Muusikoiden.net
07.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Humbucker vs P90 vs Filtertronic
1
Vladi
11.10.2014 11:39:10
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hello!

Uusin kitaraprojektini etenee sellaista vauhtia, että pikkuhiljaa voi alkaa pohtimaan mikkien hankkimista. Kitarasta tulee jotain ES-335:en ja Les Paulin väliltä, eli mahonkirunko vaahterakannella, sivut on ontot ja koko rungon mitalta menee keskipalkki. Lähin vastine olis varmaan Gibson Midtown Custom.

Anyway, alunperin suunnittelin hankkivani tuohon jotkut hyvät PAF-tyyppiset humpparit, mutta sitten hoksasin P90:ten ja Filtertronicien olemassaolon. P90:stä on jonkinlaista käsitystä, että ne on yksikelaisen ja humpparin välimaastossa, mutta Filtertronicit on mysteeri. Gretcheissä niitä näkyy olevan ja esim. Gibsonin Chris Cornell-signaturessa.

Heviä en nykyään erityisemmin soittele, mutta kyllä säröä on soundissa välillä reilustikin. Toiveena olisi erottelevat ja ehkä myös kohtalaisen kirkkaat mikit, siksi iskikin epäilys, että onko nuo PAF:it ihan se, mitä haluan.

Kokeneempien vinkkejä otan ilolla vastaan.

-Vladi

Harashoo tovaarish!
Sarko
11.10.2014 11:51:51 (muokattu 11.10.2014 12:21:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi: Hello!

Uusin kitaraprojektini etenee sellaista vauhtia, että pikkuhiljaa voi alkaa pohtimaan mikkien hankkimista. Kitarasta tulee jotain ES-335:en ja Les Paulin väliltä, eli mahonkirunko vaahterakannella, sivut on ontot ja koko rungon mitalta menee keskipalkki. Lähin vastine olis varmaan Gibson Midtown Custom.

Anyway, alunperin suunnittelin hankkivani tuohon jotkut hyvät PAF-tyyppiset humpparit, mutta sitten hoksasin P90:ten ja Filtertronicien olemassaolon. P90:stä on jonkinlaista käsitystä, että ne on yksikelaisen ja humpparin välimaastossa, mutta Filtertronicit on mysteeri. Gretcheissä niitä näkyy olevan ja esim. Gibsonin Chris Cornell-signaturessa.

Heviä en nykyään erityisemmin soittele, mutta kyllä säröä on soundissa välillä reilustikin. Toiveena olisi erottelevat ja ehkä myös kohtalaisen kirkkaat mikit, siksi iskikin epäilys, että onko nuo PAF:it ihan se, mitä haluan.

Kokeneempien vinkkejä otan ilolla vastaan.

-Vladi

Mulla oli aiemmin käytössä Fender El Cabronita Thinline, jossa oli tosiaan filtertron-tyyliset mikit. Tallamikki oli erotteleva ja kirkas humbuckeriksi. Keskiasennossa kitara helisi mukavasti, kaulamikillä soundi oli pehmeä ja avoin. Kaulamikki soundasi hieman "akustiselta", jos tässä termissä mitään järkeä on.

"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Gabe
11.10.2014 12:13:44

Vladi: Uusin kitaraprojektini etenee sellaista vauhtia, että pikkuhiljaa voi alkaa pohtimaan mikkien hankkimista. Kitarasta tulee jotain ES-335:en ja Les Paulin väliltä, eli mahonkirunko vaahterakannella, sivut on ontot ja koko rungon mitalta menee keskipalkki. Lähin vastine olis varmaan Gibson Midtown Custom.

Pohdinkin tässä taannoin että pitäisi kysäistä miten projekti etenee. Kuulostaa hyvältä, pistähän sitten taas kuvaa kun tulee valmista.
Myrkky Nuoli
11.10.2014 12:23:39 (muokattu 11.10.2014 12:25:04)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Filtertronit on täydelliset semmoseen rockabillymeininkiin. Isommilla säröillä ne voi herkästi olla riipivää ja harvaa pierua. PAF:t ja P90:t on musta paremmat siihen hommaan. P90 ois minun valinta siun tapauksessa tarkempia detaileja tietämättä. Se on pirun monipuolinen mikki. Mun leipäsaundiresepti on pitkään ollut cleanit kaula-P90:stä ja säröt tallaPAF:sta. TallaP90:t tahtoo joskus olla turhankin raastavia mun käyttöön, tosin täydellisiä slidesoittoon. Nam. Bottom line on, että P90:ssä on reippaasti BODYA säröillä, vaikka se on kirkas. Filtertroneissa ei niinkään, niissä on sitten twangiä ja helinää enemmän. P90:stä voisin kuvailla sanoilla hormonipumpattu strato.

More Nintendo, less Marshall.
teleman
11.10.2014 13:07:06 (muokattu 11.10.2014 13:08:01)

Myrkky Nuoli: Filtertronit on täydelliset semmoseen rockabillymeininkiin. Isommilla säröillä ne voi herkästi olla riipivää ja harvaa pierua. PAF:t ja P90:t on musta paremmat siihen hommaan. P90 ois minun valinta siun tapauksessa tarkempia detaileja tietämättä. Se on pirun monipuolinen mikki. Mun leipäsaundiresepti on pitkään ollut cleanit kaula-P90:stä ja säröt tallaPAF:sta. TallaP90:t tahtoo joskus olla turhankin raastavia mun käyttöön, tosin täydellisiä slidesoittoon. Nam. Bottom line on, että P90:ssä on reippaasti BODYA säröillä, vaikka se on kirkas. Filtertroneissa ei niinkään, niissä on sitten twangiä ja helinää enemmän. P90:stä voisin kuvailla sanoilla hormonipumpattu strato.

Onko P90-suosituksia Gibson 57 Classic -tallamikin pariksi? SG Standard on kitara ja 57 kaulaversio on omaan makuun liian paksusaundinen. Tallamikkinä on oikein hyvä omaan makuun. Meni vähän ohi aiheesta sorry vaan...

Komppikitaristi
Vladi
12.10.2014 11:23:14
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myrkky Nuoli: Filtertronit on täydelliset semmoseen rockabillymeininkiin. Isommilla säröillä ne voi herkästi olla riipivää ja harvaa pierua. PAF:t ja P90:t on musta paremmat siihen hommaan. P90 ois minun valinta siun tapauksessa tarkempia detaileja tietämättä. Se on pirun monipuolinen mikki. Mun leipäsaundiresepti on pitkään ollut cleanit kaula-P90:stä ja säröt tallaPAF:sta. TallaP90:t tahtoo joskus olla turhankin raastavia mun käyttöön, tosin täydellisiä slidesoittoon. Nam. Bottom line on, että P90:ssä on reippaasti BODYA säröillä, vaikka se on kirkas. Filtertroneissa ei niinkään, niissä on sitten twangiä ja helinää enemmän. P90:stä voisin kuvailla sanoilla hormonipumpattu strato.

Joo se pitikin mainita, että ES-335:ssa on ilmeisesti aika suosittu combo heittää humpparin kokoinen P90 kaulaan ja joku PAF tallaan, jolloin volabalanssi säilyy, mutta kaulamikki ei oo ihan niin mahottoman paksu.

Toi sun Filtertronic-kuvaus avaa hyvin asiaa, eli ehkä ne ei oo ihan se juttu mun kitaraan. Onneks nää mikkijutut on semmoisia, että jonkun mikkiparin valinta ei oo lopullista, vaan niitä voi sitten testailla ja vaihdella. :)

Näillä näkymin tekis mieli hommata se PAF tallaan ja P90 kaulaan.

Harashoo tovaarish!
Myrkky Nuoli
12.10.2014 11:26:11

teleman: Onko P90-suosituksia Gibson 57 Classic -tallamikin pariksi? SG Standard on kitara ja 57 kaulaversio on omaan makuun liian paksusaundinen. Tallamikkinä on oikein hyvä omaan makuun. Meni vähän ohi aiheesta sorry vaan...

Erinomainen kysymys siinä mielessä, että mulla on nimenomaan '57 classic tallamikkinä ES:ssä ja tais olla mun SG:ssäkin :D Mun valintani on Bareknuckle Pickups Mississippi Queen. Ei oo vielä sen voittanutta tullut vastaan. Omaan käyttööni aivan täydellinen yhdistelmä.

janskuukkeli
12.10.2014 11:28:02

Vladi: Joo se pitikin mainita, että ES-335:ssa on ilmeisesti aika suosittu combo heittää humpparin kokoinen P90 kaulaan ja joku PAF tallaan, jolloin volabalanssi säilyy, mutta kaulamikki ei oo ihan niin mahottoman paksu.

Toi sun Filtertronic-kuvaus avaa hyvin asiaa, eli ehkä ne ei oo ihan se juttu mun kitaraan. Onneks nää mikkijutut on semmoisia, että jonkun mikkiparin valinta ei oo lopullista, vaan niitä voi sitten testailla ja vaihdella. :)

Näillä näkymin tekis mieli hommata se PAF tallaan ja P90 kaulaan.

Mulla on sg:ssä kaulamikkinä Lollar 50s wind p90 ja se on ehdottomasti paras mikki joka kaulassa on ollut. Selkeä, sopivan pehmeä ja kestää säröjä sooloissa, suosittelen kokeilemaan. Kitarapajalta omani hankin.

http://www.lollarguitars.com/mm5/me … _Code=252&Category_Code=P90-pickups

Myrkky Nuoli
12.10.2014 11:32:06

janskuukkeli: Mulla on sg:ssä kaulamikkinä Lollar 50s wind p90 ja se on ehdottomasti paras mikki joka kaulassa on ollut. Selkeä, sopivan pehmeä ja kestää säröjä sooloissa, suosittelen kokeilemaan. Kitarapajalta omani hankin.

http://www.lollarguitars.com/mm5/me … _Code=252&Category_Code=P90-pickups

Mulla on ollut tuommonen kanssa, älyttömän hyvä.

teleman
12.10.2014 14:30:55 (muokattu 12.10.2014 14:33:15)

Kiitos vastauksista. Tuo Lollar taitaa olla normi P90-kokoinen, joten Mississippi humpparikokoisena voisi olla vahva ehdokki. Duncanin Phat Catit oli aikoinaan yhdessä kitarassa, mutta niitten kanssa en oikein sinuiksi päässyt. P90-saundi sinänsä kyllä miellyttää paljon.

Komppikitaristi
Myrkky Nuoli
12.10.2014 20:17:45

teleman: Kiitos vastauksista. Tuo Lollar taitaa olla normi P90-kokoinen, joten Mississippi humpparikokoisena voisi olla vahva ehdokki. Duncanin Phat Catit oli aikoinaan yhdessä kitarassa, mutta niitten kanssa en oikein sinuiksi päässyt. P90-saundi sinänsä kyllä miellyttää paljon.

Sama homma minulla Phat Cattien kanssa. Ne on Alnico II -magneeteilla kun taas perinteinen P90-magneetti on aggressiivisempi Alnico V. Minusta se Phat Catin tallamikki kuulosta melkeinpä enemmän matalatehoiselta humpparilta kuin single coililta ja kaulamikki oli liian tumma. Ei huonot mikit, mutta ei kyllä P90:n kuuloisetkaan mummielestä. Gibsonin P94:t on kanssa hyvät, en vaan pidä niiden ulkonäöstä.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti