Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Less is more eli GAS kyykkyyn
1 2 3 4 5 6 7
kihtaristi
16.08.2014 13:21:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Japsifender 80-luvulta. Jotain pientä parantelua tehty. Edellispäivänä tosiaan päätin, että unohdan koko Jazzmasterin, mutta sitten eilen tuli torille juuri täydellinen yksilö, joten pakkohan se oli ostaa.
 
Täytyy antaa erityiskiitos jäsen Sarolle, joka jaksoi odotella meikäläisen pedaalikauppoja ja varailla kitaraa minulle, vaikka rahalla noutajiakin olisi ollut...
 
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=907710
 
e. siltä varalta, että myynti-ilmoitus poistetaan, niin mainitaan nyt, että kyseessä siis 80-luvun car japsifender pienillä parannuksilla...

 
Kyllähän tolla GASin kuriin saa, joten sopii hyvin tähän ketjuun :) Tyylikäs värikombinaatio kyllä.
 
Gabe
16.08.2014 17:00:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Tosin perustana koko touhulle on ollut kiinnostus erilaisia kamoja ja niiden soundia kohtaan, joten sinänsä kyse on ollut mielenkiintoisesta osasta harrastusta, eikä mistään muusta.
 
Pakko myös sanoa että jokaisen kannattaisi kyllä rohkeasti mennä oman mukavuusalueensa ulkopuolelle ja kokeilla rohkeasti eri vaihtoehtoja eikä vain tyytyvä siihen mikä nyt ensin tuli valittua. Eihän taiteilijakaan nappaa summamutikassa ensimmäistä pensseliä ja väriä pysyen tiukasti niissä koko uransa ajan.:) Erilaisia soundeja on tuolla vaikka miten paljon, se on ihan mielenkiintoistakin puuhaa tutkia niitä ja selvitellä mikä itselle parhaiten sopii. Ainakin itse olen oppinut ja napannut yhtä ja toista myös soittooni kun uusien hankintojen myötä on vähän venytellyt rajojaan myös soittajana. En ymmärrä miten vahvistimen tai kitaran osto olisi soitosta pois, kyllähän hyvä kitara tai vahvistin inspiroi keskittymään siihen itse asiaankin aina uudella tavalla.
 
Pakko kompata tätäkin. Taidan olla sen verran antimaterialisti, että ne turhat kamat aiheuttavat enemmän ahdistusta kuin iloa. Nyt on ollut pakko kysyä itseltä, että mitä järkeä niissä "tämä on ihan kiva ja voin ehkä tarvita sitä joskus"-pedaaleissa on siellä laatikon perällä pölyttymässä. Tiedän, että joillakin tuo systeemi toimii hyvin, mutta ei itsellä...
 
Tässä tulee taas hyvin esiin kamarumban huono puoli. :) Antimaterialistin vikaa on kyllä itsessänikin. Kyllä jokaisen romppeen pitää olla sellainen että sitä tulee säännöllisesti käytettyä. Ei ne pedaalit kuulu pölyttymään laatikkoon tai kitara seinäkoristeeksi.
 
Tällaisesta kaunosieluisuudesta on jo pakko pläjäyttää plussa... :D
 
Tällainenhan minä, herkkä ja kaunosieluinen mies. :D
Kontiak
16.08.2014 17:03:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Eihän taiteilijakaan nappaa summamutikassa ensimmäistä pensseliä ja väriä pysyen tiukasti niissä koko uransa ajan.:)
 
Yngwie. ----> takki
 
"If you dig it, you must learn it." http://www.truthinshredding.com
Black_Bubblegum
16.08.2014 18:18:59
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ape Escape88: Kiva kuulla miten leppoistitte (downshiftasitte) elämäänne kitarakamojen suhteen.
 
ONGELMA
 
Taannoin päätin alkaa käyttää pedaaleita myös kotisoitossa. Halusin kompaktin laudan koko iso pedal casen sijaan. Suunnittelin sitten mitä kaikkea uutta setuppia varten pitää hankkia: virtalähdettä, pari pienenpää pedaltrainia jne, koska samalla "päälaudankin" voisi päivittää kompaktimmaksi. Jo paperillä näytti, että koko projektissa köyhtyy ainakin rennolla tonnilla.
 
Sitten tuli sellainen anti-GAS moment ja vetäisin plänit uusiksi. Ajattelin, että homma pitää vetää läpi ilman, että hankin mitään uutta.
 
RATKAISU
 
No v***t se onnistunut! Hommasin virtalähteen, liimapuulevyä, maalia, dual-lockia, Sunfacen (olin aina himoinnut) ja Crybabyn (palasin ruotuun vuosien jälkeen)...
 
Nyt on lauta liimapuulevystä valmis ja se sujahtaa pian Rockbagiin, jonka omistin jo vanhastaan. En myöskään hankkinut toista virtalähdettä enkä kahta pedaltrainia. Lisäksi laitan kamaa kiertoon noiden uusien tieltä. Eli voidaan sanoa, että erävoitto tuli GASista.
 
TARINAN OPETUS
 
Ilman Sunfacen ja Crybabyn hommaamista tuo projekti olisi maksanut mukavasti alle 200€ (virtalähde, dual-lock, levy, maalit). Ratkaisu olla ostamatta uutta kitarakamaa ja tehdä uusi lauta itse olemassa olevasta arsenaalista säästi siis selevää rahhoo!
 
Nyt kun on tuollainen 6-7 pedaalin lauta, johon mahtuu "vain" olennaiset (viritin-fuzz-delay-reverb-mod-boost-echo) jää nähtäväksi, että kaipaako sitä bänditreeneissäkään enää koko arsenaalia. Olen toiveikas.
 
I am hoping that I can be known as a great writer and actor some day, rather than a sex symbol. Steven Seagal
Laulava Kylätohtori
19.08.2014 09:32:14 (muokattu 19.08.2014 09:34:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä, Jazzmaster-gas parani ostamalla Jazzmaster. Loppu viimeksi aika helppoa tämä gasin parannus... :)
 
Mutta vakavasti sanottuna, nyt on kyllä gas taltutettu. Ainakin toistaiseksi - toivotaan tälle tunteelle pitkää ikää. Kaikki tarpeellinen löytyy ja vähän enemmänkin, joten mitään oikeaa tarvetta ei ole. Toki testailu on hauskaa, mutta nyt on malja täynnä eikä jaksa enää testailla yhtään mitään. Toriakin on hassu lukea, kun ei oikeasti - huom! oikeasti - kiinnosta mikään.
 
En ajatellut mihinkään ostolakkoihin alkaa. En usko ostolakkoihin sen enempää kuin tipattomiin tammikuihin, mutta gas-päissään tehdyt harkitsemattomat ostokset olkoon historiaa...
 
Ja mikä parasta:
 
Omat ilmoitukset
Sinulla ei ole ilmoituksia Torilla..
 
Muistiin merkityt
Sinulla ei ole muistiin merkittyjä ilmoituksia...

 
e. nyt on vuoro keskittyä soittoon kamojen sijaan. Itse asiassa on jo suunnitelmiakin asian hyväksi. Kokeillaan vaihteeksi Suhrin lähestymistapaa soundiongelmiin...
 
Jumalat puhuvat hullujen suulla...
kekkuliheikki
19.08.2014 09:48:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt on taas menossa suvantovaihe lomien jalkeen.
 
Otin tuon LR-kympinkin torilta pois. Jarjettomyysvaiheessa tuli se sinne laitettua. Kylla se GAS sielta taas tulee kun paivat vahan pimenee.
 
En allekirjoita.
joku muu sikko
19.08.2014 10:19:58 (muokattu 19.08.2014 10:20:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuumottais ostaa Mesa express 5:25 tai 5:50. Varma syksyn merkki.
 
Muovinen
19.08.2014 11:24:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

WanhaWihtahousu: Hehe, mulla sama. Joku Rolandi se täytyy laittaa. Tuossa olisi RS-505 ja el capistan: https://www.youtube.com/watch?v=lVdSQWGm53I
 
Oho! Kuulostaapa aika maukkaalta. Mulla on nyt ainakin alkuun joku vähän kytysempi all-in-one vehjes kattelussa, kun en ihan tiedä, että mitä tarvin ja mitä en. Tuota Novation Mininovaa vähän katellu sillä silmällä.
Laulava Kylätohtori
19.08.2014 11:37:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joku muu sikko: Kuumottais ostaa Mesa express 5:25 tai 5:50. Varma syksyn merkki.
 
Gas menee vuodenaikojen mukaan?
 
Jumalat puhuvat hullujen suulla...
joku muu sikko
19.08.2014 11:46:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Gas menee vuodenaikojen mukaan?
 
Joo sillä tavalla varmaankin että elimistö tietää että kohta tulee sellaiset kelit että ulkona ei ole enää kivaa touhuta, osta siis soittokamoja.
 
Gabe
19.08.2014 14:30:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joku muu sikko: Joo sillä tavalla varmaankin että elimistö tietää että kohta tulee sellaiset kelit että ulkona ei ole enää kivaa touhuta, osta siis soittokamoja.
 
Kyllä itarakamat pitää olla sellaiset ettei tarvitse ulkona touhuta, oli sää mikä hyvänsä. :D
Jii-Gee
19.08.2014 15:08:38
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Kyllä itarakamat pitää olla sellaiset ettei tarvitse ulkona touhuta, oli sää mikä hyvänsä. :D
 
Kyllä kitarakamat ( ja muutkin kamat ) pitää sellaset olla että ulkonakin voi touhuta.
 
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd. … 515881842_7806694807662964939_n.jpg
 
https://scontent-a.xx.fbcdn.net/hph … 705881823_6968692435346458228_n.jpg
 
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd. … 56_86db1826d072dee360794efe09a0188b
antnis
19.08.2014 15:22:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähän kyllä hämää, että kun joku aika sitten vaihdoin kieliksikin Elixirin 11-48 setin niin ei tarvi ees niitä vaihella kovin usein. En keksi enää oikeen mitään ostettavaa! On kahdet hyvät cleanit, toinen kaiun kanssa ja tremolopedaali, ja pari hyvää säröpurkkia, nyt tarttis ikävä kyllä keskittyä soittamiseen :D
 
Ai niin, iRig on kans iPadille ja siitäkin sais irti kaikenlaista jos vaan jaksais.
 
Metalkallo
19.08.2014 16:22:47 (muokattu 19.08.2014 16:23:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On se tainnut gas iskeä minuunkin jokin aika sitten, mutta onneksi voima on minussa suht vahva ja osaan olla ostamattakin tavaraa, ainakin melkein. :)
 
On tää gaasuttelu kyllä mukavaakin kun on aina jokin elämän tarkoitus joka ajaa eteenpäin, mutta köyhälle se on vaan huono homma kun ei ole rahaa hirveästi. :/ Onneksi on jo lähes kaikki tarvittava, sitten enää se soittotaito vielä sieltä jostakin?
 
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä.
joku muu sikko
19.08.2014 17:26:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jii-Gee: Kyllä kitarakamat ( ja muutkin kamat ) pitää sellaset olla että ulkonakin voi touhuta.
 
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd. … 515881842_7806694807662964939_n.jpg
 
https://scontent-a.xx.fbcdn.net/hph … 705881823_6968692435346458228_n.jpg
 
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd. … 56_86db1826d072dee360794efe09a0188b

 
Hääkeikkoja ei lasketa ulkosoittoharrastukseksi.
 
WanhaWihtahousu
19.08.2014 19:30:55 (muokattu 19.08.2014 19:40:38)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muovinen: Oho! Kuulostaapa aika maukkaalta. Mulla on nyt ainakin alkuun joku vähän kytysempi all-in-one vehjes kattelussa, kun en ihan tiedä, että mitä tarvin ja mitä en. Tuota Novation Mininovaa vähän katellu sillä silmällä.
 
All in onesta tulee mieleen joku Rolandin Juno tai Korgin microStation. http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=909444
 
Itse haen hyvää synaa livekäyttöön.
 
E: Vocoder mmmmm
 
Nyt loppuu tuo homostelu. Sotaveteraanit eivät taistelleet että voisitte miehissä hoonata toistenne peräaukkoja. Rintamalla ei homosteltu, kunnioittakaa veteraaneja kiitos 1939-1945. -Quru
Stone
29.04.2018 09:27:04 (muokattu 29.04.2018 10:08:54)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stalkah: Eiköhän osa selity sillä luonnollisella halulla palata yksinkertaiseen ja huolettomaan meininkiin soittohommassa, eli ns. keskittyä olennaiseen. Kyllä ite olen ainakin huomannut, että jos soiton yhteydessä pitää vähänkään enemmän tanssia ripaskaa niiden maamiinojen kanssa, niin huomiohan siinä herpaantuu. Tää on pikku hiljaa alkanu kääntää omaakin ajatusmaailmaa siihen suuntaan, että jos joskus pääsee taas siihen "mies ja kitara" -meininkiin tinkimättä soundista ja setupin käytännöllisyydestä, niin palaan varmaan itekin sinne juurille.
 
Omalla kohdalla se useamman kanavan käyttö, muutamat käytännön asiat ja hewymedallin soiton asettamat tietyt "vaatimukset" vaikuttaa osalta tuohon juurille paluun mahdollisuuksiin. Tästä esimerkkinä viritysmittari tuskin tulee häviämään ikinä miulta nenän edestä soittotilanteessa ja päävahvarinani en pysty tällä hetkellä musamieltymysten vuoksi näkemään oikein muuta kuin vähintään kakskanavaisen pelin. Sitte taas leadia varten buustaus saattaa onnistua periaatteessa jotenkin muutenkin kuin speduilla, esim. kitaran volalla kikkailemalla, mutta ajatus soundin "loiventamisesta" kitaran volalla alas leadista komppisoundiin ei houkuttele, koska komppi on käytössä kuitenkin 95% soittoajasta ja tällöin miusta tää enemmän käytössä oleva soundi ois hyvä olla se ns. vakaa ja muuttumaton peruspohja.
 
Saa nähdä mihin nää pohdinnat johtaa omalla kohdalla. Periaatteessa tuota buustausjuttua voisi kokeilla esim. Bad Catin Unleash -kuormalla, jossa on kaksi kanavaa käytettävissä keskenään eri kuormalla tai jopa vahvistuksella. Tää kuitenkin tietää taas jalkakytkimiä, joista olisi jees päästä luopumaan...
 
Argh :D Loputon suo Jussineen ja kuokkineen. Sitten vielä se, kun joihinkin efekteihin (mm. kaiku) on ihastunut niin paljon, että niistä ei haluaisi luopua. Joka tapauksessa jotain kompromissejä tässä tulee tapahtumaan itsellänikin.

 
Se on just NOIN (enpä olisi itse paremmin sanonut) ja samanlaiset asiat ovat alkaneet pännimään jo pidemmän aikaa itteänikin.
 
Minulla on oikeastaan kaikki mitä ylipäätään tarvitsen musiikin tekemiseen. Olenkin alkanut ajattelemaan, että voisiko niistäkin vähentää??
Vahvistimia on tasan 1 kpl ja vain muutama soitin; 2 treeni käyttöön sekä kotona 1 puoliakustinen sekä 1 akustinen, joihin ei ole palanut mitenkään ylenpalttisesti edes fyrkkaa.
Eniten mietin, että voisiko pedaaleista luopua tai mitkä niistä ylipäätään on perusteltavissa tarpeelliseksi. Minun pedaalikattaukseni on melko simppeli moniin verrattuna, mutta kaiut ja modulaatiot ei liene niitä tärkeimpiä kuitenkaan, koska surffi tai rautsikka ei ole tällä hetkellä aktiivisena repertuaarissa, vaan enempi bluesrock - classic rock tai jopa proge jossakin määrin.
 
Ihanteellisin (vähempi stressaavin) olisi mies-kitara-piuha-vahvistin setuppi, siis mikäli se taipuu riittävän moneen niin. Nytkin käytän pelkkää 1 kanavaa, joka säädetty sellaiselle reunasärölle, jota noilla boosteilla sitten kuorrutetaan ja kliini tulee sellaisena kuin sen nyt saa siitä, joko boosteja pois päältä polkemalla tai volumepotikka/soitotatsia muuttamalla tai optisen komressori miinan eq:ta kirkastamalla.
Se onkin enemi siinä, kun köyhä saanut vuosikausien hamstraamisen jälkeen setin kuntoon, niin onko sillä enään selkärankaa luopua sitten mistään...
 
Mitään varsinaista gassia en ole aikoihin kokenut, mutta toki jos maksukykyä olisi, niin on eräs Friedman vahvistinmalli, joka voisi toimia ilman mitään pedaali härpäkkeitä liiankin hyvin.. Onneksi ovat tajunneet laittaa hintalapun kohdalleen, ettei tarvitse toistaiseksi haikailla.
 
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
Attew
29.04.2018 17:30:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vanha, mutta aina ajankohtainen ketju. AX8 kyllä tappoi gasin aika tehokkaasti efektien ja styrkkareiden suhteen, nyt haikailen back-up-ratkaisujen ja kitaroiden perään vaan, eli vähän älykkäämpien juttujen tavallaan.
 
Guitarfreak
29.04.2018 21:05:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu-u... CAA oikeastaan toi esiin aika hyvin sen että ei tarvii mitää romua lisää :D Tarvii vaa aikaa kitaran kans ja sitä soitantantaa. Tai siis no... ehkä se Stiletto pitäis vielä kokeilla ;)
 
Olihan se tiedossa jo aiemmin et ei se romu vaa se sisältö, mutta sen muistaa hetkittäin ja sit lähtee taas mopo rotkoon nii et rämisee...
 
Ja omat digisekoilut on hoidettu jo PodXT aikaan :) Sen/vastaavien workflow vaa ei toimi näi huonosti etukäteen suunnittelevalle kohkaajalle.
 
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
hallu
29.04.2018 22:47:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen huomannut, että persaukisuus on aika hyvä GAS:in tappaja. Mä olen laittanut soittokamoihin parin vuoden aikana niin perkeleen monta seteliä, että nyt mä en enää haaveile edes omista kengistä..... taidan viimeinkin keskittyä soittamiseen.
 
Toisaalta olen alkanut miettiä, että kun porukat digi-intoilee, niin pitäisi varmaan ostaa komero vielä täyteen vahvistimen putkia päätteäreitä ja vähän etusia ja tasureita, niin että niitä riittäisi loppu elämäksi niin ei tarvitsisi sitten siitäkään murehtia :-D . No jos ei heti komerollista, niin varmaan pari sarjaa päättäreitä esim 4x 6L6 sekä 4 x EL34 niin niilläkin pääsisi varmaan aika pitkälle ja pitäähän varaputkia aina olla.
 
Elämä on reiässä rattoisaa......
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «