Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Milloin stratosta tulee palacaster?
1 2 3 4 5 6
Osteri
14.08.2014 18:47:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Sinänsä palacaster-nimitystä voi mielestäni käyttää, vaikka ei Fenderin osia olisi mukana ollenkaan. Nimitys viittaa enemmän malliin kuin merkkiin.
 
Tästä olen samaa mieltä. Väitän että valtaosa mnetin lukijoista ei ole niin valveutuneita että olisivat perehtyneet just tarkalleen partscaster/palacaster terminologiaan. Eihän se pikkutarkasti edes kiinnostakaan.
Jos ei kitara ole aito Fender, niin sitten se on joku palacaster, voi aika moni ajatella. Fender harrastajien piirissä tämä ei tietenkään ole näin, mutta muilla lähinnä näkökulmakysymys.
 
Kirjoitan.....siis ehkä en just nyt soita....
darrell
14.08.2014 18:52:59 (muokattu 14.08.2014 18:53:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

blues guitar: Mielestäni pelkkä dekaali ei vielä oikeuta palacaster nimen käyttöön. Kyllä siihen jommankumman puuosan vaihto vaaditaan.
On se kumma, että jos on SunSmile niin miksei sitä mainita?

 
Tässä ko. tapauksessa on selvästi haluttu välttää SunSmilen mainitsemista. Oletan, että kyseessä voi olla joku muu kuin ensimmäinen omistaja tai sitten idän ihme koetaan laadultaan heikommaksi, kuin "aito" palacaster.
 
Ehkä palacasterista joku odottaa, että siihen on valokoituneet laatuosat.
 
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
blues guitar
14.08.2014 19:03:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darrell: ?...Ehkä palacasterista joku odottaa, että siihen on valokoituneet laatuosat.
 
Kuten jo moneen kertaan on todettu. Ei palacaster viittaa mitenkään kitaran hyvyyteen.
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
JaaGeRMaisTeR
14.08.2014 19:05:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darrell: Ehkä palacasterista joku odottaa, että siihen on valokoituneet laatuosat.
 
Tämä on asia mikä on heti toisena mielessä, kun ilmoituksia selailee. Ensimmäinen on aina "hankittu vain jotain ja kasattu.
 
Mutta palacaster on omastamielestäni satunnaisesti haalituista osista kasattu kitara. Siis runko ja kaula ei ole keskenään tehtaalta lähtenyt. Moista en kyllä ostaisi. Vaihto taas on eriasia.
 
darrell
14.08.2014 19:13:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

blues guitar: Kuten jo moneen kertaan on todettu. Ei palacaster viittaa mitenkään kitaran hyvyyteen.
 
Eikö ... :-D
 
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
blues guitar
14.08.2014 19:20:31 (muokattu 14.08.2014 19:22:03)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JaaGeRMaisTeR: Tämä on asia mikä on heti toisena mielessä, kun ilmoituksia selailee. Ensimmäinen on aina "hankittu vain jotain ja kasattu.
 
Mutta palacaster on omastamielestäni satunnaisesti haalituista osista kasattu kitara. Siis runko ja kaula ei ole keskenään tehtaalta lähtenyt. Moista en kyllä ostaisi. Vaihto taas on eriasia.

 
Se voi olla myös valikoiduista osista kasattu. Jos se on hyvä niin miksei sellaista voisi ostaa soittimeksi?
 
darrell: Eikö ... :-D
 
Ei ainakaan mun mielestä.
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
73nd3r
14.08.2014 19:21:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

blues guitar: Kuten jo moneen kertaan on todettu. Ei palacaster viittaa mitenkään kitaran hyvyyteen.
 
Kyl se vaa alunperin just siihen viittas. Oli aito Fender Strato- tai Telecaster, ja siitä huonompana pidetty osia vaihtamalla tehty versio, jota halvennettiin nimikkeellä Palacaster. Sinällään on jo jonkinlaista ironiaa, että nimityksellä nykyisellään voidaan yrittää nostaa halpakitaran arvostusta.
 
Kieli tietysti muuttuu käytössä. Varmaan se harmaa muutaman tonnin painoinen eläin, jolla on kärsä ja isot korvat, on kohtapuoliin kani.
 
blues guitar
14.08.2014 19:26:10 (muokattu 14.08.2014 19:30:14)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

73nd3r: Kyl se vaa alunperin just siihen viittas. Oli aito Fender Strato- tai Telecaster, ja siitä huonompana pidetty osia vaihtamalla tehty versio, jota halvennettiin nimikkeellä Palacaster. Sinällään on jo jonkinlaista ironiaa, että nimityksellä nykyisellään voidaan yrittää nostaa halpakitaran arvostusta.
 
Kieli tietysti muuttuu käytössä. Varmaan se harmaa muutaman tonnin painoinen eläin, jolla on kärsä ja isot korvat, on kohtapuoliin kani.

 
Ok. En tunne tarpeeksi "palacaster" termin historiaa. Mutta varmaan esim. Claptonin "Blackie" oli ainakin yhtä hyvä kitara kuin ne kitarat joista osat oli haalittu.
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
JaaGeRMaisTeR
14.08.2014 19:36:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

blues guitar: Se voi olla myös valikoiduista osista kasattu. Jos se on hyvä niin miksei sellaista voisi ostaa soittimeksi?
 
Niinhän ne kaikki. Ainakin ilmoitusten mukaan. Osa varmasti onkin, enkä epäile yhtään. Ihan pääkoppavika, etten ostaisi silti. Käy mielessä: Miksi purettu ja kuin paiskottu? Niin ja mitähän ne osat todellisuudessa on.
 
finlanderr
14.08.2014 20:32:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä väliä? Mulla on useita orkkis-keppejä, mutta parhaassa on -89 Squierin body, custom kaula ja muut osat sieltä täältä mutta kaikki vimpan päälle. Strato se on malliltaan mutta ihan sama jos se jonkun mielestä on "palacaster".
 
Eikhän se vähempiki olis riittäny..
darrell
14.08.2014 20:40:50 (muokattu 14.08.2014 20:43:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

finlanderr: Mitä väliä? Mulla on useita orkkis-keppejä, mutta parhaassa on -89 Squierin body, custom kaula ja muut osat sieltä täältä mutta kaikki vimpan päälle. Strato se on malliltaan mutta ihan sama jos se jonkun mielestä on "palacaster".
 
Eihän sillä tietenkään mitään väliä ole, mutta luitko ketjua?
 
Tässä on haettu nimenomaan sitä, mikä on palacaster ja myös myyntinäkökulmaa. Perusolettamus näyttää olevan, että vaikka kitara on sulle paras, niin palacaster-statuksella olevan kitaran hinta putoaa vrt. vastaavaan orkkiskitaraan.
 
Kitaran jälleenmyyntiarvo vs. käyttöarvo (=sointi) vs. mojon suhteet ovat niin subjektiivinen käsite, että tähän ei ole ratkaisua. Oikeastaa ainoa keino _mitata_ palacasterin arvo on (valitettavasti) raha. Mittauksella tarkoitan, että voidaan saavuttaa joku kvantiteetti, joka voidaan toistaa riipumattoman henkilön toimesta.
 
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
73nd3r
14.08.2014 20:56:19 (muokattu 14.08.2014 21:03:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi Blackie on hyvä esimerkki siitä miksi minulle Palacasterin tiukka tulkinta (vaihdettu kaula tai body) tuntuu liiankin tiukalta. Enempi minusta pala on pala kun Fenkkuun laitetaan jonkun muun valmistajan osat. IMHO.
 
Ja se Blackie on huonokin esimerkki, kun tuohon aikaan niitä itämaitten halpakopioita tai hyviä tarvikepalojen valmistajia ei vielä ollut. Oli vaan oikeat ja CBS:n Fenderit...
 
2randpo
14.08.2014 21:12:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

73nd3r: Oli vaan oikeat ja CBS:n Fenderit...
 
Ja stratoa markkinoitiin nimenomaan myös sillä, että osat kaulaa myöten ovat helposti vaihdettavia.
 
Insanely happy
Kefiiri
14.08.2014 22:11:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Hieman epätäsmällisesti se viittaa malliinkin, koska ovat telejä tai stratoja - tai vieläpä niiden yhdistelmiä.
 
Juu... itse käyttäisin telecaster-runkoisesta osakasa-kitarasta nimitystä palatele.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Tsugu Way
14.08.2014 22:49:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli olisiko nyt siis niin, että palacaster siis viittaakin nimenomaan Fenderin tuotteisiin. Jos stratocaster on terminä Fenderin omaisuutta, niin nimenomaan se -caster siinä lopussa on se Fenderiin viittaava. Muut sekalaisista osista itse kootut kyhäelmät ovat sitten palastratoja tai palatelejä?
 
Blues is allright!
krk
15.08.2014 15:55:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin aikanaan Fender American Deluxe Stratocasterin vuosimallia 2004, modern C-profiili ruusupuuotelaudalla:
 
https://dl.dropboxusercontent.com/u … stej%C3%A4/palastrato-talk/orig.JPG
 
Vaihdoin siihen ensin pleksin, sitten vaihdatin tallasysteemit Fishmaniin, jossa on piezo lisänä. Lopuksi vaihdoin kaulan - mutta uusikin on Fender American Deluxe Stratocasterin kaula, soft V -profiililla ja vaahteraotelaudalla. Ja tietenkin eri D-sarjanumerolla, vuodelta 2009:
 
http://muusikoiden.net/dyn/users/114112.jpg
 
Onko mulla nykyään Fender Stratocaster vai palacaster? Kysymys on itse asiassa ajankohtainen, koska olen vakavasti harkinnut tästä luopumista. VSOP:n hankinnan jälkeen ei sinänsä mainion monipuolinen Strato ole ollut enää kovin montaa kertaa kourissa.
 
- So it was fun when I finally got to suck... that was a big moment... the suck level, that was a big moment for me... Joel Paterson
Ziggy Bubba
15.08.2014 16:08:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tsugu Way: Eli olisiko nyt siis niin, että palacaster siis viittaakin nimenomaan Fenderin tuotteisiin. Jos stratocaster on terminä Fenderin omaisuutta, niin nimenomaan se -caster siinä lopussa on se Fenderiin viittaava. Muut sekalaisista osista itse kootut kyhäelmät ovat sitten palastratoja tai palatelejä?
 
Jos sen kirjoittaa pienellä "stratocaster", kyseessä taitaa Suomessa olla kitaran tyyppi. Isolla se on Fenderin malli. Tästähän Musamaailma ja Gibsonin maahantuoja ihan käräjillä kävivät - MM voitti. Eli les paul -tyylisiä kitaroita saa mainostaa, Tokain Les Paulia ei.
 
Meikä Youtubessa: ZE BUBBA's gear demos
73nd3r
15.08.2014 16:08:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nii-ih.
Puristimielipiteen mukaan ("strato on palacaster jos jompi kumpi puuosista vaihdetaan") sulla on Palacaster.
Mun mielestä toi on modattu Fender AmDlx Stratocaster - ja nätimpi vaahterakaulalla.
 
Myyntihinta on sitten taas eri kysymys - joku esimerkiksi välttää tuollasta Fishmania, joku taas haluaa sen ja maksaa siitä mielellään lisää. Myyntihaluinen myyjä ja ostohaluinen ostaja...
Originaali on periaatteessa helpompi hinnoitella - ja lienee kaikille tuttua että modauksista ei saa normaalisti omiaan pois.
 
darrell
15.08.2014 19:51:14 (muokattu 15.08.2014 19:52:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

krk:
 
Onko mulla nykyään Fender Stratocaster vai palacaster?

 
Tämän keskustelun pohjalta (minun mielestä) sulla on modattu Fender Stratocaster.
 
Palacaster sisältää kahden eri valmistajan puuosia. Fender ja Squier lasketaan eri valmistajiksi riippumatta valmistusmaasta ja ajankohdasta.
 
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
Old Joe
16.08.2014 21:48:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darrell: Tämän keskustelun pohjalta (minun mielestä) sulla on modattu Fender Stratocaster.
 
Palacaster sisältää kahden eri valmistajan puuosia. Fender ja Squier lasketaan eri valmistajiksi riippumatta valmistusmaasta ja ajankohdasta.

 
Näinhän sen pitäisi olla, mutta mitäs jos Stratocasteriin vaihdetaan Telecasterin kaula, vaikkakin saman valmistajan?
 
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «