Muusikoiden.net
09.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: 8-Kieliset kitarat
1
Humppa-Pappa
25.08.2014 19:04:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys, oon miettiny täs vähän kahdeksankielistä kitaraa kun tykkään matalista vireistä, mutta en oikein tykkää virittää 6-kielistä matalalle. Miten nuo kahdeksankieliset, voiko niillä soittaa sitä ihan perus-settiä samalla tavalla mitä kuuskielisiä, vai onko hankalaa leveän kaulan johdosta? Onko myöskin hyppy kuusikielisestä suoraan kahdeksan kieliseeen järkevä ilman että on ollut välissä seiskaa? Kuinka monella ylipäätään täällä on kahdeksan kielinen?

VIPMetal
25.08.2014 21:49:05

Humppa-Pappa: Tervehdys, oon miettiny täs vähän kahdeksankielistä kitaraa kun tykkään matalista vireistä, mutta en oikein tykkää virittää 6-kielistä matalalle. Miten nuo kahdeksankieliset, voiko niillä soittaa sitä ihan perus-settiä samalla tavalla mitä kuuskielisiä, vai onko hankalaa leveän kaulan johdosta? Onko myöskin hyppy kuusikielisestä suoraan kahdeksan kieliseeen järkevä ilman että on ollut välissä seiskaa? Kuinka monella ylipäätään täällä on kahdeksan kielinen?

No itellä oli kasi hetken aikaa. Olin vasta myöhemmällä iällä ottanu seiskankin, siihen asti kutonen Bb vireessä. En oikein päässy sinuiks sen kaulan kans enkä keksiny järkevää käyttöä sille F# kielelle. Mutta onhan niitä nyt ysikin, jotta mikäs minä oon sanomaan. Voi olla kova hyppäys kutosesta kasiin. Jos ei oo seiskaa soitellu...

"I'm waiting for a sunrise, I'm waiting for the end"
ReBeat
25.08.2014 22:01:17
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Humppa-Pappa: Onko myöskin hyppy kuusikielisestä suoraan kahdeksan kieliseeen järkevä ilman että on ollut välissä seiskaa?

Jos tähtäimessa on joka tapauksessa kasi, niin mun mielestä on lähtökohtaisesti ajanhukkaa treenata siinä välissä seiskalla. Se hyppäys pitää tehdä suoraan ja keskittyä alusta lähtien sitten siihen soittimeen.

VIPMetal
25.08.2014 22:12:44

ReBeat: Jos tähtäimessa on joka tapauksessa kasi, niin mun mielestä on lähtökohtaisesti ajanhukkaa treenata siinä välissä seiskalla. Se hyppäys pitää tehdä suoraan ja keskittyä alusta lähtien sitten siihen soittimeen.

Niin tämä on totta. Jos meinaat tehdä musiikkia/soittaa musiikkia joka on kasilla tehty niin sitten ei muuta kuin anna mennä vaan!

Itehän oon vanha pieru enkä edes seiskaa osaa kunnolla soittaa...

sustain65
26.08.2014 06:59:47

Humppa-Pappa: Miten nuo kahdeksankieliset, voiko niillä soittaa sitä ihan perus-settiä samalla tavalla mitä kuuskielisiä, vai onko hankalaa leveän kaulan johdosta?

No riippuu tietysti myös siitä että mikä on sinun "perus-settisi". Jos siihen sattuisi kuulumaan peukalolla otetut äänet E-kieleltä standardivireisen kuusikielisen tapauksessa, niin sitten voi todeta, että ei voi soittaa niitä juttuja samalla tavalla. Mutta tämän luultavasti tiesitkin tai sitten "perus-settiisi" ei kuulu moiset jutut. Ja sointujen ottamiseen lisäkielet tuovat haastetta siinä mielessä, että ylimääräisiä hälyääniä on helpompi tuottaa kun on enemmän kieliä mihin osua ;-)

Kasia minulla ei ole, mutta seiskalla on nyt hetki tullut opeteltua ja onhan siinä eroa kuusikieliseen. Mutta kaikkeen tottuu ja oppii. Olen tyytyväinen lisäkielen tuomiin mahdollisuuksiin.

Kasikielisessä on varmasti lisähaastetta, mutta jos sellaisella musisointi oikeasti kiinnostaa, niin en minäkään keksi syytä mihinkään välivaiheeseen seiskan kanssa. Mutta jos tarkoitus on soittaa kuusikielisen juttuja, niin siihen on sitten kuusikielinen parempi. Kasikielisessä ei ole mieltä, jos niitä kaikkia kieliä ei oikeasti hyödynnä.

pappasfin
26.08.2014 11:10:02 (muokattu 26.08.2014 11:10:26)

Humppa-Pappa: Tervehdys, oon miettiny täs vähän kahdeksankielistä kitaraa kun tykkään matalista vireistä, mutta en oikein tykkää virittää 6-kielistä matalalle. Miten nuo kahdeksankieliset, voiko niillä soittaa sitä ihan perus-settiä samalla tavalla mitä kuuskielisiä, vai onko hankalaa leveän kaulan johdosta? Onko myöskin hyppy kuusikielisestä suoraan kahdeksan kieliseeen järkevä ilman että on ollut välissä seiskaa? Kuinka monella ylipäätään täällä on kahdeksan kielinen?

Mulla on itellä 7-kielinen muttei 8-kielistä ja saman oloinen ajatus kuin muillakin eli jos haluat lähteä 8-kielisellä niin suoraan siihen ja perusteluna se, että onpa se 7- tai 8 kielinen niin siinä tulee ne omat haasteensa soittamiseen kun on tottunut 6 kieliseen ja jos välissä olis 7-kielinen niin kuitenkin sitten se 8:s kieli tulisi taas lisänä eli kannattanee suoraan totutella siihen 8:iin.

Tuossa oli hyvin todettu se asia mikä koski varsinkin otteita eli niissä ainakin mulla alkuun oli pientä hakemista kun mukaan tuli yksi kieli lisää eli varsinkin otteissa sormet alkuun ainakin tuppaa osumaan hieman väärin, sooloissa sen sijaan ei tätä ongelmaa mulla ollut ollenkaan.

Myös otteissa tuo peukalon kätevyys 6-kielisen suhteen sitten jääpi pois kun käsi vaan ei yllä enää sieltä yli 8-kielisessä mutta ei se maailmaa kaada.

Ite myös ajattelin 8-kielistä mutta toistaiseksi olen päätynyt siihen, että maks. 7-kielinen saa riittää, siitä lähtee jo tarpeeksi matalaa pörinää mulle.

PS. Itselläni oli harkinnassa myös se 6 kielinen lyhytskaalainen (30") basso eli Ibanezin SRC6WNF Soundger Crossover, viritetään kuten kitara mutta oktaavin alemmas kuten basso.

http://www.levytukku.fi/ibanez_src6wnf (ei ole edes kauhian pahan hintanen)

https://www.youtube.com/watch?v=mY7A_fUDniA (tossa esimerkkiä soittamisesta tuolla Iballa).

PappaSFin
Humppa-Pappa
27.08.2014 20:38:15

Kiitoksia vastauksista! :) Taidan sitten laittaa suoraan kasin.

nakedzen
28.08.2014 06:23:18 (muokattu 28.08.2014 06:23:54)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Schecter C8 Hellraiser oli itsellä sen hetken aikaa kunnes tulin itsekin tulokseen etten keksi mitään järkevää käyttöä sille alimmalle kielelle.

Mutta lyhyemmän skaalansa vuoksi todella helpposoittoinen kasiksi, suosittelen testaamaan. :) Kaulakin on tavallista ohuempi kuin Schectereissä yleensä.
VIPMetal
28.08.2014 09:27:24

No onkos kukaan vielä kokeillut tuota Ibanezin RG9:siä? Tuskin alimmalle kielelle on mitään käyttöä, kun ei ollu kasillekaan, mutta kivahan sitä ois kokeilla...

J.Nikkanen
28.08.2014 09:49:47

VIPMetal: No onkos kukaan vielä kokeillut tuota Ibanezin RG9:siä? Tuskin alimmalle kielelle on mitään käyttöä, kun ei ollu kasillekaan, mutta kivahan sitä ois kokeilla...

Höhö! Voi helevettiläinen! Itse kun olen ajatellut tuolle RG kasille että joko myyn poijes (jos joku vaan ostaisi) tai sitten viskaan Fissän huitsin peffaan ja laitan ylä Aan muiden kaveriksi. Saattais olla enemmän käyttöä kuin nykyisellä virityksellä, tai sitten ei.

aallot lyövät vaahtokarkkeja rantaan mä työnnän mun varpaat sun suuhun
Minushuman
29.08.2014 11:55:05

En aloita uutta ketjua, mutta onko kukaan vielä kokeillut tuota BC Richin Lucky 8 Warlockia?

"It's beer o'clock. Where the hell's my riot?"
Lepinkäinen
29.08.2014 12:06:32

Tosin Abasi oli jossain haastattelussa sitä mieltä, että kannattaa ensin opetella seiska ja vasta sitten siirtyä kasiin. Ainakin hänen kohdallaan tuntuu toimineen noinkin :)

Sikksakke
29.08.2014 22:08:00

Itse hommasin kasin pari vuotta seiskoilla soittelun jälkeen. Harppaus kuudesta kielestä seitsemään tuntui isommalta muutokselta kuin seiskasta kasiin.

Mulle ainakin seiska on vielä tavallaan ihan "normaali" kitara siinä mielessä, että voi soitella huoletta sointuja ympäri kaulaa. Kasi taas tuntuu enemmänkin seiskalta, johon on vielä lisätty basson kieli. Tämä siis siksi, että neljältä-viideltä ensimmäiseltä nauhalta otetut soinnut kuulostaa ihan hirveältä. Eli matalimman kielen ensimmäisiä nauhoja voi käyttää lähinnä vaan yksittäisinä sävelinä. Nämä kokemukset siis kahden kasin omistamisen perusteella ja vireenä EHEADGHE.

Ja jos ne alkunauhojen soinnut jonkun muun korvaan kuulostaa ja tuntuu hyvältä soittaa niin ei siinä mitään, mutta omaan soittoon ne tökkii.

Kasina siis tällä hetkellä Ibanezin S8, jota voi suositella jos tykkää todella ohuesta kaulasta ja kevyestä rungosta. Mikkien leveys on vaan kummallinen eli jos haluaa vaihtaa niin voipi tulla ongelmia.

Ysit ei enää edes kiinnosta kun tuntuu että kasikin on jo vähän siellä rajoilla, että onko siitä nyt niin kauheasti iloa.

Jucciz
29.08.2014 23:36:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sikksakke: Ysit ei enää edes kiinnosta kun tuntuu että kasikin on jo vähän siellä rajoilla, että onko siitä nyt niin kauheasti iloa.

Höpsis. More is more, tietäähän sen Ynkkäkin.

Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
VIPMetal
30.08.2014 00:48:50

Jucciz: Höpsis. More is more, tietäähän sen Ynkkäkin.

Näin on! Kyllä ysi houkuttais...

J.Nikkanen
30.08.2014 15:10:00

VIPMetal: Näin on! Kyllä ysi houkuttais...

Ei kyllä metriäkään. Hyi yök! Ehkä sitten jos skaala olisi himpun pitempi mutta tuommoisena mitä RG9 niin ei. Ei kyllä muutenkaan...?

aallot lyövät vaahtokarkkeja rantaan mä työnnän mun varpaat sun suuhun
Jucciz
30.08.2014 16:16:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VIPMetal: Näin on! Kyllä ysi houkuttais...

Sama skipata nuo välimallin kirvekset ja hommata suoraan 12-kielinen.

Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti