Muusikoiden.net
04.12.2016
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: C-vire ja tavallinenko vain baritonikitara?
1 2 3
Ioxio
31.08.2014 23:43:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yritin etsiä vanhoista keskusteluista vastaavaa, mutta ei ihan osunut ja uponnut.
 
Itselläni on Tokai LesPaul 24.75" skaalalla ja olen yrittänyt komentaa sitä c-vireeseen säätelemällä ja kokeilemalla erilaisia kielisettejä (paksuimmillaan taisi olla 012-060 sarja), mutta lopputulos on aina ollut mutainen. Mikkeiniä on EMG:n perus 81 ja 85. Onko tällainen kombinaatio mahdollista saada toimimaan vai onko syytä hyppiä suoraan baritonikitaraan? Haussa napakka alamörinä. voisi olla jopa b:kin.
 
Hieman hankala verrata, koska studiokamassa on paljon muitakin vaikuttavia tekijöitä kuin vain yksi kitara, mutta tyylillisesti haen enemmän sellaista Carcassin viimeisimmän Surgical Steelin kaltaista napakkuutta kuin esim. ruotsideathin hivenen kuraisen nuhjuista soundia., joka kuullostaa juuri siltä kun olisi hivenen liian pienet kielet. Soundina sekin on ok.
 
Millaisia kokemuksia teillä näistä kokeiluista on?
 
sustain65
01.09.2014 07:30:16 (muokattu 04.09.2014 19:59:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omat kokemukset standardista C-vireestä ovat vielä melko vähäiset. Oma floikallinen passiivimikeillä varustettu ja 25,5" skaalainen Ibanez S5470 toimii aivan hyvin jopa niin ohuella kielisetillä kuin 12-54, vire pysyy aivan normaalisti, mutta ehkä sen soundi ei hivelisi sinun korviasi, taitaa olla juuri kuvailemaasi ruotsalaisen death metallin suuntaan. Itse tykkään kyllä kovasti, esim. jollain 11R:n JCM800 mallinnuksilla tai Mesan Mark V putkivahvistimen läpi soitettuna.
 
Arch Enemyn Michael Amott soittelee 24.75" skaalaisilla Deanin signature -kitaroilla ja bändin biiseissä vire on usein juuri nimenomaan standardi C. Kielisatsia en tiedä. Mutta luulisin että homma toimii kohtuuhyvin myös keikkakäytössä, ei kai se muuten viitsisi?
 
Tokihan napakkuuden suhteen on selkeä ero sekä tuntumassa että soundissa, kun vertaan tuota edellä mainituissa säädöissä olevaa Ibaneziani ESP-LTD:n 27" skaalaiseen aktiivimikilliseen (EMG) seiskaan, jossa on 10-56 kielisetti ihan normivireessä. Siinä soundi on napakampi ja purevampi kuin Ibanezissa. Mutta molempi parempi omassa käytössäni.
 
E: Iban kielisetti 11-54 --> 12-54.
 
Gib_ber
01.09.2014 08:14:00 (muokattu 01.09.2014 08:14:39)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Standardi C-vireeseen Gibson skaalalle toi käyttämäs .12-.60 setti on kohtuu passeli. Ite tullu huomattua, että mitä matalemmalle virettä runnoo, niin sitä enemmän joutu kiinnittämään huomiota mikkien etäisyyteen kieliin nähden. Jos mikit on ruuvattu liian lähelle kieliä, niin kitara soundista helposti tosi tunkkainen ja basso voittoinen.
 
Yks mikä myös auttaa varmasti selkeyttämään noiden EMG:ten soundia, niin on laittaa 18v modi. Itelläni on baritonessa Drop G -vireessä käytössä .11-.70 setti ja EMG 81/85 -setti 18 v modilla ja ei voi todellakaan puhua tunkkaisesta tai epäselvästi soundista.
 
Enemmän tuossa Les Paulissa tahtoo olla ongelmana se, että jos mennään paljoa D-vireen alle, niin kitarasta ei tahdo saada intonaatiota millään kohdalleen.
 
Säröä ei voi koskaan olla liikaa.
Ioxio
01.09.2014 08:53:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gib_ber:
Enemmän tuossa Les Paulissa tahtoo olla ongelmana se, että jos mennään paljoa D-vireen alle, niin kitarasta ei tahdo saada intonaatiota millään kohdalleen.

 
Juuri tämä on myös osa ongelmaani. Ammattilainen en ole, mutta mielestäni osaan säätää kitaran ja kun vaihdoin vireen E:stä C:n niin se intonaation kanssa tappeleminen meinasi tehdä hulluksieikä se kyllä täysin onnistunutkaan :D Voisihan sitä vielä kokeilla suosiolla jos veisi oikealle ammattisedälle säädettäväksi?
 
Toi modaus on mulle uutta. Onko sitä harrasteltu enemmältikkin?
 
Kuis mikkipolitiikka? Onko EMG:lle parempia vaihtoehtoja tätä ajatellen?
 
Tässä kun on vaihtoehtona pistää rapiat 700 hunttia ESP LTD:n baritonikitaraan (EC-401b) tai sitten yrittää konvertoida tuo Tokai C-uskoon..
 
Gib_ber
01.09.2014 09:05:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ratkaisu Les Paulin intonaatio ongelmaan.
http://www.millbrook.fi/tuotteet.ph … =BTMR6&tuoteryhma_id=247&offset=120
 
Toi 18v modaus on yks suosituimmista, modeista mitä EMG:lle tehdään, koska se antaa niin selkeän parannuksen siihen mikkien soundiin, ja modina ei maksa oikeastaan yhtikäs mitään jos kolvi vain pysyy kädessä. Muuntaa soundia imo dynaamisemmaksi ja lähemmäksi passiiveja.
http://i.imgur.com/hPHxr.jpg
 
Jos C-vireessä pysyt, niin helpohkosti voit kokeilla mitä tahansa modernimpaan soundimaailman soveltuvia kohtuu kuumia humppareita. :) Vintage outputin humppareilla tahtoo se soundin selkeys kadota kohtuu nopeasti.
 
Säröä ei voi koskaan olla liikaa.
Ioxio
01.09.2014 09:31:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gib_ber: Ratkaisu Les Paulin intonaatio ongelmaan.
http://www.millbrook.fi/tuotteet.ph … =BTMR6&tuoteryhma_id=247&offset=120

 
Kappas! Kuinka tuo istahtaa Les Pauliin vai vaatiiko kuinka sorvaamista?
 
Gib_ber
01.09.2014 09:53:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ioxio: Kappas! Kuinka tuo istahtaa Les Pauliin vai vaatiiko kuinka sorvaamista?
 
Riippuu nykyisen kitaras tallatolpista. Jos on isot tallatolpat, niin istahtaa ilman sen suurempia säätämisiä, jos on pienet tallatolpat, niin silloin niitä tallatolpan reikiä pitää vähän suurentaa.
 
Säröä ei voi koskaan olla liikaa.
Dropped C
01.09.2014 14:17:49 (muokattu 01.09.2014 15:26:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite oon kyllä säätäny intonaation useammastikin G:n ja Epiluurin tuotoksesta C ja Cis - vireisiin. Explossa meinasi säätövara loppua, just ja just riitti. Muissa on riittänyt, jos ei hyvin, niin riittänyt kuitenkin.
 
Useimmiten kielinä ollut Wylde 60-10.
 
Ja nytkun muistelen, niin Explossa oli tällöin paksuin kieli 56. Se riitti just ja just C:hen. 60:llä päässee B:hen, muttei tämän alle. Wylde-settiä löytyy vielä 70-paksuudella. Tällä päässee jopa A:han. Satula viilantuu tässä käyttökelvottamaksi normiseteillä.
 
Ioxio
01.09.2014 17:26:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Erittäin hyvää dataa. Taidampa yrittää sorvata vielä vanhasta sotaratsustani c:lle uskollisen mörssärin. Nähtävästi minulla on aiemmin mättänyt homma useammassakin kohdassa. Intonaation hakemisessa säätövara on jäänyt vähän hilkulle, kielet ovat olleet liian ohuet ja tuskimpa tuo modauskaan pahitteeksi olisi ollut.
 
Kuinkas kaularaudan säätö? Onko pitänyt paljonkin ruuvata kohilleen?
 
hevikukko
01.09.2014 17:46:20 (muokattu 01.09.2014 17:47:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo saa sen ehkä C-vireeseen mutta siitä alemmat vireet vaatii Baritone-kaulan min. 26.5 tuumaisen soidakseen kunnolla + paksut kielet. Mun 26.5" kaulainen kitara on Bb vireessä. Jopa B vireessä käytin nykyistä 0.13 - 072 settiä joilla sain intonaatiot kunnolla toimimaan.
Kokeilin ohuempia mutta jotenkin vaan nämä paksummat ovat jännitykseltään kuten 0.10 - 0.46 setti E-vireessä. C vireeseen rittäisi varmaan akselilla tuo 0.12 - 0.60, mutta jokainenhan kokeilee itse, miten homma etenee oman kitaransa kanssa. Ei se 24.75" kaulainen kitara vaan ole tehty noihin Baritone vireisiin. C on niillä rajoilla =)
 
Allekirjoitus:
Gib_ber
01.09.2014 18:10:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ioxio: Erittäin hyvää dataa. Taidampa yrittää sorvata vielä vanhasta sotaratsustani c:lle uskollisen mörssärin. Nähtävästi minulla on aiemmin mättänyt homma useammassakin kohdassa. Intonaation hakemisessa säätövara on jäänyt vähän hilkulle, kielet ovat olleet liian ohuet ja tuskimpa tuo modauskaan pahitteeksi olisi ollut.
 
Kuinkas kaularaudan säätö? Onko pitänyt paljonkin ruuvata kohilleen?

 
Yleensä ei ihan hirveesti oo joutunu kaularautaa ruuvaileen, kun tolla skaalalla ei pikkasen tuhdimmatkaan kielet, vielä aivan hirveetä jännitettä siihen kaulaan kohdista. Tietenkin jos E-vireeseen yrität taitaa jotain .12-.60 settiä, niin joutuu kiristämän jo melko reippaasti. :D
 
Säröä ei voi koskaan olla liikaa.
Dropped C
01.09.2014 18:29:01 (muokattu 01.09.2014 18:46:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hevikukko: Joo saa sen ehkä C-vireeseen mutta siitä alemmat vireet vaatii Baritone-kaulan min. 26.5 tuumaisen soidakseen kunnolla + paksut kielet. Mun 26.5" kaulainen kitara on Bb vireessä. Jopa B vireessä käytin nykyistä 0.13 - 072 settiä joilla sain intonaatiot kunnolla toimimaan.
Kokeilin ohuempia mutta jotenkin vaan nämä paksummat ovat jännitykseltään kuten 0.10 - 0.46 setti E-vireessä. C vireeseen rittäisi varmaan akselilla tuo 0.12 - 0.60, mutta jokainenhan kokeilee itse, miten homma etenee oman kitaransa kanssa. Ei se 24.75" kaulainen kitara vaan ole tehty noihin Baritone vireisiin. C on niillä rajoilla =)

 
Hyvin vetelee lähes jokainen stoner/doom -mies C ja B vireissä noilla Gibsoneilla. Varmaan muu ehkä olisi parempi, mutta kun se tilukeihäs ei ole rok ulkonäöltään niissä hommissa....
 
Ja aika moni döds-ukko kans.
 
Tosin tatseista en ymmärrä enää yhtikäs mitään.... Enkä ehkä itekkään lähtis B:tä alemmas seikkailemaan 24.75 skaalasella.
 
luppa
01.09.2014 19:40:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gib_ber: Ratkaisu Les Paulin intonaatio ongelmaan.
http://www.millbrook.fi/tuotteet.ph … =BTMR6&tuoteryhma_id=247&offset=120

 
On varmaan halvin rullatalla mitä olen missään myytävänä nähdyn - ja vielä ekstrasäädettävä. Osaako joku sanoa tuon säätövarasta tavis TOMiin verrattuna, esim. itselläni on kitarassa perushalpis-kopio-TOM (onkohan Dr parts?) jossa säätövaraa taisi olla laidasta laitaan (kun palan kääntää) noin 7mm, mitenkä tuossa nuo rullat liikkuu toisiinsa nähden?
 
Laulava Kylätohtori
01.09.2014 20:12:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dropped C: Tosin tatseista en ymmärrä enää yhtikäs mitään.... Enkä ehkä itekkään lähtis B:tä alemmas seikkailemaan 24.75 skaalasella.
 
Tämä on nyt taas sitä aluetta, jota meikäläisen ei pitäisi kommentoida ollenkaan, mutta nyt on pakko kysyä, että siis esim. Gibson Les Paul viritetään niin, että paksuinta E:tä ruuvataan alemmas niin paljon, että siitä tulee B? Voiko tuollaisella soittaa enää ollenkaan? Eikö tatsi ole oikeasti jo niin löysä, että soittaminen on mahdotonta?
 
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Dropped C
01.09.2014 20:21:57 (muokattu 01.09.2014 20:31:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Tämä on nyt taas sitä aluetta, jota meikäläisen ei pitäisi kommentoida ollenkaan, mutta nyt on pakko kysyä, että siis esim. Gibson Les Paul viritetään niin, että paksuinta E:tä ruuvataan alemmas niin paljon, että siitä tulee B? Voiko tuollaisella soittaa enää ollenkaan? Eikö tatsi ole oikeasti jo niin löysä, että soittaminen on mahdotonta?
 
Pitää olla se väh. 60-paksu kieli. Muuten ei edes riitä tallassa säätövara, että suapi intonaation kohilleen. Mun mielestä ainakaan C-vireessä tuo kieli ei ole mitenkään liian löysä. Tosin voi se jonkun muun mielestä olla. Joku 46-kieli olisi jo toki ihan totaalista spagettia. Toki jotkut, esim. pörinämiehet diggaa todella löysistä kielistä matalissa vireissä, mutta ainakin mun näkemys, että tällöin ei voi saada enää intonaatiota kohilleen.
 
Rg505bk
01.09.2014 22:38:09 (muokattu 01.09.2014 22:38:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla pelaa hyvin Charvelissa C-vire .11-59 setillä (taitaapi olla Michael Amott custom - setti). Noita floikalllisia on kiva säädellä eri vireisiin, satulaa kun ei tarvi viilailla. Lisäksi pidempi skaala auttaa vähän tuntuman kanssa. Lyhyempiskaalaisia kitaroitani en noihin mataliimpiin virityksiin ole oikein mieleiseksi saanut säädettyä. Ei varmasti mikää Ameriikan temppu sekään, ei vaan ole oikein into riittänyt alkaa uutta satulaa veistelemään...
 
Humanoid
02.09.2014 09:24:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu kyllä B on matalin vire mitä tuolla skaalalla uskaltaa ottaa käyttöön. Mikäli droppivireet eivät ole vieras asia, se on aina yksi vaihtoehto. Silloin voi pitää ohuemman setin (välttyy mahdollisilta satulaongelmilta), jolloin vain paksuin kieli on hieman tujumpi.
 
VIPMetal
02.09.2014 12:19:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itellä on LP C-vireessä/Drop Bb 12-68 setillä. Tuo 68 on irtokielenä hommattu muttei ainakaan ole liian paksu tuohon vireeseen.
 
"I'm waiting for a sunrise, I'm waiting for the end"
Jeszse
02.09.2014 12:23:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Drop-B jacksonin 25,5" skaalalla ja 12-60 kielillä toimii ihan hyvin.
 
Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku. || The Jasser Arafats || Crimson Day
Laulava Kylätohtori
02.09.2014 12:29:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dropped C: Pitää olla se väh. 60-paksu kieli. Muuten ei edes riitä tallassa säätövara, että suapi intonaation kohilleen. Mun mielestä ainakaan C-vireessä tuo kieli ei ole mitenkään liian löysä. Tosin voi se jonkun muun mielestä olla. Joku 46-kieli olisi jo toki ihan totaalista spagettia. Toki jotkut, esim. pörinämiehet diggaa todella löysistä kielistä matalissa vireissä, mutta ainakin mun näkemys, että tällöin ei voi saada enää intonaatiota kohilleen.
 
Ok, ehkä se ei sitten todellisuudessa ole niin 'lötkö', mitä kuvittelin. Tuli vaan mieleen, kun minusta Gibson-skaalainen kitara on standardivireessä .10-setilläkin jo siinä rajoilla, että onko lliian löysä tatsi. Toisaalta on hauska tehdä jättibendauksia, mutta kyllä se 'lötköys' alkaa kuitenkin jossain kohtaa aina tympimään. Makuasioitahan nämä tietysti ovat, kuka mistäkin tykkää ja kaikki yhtä oikeassa...
 
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti