Muusikoiden.net
06.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miten valitset välineesi?
1 2 3
hallu
02.09.2014 16:15:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli mieleeni tämmöinen aihe, josta voisi olla hyötyä myös aloittelijoille. En aio ketään neuvoa mitä pitäisi ostaa:-) vaan kysyn miten suhtaudut kamppeisiisi tai niiden hankkimiseen? lähinnä olen huomannut, että muusikoiden netissä näyttää olevan vallalla kaksi erilaista lähestymistapaa ja loput on jotain siltä väliltä. Tämä koskee varmaan eniten vahvistimia ja efektejä, mutta jonkin verran kitaroitakin.

Ensimmäinen tapa näyttää olevan, että jotkut etsivät sitä omaa soundiaan ja etsivät välineitä tuon tutkimusmatkan ohjaamana. He myös helpommin virittelevät lempilaitteitaan kulloinkin käsillä olevan projektin sopiviksi esimerkiksi pedaaleilla etc. Toinen lähestymistapa näyttää olevan käsillä olevaan projektiin tyypillisten laitteiden hakeminen. Aika usein näkee keskustelun avauksia tyyliin "nyt olisi tämmöistä musaa soittava bändi, mikä vahvari ja kitara ja efektit mun kannattaisi hankkia?". Eli bändin musatyylin vaihtuessa kamat vaihtoon ja silleen.

Itse kuulun ehkä enemmän tuohon ensimmäiseen ryhmään ja mulle on vuosien varrella sukeutunut tuo lempparisetuppini jonka kanssa lähden mihin tahansa tarvitaan ja soitan samoilla kamoilla kaiken hevistä humppaan niin sanoakseni. (en tokikaan nykyisin enää kovin aktiivisesti ole toiminut soittajana missään muutamia yksittäisiä sessioita lukuunottamatta, mutta joskus menneisyydessä touhuilin enemmän). Mulla tietenkin on nuo ympyrätkin olleet sen verran vaatimattomia että se mitä mulla on ollut tarjota on välttänyt. Ehkä joissakin vaativimmissa prootason meiningeissä studioon ei voi marssia landola kainalossa:-). En oikeastaan halua asettaa lähestymistapoja mitenkään vastakkain tai paremmuusjärjestykseen, vaan ihan vaan juteltaisiin, että miten sinä tämä jutun funtsit?

Omasta mielestäni molemmissa lähestymistavoissa on hyvät ja huonot puolensa.

En osaa leikkiä, mutta minulla on ihan helvetisti leluja
Entropia666
02.09.2014 16:19:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

1) Musatyyli
2) Speksit
3) Ulkonäkö (Kitarassa tää on melkein yhtä tärkee ku hyvät speksit, muissa ei väliä)
4) Muiden tuttujen suositukset/hype
5) Esikuvat

Luonnollisesti soitettava kama asettaa tietyt vaatimukset vehkeille, mitä tarviaa ja mitä ei. Sitten aletaan kattelee että mitkä ois hyvät speksit näille vaatimuksille. Kitaran ollessa kyseessä ulkonäkö on erittäin tärkeä asia. Osa kamppeista hommataan kun jotkut ovat jo aiemmin hyväksi todenneet ja osa sitten omien esikuvien mukaan.

Uusi nettisivu! Inkvisitor || Kuvia: H A J E . F I
Antti1
02.09.2014 16:19:52

Mä ostan laitteen tai soittimen, jos se täyttää nämä kolme ehtoa:
-se on mielenkiintoinen
-sille on jonkinlainen tarve
-mulla on varaa siihen

"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
Numb
02.09.2014 16:22:55

Pyrin löytämään sellaisia, jotka kuulostavat siltä miltä haluan niiden kuulostavan ja tuntuvat mukavilta. Periaatteessa helppoa, käytännössä ei. Tämän hetken setuppi on aika lailla tonteilla, eikä ole ikävä esimerkiksi phasereiden lähettelyä ja vastaanottamista... Lieneepi tosin ajan kysymys vain, että milloin pitää taas jotain ryhtyä muuttamaan.

Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head
kojones
02.09.2014 16:33:39

Vain paras on kyllin hyvää.

MikaHekkanen
02.09.2014 16:36:13

Valitsen?

Heräteostoksia nuo ovat lähes kaikki.
Kun jossain on jotain kivaa tarjolla ja se herättää vahvaa omistamisen halua, saattaa hyvinkin taas kerääntyä jotain nurkkiin.

Kaman tulee siis ensisijaisesti herättää tunteita, seuraavaksi sen pitää ainakin jollain ajatuksen tasolla sopia omiin musiikillisiin mieltymyksiini.
Suurin osa soittimista ei onneksi hetkauta ollenkaan.

Jokaisella on oikeus kieltäytyä hevistä. Furious Underdogs Honkakangas
J.Nikkanen
02.09.2014 16:40:01

-Basso, onko tarvetta ja sopiiko omaan kouraan.
-Kitara, sopiiko kouraan. Halua kokeilla jotain uutta.
-Vahvistin, no mihin rahat riittää ja lähteekö tarpeeksi ääntä vai tarviikos sitä vielä paljon säästellä.
-Efektipurkit, ostamatta en testaa.

Asiat mitkä ei juurikaan vaikuta mulla:

-Tyyli tai laji, mitä siis musiikkiin tulee, mikkejä pystyy vaihtamaan ja purkkeja myös.
-Esikuvat, ne soittaa millä soittaa ja sillä hyvä, ei kiinnosta.
-Myyntipuheet ja hypetys, älkääs nyt jaksako...

kekkuliheikki
02.09.2014 16:59:05

Ai miten.

Googlettelen, katselen kuvia, naen muusikoiden.netissa viimeismman hankinnan jne...

Sen jalkeen armoton GAS ja ostan hetken hikoilun jalkeen.

En allekirjoita.
Metalkallo
02.09.2014 17:04:11 (muokattu 02.09.2014 17:08:24)

Mä oon aina suht hyvin tiennyt mitä ja minkälaisen soittimen / vahvarin haluan. Vahvarissa tosin joutuu hiukan enempi miettiin.

Soittimen kohdalla olen pyrkinyt kuvittelemaan mielessäni miltä se tuntuisi sylissä, ja ylipäätänsä miltä kitaran rungon / bodyn muoto tuntuisi riippuen eri asennoista ja hyvin olen sillä pärjännyt soitinta valittaessa, joka kerta mennyt nappiin. Pitää tietenkin myös olla tiedossa kitaran speksit. Ei tosin sovi kaikille tämä tunne tasolla etsiminen. :) Tuolla tavalla tiesin heti alkuun ekaa kunnon kitaraa ostaessani että V- muoto on minua varten.

Jotkut pitää V- muotoa vaikeana, esim. istuessa, mutta istuessakin V:tä on helpompi soittaa kuin monia muun muotoisia kitaroita, kietoo vaan toisen jalan hieman V:n toisen siiven ympärille ja siinä pysyy eikä liiku turhia. Mä en tajuu miten jotkut ei tajua sitä vaan pitää V:n mallista skittaa normaalissa istuma-asennossa jolloin kitara pääsee liikkumaan.

Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä.
tuquoque
02.09.2014 17:04:27

Mä ostan kaikkea joka liikkuu (ja johon varat sillä hetkellä riittää) ihan vaan, koska uusien musavermeiden kokeilu on mukavaa puuhaa.

Isoa osaa hankinnoista ei ole tarkoituskaan jättää omaan omistukseen, vaan jo ostaessa tietää, että eteenpäin lähtee jonkin ajan kuluttua. Osa sitten syystä tai toisesta jää, ja niistä se oma setuppi sitten rakentuu.

m.
Laulava Kylätohtori
02.09.2014 17:25:41

kekkuliheikki: Ai miten.

Googlettelen, katselen kuvia, naen muusikoiden.netissa viimeismman hankinnan jne...

Sen jalkeen armoton GAS ja ostan hetken hikoilun jalkeen.

Jep, vähän samaan tyyliin se menee itsellä. Näkee jossain jotain mielenkiintoista ja sitten tulee se "tämä on pakko saada, se ratkaisee kaikki ongelmani" tunne ja iskee hillitön gas. Toki sen tietää, ettei se mitään ratkaise. Ja usein sen tietää jo etukäteen, että joku tuote "ei sovi" itselle tai ei halua pitää sitä testausta kauempaa, mutta pakko se on ostaa, koska kuten joku jo sanoi - ostamatta en testaa.

Ja toki useimmin taustalla on toive, että löytyisi joku hieno "Graalin Malja", jonka jälkeen ei tarvitsisi ostaa enää mitään. No, eihän sellaista olekaan ja onhan se testailu hauskaa puuhaa, mutta nyt ei vaan enää jaksa. Siksi en hanki enää mitään...

Believe what you want, it doesn't mean you're right...
pappasfin
02.09.2014 17:31:13 (muokattu 02.09.2014 17:33:20)

Mielenkiintoinen kysymys "Miten valitset välineesi?"

- Soundimaailmani vaikuttaa, mitä haen ja tässä tietysti asiaan vaikuttaa
myös eri musiikkityylien soundit lähtien klassiesta - aina metalliin asti ja kaikki siltä väliltä, siksi varmaankin kitaroista löytyy siis eri sähkökitarat hieman eri mikeillä, elektroakuistiset teräs- ja nylonkieliset kitarat (sähkökitaroissa 1 kpl 7-kielinen ja loput 6-kielisiä, on myös puoliakustinen sähkis).

Kun soundeista puhutaan ja kitaroista niin kuitenkin omalla kohdallani yksi kriteeri on sähkökitaroissa ollut se, että ne soundillisesti pystyy hyvin eri musiikkityylien mukaiseen menoon, jopa mun 7-kielinen taipuu aivan loistavasti bluesiin, jazziin ym. eikä vain metalliin tai rockiin.

Mikit kaikki on mulla passiivimikityksellä (toki elektroakkarissa on sitten aktiivia).

Vahvistimista puhuttaessa oma mieltymykseni on vahvarit ja efektit, joilla onnistu kaikki musatyylit eli en hae tai tähän mennessä ole hakenut laitetta joka on "speciaali" vain esim. yhtee musatyyliin.

- Fysiikka puoli eli soittimia, jotka tietysti istuu käsiin ja tuntuu hyvältä ja hyvähän se on jos on helppo liikutella :D (jos ei käsiin istu niin saa jäädä hyllyyn, tämähän nyt on ihan selvä asia). Toki olen johonkin totutellut erikseen kuten esim. Gibson Stankun body/kaula liittymä, johonka totuttelin stratomiehenä ja hyvinhän tuo sujuu eli tälläinen alkuun tuntumaltaan erillainen ei siis ole "jos ei käsiin istu" välttämättä.

- Yksi kriteeri on mulla aina ollut se, että kitaran pitää olla sellainen, että se toimii mulla ilman muutoksia eli minä en vaihtele mikkejä tai muutakaan vaan ostan sellaisen suoraan mikä toimii ja mistä tykkään.

- Rahallisesti päämääränä ei ole ostaa halvinta eikä kalleinta mutta soitin tai laite, joka mun mielestä ajaa asiansa ja vaikka maksaisi niin on sen väärti, eli vaikkapa signature, jonka olen ostanut (ei sen takia, että joku kuuluisuus sillä soittaa vaan sen takia mitä soundia siitä lähtee ja kuinka laadukas se minulle on).
Jos laite on halpa ja hyvä niin kelpuutetaan siinä missä kalliimmatkin.

- Ulkonäkö tietysti on aina plussaa jos miellyttää silmää mutta paljon tärkeämpää on miten soundaa ja istuu hyppysiin tai millainen käyttöliittymä vaikkapa räkkivehkeessä on jne. (onneksi kaunista saa joka soi ;D )

- Ajan saatossa yksi kriteeri on tietysti ollut se, että hankintoja ei tarvitse joka kuukausi ja vuosi tehdä vaan voitaisiin mennä sillä mitä on hankkinut ja tässä eritoten kitara valikoima on tärkeä eli että ne on kuitenkin hieman erillaisia vaikka hakisikin soundillisesti taipuvuutta eri genreihinkin per kitara. Kuitenkin on tärkeää, että kitara valikoima täydentää toisiaan ja myös siten, että joku toimii kuitenkin paremmin tietyssä genressä kuin toinen eli että kitaran "speciaalimpi" alue on eri kitaroissa hieman eri.

- Ainakin itsellä saattaa kysymykseen myös tulla ihan käytännön kannalta kotona oleva tila missä harrastaa, ei sinne voi tietysti mitään stadion kaappi kolonnaa hankkia vaan mennään vaikka räkillä tai combolla ja kenteis molemmilla yhtä aikaa.

- Vaikka en keikkaile niin kyllä roudattavuus on aina plussaa, kitaroilla kovalaukut pitää olla ja combokin sellainen, että voi mennä vaikka kaveripiiriin soittamaan.

- Tietysti tekniikan häiriöttömyys, laatu jne on asioita mitkä vaikuttaa (tällä en nyt tarkoita sitten vaikkapa Fenderin singlecoilia, joka tyypillisesti voi surista varsinkin isommalla säröllä jne. vaan vaikkapa piuhat jne. että ne ei aiheuta ongelmia, mä luulen kuitenkin, että tässä on monilla keikkailevilla paljon isommat kriteerit kuin mulla mitä piuhoihin tulee jne.

- Yleisesti ottaen aika monta eri juttua siis vaikuttaa.

- Ja selvääkin selvempää on mulla aina ollut, että ostan kotimaasta ja omin kätösin kokeillen, netistä hyvin vähän ja oikeastaa jotain kielisettiä ja pienempää kuten capot jne.

- Niin ja rahasta sen verran vielä, että jos ei ole varaa niin en osta ja jos on niin sitten ostan ja tätä varten pistän jemmaan säästäen, joskaan en tämän takia kituuta ja koska elämässä on muutakin kuten vaimo ja pojat, joiden on kanssa kiva saada itselleen asioita niin ainakin meidän perheessä on ns. yhteinen talous eli osallistun muuhunkin kuin omien kamojeni ostamiseen, kivaa kun jokaiselle on jotain ja homma toimii.

Lopuksi on pakko todeta tietysti, että kyllä olen yrittänyt tehdä asioita mahdollisimman järkevästi vaikka GAS on joskus melkoisen kova, onneksi tainnut GASituksen kohteet olla suht kohdillaan ;D

PappaSFin
tender.insanity
02.09.2014 17:31:32

Painetaan "osta" nappia ja seuraavana aamuna ihmetellään mitä tuli tehtyä.

www.enfarce.com
kekkuliheikki
02.09.2014 18:24:44

Laulava Kylätohtori: No, eihän sellaista olekaan ja onhan se testailu hauskaa puuhaa, mutta nyt ei vaan enää jaksa. Siksi en hanki enää mitään...

:D :D :D :D

En allekirjoita.
slapvete
02.09.2014 19:30:33

Minkälaista soundia haluan saada irti?
Sopiiko handuun, inspiroiko soittamaan?
Onko Visalla katetta?

"There's something both hysterically funny and totally great about SUCKING at something and REFUSING TO GIVE UP... It really irritates the fuck outta some people." - Slipperman
J.Nikkanen
02.09.2014 21:13:50

slapvete: Minkälaista soundia haluan saada irti?
Sopiiko handuun, inspiroiko soittamaan?
Onko Visalla katetta?

Musaromppeet yksi syy miksi en uskalla VISAa hankkia. Liian hyviä tarjouksia interwebissä.

Jucciz
02.09.2014 21:39:12

En valitse välineitä, ne vaan tuntuvat valitsevan minut.

Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Funkånaut
02.09.2014 21:39:59
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Puhtaasti sattuman kautta ainoana kriteerinä, että sopii lapaseen ja on teknisesti ehjä.

Naisen iällä ja näöllä ei merkitystä, kunhan on hyvännäköinen ja omistaa hyvät vitut. - Olavi Perkiömäki Laatumusaa
Gabe
02.09.2014 22:06:04

Itse kuulun tuohon ensimmäiseen ryhmään. Mutta on tullut osteltua/myytyä rompetta ihan fiiliksenkin mukaan, kitaran/vahvistimen pitää puhutella ja inspiroida.
Muovinen
02.09.2014 22:12:39

Mitä sattuu olemaan tyrkyllä. Suuri osa mun tärkeimmistä nykyisistä soittimista ja vahvistimista on hankittu Oulun alueelta - 4 kitaraa, 4 vahvistinta ja kaappi sekä rumpusetti. Pedaaleja ja muita pienempiä värkkejä onkin sitten hankittu sieltä täältä, koska kusti polkee. Poikkeuksena sääntöön yksi kitaramerkki, joka saa kurottelemaan aina vetten taakse asti ;)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti