Aihe: putket | |
---|
|
Tuli tässä muuten mieleen, että onko nuo vahvistínten sisällä olevat satojen volttien jännitteet vaihto-, vai tasavirtaa? SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life. | |
heviäijä: Tuli tässä muuten mieleen, että onko nuo vahvistínten sisällä olevat satojen volttien jännitteet vaihto-, vai tasavirtaa? Siellä on sekä tasa-, että vaihtovirtaa. Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi | |
harryk: Siellä on sekä tasa-, että vaihtovirtaa. Mitä sieltä päätemuuntajalta tulee kitarakaapille? SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life. | |
heviäijä: Mitä sieltä päätemuuntajalta tulee kitarakaapille? Niin kauan kuin minä muistan, ääni on ollut vaihtosähköä. | |
Kitaran signaali on vaihtojännitettä ja päätemuuntajalta kaiuttimille tulee vahvistettu kitarasignaali vaihtojännitteenä. Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi | |
Jucciz: Niin kauan kuin minä muistan, ääni on ollut vaihtosähköä. ... älä pakota puujalkailemaan ... :D Lelut kallistuu - äijät rapistuu | |
Eikös nuo pääteputketkin tuo säröä vai olenko väärässä? Niitähän kait vaan täytyy ajaa kovempaa kait saadakseen sitä. Lähinnä tuli vaan mieleen, että miten eri pääteputket eroaa särön kohdalla, missä enemmän ja missä vähemmän? Vähemmän on nykyään enemmän | Jucciz 09.11.2016 08:58:17 (muokattu 09.11.2016 09:01:12) | |
|
Metalkallo: Eikös nuo pääteputketkin tuo säröä vai olenko väärässä? Niitähän kait vaan täytyy ajaa kovempaa kait saadakseen sitä. Lähinnä tuli vaan mieleen, että miten eri pääteputket eroaa särön kohdalla, missä enemmän ja missä vähemmän? Totta kai myös pääteputket säröytyvät, jos kytkentä on suunniteltu niin. Ainakin suurin osa Fendereistä, Marshalleista ja Voxeista (ja näiden tuhansista johdannaisista) toimivat näin. Bias vaikuttaa asiaan myös, samoin se, millaiset putkiyksilöt koneessa on: toiset säröytyvät aiemmin, toiset myöhemmin, myös saman merkin sisällä. Toki vahvistimen on yleensä oltava aika kovalla ennenkö pääteputket säröytyvät. Monesti kuvitellusta päätesäröstä enemmän tai vähemmän iso osa syntyy jo vaiheenkääntäjässä, eli pääteputkia edeltävässä putkessa. | |
Metalkallo: Eikös nuo pääteputketkin tuo säröä vai olenko väärässä? Niitähän kait vaan täytyy ajaa kovempaa kait saadakseen sitä. Lähinnä tuli vaan mieleen, että miten eri pääteputket eroaa särön kohdalla, missä enemmän ja missä vähemmän? Putkivahvistimen päätteen säröytyminen riippuu mm. seuraavista asioista: - Käytettävä putkityyppi ja sen vaatima ohjausjännite/-signaali kunnes se säröytyy - Vahvistimen pääteasteen kytkennän tekninen rakenne - Putkien jännitteet, (isompi jännite, enemmän puhdasta tehoa jne.) - Pääteputkien, päätemuuntajan ja kaiuttimen impedanssien sovitus - Haluttu äänenpainetaso, jolla pääte alkaa säröytyä Edellä mainitut asiat vaikuttavat tavalla tai toisella siihen miten vahvistin käyttäytyy eri tilanteissa. Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi | |
Ookoo. Kiitokset molemmille. :) Nykyisillään on 2x 5881 päättärit ja ihan ok ovat olleet, tuli vaan mieleen tiedustella noita teho eroja kun ei ollut kunnolla tiedossa itsellä. Vähemmän on nykyään enemmän | |
Metalkallo: Ookoo. Kiitokset molemmille. :) Nykyisillään on 2x 5881 päättärit ja ihan ok ovat olleet, tuli vaan mieleen tiedustella noita teho eroja kun ei ollut kunnolla tiedossa itsellä. Nykyputkista suosittelen ehdottomasti Tung-Sol 5881:iä. | |
Timppa1969: Moi. Ongelma! monta vuotta palvelleet ,50w Marshallin nupissa olleet Mesa Boogien(usa) putket sanoi sopimuksen irti! Ennen niin loistava soundi on nykyään surkeaa piipitystä =/.Jotain perus putkea on koitettu mutta ei yllä läheskään tuohon Mesan soundiin. Eli hakusessa tosi murea ja potkiva soundi,tollaseen punk/metalli touhuun.Onko tipsejä mitä putkea lähtee koittamaan? Ryssien tekemiä, ja sieltäpäin pitää hakia, tai JJ. II EL-34 on hyvä. Aivan sama mitkä on pääteputket. Eipä vaikuta saundiin pätkän vertaa.
5e3 parani huomattavasti, kun vaihdoin V30 WGS Reaperiin.
Tärkeintä on säröputki, ja ensimmäinen, jos haluaa puhdasta.
Ditto. Flashback, nähty. Ei Minulle. Nova.
Ditto Looper | |
heviäijä: Tuli tässä muuten mieleen, että onko nuo vahvistínten sisällä olevat satojen volttien jännitteet vaihto-, vai tasavirtaa? Kaikki soittaa 99,9% etuastesäröllä. Vaikka soittaisit täysillä, ja lahkeesi ei LEPATA äänenpaineesta, jonka iskusi skebaan aiheuttaa. Et edelleenkään ole lähelläkään pääteputkisäröä.. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että vähiten saundiin vaikuttava tekijä putkiketjussa on pääteputket. Ne oikein biasoituna odottaa, että ne sais olla täysillä, mutta eihän ne koskaan saa olla. Heh. Haluaisin, että antakaa nyt mulle, mutta, kun kaikki vaan hiplaa. Näin se menee. Normi etusputki kestää 5-10 tuhatta tuntia . Pääteputket 5, jos oikein biasoitu. Oikein stby huomioitu. Elämäni aikana on yksi etuputki mennyt. Se oli Marsun kakkosputki National. Aivan sama mitkä on pääteputket. Eipä vaikuta saundiin pätkän vertaa.
5e3 parani huomattavasti, kun vaihdoin V30 WGS Reaperiin.
Tärkeintä on säröputki, ja ensimmäinen, jos haluaa puhdasta.
Ditto. Flashback, nähty. Ei Minulle. Nova.
Ditto Looper | |
Pelimonni: Kaikki soittaa 99,9% etuastesäröllä. Vaikka soittaisit täysillä, ja lahkeesi ei LEPATA äänenpaineesta, jonka iskusi skebaan aiheuttaa. Et edelleenkään ole lähelläkään pääteputkisäröä.. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että vähiten saundiin vaikuttava tekijä putkiketjussa on pääteputket. Ne oikein biasoituna odottaa, että ne sais olla täysillä, mutta eihän ne koskaan saa olla. Heh. Haluaisin, että antakaa nyt mulle, mutta, kun kaikki vaan hiplaa. Näin se menee. Normi etusputki kestää 5-10 tuhatta tuntia . Pääteputket 5, jos oikein biasoitu. Oikein stby huomioitu. Elämäni aikana on yksi etuputki mennyt. Se oli Marsun kakkosputki National. Mites tommonen Trainwreck Express? Se kun puheiden mukaan ainakin lähtee ensin säröytymään päätteestä ja vasta sen jälkeen etuasteesta. Tosin sehän kyllä prosentuaalisesti mahtuu hyvin tuonne 0,1% sisälle. kummeli sataseb seteli | |
Karvamammutti: Mites tommonen Trainwreck Express? Se kun puheiden mukaan ainakin lähtee ensin säröytymään päätteestä ja vasta sen jälkeen etuasteesta. Tosin sehän kyllä prosentuaalisesti mahtuu hyvin tuonne 0,1% sisälle. Express säröytyy juuri tuossa järjestyksessä, ainakin oskilloskoopin kuvan mukaan. Vanhan liiton ns. low gain vahvarit kuten marsut, fenkut, voxit ym. säröytyvät kaikki yleensä ensin pääteasteessa, johon lasketaan mukaan myös vaiheenkääntäjä ja sen tuottama särö. Särön lisäksi näissä koneissa osa ns. miellyttävästä särösaundista muodostuu virtalähteen kompressioista ja joissain tapauksissa päätemuuntajan saturoitumisesta kun niitä soitetaan todella lujaa. Iso osa moderneista ns. hevivahvareista on sellaisia, että kaikki säröt tehdään etuasteissa, eikä niiden isotehoiset päätteet juurikaan säröydy, ellei niitä soiteta korvat verillä. Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi | |
Mitäs mieltä olette tuosta 12AY7 etusputkesta te jotka käytätte tai olette testanneet? Itse olen testannut ECC83, ECC832 ja tuota 12AY7 putkea omassa kombossa, ja eniten tykkään tuosta 12AY7:sta, kun tykkään maukkaista puhtaista ja tuo sopii hyvin niihin kun tuo ei paljoa buustaa. Vähemmän on nykyään enemmän | |
Metalkallo: Mitäs mieltä olette tuosta 12AY7 etusputkesta te jotka käytätte tai olette testanneet? Itse olen testannut ECC83, ECC832 ja tuota 12AY7 putkea omassa kombossa, ja eniten tykkään tuosta 12AY7:sta, kun tykkään maukkaista puhtaista ja tuo sopii hyvin niihin kun tuo ei paljoa buustaa. Monissa tweed-koneissahan se on vakioykkösputki. Lisäksi jos haluaa hieman maltillisempaa gainia etuasteesta, toimii 12AY7 hienosti. | |
Jucciz: Monissa tweed-koneissahan se on vakioykkösputki. Lisäksi jos haluaa hieman maltillisempaa gainia etuasteesta, toimii 12AY7 hienosti. Näin juuri, paitsi enpä tiennyt että tuo on monissa muissakin kuin Bassmanissa. Itse siis käytän tuota 12AY7 ensimmäisen etusputken paikalla juuri. Kokeilin vähän aikaa sitten jälleen tuota ECC832/12DW7 putkea ja en tykännyt, puhtaissa ei ollut enää sitä samaa tuntua kuin tuolla 12AY7:n kanssa. Tämäkin varmaan vahvistaa sitä, että itse olen enemmän lopulta enemmän kallellaan Fenderin vahvistimiin. Tokihan mun combosta löytyy JMP- kytkin joka muuttaa soundin marsuksi ja siinäkin tuo 12AY7 on erittäin hyvä, ja näin luulen että on hyvä oikeassakin JMP:ssä kait? Vähemmän on nykyään enemmän | |
Metalkallo: Näin juuri, paitsi enpä tiennyt että tuo on monissa muissakin kuin Bassmanissa. Itse siis käytän tuota 12AY7 ensimmäisen etusputken paikalla juuri. Kokeilin vähän aikaa sitten jälleen tuota ECC832/12DW7 putkea ja en tykännyt, puhtaissa ei ollut enää sitä samaa tuntua kuin tuolla 12AY7:n kanssa. Tämäkin varmaan vahvistaa sitä, että itse olen enemmän lopulta enemmän kallellaan Fenderin vahvistimiin. Tokihan mun combosta löytyy JMP- kytkin joka muuttaa soundin marsuksi ja siinäkin tuo 12AY7 on erittäin hyvä, ja näin luulen että on hyvä oikeassakin JMP:ssä kait? Mä en tiedä, mikä 12DW7 on, mutta tuossa 12AY7:ssa pointti lienee juuri se pienempi vahvistus. Eli sen kanssa on vähemmän säröä, räyhää ja äänenpainetta. 12AY7 on kyllä paikassaan ihan ehdoton putki. Mulla on myös ollut tweed-vehkeissä käytössä sekä Fender Blues Deluxessa hillitsemässä äänenpainetta. Suoraan en lähtisi tuosta vetämään johtopäätöstä, että olisit mihinkään päin kalleellaan, mutta vaiva on niin pieni, että tuota kannattaa kyllä kokeilla kaikissa vahvareissa. Itse kokeilin Dusty Roadissakin, mutta vaikka se oli hyvä myös siinä, niin tykkäsin kuitenkin lopulta enemmän 12AX7:sta. Sillä sai cleanihinkin enemmän meininkiä. Yksi, mitä kannatta myös kokeilla, jos intoa riittä, on 5751. Se on gainikkaampi kuin 12AY7, mutta vähän 12AX7:aa miedompi. Mulla on Dusty Roadissa v2:ssa tuollainen ja samoin ACDC II:ssa. Pelkkää hifistelyä, kuten v1:sen Telefunken, mutta kun vahvari on muutenkin viimeisen päälle, niin miksei samalla tekisi myös sitä viimeistä silausta. Tosin pakko myöntää, että en jaksaisi pelata niillä putkilla kuten joskus, mutta ehkä se johtuu siitä, että nyt ne ovat kohdillaan. :) Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska. | |
Laulava Kylätohtori: Mä en tiedä, mikä 12DW7 on, mutta tuossa 12AY7:ssa pointti lienee juuri se pienempi vahvistus. Eli sen kanssa on vähemmän säröä, räyhää ja äänenpainetta. 12AY7 on kyllä paikassaan ihan ehdoton putki. Mulla on myös ollut tweed-vehkeissä käytössä sekä Fender Blues Deluxessa hillitsemässä äänenpainetta. Suoraan en lähtisi tuosta vetämään johtopäätöstä, että olisit mihinkään päin kalleellaan, mutta vaiva on niin pieni, että tuota kannattaa kyllä kokeilla kaikissa vahvareissa. Itse kokeilin Dusty Roadissakin, mutta vaikka se oli hyvä myös siinä, niin tykkäsin kuitenkin lopulta enemmän 12AX7:sta. Sillä sai cleanihinkin enemmän meininkiä. Yksi, mitä kannatta myös kokeilla, jos intoa riittä, on 5751. Se on gainikkaampi kuin 12AY7, mutta vähän 12AX7:aa miedompi. Mulla on Dusty Roadissa v2:ssa tuollainen ja samoin ACDC II:ssa. Pelkkää hifistelyä, kuten v1:sen Telefunken, mutta kun vahvari on muutenkin viimeisen päälle, niin miksei samalla tekisi myös sitä viimeistä silausta. Tosin pakko myöntää, että en jaksaisi pelata niillä putkilla kuten joskus, mutta ehkä se johtuu siitä, että nyt ne ovat kohdillaan. :) Tässä on vähän dataa 12AW7-putkesta: http://www.jj-electronic.com/en/ecc832-12dw7 Eka puolikas on sama kuin 12AX7:ssä ja toinen puolikas sama kuin 12AU7/ECC82-putkessa. Sitä 12AU7-puolikasta käytetään yleensä pääteasteissa katodiseuraajakytkennöissä. Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi | « edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|
|
|