Muusikoiden.net
07.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vahvistimeton rigi
1 2 3
Tappajabanaani
07.12.2014 11:39:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nykyään kun on vaikka mitä polkimia, muljuttimia ja muita vaihtoehtoja, niin kuinka moni soittaa bänditreenit ja keikat ilman perinteisiä kitaravahvistimia ja millaisia kamoja käyttäen? Ja mikä on syynä ko. laitekattauksen käyttöön? Axet, PODit, jne. on varmaan ihan käyttiskamaa, mutta onko muunlaisia ja vaikka vähän eksoottisempiakin vaihtoehtoja?

Itse olin harkinnut siirtyväni ehkä kokonaan pois perinteisten vahvistimien käytöstä, sillä huomaan settini muutenkin koko ajan ajautuvan pienempään ja simppelimpään.

En välttämättä kaipaa tähän ketjuun huutelua siitä, kuinka ainoa oikea soundi löytyy kymmeniä vuosia vanhoista putkivahvistimista.

Antti1
07.12.2014 13:18:50 (muokattu 07.12.2014 13:35:06)

Metallin rätkyttämistä, Line6 POD HD Pro ja korvamonitorointi. Syynä oikeastaan se, että saadaan lavamelu minimiin ja sitä kautta 99% kerroista paljon parempi soundi livenä. Kivana lisäetuna on se, että tollasen 4U räkkisetin kantaminen on kovin helppoa ja kevyttä.

E: Aiemmin mulla oli Eleven Rack, mutta se on metallisoundeissa vähän huono. Tai tarkemmin sanoen sen kaappimallinnukset on huonoja, muutenhan se on hyvä vehje.

E2: Muillakin kielisoittajilla on linjaan kaikki meteli. Kitaristilla POD X3 Live ja basistilla joku Ampegin etunen, josta saa puhtaan ja särön eri kanavista ulos. Puhdas tulee puhtaana ja särökanavan perässä on Joyo JDI-01 kaappimallinnuksena, noi signaalit sit summataan.

"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
lavaamo
07.12.2014 13:30:01

Mä en nyt tiedä saako axea mainita, mutta axe kakkonen on ollu vajaan vuoden käytössä. Aluksi hankin nuo Matrixin montut ja päätteen siihen kaveriksi, mutta keikat tuli vedettyä suoraan PA:kamoihin ja myöhemmin päivitettiin reenissettiäkin sen verran voi paukuttaa suoraan niitten kautta.

Myös basisti hankki jonkin vanhan zoomin bassomatolaatikon ja vetää sillä suoraan linjaan.

Ollaan soitettu reenejä myös niin että rumpalilla on ollut sähkörummut, saa volat helposti balanssiin ja jos roudaa läppärin mukaan voi demotella biisejä suoraan lennosta, tai vaan nauhoitella reenejä myöhempää tarkastelua varten.

✡ ✡ ✡ ✡ ✡ Huonoja juttuja jo vuodesta 1981 ✡ ✡ ✡ ✡ ✡ Rokkitouhuja
Y3J
07.12.2014 15:44:25

Soitan yhden bändin treeneissä ja keikoilla Podilla. Onhan tuo miljoona kertaa mukavampi roudata, kuin nuppi ja 4x12-kaappi. Toki joissain jutuissa putkivahvari voi kuulostaa hieman paremmalta, mutta ei kuitenkaan niin paljon, että kannattaisi nähdä lisävaivaa kantamisen ja yleisen keikkasetuphässäkän kanssa. Myös miksaajat tykänneet Podin soundista.

Kaikki sulle nauraa, Liisakin taivaassa timantteineen.
askomiko
07.12.2014 16:20:56

Axe2 -> aktiivikajarit, keikalla myös -> PA. Axe kuulostaa yleisölle päin niin paljon paremmalta kuin randomisti mikitetty vahvari, ettei se ole edes hauskaa. Saan henkisen orgasmin keikkaäänityksiä kuunnellessa. Podin soundeista on tultu niin paljon eteenpäin että järki sumenee. Vahvistinpinoja omistaneena, ei ole yhtään ikävä oikeastaan miltään osin. Soittotuntuma on hieman erilainen, mutta ei voi sanoa että huono. (Hyvällä kajarilla siis.) Soundipaletti on niin paljon isompi ja parempi kuin ennen. Vahvareista saa useimmiten kaivettua sen yhden kivan soundin, vaatii ehkä joskus pedaalivirityksiä ja muuta tylsää riesaa. Ostin Axen kun kerrostalossa asuvana ei ole vahvaria ollut mielekästä käyttää, ja oikeastaan sen myötä lähti koko soittohommat uudelleen käyntiin mukavasti uudelleen. Soundit on, pitäähän niitä päästä käyttämään. :)

Lisäksi oma aktiivikajaripönttö helpottaa elämää muutenkin. Viimeksi keikkapaikan yksi monitori oli pimeä, mutta kun kerran oma kajari on mukana, vetäisin piuhan sen toiseen sisäänmenoon. Kiipparisti ja minä olimme hyvin tyytyväisiä, ei tarvinnut kuurona meluta.

2U räkkilaatikko, aktiivikajari ja kitara. Onnnn hyvä!

On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Tomasi
07.12.2014 17:55:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Profiilin perusteella näytät olevan Stadista. Custom Soundsilla on taas Kempereitä ja näin mahdollisuus ihan itse kokeilla mitä tykkää moisesta. Minusta ihan killeri vehjes, olen ollut todella tyytyväinen. Tuo tai sitten vaikka Axe, jos tykkää siitä enemmän + hyvä ämyri ja paketti on kasassa.

Pitihän tätäkin kokeilla...
Tappajabanaani
07.12.2014 20:45:49

Axe ja Kemper on kyllä melko tuntuvan hintaisia. Tekeekö Eleven Rackilla mitään, vai onko se noihin verrattuna aivan kelvotonta kuraa? Niitä näyttäisi saavan halvemmalla kuin vaikka uudempia PODeja, joten hieman sen puolesta epäilyttää.

Mutta siis periaatteessa joku mallintava, midilauta ja aktiivikaiutin on ihan vakiokamaa nykyään?

lavaamo
07.12.2014 21:05:27

Tappajabanaani: Axe ja Kemper on kyllä melko tuntuvan hintaisia. Tekeekö Eleven Rackilla mitään, vai onko se noihin verrattuna aivan kelvotonta kuraa? Niitä näyttäisi saavan halvemmalla kuin vaikka uudempia PODeja, joten hieman sen puolesta epäilyttää.

Mutta siis periaatteessa joku mallintava, midilauta ja aktiivikaiutin on ihan vakiokamaa nykyään?

11r:n heikoin osuus on munsta ne kaiutinmallinnokset. VHT:n 2/50/2 läpi Mesan 2x12 Roadsteriin ajettuna kuulosti hyvälle, mutta ihan montuilla ei aivan niin hyvälle. Tässä tietysti hukataan se suurin hyöty koko mallinnushommasta.

Piti itseasias kokeilla joskus niitä 11r:n mallinnoksia axen kaappimallinnosten läpi, jäi vaan ajanpuutteen takia sitten kokeilematta

✡ ✡ ✡ ✡ ✡ Huonoja juttuja jo vuodesta 1981 ✡ ✡ ✡ ✡ ✡ Rokkitouhuja
Entropia666
07.12.2014 21:34:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sittenhän myös läppäri+softa+pääte -hommelit. Guitar Rig, Amplitube ja sit ilmeisesti ilmaisiakin softia on.

Uusi nettisivu! Inkvisitor || Kuvia: H A J E . F I
Tomasi
07.12.2014 22:47:29

Mikä sitten omasta mielestä on se missä hinta ja laatu kohtaa on kysymys mihin ei voi kuin itse vastata. Softaplugareita voi onneksi aika helposti kokeilla ihan ilmaiseksi.

Olen äänitellyt raitoja Amplitubella, Logicin omilla plugareilla ja THR-10:llä ainakin omasta mielestäni ihan kelpo tuloksin. En kyllä keikalle lähtisi puuhailemaan varmastikaan plugaripohjalta, vaikka kiippareilla on tullut joskus heiluttuakin keikkoja tietskavetoisella avaruusnakkikiskalla. Ne kotistudiossa lopulta harmittoman harvinaiset, mutta kuitenkin ajoittaiset troubleshoottaushetket eivät houkuta yleisön edessä.

Kemperiä ja ElevenRackia löytyy tällä hetkellä aika helposti kokeiltavaksi liikkeissä Stadissa ja noita Podeja kanssa. Axeosastoa ei taida ymmärtääkseni löytyä ihan niin helposti, ellei sitten tee tärskyjä jonkun palstaveljen kanssa. Mulle toi Kemper puhui eniten siinä eleväisessä käytöksessä varsinkin reunamurosoundeissa, paremmin kuin noi muut ja niin hyvin että ladoin rahat tiskiin. Sulle se oikea vätkytin voi olla joku muu.

Pitihän tätäkin kokeilla...
Tappajabanaani
07.12.2014 23:14:10

Tomasi: Mikä sitten omasta mielestä on se missä hinta ja laatu kohtaa on kysymys mihin ei voi kuin itse vastata. Softaplugareita voi onneksi aika helposti kokeilla ihan ilmaiseksi.

Olen äänitellyt raitoja Amplitubella, Logicin omilla plugareilla ja THR-10:llä ainakin omasta mielestäni ihan kelpo tuloksin. En kyllä keikalle lähtisi puuhailemaan varmastikaan plugaripohjalta, vaikka kiippareilla on tullut joskus heiluttuakin keikkoja tietskavetoisella avaruusnakkikiskalla. Ne kotistudiossa lopulta harmittoman harvinaiset, mutta kuitenkin ajoittaiset troubleshoottaushetket eivät houkuta yleisön edessä.

Kemperiä ja ElevenRackia löytyy tällä hetkellä aika helposti kokeiltavaksi liikkeissä Stadissa ja noita Podeja kanssa. Axeosastoa ei taida ymmärtääkseni löytyä ihan niin helposti, ellei sitten tee tärskyjä jonkun palstaveljen kanssa. Mulle toi Kemper puhui eniten siinä eleväisessä käytöksessä varsinkin reunamurosoundeissa, paremmin kuin noi muut ja niin hyvin että ladoin rahat tiskiin. Sulle se oikea vätkytin voi olla joku muu.

Joo varmaan soundissa on eroja 2000 euron ja 500 euron laitteen välillä, mutta ei oikein opiskelijabudjetti taivu tuonne tonnin paremmalle puolelle.

Olen saanut kelpo soundeja ihan ilmaisplugareilla ja halvalla Pocket Podillani, joten tuskin noissa vähänkään kalliimissa ainakaan paskemmat soundit on.

Eleven Rackin youtubedemot eivät kyllä kauheasti vakuuttaneet. En tosin soita metallia, jota suurin osa tarjonnasta oli. Pitänee tosiaan varmaan itse käydä kokeilemassa.

Antti1
07.12.2014 23:42:17

Tappajabanaani: Eleven Rackin youtubedemot eivät kyllä kauheasti vakuuttaneet. En tosin soita metallia, jota suurin osa tarjonnasta oli. Pitänee tosiaan varmaan itse käydä kokeilemassa.

Sun onneksi 11R on kaikessa muussa n. 666% parempi, metallisoundit siinä just eniten kusee. Hyvä vekotin, uusia saa nykyään alta 500€ ilman protaria. Jos käytettyjen markkinat seuraa yhtään tota niin pitäisi saada melko edukkaasti hyvää soundia. Reagoi soittotatsiinkin paljon paremmin kuin PODit, vaikka HD onkin sen suhteen erittäin suuri harppaus eteenpäin.

"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
Lepinkäinen
08.12.2014 01:35:54

askomiko: Ostin Axen kun kerrostalossa asuvana ei ole vahvaria ollut mielekästä käyttää, ja oikeastaan sen myötä lähti koko soittohommat uudelleen käyntiin mukavasti uudelleen. Soundit on, pitäähän niitä päästä käyttämään. :)

Kuulostaa kovin tutulta!

Soittelin pitkään kotosalla pod x3:lla, kunnes kokeilemalla tajusin, että Lepoun ilmaisplugareissakin on parempi dynamiikka. Plugareitten kanssa säätäminen ei kuitenkaan ollut tyydyttävä ratkaisu oikein edes kotioloissa itselle jostakin syystä. No, Torilla sattui olemaan Axe Fx 2, ja se olikin sitten menoa: bändikin piti taas perustaa kun oikein innostui.

Treeneissä setup on siis axe->atomc clr monttu ns. backlinena ja behkun midilauta. Metallihommia veivaillaan. Jos/kun joskus päästään keikalle asti, niin voi sitten ottaa enemmän kitaroita mukaan, kun muuten setup on kohtuu vaivaton roudata ;)

Captain Farrell
23.12.2014 08:19:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos haluaa pitää homman yksinkertaisena eikä tarvii ziljoonaa vahvistinmallinnusta ja efektiä, niin kannattaa tsekata Tech21 Character Series -pedaalit. Mä olen jo pitkään soitellut himassa Blondella (Fender) suoraan linjaan ja kuulostaa varsin hyvältä. Seuraavalla keikalla ajattelin jättää vahvistimen kotiin ja testata Blonden keikkaolosuhteissa - toimii varmasti kunhan monitorointi on kunnossa.

Badger and Bunny have got a secret hiding place in the forest.
Tympee Huttunen
23.12.2014 10:31:23 (muokattu 23.12.2014 10:41:29)

Onko kellään ihan pedaalilaudassa vain emuloitu ulostulo tätä varten? Mulla on laudassa Blackstarin HT Dual, josta saa yllättävän hyvää linjasoundia suoraan emulated outputista. Hätätapauksessa saan siitä suoraan linjaan hyvää soundia, ilman vahvistinmallinnuksia tms.

Vellu64
23.12.2014 10:32:11 (muokattu 23.12.2014 10:34:48)

Tappajabanaani: .... mutta onko muunlaisia ja vaikka vähän eksoottisempiakin vaihtoehtoja?

Fyysiseltä kooltaan miniluokan kokoisissa putkinupeissa on myös usein emuloitu-ulostulo.
Blackstar HT-1RH.
Emuloidusta ulostulosta piuha mikseriin ===>
Ehkä sellaiseen vähemmän erikoisefektejä kaipaavaan musaan,....

Jone the Bone
23.12.2014 11:27:57 (muokattu 23.12.2014 11:28:56)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lastinen: Onko kellään ihan pedaalilaudassa vain emuloitu ulostulo tätä varten? Mulla on laudassa Blackstarin HT Dual, josta saa yllättävän hyvää linjasoundia suoraan emulated outputista. Hätätapauksessa saan siitä suoraan linjaan hyvää soundia, ilman vahvistinmallinnuksia tms.

Kun rakentelin linkissä näkyvää pedaalilautaa joskus vuonna miekka ja kilpi, juolahti mieleen tuo balansoidun kaappisimulaattorin ymppääminen laudan syövereihin. Niinpä rakensin H&K Red Box MkII :n kaapelikouruun varsinaisen vahvistinlähdön rinnalle.

http://users.jyu.fi/~tukiaine/home/GEB_frame_14.html

Olen käyttänyt pelkästään tuota balansoitua/kaappisimuloitua lähtöä keikoilla, joissa esiintymislava/-alue on postimerkin kokoinen, eli vahvistin ei kerta kaikkiaan enää mahdu egoni kanssa samoille lauteille. Kun monitorointi on kohdallaan, pärjää tälläkin menetelmällä ihan kohtuullisesti. Toki hyvät sävynsäädöt mikserissä vielä parantavat lopputulosta, sillä ihan suoralla EQ:lla varsinkin särösoundi on aika erikoinen Red Boxista huolimatta.

Se on sama millä sitä paskaa lapioi, kunhan paska lentää (Albert Järvinen, kysyttäessä käyttämiensä kitaroiden merkkiä).
s8na
23.12.2014 13:46:22

Captain Farrell: Jos haluaa pitää homman yksinkertaisena eikä tarvii ziljoonaa vahvistinmallinnusta ja efektiä, niin kannattaa tsekata Tech21 Character Series -pedaalit. Mä olen jo pitkään soitellut himassa Blondella (Fender) suoraan linjaan ja kuulostaa varsin hyvältä. Seuraavalla keikalla ajattelin jättää vahvistimen kotiin ja testata Blonden keikkaolosuhteissa - toimii varmasti kunhan monitorointi on kunnossa.

Tech 21:llä on nyt pari tuommoista Flyrig-lankkua. Tekis mieli hommata vaikka en moisia tarvisekkaan. Eli yksi lankku jossa useampi tech21 efekti samassa.

Tappajabanaani
25.12.2014 14:00:09

s8na: Tech 21:llä on nyt pari tuommoista Flyrig-lankkua. Tekis mieli hommata vaikka en moisia tarvisekkaan. Eli yksi lankku jossa useampi tech21 efekti samassa.

Joo näistä olin myös kiinnostunut, mutta hirveästi ei näytä olevan kokemuksia missään. Tosin ihan Helsingissä näyttäisi pääsevän testaamaan. Vähän olen kahden vaiheilla tarvitsenko presettejä ja useampia efektejä vai vain muutaman toimivan soundin :D Ihan kaikkeen ei meinaan rahat riitä.

Olin Line6-muljuttimien tai 11rackin, jne. lisäksi nyt miettinyt settiä, johon kuuluisi esim. tuollainen Fly Rig, Power Engine ja multiefekti. Näitä kun voisi käyttää muissakin yhteksissä erikseen. En hae mitään tiettyä soundia, joten valinnanvaraa on kyllä ihan liikaakin.

Oliko näistä Fly Rigeistä mitään kokemuksia missään? RK5 näyttäisi olevan ihan snadisti hintavampi, mutta ei kyllä mitenkään merkittävästi. Säröpuoli tässä eniten mietityttää. Tavallisen Fly Rigin crunch-puoli on ihan kivan kuuloinen, mutta irtoaakohan säröä vaikka jonnekin grunge-juttuihin asti? Metallihommiin en ole settiä nyt hankkimassakaan.

Confidentum
25.12.2014 17:13:07

Tappajabanaani: Joo näistä olin myös kiinnostunut, mutta hirveästi ei näytä olevan kokemuksia missään. Tosin ihan Helsingissä näyttäisi pääsevän testaamaan. Vähän olen kahden vaiheilla tarvitsenko presettejä ja useampia efektejä vai vain muutaman toimivan soundin :D Ihan kaikkeen ei meinaan rahat riitä.

Olin Line6-muljuttimien tai 11rackin, jne. lisäksi nyt miettinyt settiä, johon kuuluisi esim. tuollainen Fly Rig, Power Engine ja multiefekti. Näitä kun voisi käyttää muissakin yhteksissä erikseen. En hae mitään tiettyä soundia, joten valinnanvaraa on kyllä ihan liikaakin.

Oliko näistä Fly Rigeistä mitään kokemuksia missään? RK5 näyttäisi olevan ihan snadisti hintavampi, mutta ei kyllä mitenkään merkittävästi. Säröpuoli tässä eniten mietityttää. Tavallisen Fly Rigin crunch-puoli on ihan kivan kuuloinen, mutta irtoaakohan säröä vaikka jonnekin grunge-juttuihin asti? Metallihommiin en ole settiä nyt hankkimassakaan.

Mulla on ollut flyrig5 käytössä siitä asti kun se markkinoille tuli ja joko suoraan PAhan tai Power Enginen kanssa keikkaillut. Aika tarkkana saa olla että löytää hyväsoundiset asetukset ja volaa saa laittaa kunnolla. Keikoilla, kun saa volaa reippaammin auki, niin kyllä sieltä varsinkin humbuckereilla saa murinaa irti. Keveytensä/kokonsa takia kätevä laite, jos antaa vähän anteeksi soundien ja dynamiikan kohdalla. Ei pärjää putkikoneelle ja speduille, mutta kätevä peruskattaus moneen tilanteeseen. Jos joku nyt haluaisi tämän minulta ostaa, niin voisin hyvinkin altistua siiä luopumaan...

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti