Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fender Custom Shop VS Ruokangas
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Töynävä
09.02.2015 18:00:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://muusikoiden.net/dyn/users/132405.jpg
 
Tuon kanssa elellään yhdessä, kunnes maalis-/huhtikuun taitteessa Unicorn'in saan haltuun. 50th Anniversary 1959 Les Paul - ekasta 500:en erästä, numero 3.
 
Ja mielenkiintoista keskustelua eri ruusupuista.
 
Osaako täällä joku valistunut sanoa, että tuoksuuko ruusupuut samalle? Mulla on muutamat PRS:it, joissa otelauta, kaula tai molemmat on brassia. Niitä yhdistää samanlainen tuoksu - kaikki eivät aromatiseeraa, mutta ne jotka tuoksuu, tuoksuvat samalle. Nyt on sillä lailla, että tuo 50th Lessun otelauta tuoksuu aivan samalle kuin ne PRS:it.
 
Käsitelläänkö ne otelaudat tehtaalla jollain aineella, joka saa tuoksun aikaan vai mistä on kyse?
 
Gibson on tiettävästi aika tarkka brassilla varustettujen keppien suhteen, eli markkinoilla ei pitäisi olla yksinäisiä susia, jotka kera brassin vaeltavat.
 
Sujuvaa kauppaa: slx900, tiluttaja-pro, albero, DZN, JMT, tipi tuovinen, avantz, mattipar, Rakoni...
Ben Hur
10.02.2015 13:13:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nytkun on puhe ruusupuisista otelaudoista, niin millä 'vahalla' nuo käsitellään liukkaiksi.
 
Itsellä on Tolsalla käynyt SG, missä otelauta on ns tukossa
 
BilBb
Gabe
10.02.2015 13:47:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Töynävä: Gibson on tiettävästi aika tarkka brassilla varustettujen keppien suhteen, eli markkinoilla ei pitäisi olla yksinäisiä susia, jotka kera brassin vaeltavat.
 
Brasilianruusupuusta tuli vuonna 1991 tosi tarkkaan suojeltu, sen hakkuu ja myynti on täysin kielletty. Jokaiseen soittimeen jonka valmistamiseen käytetään edes vähän ennen 1991 vuotta hakattua brasilianruusupuuta pitää hakea erikseen luvat ja soittimen mukana tulee CITES todistukset ym. eli vahingossa ei valmistajilta brassipuisia soittimia markkinoille lipsahtele.
Rämppy
10.02.2015 14:52:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ben Hur: Nytkun on puhe ruusupuisista otelaudoista, niin millä 'vahalla' nuo käsitellään liukkaiksi.
 
Itsellä on Tolsalla käynyt SG, missä otelauta on ns tukossa

 
Tolsa on usein kaularemppojen yhteydessä käsitellyt meikäläisen ruusupuuotelaudat vahalla, taitaa olla karnaubavahaa.
Tulee erittäin kaunis, miellyttävä ja kestävä pinta otelautaan. Ei tarvitse öljytä pitkiin aikoihin tuon käsittelyn jälkeen. Karnaubavahaus on sen verran työläs projekti, että itse en ole viitsinyt edes yrittää, mutta soitinsepältähän tuo käy sukkelaan.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
Ben Hur
10.02.2015 19:57:28 (muokattu 10.02.2015 19:58:08)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.wanhawiljami.fi/shop/karnaubavaha-05l-p-533.html
 
Millätavoin työlästä levitellä/kiillottaa ?
 
Lumputtamalla kovaksi vai. Tasohiomakoneeseen rätti kiinni ja täristämään, vai pitääkö hangata kiinni.
 
BilBb
Rämppy
11.02.2015 08:44:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ben Hur: http://www.wanhawiljami.fi/shop/karnaubavaha-05l-p-533.html
 
Millätavoin työlästä levitellä/kiillottaa ?
 
Lumputtamalla kovaksi vai. Tasohiomakoneeseen rätti kiinni ja täristämään, vai pitääkö hangata kiinni.

 
Muistaakseni pitää ihan kunnolla jynssätä. Ei ainakaan mikään kevyt rätillä sipaisu.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
Ben Hur
11.02.2015 11:09:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

OK. Pitää kokeilla, kun tuli hommattua tuota vahaa.
 
Kaverilla on kiinan Squierin kaula irrallaan, joten siihen on hyvä harjoitella.
 
BilBb
Ben Hur
17.02.2015 10:41:00
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noniin Kiinan poikien Squierin otelauta koevahattu, kiiltävä ja suht liukas tuli.
Aikaa kuivumiseen olisi hyvä pitää n. puolituntia ja sitten rätillä hinkkaamaan.
Pitäisiköhän vielä sipaista parafiiniöljy tuon vahan päälle ? Onko kukaan kokeiilut ?
 
Lumppulaikalla tulisi varmasti vieläkin kiiltävämmäksi/kovemmaksi pinta, mutta ihan OK näinkin.
 
Uskallan sipaista Paulin laudan tällä litkulla hyvinnii.
 
BilBb
Töynävä
17.02.2015 17:37:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Töynävä: http://muusikoiden.net/dyn/users/132405.jpg
 
Tuon kanssa elellään yhdessä, kunnes maalis-/huhtikuun taitteessa Unicorn'in saan haltuun. 50th Anniversary 1959 Les Paul - ekasta 500:en erästä, numero 3.
 
Ja mielenkiintoista keskustelua eri ruusupuista.
 
Osaako täällä joku valistunut sanoa, että tuoksuuko ruusupuut samalle? Mulla on muutamat PRS:it, joissa otelauta, kaula tai molemmat on brassia. Niitä yhdistää samanlainen tuoksu - kaikki eivät aromatiseeraa, mutta ne jotka tuoksuu, tuoksuvat samalle. Nyt on sillä lailla, että tuo 50th Lessun otelauta tuoksuu aivan samalle kuin ne PRS:it.
 
Käsitelläänkö ne otelaudat tehtaalla jollain aineella, joka saa tuoksun aikaan vai mistä on kyse?
 
Gibson on tiettävästi aika tarkka brassilla varustettujen keppien suhteen, eli markkinoilla ei pitäisi olla yksinäisiä susia, jotka kera brassin vaeltavat.

 
Juha R. to the rescue - Madagascar.
 
Aromi ja ulkoasu aika samat (joissain tapauksissa) heimolaisensa brassin kanssa. Ja kun vielä intergooglen syöverit vahvistivat Ison-G'n käyttäneen madagascarilaista vuonna 2009, niin siinä se.
 
Sujuvaa kauppaa: slx900, tiluttaja-pro, albero, DZN, JMT, tipi tuovinen, avantz, mattipar, Rakoni...
toivase
17.02.2015 18:20:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Keskustelualueista löytyi mielenkiintoisen tuntuinen aihe, eli _"Fender Custom Shop VS Ruokangas" (tämä ketju), hyppäsin viimeiselle sivulle, luin kirjoitukset, en löytänyt kovinkaan paljon liityntäpintaa otsikkoon :). Löytyisiköhän joltakin jotakin jaettavaa aiheeseen liittyen ?
 
Rintamamies
17.02.2015 19:32:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Amatööri antaa pisteet Ruokankaalle. Tosin otanta on pieni; Fender CS Strato 69, CS Tele 64 ja Ruokangas Deluxe VSOP. Lisäksi Ruokangasta pitäisi verrata pikemminkin master build- fenkkuihin kuin normi CS- kitaroihin.
 
Akustinen sointi on omassa Deluxessa parempi kuin missään sähkiksessä mitä olen kokeillut. Viimeistely aivan huippuluokkaa, enkä keksi mitään muutettavaa tai parannettavaa tässä yksilössä. Tilaan aivan varmasti joskus toisenkin R:n eri spekseillä, sellaisen perinnehenkisemmän.
 
Ruokankaan palvelu on myös loistavaa, missään tilausprosessin vaiheessa ei tuntunut siltä että omat pohdinnat tai jatkuvat mielenmuutokset olisivat haitanneet. Sain tukea ja lisätietoa niin halutessani, ja kitarasta tuli sellainen kuin pitikin.
 
Ja lopuksi; en ole millään tavalla kaupallisesti tekemisissä Ruokankaan kanssa, vaan pelkästään tyytyväinen asiakas.
 
toivase
17.02.2015 20:04:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rintamamies: Amatööri antaa pisteet Ruokankaalle. Tosin otanta on pieni; Fender CS Strato 69, CS Tele 64 ja Ruokangas Deluxe VSOP. Lisäksi Ruokangasta pitäisi verrata pikemminkin master build- fenkkuihin kuin normi CS- kitaroihin.
 
Akustinen sointi on omassa Deluxessa parempi kuin missään sähkiksessä mitä olen kokeillut. Viimeistely aivan huippuluokkaa, enkä keksi mitään muutettavaa tai parannettavaa tässä yksilössä.

 
Tilannehan ei voisi olla enää parempi, jos kitarassa ei ole mitään muutettavaa taikka parannettavaa. Olisikohan jollakin omakohtaista kokemusta noista master build CS -tuotteista vs. Ruokankaan kitaroista ?
 
AngieRainbow
17.02.2015 20:19:39 (muokattu 17.02.2015 23:25:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun vähäisen kokemuksen mukaan kyse on hyvin erilaisista kitaroista. Fenderin Custom Shop "time machine" kitarat on todella lähellä näitä 50- ja 60-lukujen stratocaster ja telecaster kitaroita. Ruokankaat ovat ihan oma juttunsa.
 
Mulla on kolme Fender custom shop relic/heavy relic kitaraa. Ruokankaasta ei ole kokemusta kuin kaverini VSOP:stä, mutta minusta tuntuu, että jos on vintage-puristi ja haluaa mahdollisimman autenttistä vintage-meininkiä, mutta ei ole varaa orkkis kitaroihin, niin Fender custom shop on paras/lähin ratkaisi. Jos taas haluaa todella laadukkaan kitaran omilla specseillä, niin Ruokangas lienee silloin parempi valinta.
 
Fender Custom Shop kitaroissa on laadullisesti varmasti enemmän eroa kuin Ruokankaan kitaroissa. Sanoisin, että Ruokangas on paremmin tehty. Mä myin yhden Fender CS 60s relicin, kun en ollut tyytyväinen kieleten linjaan. Lisäksi kaulassa oli maalia bodystä, eli tekijä ei ollut malttanut edes odottaa bodyn maalin kuivumista ennen kuin laittoi kaulan siihen. Fiilis oli, että aika kiireellä on kitara tehty.
 
Ruokankaat ovat varmaan sisäsiistimpiä ja niin huolella tehtyjä kuin olla ja voi. Eihän ne näytä (eikä tunnu) siltä kuin niitä olisi vedetty auton perässä. Eli kyllä otsikossa puhutaan kahdesta täysin erilaisesta kitarasta.
 
Itse valitsen ehdottomasti Fender Custom Shop:in, koska haluan mahdollisimman autenttista vintage-fiilistä. Sanoisin silti, että Ruokankaan kitarat ovat luultavasti parempia ja yhteen kitaraan on varmasti käytetty enemmän aikaa.
 
Mutta siis omaa Ruokangasta mulla ei ole ollut. Olen ainoastaan kokeillut ystäväni kitaraa, joten tämä on tämmöistä pohdintaa... Vintage korrekti -> Fender CS. Mahdollisimman hyvä kitara omilla specseillä -> Ruokangas. Toiset saat fiilikset toisesta toiset toisesta :o
 
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
Gabe
17.02.2015 20:37:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow: jos on vintage-puristi ja haluaa mahdollisimman autenttistä vintage-meininkiä niin Fender custom shop on paras/lähin ratkaisi. Jos taas haluaa todella laadukkaan kitaran omilla specseillä, niin Ruokangas lienee silloin parempi valinta.
 
Tässäpä se tuli hyvin. Itse kun halusin mahdollisimman vintage-henkisen straton joten ostin CS Fenderin, sitten halusin mahdollisimman hyvän Esquiren omilla spekseillä ja tilasin sille kaveriksi Ruokankaan. :) Kitarat tarpeen mukaan.
 
Jos noin yleisesti vertailee niin CS Fendereissä on varmasti enemmän hajontaa laadussa kuin Ruokankaan pajalla, kitaraa näkemättä en ehkä alkaisi ostamaan. Mutta helvetin hyviä kitaroita saa ihan varmasti kummaltakin valmistajalta.
Rintamamies
17.02.2015 21:22:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Makuasioitahan nämä pitkälti ovat. Time machine- sarjasta parempia verrokkeja esim. Ruokankaan VSOP Classicille olisivat NOS- sarjalaiset, kuin relicit. Jos VSOP on varustettu vintage radiuksella, normivirittimillä ja matalilla nauhoilla, on se aika lähellä NOS- kitaroiden speksejä. Toki bodyn ja lavan muodot ovat hiukan erilaiset kuin Fenderissä.
 
En ole koskaan soittanut oikeasti vanhalla kitaralla, joten en osaa sanoa kuinka lähellä nyky-Fenderit ovat niiden tuntua. Hyviä kitaroita ne joka tapauksessa ovat.
 
Olen itse kysynyt tarjouksen Ruokankaalta relic-VSOPista, ja tulen sen jossain vaiheessa tilaamaan. Toki otan sen muutoin moderneilla spekseillä ja mukavuuksilla, joten ei minusta puristia saa siltikään :)
 
Rämppy
18.02.2015 09:13:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainahan mä tätä jankutan, mutta Fender CS-kitaroissa on ihan selkeitä yksilökohtaisia laatueroja. Toleranssit ovat pienemmät kuin "liukuhihnamalleissa", mutta kuitenkin.
Ruokankaissa, sen perusteella mitä olen kokeillut, laatu on ollut erittäin tasasisen loistavaa. Mutta kyllä CS-Fenkuista helposti loistavan kitaran itselleen löytää, kun vähän katsoo mitä on ostamassa.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
Bluesmies
02.01.2017 00:50:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huom! Olet kirjoittamassa yli 683 päivää vanhaan aiheeseen!
 
Gabe, kerros kokemuksia Ruokankaan kepistäsi. Miten pelittää? Mojo Classicinko tilasit? Itselläkin tuo Mojo kuumottaa aika hemmetin pahasti.
hallu
02.01.2017 15:13:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä olen yhtä Ruokankaan MOJOA (siis sitä telen näköistä) kitaraa kokeillut, ja kyllä se hyvä oli ihan kiistatta ja mielestäni ihan verrattavissa parempiin Fenkkuihin siis American Vintageen (CS:ää ei siihen hätäännäppeihin löytynyt). Olisin ostanut se Ruokankaan jos olisi sattunut olemaan vaadittavat 1300 euroa taskussa (mielestäni pyyntihinta musafasulla oli huomattavan maltillinen).
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
BugBadWolf
02.01.2017 16:16:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rintamamies:...Ruokankaalta relic-VSOPista...
 
Relic?!? Onko Ruokangas alkanut tehdaspaskomaan kitaroitaan?
 
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Rintamamies
02.01.2017 16:31:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BugBadWolf: Relic?!? Onko Ruokangas alkanut tehdaspaskomaan kitaroitaan?
 
Kyllähän he tekevät maksusta sellaisia kitaroita kuin asiakas haluaa. Ruokankaan sivuilta ja muualtakin netistä löytyy kuvia parista heidän relikoimastaan kitarasta. Vakiovalikoimassa niitä ei toki ole.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «