Muusikoiden.net
04.12.2016
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sopivat mikrofonit kaurit-puiselle (eng. "agathis") kitaralle.
1
DJ_Jummi
24.11.2014 12:02:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve!
 
Olen ostamassa kitaraa (ESP LTD F-250), jossa runkomateriaalina on vähemmän käytetty kaurit-puu ja läpirunkoinen vaahterakaula ruusupuisella otelaudalla. Lukenut foorumeita sekä palstoja, ja moni tuntuu olevan sitä mieltä, että tähän tuntuu olevan kovin haastavaa löytää sopivia mikkejä, jotka eivät löisi kitaran luontaista akustiikkaa jotenkin tukkoon ("liian tumma soundi") - tai vaihtoehtoisesti jättää äänen jollain tasolla hiukan ontoksi sekä steriiliksi.
 
Musiikkityylinä olisi melodinen ja vähän raskaampi rock, joihin ollaan useammassa tapauksessa ehdotettu esimerkiksi Bill Lawrencen L500XL tai muuta, kirkkaamman sävyn omaavaa mikrofonia tallan paikalle. Entäpä SD Invader?
 
Kaulamikin suhteen taas ei kauheasti ole tullut mitään vastausta. Tietty soundi on aina yksilökohtaista - mutta ajaisiko jonkinlainen PAF-tyylinen (esim SD '59 tai DiMarzio PAF Pro) kaulamikin asiaa?
 
- Lauri
 
ibnz
24.11.2014 12:20:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omasta mielestä kaula läpi rungon -ratkaisujen kohdalla se rungon materiaali on melko lailla sivuseikka, sillä sitä on niin vähän ylipäätään. ESP lykkää joka toiseen kitaraan JB & '59 -setin, joka on varmaankin se rokkiin suuntautunut perusvaihtoehto. Itse tykkään kaulassa enemmän Jazzista ja tallassa Customista. Jos Custom tuntuu turhan skuupatulta, Distortion toimii!
 
PJS
24.11.2014 12:23:20 (muokattu 24.11.2014 12:24:02)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

DJ_Jummi: Terve!
 
Olen ostamassa kitaraa (ESP LTD F-250), jossa runkomateriaalina on vähemmän käytetty kaurit-puu ja läpirunkoinen vaahterakaula ruusupuisella otelaudalla. Lukenut foorumeita sekä palstoja, ja moni tuntuu olevan sitä mieltä, että tähän tuntuu olevan kovin haastavaa löytää sopivia mikkejä, jotka eivät löisi kitaran luontaista akustiikkaa jotenkin tukkoon ("liian tumma soundi") - tai vaihtoehtoisesti jättää äänen jollain tasolla hiukan ontoksi sekä steriiliksi.
 
Musiikkityylinä olisi melodinen ja vähän raskaampi rock, joihin ollaan useammassa tapauksessa ehdotettu esimerkiksi Bill Lawrencen L500XL tai muuta, kirkkaamman sävyn omaavaa mikrofonia tallan paikalle. Entäpä SD Invader?
 
Kaulamikin suhteen taas ei kauheasti ole tullut mitään vastausta. Tietty soundi on aina yksilökohtaista - mutta ajaisiko jonkinlainen PAF-tyylinen (esim SD '59 tai DiMarzio PAF Pro) kaulamikin asiaa?
 
- Lauri

 
Eiks siin skebas sit oo mikkejä paikallaan? Kannattaisko eka koitta et mitä SÄ diggaat niist sen skeban nykyisistä mikeistä ja sit vasta ruveta miettimään vaihtoa? Internet foorumeiden korkinhaistelijoiden kommentit on kuitenkin vaan ihmisten yksilöllisiä mielipiteitä ja välttämättä ne ei edes perustu mihinkään kokemukseen vaan pikemminkin toisen, kolmannen tai sadannen käden "tietoon" mitä on lueskeltu foorumeilta, joten kannattaa aika kriittisesti lukea niitä.
 
- PJS
 
"Constantly choosing the lesser of two evils is still choosing evil."
J.Nikkanen
24.11.2014 12:25:49 (muokattu 24.11.2014 12:28:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei kai tuo mainittu agathis niin kovin harvinainen ole? Mutta juu, asiaan. Jos reipasta rokkia vetelet ja särösaundeja käyttelet niin unohda tuo puun tekemä varsin marginaalinen hienosäätöinen vaikutus ja pistä justiin ne mikit mitkä tuntuu hyvältä. Nettiklipit ovat pääsääntöisesti jokseenkin perseestä, mutta kyllä ne nyt jotain suuntaa antavat että kummoista alkaa hakemaan ja paikoilleen kolvailemaan. JB tallaan ja kaulamikki on nyt ihan sama mikä on, eihän sitä rokkihommissa kukaan käytä! ;-P
 
edit: Jaa niin siis, ja muista! Saundi muodostuu monesta asiasta, kitaran mikkien lisäksi siihen vaikuttaa sun tatsi, pedaalit säätöinen, nuppi/combo säätöineen, kaappi/kaapit elementteineen ja keikalle mentäessä soppaan tulee vielä mukaan kaapin edessä möllöttävä mikki sekä tiskin takana PA-kamppeita ruuvaava hahmo.
 
Mukahauska allekirjoitus.
Jeszse
24.11.2014 12:32:52
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tossahan on kaiketi samat tehdasmikit ku serkussaan MH-250:ssa, ja kyllä mä ainaki niillä veivasin ihan sujuvasti metallihommissa useita vuosia.
 
Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku. || The Jasser Arafats || Crimson Day
J.Nikkanen
24.11.2014 12:42:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja mainittakoon nyt vielä että omassa kitarassa olen kironnut tallamikin sysipaskaksi useampaan otteeseen. Nykyisellä etusella se on kuitenkin enemmän kuin riittävän hyvä monenmoiseen saundiin. Budjettiluokan halpispaskabulkkimikki, mutta toimittaa tarpeeksi eli ei vaihtoon.
 
Mukahauska allekirjoitus.
DJ_Jummi
24.11.2014 13:24:38 (muokattu 24.11.2014 13:24:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaulamikki on itselle tosi olennainen osa soitinta, koska käytän monesti kaulamikkiä melkeinpä enemmän kuin tallamikkiä.
 
Esimerkiksi ykkösessäni (Kramer Vanguard FR-440) tallassa on juuri tuo edellämainittu SD Invader, kun taas kaulan paikkaa toimittaa Duncanin stack P-90 - yllättävän mielenkiintoinen kombo; varsinkin keskiasennossa, kun on SH-8 sarjassa ja P-90 rinnan potikan avulla.
 
Kun kerran läpi rungon rakenne tuo nyt jonkun verran sustainia ja ehkä vähän lämpöäkin enemmän kuin pulttikaulainen (muistan jonkun tuubi-pätkän jossa oli verrattiin kylläkin kahta muuten samanlaista bassoa; erona vain kaulan rakenne - sama sääntö varmaan pätee kitaroihinkin, veikkaisin), ja kun tuo Lawrence kuitenkin jonkin verran kutittelee mielenkiintoani, niin ehkäpä se voisi olla hyvä vastapaino Invaderin matalalle rouheudelle nauhoituksissa.
 
Kaulamikki on kuitenkin ongelma. Ideoita tuolle?
 
DJ_Jummi
24.11.2014 13:34:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PJS: Eiks siin skebas sit oo mikkejä paikallaan? Kannattaisko eka koitta et mitä SÄ diggaat niist sen skeban nykyisistä mikeistä ja sit vasta ruveta miettimään vaihtoa? Internet foorumeiden korkinhaistelijoiden kommentit on kuitenkin vaan ihmisten yksilöllisiä mielipiteitä ja välttämättä ne ei edes perustu mihinkään kokemukseen vaan pikemminkin toisen, kolmannen tai sadannen käden "tietoon" mitä on lueskeltu foorumeilta, joten kannattaa aika kriittisesti lukea niitä.
 
- PJS

 
EMG:n HZ tuossa kyseisessä on kiinni, ja ennenkin soitellut niillä. Vaikka passiivit ovatkin, niin liian 81-mainen soundi omaan makuuni. Siksi laitan samantien vaihtoon.
 
DJ_Jummi
24.11.2014 13:40:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Ei kai tuo mainittu agathis niin kovin harvinainen ole? Mutta juu, asiaan. Jos reipasta rokkia vetelet ja särösaundeja käyttelet niin unohda tuo puun tekemä varsin marginaalinen hienosäätöinen vaikutus ja pistä justiin ne mikit mitkä tuntuu hyvältä. Nettiklipit ovat pääsääntöisesti jokseenkin perseestä, mutta kyllä ne nyt jotain suuntaa antavat että kummoista alkaa hakemaan ja paikoilleen kolvailemaan. JB tallaan ja kaulamikki on nyt ihan sama mikä on, eihän sitä rokkihommissa kukaan käytä! ;-P
 
edit: Jaa niin siis, ja muista! Saundi muodostuu monesta asiasta, kitaran mikkien lisäksi siihen vaikuttaa sun tatsi, pedaalit säätöinen, nuppi/combo säätöineen, kaappi/kaapit elementteineen ja keikalle mentäessä soppaan tulee vielä mukaan kaapin edessä möllöttävä mikki sekä tiskin takana PA-kamppeita ruuvaava hahmo.

 
Tottahan tuokin. Lisäksi tietysti tallassa, virittimissä sekä nauhoissa käytetty materiaali on yllättävän iso tekijä. Sen vuoksi esimerkiksi floikkiinkin myydään niitä isompia messinkipaloja, jotka tuo hiukan runkoa soundiin.
 
J.Nikkanen
24.11.2014 13:53:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

DJ_Jummi: Tottahan tuokin. Lisäksi tietysti tallassa, virittimissä sekä nauhoissa käytetty materiaali on yllättävän iso tekijä. Sen vuoksi esimerkiksi floikkiinkin myydään niitä isompia messinkipaloja, jotka tuo hiukan runkoa soundiin.
 
Kumoan tän väittämän ja pistän ihan psykoakustiikan piikkiin, tai niin no, tuo tallablokki systeemi on ehkä ainoa minkä eron voi ehkä kuulla, mutta nauhamatskun ja virittimien tuoma saundiero on mun puukorviin kyllä jo sen verta kovemman luokan huuhaata että oksat pois. Isomman luokan tekijää ei saa noista edes summaamalla. Halpiskaulan toki saattaa herättää seppä henkiin vaihtamalla nauhat, mutta se taasen johtunee enemmän siitä että tehtaalla nauhat on vain lyöty uriinsa ja pikaisesti siloitettu sen enempää ihmettelemättä onko nauha kunnolla paikallaan vai onko jo lähtökohtaisesti mallia soimaton sysipaska.
 
Mukahauska allekirjoitus.
DJ_Jummi
24.11.2014 14:05:56 (muokattu 24.11.2014 14:07:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Kumoan tän väittämän ja pistän ihan psykoakustiikan piikkiin, tai niin no, tuo tallablokki systeemi on ehkä ainoa minkä eron voi ehkä kuulla, mutta nauhamatskun ja virittimien tuoma saundiero on mun puukorviin kyllä jo sen verta kovemman luokan huuhaata että oksat pois. Isomman luokan tekijää ei saa noista edes summaamalla. Halpiskaulan toki saattaa herättää seppä henkiin vaihtamalla nauhat, mutta se taasen johtunee enemmän siitä että tehtaalla nauhat on vain lyöty uriinsa ja pikaisesti siloitettu sen enempää ihmettelemättä onko nauha kunnolla paikallaan vai onko jo lähtökohtaisesti mallia soimaton sysipaska.
 
Siinä on juu montaa monessa. Eihän niissä varmaan ole mitään dramaattista vaikutusta, mutta kuitenkin varmasti jollain tasolla vaikuttaa, kun kerran kielet niissä suoraan ovat kiinni. Resonointiin vaikuttavat ihan varmaan jollain tasolla, ainakin jos fysiikan perusteita lähtee miettimään.
 
Mutta ei varmaan kauhean olennaista - suurin vaikutus on varmaan mikeillä, omalla soittotyylillä, kaulan rakenteella, tallalla sekä tietty kytkennöillä. Ynnättynä tietty sitten soittokamoihin ja muuhun sälään, minkä kautta signaali sitten ikinä kulkeekaan.
 
Gabe
24.11.2014 14:45:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: unohda tuo puun tekemä varsin marginaalinen hienosäätöinen vaikutus
 
Kyllähän se soundi on monen tekijän summa eikä kitaran puut tietenkään yhtä paljon vaikuta kuin esimerkiksi kaytetty vahivstin... mutta väitätkö todella ettei puilla ole juuri minkäänlaista merkitystä? Kyllähän mahonkirungolla, mahonkikaulalla ja ruusupuisella otelaudalla varustettu kitara on hyvin paljon erilainen kuin vastaava jossa on vaikkapa runkona saarnea ja kaula otelautoineen vaahteraa. Itse huomasin kyllä selvän eron kun löin samat mikit kahteen telecasteriin. Toisessa juuri saarni runko ja vaahterakaula, toisessa runko leppää ja vaahterakaulassa ruusupuinen otelauta. Tietty jos vetelee vaan armottomilla särön määrillä high gain metallia niin alkaa kaikki pienetkin erot hukkumaan, mutta muuten käytetyt puutkin pitäisi kyllä huomata.
 
Mitä tulee aloittajalle niin Agathis on aika neutraali soundiensa puolesta, eli voinet valita ihan turvallisin mielin sellaiset mikit kuint tykkäät. Taitaa Agathis olla nykyään jo aika yleinen runkopuu jo noissa edullisemmissa kitaroissa. Odottele se kitara nyt ensin ja testaa rauhassa, tiedät sitten mihin suuntaan mennään jos vielä haluat mennä. Ei niitä mikkejä pelkästään vaihtamisen ilosta kannata alkaa vaihtamaan.
J.Nikkanen
24.11.2014 15:21:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Kyllähän se soundi on monen tekijän summa eikä kitaran puut tietenkään yhtä paljon vaikuta kuin esimerkiksi kaytetty vahivstin... mutta väitätkö todella ettei puilla ole juuri minkäänlaista merkitystä? Kyllähän mahonkirungolla, mahonkikaulalla ja ruusupuisella otelaudalla varustettu kitara on hyvin paljon erilainen kuin vastaava jossa on vaikkapa runkona saarnea ja kaula otelautoineen vaahteraa. Itse huomasin kyllä selvän eron kun löin samat mikit kahteen telecasteriin. Toisessa juuri saarni runko ja vaahterakaula, toisessa runko leppää ja vaahterakaulassa ruusupuinen otelauta. Tietty jos vetelee vaan armottomilla särön määrillä high gain metallia niin alkaa kaikki pienetkin erot hukkumaan, mutta muuten käytetyt puutkin pitäisi kyllä huomata.
 
Mitä tulee aloittajalle niin Agathis on aika neutraali soundiensa puolesta, eli voinet valita ihan turvallisin mielin sellaiset mikit kuint tykkäät. Taitaa Agathis olla nykyään jo aika yleinen runkopuu jo noissa edullisemmissa kitaroissa. Odottele se kitara nyt ensin ja testaa rauhassa, tiedät sitten mihin suuntaan mennään jos vielä haluat mennä. Ei niitä mikkejä pelkästään vaihtamisen ilosta kannata alkaa vaihtamaan.

 
Koska avausviestissä todetaan:
 
Musiikkityylinä olisi melodinen ja vähän raskaampi rock
 
Uskalsin mainita että unohtaa nyt hienostelun ja puiden erot. Mutta noin niinkuin muuten puilla on eroja saundeissaan, kyllä, ei käy kiistäminen. Akustisena saundin kuulee ja hyvällä vahvistimella ja ns. järkevällä saundilla. Monesti vaan kuulee kun nuoriso vetelee melko ahdistavalla, jöötikompressoidulla särösaundilla melodista ja vähän raskaampaa rockia niin siinä touhussa monesti olisi se ja sama vaikka kitara olisi aaltopahvia.
 
Mukahauska allekirjoitus.
DJ_Jummi
24.11.2014 16:29:06 (muokattu 24.11.2014 16:31:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Uskalsin mainita että unohtaa nyt hienostelun ja puiden erot. Mutta noin niinkuin muuten puilla on eroja saundeissaan, kyllä, ei käy kiistäminen. Akustisena saundin kuulee ja hyvällä vahvistimella ja ns. järkevällä saundilla. Monesti vaan kuulee kun nuoriso vetelee melko ahdistavalla, jöötikompressoidulla särösaundilla melodista ja vähän raskaampaa rockia niin siinä touhussa monesti olisi se ja sama vaikka kitara olisi aaltopahvia.
 
Juu - ei ole kyseessä mikään ultrasaturoitu high gain-mättösärö. Invader on sen verran rouhea, että taitaakohan 100w:ssa Marsussani olla gainit juuri ja juuri 2/10. Ja sekin tuntuu joissain biiseissa olevan vähän liikaa, melkeinpä!
 
Antti1
24.11.2014 16:34:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

DJ_Jummi: Juu - ei ole kyseessä mikään ultrasaturoitu high gain-mättösärö. Invader on sen verran rouhea, että taitaakohan 100w:ssa Marsussani olla gainit juuri ja juuri 2/10. Ja sekin tuntuu joissain biiseissa olevan vähän liikaa, melkeinpä!
 
Kuvasta päätellen sun Marshall on mallia MG, jonka gainimäärät on aikalailla erilaiset kuin perinteisissä putkiversioissa aiheesta. Eipä sillä, että tämä asiaan mitenkään vaikuttaisi sinänsä. Tuli vain mieleen.
 
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
Gabe
24.11.2014 18:11:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Uskalsin mainita että unohtaa nyt hienostelun ja puiden erot. Mutta noin niinkuin muuten puilla on eroja saundeissaan, kyllä, ei käy kiistäminen. Akustisena saundin kuulee ja hyvällä vahvistimella ja ns. järkevällä saundilla. Monesti vaan kuulee kun nuoriso vetelee melko ahdistavalla, jöötikompressoidulla särösaundilla melodista ja vähän raskaampaa rockia niin siinä touhussa monesti olisi se ja sama vaikka kitara olisi aaltopahvia.
 
Jeps, eli samoilla linjoillahan me oltiin. Vaikuttaahan se vahvistinkin kyllä siihen miten hyvin niitä eroja kuulee.
markkuilari
25.11.2014 01:18:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Kyllähän se soundi on monen tekijän summa eikä kitaran puut tietenkään yhtä paljon vaikuta kuin esimerkiksi kaytetty vahivstin... mutta väitätkö todella ettei puilla ole juuri minkäänlaista merkitystä? Kyllähän mahonkirungolla, mahonkikaulalla ja ruusupuisella otelaudalla varustettu kitara on hyvin paljon erilainen kuin vastaava jossa on vaikkapa runkona saarnea ja kaula otelautoineen vaahteraa. Itse huomasin kyllä selvän eron kun löin samat mikit kahteen telecasteriin. Toisessa juuri saarni runko ja vaahterakaula, toisessa runko leppää ja vaahterakaulassa ruusupuinen otelauta. Tietty jos vetelee vaan armottomilla särön määrillä high gain metallia niin alkaa kaikki pienetkin erot hukkumaan, mutta muuten käytetyt puutkin pitäisi kyllä huomata.
 
Eroja varmasti löytyy, mutta se, että niillä on jokin erityinen ominaissaundi, niin ainakin minun kokemusten perusteella ei pidä paikkaansa. Kämpilta löytyy yli kymmenen sähkistä monilla eri puuvariaatioilla, eikä niistä kuuntelemalla voi vetää mitään johtopäätöksiä mikä on mitäkin puuta. Esimerkkinä vaikka Gibson tai Ibanez, mahonki-mahonki-rupu yhdistelmä vs Jackson(2 kpl) poppeli-vaahtera-eben yhdistelmällä, Iba ja Giba soivat todella paljon kirkkaammin kuin Jaskat, myös kolmas Jaska, lehmus?-vaahtera-rupu, on kirkkaampi. Mikit kitaroissa ovat: Giba T500, Iba Evo2, Jaska1 Jb, Jaska2 Distortion ja Jaska3 Emg 81.
 
DJ_Jummi
25.11.2014 10:27:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Kuvasta päätellen sun Marshall on mallia MG, jonka gainimäärät on aikalailla erilaiset kuin perinteisissä putkiversioissa aiheesta. Eipä sillä, että tämä asiaan mitenkään vaikuttaisi sinänsä. Tuli vain mieleen.
 
Ei pahemmin. Ja olipa se vahvistin sitten mikä vaan, ei ole tarvetta kränkätä nuppeja yhteentoista. Sen verran gainia vain käytän soundissani, että kuulostaa mukavan rouhealta - itseäkin ahdistaa luukutusrääkkisäro.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti