Muusikoiden.net
06.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bigsby ja täydellinen vire!
1
Timo JM
18.10.2014 13:04:49 (muokattu 18.10.2014 13:10:46)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hah! Tää oli niin simppeli kikka, että piti oikein tehdä video, kun vastaavaa ei löytynyt netistä. Valitettavasti tää ei toimi tasakantisissa skitoissa.

Huom! Videossa näkyvä kitara oli aivan toivoton, kun pujotin kielet oikeaoppisesti.

http://youtu.be/G-Jro1LtQbg

...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | www.timomantynen.com | www.mikseri.net/divari |
varakeef
18.10.2014 13:59:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä se toimii myös tasakantisissa kitaroissa, jos kaulakulma on riittävä. Itselläni on yhdessä tekeleessä poistettu se painetanko kokonaan.

http://s532.photobucket.com/user/ch … 0Uploads/image_zps3d64e672.jpg.html

"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Timo JM
18.10.2014 14:37:36

Suorastaan ihmettelen, etten löytänyt netistä näin yksinkertaista vinkkiä.

...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | www.timomantynen.com | www.mikseri.net/divari |
Timo JM
19.10.2014 13:28:32

Onko muuten kellään hyvää kikkaa kammen kiristykseen?

Olen kokeillut erilaisia jousi- ja kiristysprikkoja, mutta aina vaan tuntuu löystyvän. Kiristäminenkin on pirun hankalaa, kun koko ruuvipaketti pyörii yhdessä. Päällä pitäis olla kolo ruuvarille, että vois pitää vastaan, kun mutteria kääntää alapuolelta. (Tai toisinpäin pitää alhaalta kiinni ja ruuvata päältä.)

burnmouth
19.10.2014 19:24:09

Timo JM: Onko muuten kellään hyvää kikkaa kammen kiristykseen?

Olen kokeillut erilaisia jousi- ja kiristysprikkoja, mutta aina vaan tuntuu löystyvän. Kiristäminenkin on pirun hankalaa, kun koko ruuvipaketti pyörii yhdessä. Päällä pitäis olla kolo ruuvarille, että vois pitää vastaan, kun mutteria kääntää alapuolelta. (Tai toisinpäin pitää alhaalta kiinni ja ruuvata päältä.)

Jos siitä puuttuu se pahvinen(?) aluslevy? Ilman sitä varmastikin löystyy. Entä lukkomutteri?
http://www.guitar-parts.com/sites/d … /product_full/bigsby-stud-assem.jpg

Timo JM
19.10.2014 21:39:40

burnmouth: Jos siitä puuttuu se pahvinen(?) aluslevy? Ilman sitä varmastikin löystyy. Entä lukkomutteri?

Kyllä noi kaikki löytyy.

darrell
22.10.2014 16:02:53

burnmouth: Jos siitä puuttuu se pahvinen(?) aluslevy? Ilman sitä varmastikin löystyy. Entä lukkomutteri?

Mulla on hyvin pysynyt tuolla aluslevyllä, jos lisäksi on prikka mutterin alla ja jotain ruuvin kierteisiin laitettavaa matalalujuuksellista ruuvilukitetta (esim. Locktite). Lukkomutteri ei jaksa loputtomiin. Vaikeinta on saada juuri sopiva vastus siihen kampeen, että pysyy paikoillaan ja kääntyy sivuun, eikä kulu löysäksi.

Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
Lihis96
22.10.2014 22:06:32

Kuuluisi soitinrakennus puolelle mutta kerran bigsbystä valmiiksi keskustelua.

Onko bigsby tyylisessä tremolossa väliä onko rullatalla vai tavallinen?

Myrkky Nuoli
22.10.2014 22:18:51

Lihis96: Kuuluisi soitinrakennus puolelle mutta kerran bigsbystä valmiiksi keskustelua.

Onko bigsby tyylisessä tremolossa väliä onko rullatalla vai tavallinen?

On ehdottomasti. KAikki ei luultavasti oo samaa mieltä, mutta minusta rullatalla on bigsbyn kanssa pakollinen jos haluaa sen pitävän virettä. Ainakin tune-o-matic -tyyppisissä tallasysteemeissä.

More Nintendo, less Marshall.
Timo JM
22.10.2014 22:32:50

Myrkky Nuoli: On ehdottomasti. KAikki ei luultavasti oo samaa mieltä, mutta minusta rullatalla on bigsbyn kanssa pakollinen jos haluaa sen pitävän virettä. Ainakin tune-o-matic -tyyppisissä tallasysteemeissä.

Mun käsittääkseni tossa mun aloituksen videon skitassa on tune-o-matic. Se on "rullatalla", koska siinä ei pyöri mikään. Vire toimii silti täydellisesti, kun ei vedä kieliä painetangon alta.

Hynkel
22.10.2014 23:08:28

Mulla on tune-o-matic Les Paulissa, eikä ole ollut minkäänlaisia vireongelmia luusatulan asentamisen jälkeen. Lottosen työnjälki oli vähän roisia, mutta pelaa hienosti. Vibramatella kiinni on Bigsby, ja kielet menee sieltä alta niin kuin "kuuluu".

Oh, oh, no more buttered scones for me, mater. I'm off to play the grand piano. Pardon me while I fly my aeroplane.
Lihis96
22.10.2014 23:20:59

Myrkky Nuoli: On ehdottomasti. KAikki ei luultavasti oo samaa mieltä, mutta minusta rullatalla on bigsbyn kanssa pakollinen jos haluaa sen pitävän virettä. Ainakin tune-o-matic -tyyppisissä tallasysteemeissä.

Siis juuri tällaista TOM-tallaa tarkoitin. Kun tuo lespa on kerran itselläni vielä vaiheessa ja SP-elektroniikalla ei kalliita olleet nuo bigsby johdannaiset. Toisaalta siellä ei oo ku sitä B7 (LP-mallisiin). Kun itseäni miellyttäisi enempi sellane telemallin bigsby eli käsittääkseni B5.

Myrkky Nuoli
22.10.2014 23:41:18

Timo JM: Mun käsittääkseni tossa mun aloituksen videon skitassa on tune-o-matic. Se on "rullatalla", koska siinä ei pyöri mikään. Vire toimii silti täydellisesti, kun ei vedä kieliä painetangon alta.

Joo, toi kyllä varmasti jeesaa. Saattaa tosin vaikuttaa soittotatsiin. Eri asia sitten onko se hyvä vai huono hommeli tapauksessa kuin tapauksessa. Toi videon talla on toki hellempi tallapaloiltaan kuin perus TOM.

More Nintendo, less Marshall.
burnmouth
23.10.2014 00:23:13

Lihis96: Siis juuri tällaista TOM-tallaa tarkoitin. Kun tuo lespa on kerran itselläni vielä vaiheessa ja SP-elektroniikalla ei kalliita olleet nuo bigsby johdannaiset. Toisaalta siellä ei oo ku sitä B7 (LP-mallisiin). Kun itseäni miellyttäisi enempi sellane telemallin bigsby eli käsittääkseni B5.

Kyllä nuo aika hintavia on SP-elektroniikalla kun "aidon" lisenssi Bigsbyn saa samaan hintaan:
http://www.guitarsupplies.nl/index. … ge&group_id=10000053&page=0&lang=en
Tuolta olen ostanut muun muassa B5:n ja Vibramaten.

Timo JM
23.10.2014 00:27:04 (muokattu 23.10.2014 00:30:41)

Kaikissa Bigsby-malleissa ei edes ole sitä painetankoa. Esimerkiksi tuolla Torilla on juuri nyt myynnissä tällainen.

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=932152

varakeef
23.10.2014 12:21:07

Bigsby ei missään nimessä tarvitse rullatallaa - itse asiassa en pidä rullatalloista yhtään. Paras ratkaisu on alkuperäiset keinuvaan tallaan perustuvat viritykset, niistä ylivertaisimpana Gretschin rockin' bar, ihana yhden mötikän palikka, joka keinuu tappien varassa.

"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
WanhaWihtahousu
23.10.2014 20:34:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni on juuri tuo Riviera ja löysin aikanaan tän videon:

https://www.youtube.com/watch?v=sDS … l8txw&list=UU8AgXWvEbsuZhlqqXR2q5DQ

Tällä hetkellä vielä TOM-talla kiinni, mutta ajatuksena on ostaa jossain vaiheessa rullatalla testiin.

Nyt loppuu tuo homostelu. Sotaveteraanit eivät taistelleet että voisitte miehissä hoonata toistenne peräaukkoja. Rintamalla ei homosteltu, kunnioittakaa veteraaneja kiitos 1939-1945. -Quru
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti