUBBA's gear demos
Keke Urlaub
22.12.2014 22:05:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JMP 2104 (vastaa 2204, myös JCM-mallit):
- high-input syö overdrivejä aamupalaksi ja hönkäilee tulta ja tappuraa
- low-inputille voi tarjota mitä vaan, headroom riittää (big muff yms todella tuhdit säröttimet)
 
Mitä mulla on ollut el84-päätteisiä vehkeitä, ei toimi niin hyvin mutta taas kerran ei voi yleistää. Riippuu paljon etuasteen kytkiksestä et pelittääkö.
 
Hei tuota meniskö soittamaan välillä ->
Tigerstedt
22.12.2014 22:39:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun Orange OR15 syö kyllä hyvin pedaaleja, vaikka onkin EL84-päätteellä varustettu. Parhaiten toimii niin, että ollaan reunasäröillä eikä ihan putipuhtailla. Ainakin SL Drive, Lovepedalin Tchula ja monet fuzzit ovat istuneet hyvin Orangen eteen.
 
That gum you like is going to come back in style.
mopar
22.12.2014 23:13:47 (muokattu 22.12.2014 23:27:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nuo "amp in a box" pedaalit toimii törkeen hyvin vahvistimissa joissa headroomia piisaa. Kuten twinit yms. Näissä ei sitten taas buustaavat spedut toimi muutoin kuin nostavat vaan volaa. Eivät kyykkää vahvistinta.
 
LaMotta
22.12.2014 23:46:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vox ac-15 oli aika hankala tapaus.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
janskuukkeli
23.12.2014 07:13:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Vox ac-15 oli aika hankala tapaus.
 
Myös ac30 ja ac4. Omaan makuun niihin on parhaiten toiminu Rat säröt.
 
Nixzar
23.12.2014 08:17:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Koch Twintone II ottaa hienosti kaikenmoista purkkia vastaan. Päällimmäisenä tulee mieleen kolme mitä tuli ainakin käytettyä: Wampler - Plexidrive, Rockett Pedals - Animal ja Cmat Mods - Signa Drive. Vahvistimen tuottama särö ei miellyttänyt koskaan.
 
Toimin asianajajajannenanne
petrip
23.12.2014 12:06:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Erittäin mielenkiintoinen aihe, mutta ei välttämättä yksiselitteinen. Oman kokemuksen mukaan Fenderin Black-/Silverface-vahvistimet ovat hankalimmasta päästä, mutta se vähän riippuu minkälaista lopputulosta haetaan. Ei taida löytyä kitaristia, joka ei olisi kuunnellut noita pedaaliesittelyvideoita Youtubesta? :) Oman kokemuksen ja havainnin perusteella suurin ongelma ei ole se yksittäinen pedaali tai vahvistin, vaan miten niitä käytetään. Nimittäin hyväsoundisissa klipeissä vahvistimen perussoundi on jo melkoisesti rutussa esim. Pete Thorn. Säröpedaalin on tarkoitus vain lisätä särön määrää kokonaissoundiin. Jos vahvistimen perussoundi on liian puhdas, voi lopputulos olla melko erilainen ja ei-haluttu. Kaiken pohjalla siis olettamus, että vahvistin on putkilla toimiva. Eli oma vinkkini on, että pistä vahvistimesta ensin hanat ns. kaakkoon tai selkeästi tasolle, jossa vahvistin joutuu tekemään töitä ja ääni alkaa säröytyä. Sen jälkeen voi pistää säröpedaalin päälle ja kokeilla erilaisia asetuksia.
 
kekkuliheikki
23.12.2014 12:28:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Torilla on nytkin yksi 6G2. Ihmettelen tosissani, miksei jo ole mennyt.
 
Oho. Ihme kun on viela siella.
 
En allekirjoita.
Tympee Huttunen
23.12.2014 12:48:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laney Supergroup - Hillitön headroom, varsinkin 100W-mallissa.
 
Laney Klipp - Klipp-kanavalla vielä "Klipp"-potikka, joka itseasiassa blendaa mukaan fuzzia. Hyvä keino tuoda vaikka särön päälle fuzzia mausteeksi.
 
JCM800 - molempiin kanaviin, vaikka säröä särön päälle. Toimii. Toimii tosin ilmankin.
 
jii.haanpaa
23.12.2014 13:39:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

petrip: Erittäin mielenkiintoinen aihe, mutta ei välttämättä yksiselitteinen. Oman kokemuksen mukaan Fenderin Black-/Silverface-vahvistimet ovat hankalimmasta päästä, mutta se vähän riippuu minkälaista lopputulosta haetaan. Ei taida löytyä kitaristia, joka ei olisi kuunnellut noita pedaaliesittelyvideoita Youtubesta? :) Oman kokemuksen ja havainnin perusteella suurin ongelma ei ole se yksittäinen pedaali tai vahvistin, vaan miten niitä käytetään. Nimittäin hyväsoundisissa klipeissä vahvistimen perussoundi on jo melkoisesti rutussa esim. Pete Thorn. Säröpedaalin on tarkoitus vain lisätä särön määrää kokonaissoundiin. Jos vahvistimen perussoundi on liian puhdas, voi lopputulos olla melko erilainen ja ei-haluttu. Kaiken pohjalla siis olettamus, että vahvistin on putkilla toimiva. Eli oma vinkkini on, että pistä vahvistimesta ensin hanat ns. kaakkoon tai selkeästi tasolle, jossa vahvistin joutuu tekemään töitä ja ääni alkaa säröytyä. Sen jälkeen voi pistää säröpedaalin päälle ja kokeilla erilaisia asetuksia.
 
Peten kanava on täälläkin ahkerassa seurannassa :) Hyvin tuntuu myös se 65 Bassman kaverin käsittelyssä. Mun mielestä BF/SF Fenderit toimii paremmin bright-kytkimet nollilla. Jos bright konkan jättää "päälle", niin sitten homma on tosiaan aika rapsakkaa ja/tai säröpurkki pitää valita vähän tarkemmin. 70-luvun lead-marsuja vaivaa pienillä volumeilla vähän sama, niissä bright cap-kondensaattori on perskeleesti suurempi kuin 60-lukulaisissa.
 
Oma suosikkispeduvahvari (pleksimarsun lisäksi) taitaa tällä hetkellä olla Marsun lead&bass-kombo avoimella 2x12-looralla ja g12h-kajareilla. Yllättävän monipuolinen härveli, vaikka ei juurikaan eroa perus bassomarsusta. Sen kanssa tuntuu toimivan kaikki.
 
varakeef
23.12.2014 16:03:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole tätä keskustelukulmaa koskaan ymmärtänyt. Miten niin vahvistin ei syö pedaaleita? Itselleni ei ole koskaan tullut vastaan vahvistinta, joka kuulostaisi paljaaltaan hyvältä, muttei sitten säröpedaalin kanssa. Joistain sinänsä sietämättömien vehkeiden kanssa voi olla niin, että niistä saa pedaalien kanssa siedettäviä, jos ymmärtää kääntää vahvistimen riittävän neutraalille (lue hiljaiselle)
 
Esimerkiksi Voxin AC30:n mustamaalausta tässä yhteydessä en ymmärrä, vielä vähemmän tässäkin ketjussa mainittujen klassikko-Fenderien. Ehkä olen vain liian suvaitsevainen erilaisten soundien suhteen tai te olette liian kranttuja.
 
Niin voi tietysti olla, että kaikista yhdistelmistä ei saa jotain tiettyä sointia, vaikkapa Top Gun - tai Volvo-mainostyyppistä "laulavaa säröä" tms.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Sarko
23.12.2014 16:21:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainakin Vox AC15 syö aivan hyvin pedaaleja, oman kokemukseni mukaan. Jokainen omistamani vahvistin on popsinut pedaaleja aivan mainiosti, paras silti on ollut Roland Jazz Chorus 120. Sille pystyi syöttämään mitä tahansa efektejä ja hyvin nieli kaiken, siinä on toki julmettu määrä headroomia ja puhdasta voimaa, varsinkin kun tuuttasi sitä 4x10" Trace Elliotin kaapin kautta.
 
Myös Fender Blues Junior III Emin Wizardilla tykkäsi kaikista pedaaleista, Bluetonen Princeton taas ei choruksista ja muista modulaatioista tykkäillyt, meni muhjuksi nopiasti.
 
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti