Muusikoiden.net
08.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Boss RC30 päivitys -> v 1.4 ongelma FS6 pedaalin kanssa
1
hallu
05.09.2014 21:45:58 (muokattu 05.09.2014 21:46:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi, sain viimein aikaiseksi päivittää RC-30 luuppimasiinan firmiksen uusimpaan versioon. Homma sujui ohjeitten mukaan virheittä ja pedaali vilkutti, että homma ookoo. Ongelma kuitenkin tuli ulkoisen pedaalin FS-6 kanssa, jonka A-poljin lakkasi toimimasta. B-poljin toimii kuten pitääkin, mutta A-poljin ei tee mitään tai sitten jumittaa. Kokeilin kahdella eri johdolla. En ole varma johtuuko ongelma varsinaisesti firmiksen päivityksestä kun en ollut pedaalia koko kesänä käyttänyt, mutta huomasin ongelman vasta firmiksen päivittämisen jälkeen.

Olisiko ideoita miten lähteä ongelmaa setvimään? onko kenelläkään kokemusta näiden pedaalien kotkotuksista? ajattelin seuraavaksi vaihtaa FS-6 pedaaliin uuden pariston siltävaralta, että mahdollisesti kuluneen pariston alentunut jännite aiheuttaisi toimintahäiriöitä. Sitten suunnittelin kokeilla pedaalia vielä kolmannellakin johdolla ja johonkin toiseen laitteeseen esim. RE-20 kaverina (jos se toimii siinä normaalisti, niin vika on RC-30 polkimessa ja jos ei toimi niin vika on FS-6 polkimessa). Viimeisenä keinona ajattelin käydä ostamassa kaupasta toisen FS-6 pedaalin ja kokeilla toimisiko se.

Ihan mistä vaan ideoista olisin kiitollinen. Niin ja olen käyttänyt pedaalia yhdellä stereopiuhalla.

En osaa leikkiä, mutta minulla on ihan helvetisti leluja
tuquoque
06.09.2014 00:25:00

Olethan tsekannut että FS-6:n kytkimet on momentary-asennossa ja polariteetit oikein? Joskus kuljetellessa itsellä mennyt vääriin asentoihin ja hetki on aina mennyt, ennen kuin on muistanut, että ne kytkimet on olemassa.

m.
hallu
06.09.2014 01:04:01

tuquoque: Olethan tsekannut että FS-6:n kytkimet on momentary-asennossa ja polariteetit oikein? Joskus kuljetellessa itsellä mennyt vääriin asentoihin ja hetki on aina mennyt, ennen kuin on muistanut, että ne kytkimet on olemassa.

Joo täytyykin tsekata noi kytkimet. Pedaali on ollut himassa, mutta onhan mukulat voineet käydä niitä kääntelemässä. Kiitos vinkistä :-).

hallu
06.09.2014 18:39:35

Harmi homma, mutta ei ollut kytkimistä kiinni tuo asia ja varmistin moodi ja polarisaatiokytkinten asennot laitteen (RC30) manuaalista useaan kertaan ja ne ovat oikein. Stereojohtoja minulla ei ole kuin kaksi ja ne on nyt testattu ja toimiviksi todettu. Uutta paristoa ei nyt ole käsillä joten en pääse heti patterinvaihtamista kokeilemaan. En voi testata FS-6 pedaalia tähän hätään toisen laitteen kanssa koska RE-20 laite käyttää erilaista pedaalia eikä siis anna vihjettä laitteen toimivuudesta.

Ei voi oikein ryhtyä mihinkään toimenpiteeseen ennen kuin tietää missä se vika täsmälleen ottaen on. Firmiksen päivitys käsittääkseni helposti voi aiheuttaa moisia yllätyksiä, mutta bossin sivuilla ei ollut minkäänlaista raporttia, että noin olisi jollekulle käynyt. Tuo pedaali (FS-6) voi olla vikaantunut, mutta varmaa tällä hetkellä on ainoastaan, että välijohto on ehjä.

Oire kerrattuna on siis seuraava. Firmiksen päivittämisen jälkeen RC30 näyttä toimivan normaalisti, mutta ulkoinen tuplapedaali FS-6 toimii vain puoliksi. B-poljin toimii normaalisti ja tekee sitä mitä kuuluukin, eli vaihtaa raitaa ja selaa tallenteita eteenpäin. A-poljin ei tee yhtään mitään. A-polkimen indikaattori kyllä syttyy sen merkiksi, että poljin rekisteröi polkaisun, mutta käsky ei välity RC30, jossa pitäisi raitaefekti kytkytyä päälle/pois päältä ja tallenteiden selailu taaksepäin pitäisi toimia.

Ei tässä varmaan kukaan voi auttaa, mun pitää maanantaina jatkaa harjoituksia ja vien metsästämistä.

tuquoque
06.09.2014 20:38:34

Testaa muös monokaapelilla molemmat pedaalit erikseen, niin saat paikannettua, onko vika pedaalissa vai RC:ssä.

m.
hallu
06.09.2014 21:02:48 (muokattu 07.09.2014 08:56:55)

tuquoque: Testaa muös monokaapelilla molemmat pedaalit erikseen, niin saat paikannettua, onko vika pedaalissa vai RC:ssä.

No tuohan onkin hyvä ajatus. Ei kertakaikkiaan juolahtanut mieleenikään tuo, mutta noinhan sen saa selville. Teen sen heti aamulla. Kiitoksia jälleen hyvästä vinkistä.

E: No niin, sun idea toimi eli molemmat polkimet SU-6 pedaalissa toimii kun kokeilin monojakilla niitä erikseen. Se mun ongelmakin ratkesi samalla kun puljasin noiden piuhojen kanssa:-). Eli pedaalit toivat kuten kuuluukin nyt.

En oikein kehtaisi kertoa mikä siinä oli vikana, mutta varmaan mun täytyy jotta tämä tarina saa asiallisen päätöksen. Asia on niin, että nuo minun stereopiuhat ovat molemmat sillä pienemmällä 3,5mm blugeilla ja käytän niiden päissä 6,3mm sovittimia. En tosiaankaan tiedä missä vaiheessa, mutta jossakin vaiheessa olin törkännyt piuhan toiseen päähän 6,3mm monosovittimen stereosovittimen sijasta joten eipä siinä tietenkään toiminut se toinen poljin:-).

Olen tyhmä ja huolimaton, mutta ihan hemmetin huojentunut:-D

tuquoque
08.09.2014 12:48:58

Hyvä että selvisi :)

m.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti