Muusikoiden.net
03.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Laney IRT Studio arvio
1
tender.insanity
30.07.2014 09:08:56 (muokattu 31.07.2014 07:47:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämmöisen kirjoittelin: http://muusikoiden.net/artikkelit/1924

--------------------------------------

Laney IRT Studio on todella kompakti putkivahvistin hyvillä liitännöillä ja oikein hyvin toimiva ratkaisu nauhoitteluihin, mutta jotain miinuksiakin löytyy.

Kuukauden verran olen omistanut IRT Studion ja kyseessä on minun ensimmäinen laite, missä on putkia, mikäli Zoom G9.2tt:tä ei lasketa. Kokeilematta tilasin lähinnä youtube klippien ansiosta. IRT Studio on räkkiin menevä 2U kokoinen täysputkivempele, joka toimii joko 1W tai 15W. Tarkemmat speksit Laneyn kotisivulta, mutta tässä jotain

- 3x12AX7/ECC83 etuasteputkea ja 2xEL84 pääteputkea
- Speaker Out (8/16Ohm)
- DI out (kaiutinemulointi on/off)
- USB (reamp-mahdollisuus)
- Efektilenkki, AUX-in, Kuulokkeet
- Paino 5,5kg
- Mukana kantokassi + räkkikiinnikkeet + Footswitch

IRT Studiossa on kolme kanavaa, Clean/Rhythm/Lead, sekä Boost, joka toimii kaikille kanavoille. Clean ja Rhythm jakavat yhteiset EQ namiskat perinteiset Bass/Mid/Treble. Lead kanavalle on sitten omat napit. Kaikki EQ napit ovat ulosvedettäviä, eli nykäiset potikasta, niin saat enempi säätövaraa. Ihan kätevä ominaisuus, mutta muutos ei niin radikaali ole. Perinteiset kirkonpolttajaissoundit saa kyllä middle napin ulos vetämällä ja nollalle.

Clean kanava on kirkas ja hyväsoundinen. Särökanavilla ei sinänsä merkittävää eroa keskenään ole. Lähinnä kahta erilaista gainin määrää varten. Rhythm puolelta irtoaa ihan riittävät määrät säröä omiin tarkoituksiin. Boost on ihan ok, kunhan pitää alle 6/10. Muuten ääni mössöytyy herkästi. Pienillä asetuksilla ihan ok. Lisäksi laitteessa on Dynamics säädin, jolla saa bassoa potkimaan, sekä Tone ja Reverb, joka on sekin ihan hyvä. Laitteessa ei ole Stand By nappia, mikä on vähän erikoista.

Ääntä lähtee. Toistaiseksi vain 1W inputilla soitellut ja volume siellä 3/10 paikkeilla alkaa jo olla tarpeeksi kovalla, jotta rivitalon asukkaat saa hereille. Kotisoitteluun siis aivan passeli.

Kuulokkeilla soittaminen luonnistuu ihan hyvin ja sisäänrakennettu kaiutinsimu on ihan käyttökelpoinen. Parhaat tulokset tietysti tulee oikean kaapin kanssa. Ja itsellänihän sellaista oikeaa ei ole, mutta olen käyttänyt 100W trankkuvahvistimeni 2x12 kajareita kaappina ja oikein hyvin toimii. Myös olen ajanut äänen suoraan äänikorttiin ja ReCabinet 3 plugaria hyödyntäen lähinnä nauhoitteluissa.

USB-liitäntä on ongelmallinen. Eli mikäli sitä tahtoo käyttää, niin ASIO4ALL on valmistajan suositus. Omalla koneella tuo ei tahtonut oikein pelittää, eikä tarvitsekaan kun M-Audion omat ajurit toimivat sen verran hyvin. Reamppausta en tarvitse. Tai jos tarvitsen, teen sen Boss GT-100:n kautta.

Ja sitten se, miten itse Laney IRT Studiota käytän ja olen koittanut:

- Boss GT-100:n kanssa neljän piuhan metodilla 2x12 kaappiin, eli Bossista vahvistinta ennen ja jälkeen tulevat efektit. Toimii kuin tauti. GT-100:n OD/DIST simulaatiot ovat pirun hyviä niin boosteina särökanaville kuin särönä puhtaalle kanavalle.

- Boss GT-100 -> Laney IRT -> Äänikortti -> ReCabinet 3. Tästä esimerkki seiskakielisellä rytmikitaroissa tästä https://dl.dropboxusercontent.com/u … 0Vilkko%20-%20Gorilla%20Hideout.mp3

- Digitech Bad Monkey + Laney IRT ja Rocktron Intellifex loopissa. Apina toimii sellaisena boostina mihin vahvarin oma boost ei kykene. Rocktron tuo kaiut.

Lopputulema:
Omiin tarpeisiin aika 10/10 ratkaisu. Hinta ei päätä huimaa ja parhaiten käytetyt eurot pitkään aikaan (vielä kun puolisokin sen hiffaisi..) Nähtäväksi jää, riittääkö tuosta minkä verran potkua bändin kanssa soitteluun. Mikäli raskaampaa musaa soittelee, niin Laney IRT Studio toimii. Välttämättä en sitä rautalankasoittajalle suosittelisi. Vahvarille oma chorus olisi kiva lisä. Tai vaikka korvaamaan boost. Suosittelen lämpimästi kuitenkin.

www.enfarce.com
Osteri
31.07.2014 00:16:33

Kiitos. Ihan mielenkiintoinen arvio mielenkiintoisesta laitteesta. Tuossa keväällä pohdin jo vakavasti IRT 15H tai tämän IRT Studion hankinnan välillä ja olisin varmaankin estettisistä syistä päätynyt juurikin IRT Studioon.
Noh, kuten tiedämme kuinka häilyvää tämä kamojen hankinta aina on, niin taloon tulikin lopulta käytetty combo ja IRT jäi hankkimatta.
Olen kuitenkin vakuuttunut, tämänkin arvion jälkeen, että raskaampiin rokkeihin IRT tosiaan on hyvä laite näiden pikkuvaffareiden sarjassa.

Kirjoitan.....siis ehkä en just nyt soita....
tender.insanity
31.07.2014 07:55:50

Osteri: Kiitos. Ihan mielenkiintoinen arvio mielenkiintoisesta laitteesta. Tuossa keväällä pohdin jo vakavasti IRT 15H tai tämän IRT Studion hankinnan välillä ja olisin varmaankin estettisistä syistä päätynyt juurikin IRT Studioon.

Jep. Itse tykkään mahdollisimman kompakteista ratkaisuista, enkä yhtään isoa pömpeliä kaipaa itselleni enää. Mä tilasin tuon IRT Studion ihan kokeilumielessä, että olisi sitten palautusajan sisällä pistänyt takaisin, mutta pari päivää kun soitteli, niin siitä enää raaskinut luopua. Ja hyvä niin, koska tulee oman ajan puitteissa käytettyä paljon ja kokeiltua erilaisia setupeja.

www.enfarce.com
korvaoo
31.07.2014 17:15:58

osu kanssa silmiin tuo irt studio ja jäi mietityttämään että jos tuosta saa edes kohtuu blues soundit niin saattaisi hyvinkin olla seuraavana ostoslistalla. Aina parempi jos tuota sais kombona jollain kelpo kartiolla vaan lienee turha vaatia sentäs kuuta taivaalta :)

kaikki paitsi on turhaa.
JuSu
31.07.2014 18:14:38 (muokattu 31.07.2014 18:14:58)

korvaoo: osu kanssa silmiin tuo irt studio ja jäi mietityttämään että jos tuosta saa edes kohtuu blues soundit niin saattaisi hyvinkin olla seuraavana ostoslistalla.

Vaikka vahvuus onkin hieman raskaammalla osastolla, taittuu ainakin tuolla 60 W Ironheartilla blues rock -meininki ihan mallikkaasti. Perinteisempiin sinisiin säveliin löytynee samassa hintaluokassa parempiakin värkkejä.

Aina parempi jos tuota sais kombona jollain kelpo kartiolla vaan lienee turha vaatia sentäs kuuta taivaalta :)

Ironheart -sarjassa on 30 W combo käsittääkseni about samoilla ominaisuuksilla kuin Studio. Orkkistötterö nyt ei liene kummoinen (?), mutta kaiuttimen vaihto ei ole toimenpiteenä kummoinenkaan.

JuSu

tender.insanity
04.09.2014 10:18:29

Nostellaanpa vähän. Jokin aika sitten koitin josko saisi Yngwie soundeja taiottua lootasta kun Stratokin tuli kotia.

https://www.youtube.com/watch?v=QPhQVx0NVqM

Soitto aika luokatonta kun koitin ulkomuistista ykkösellä vetää sisään.

Tuossa kuitenkin mennään niin, että

1) Kitara
2) BOSS GT-100, jossa Blues Driver OD ja Noise Suppressor
3) Laney IRT
4) Guitar Rig kaappimalli, Spring Reverb, Tape Echo

www.enfarce.com
Genitalripper
05.09.2014 16:24:45 (muokattu 05.09.2014 20:07:23)

Äh, jotain sekoilua. Jatkakaa...

Loitsulaulu
25.09.2014 13:10:28 (muokattu 25.09.2014 13:12:55)

Onko tosta IRT15H mininupista mielipiteitä suuntaan jos toiseen? Roundausystävällisistä syistä itse melkein tuohon kallistuisin. 1 etuasteputki ilmeisesti vähemmän mitä studiossa ja muissa isoveljissä.
1-kanavaisuus kelpaa mulle ihan täysin.
15-20w kokoluokan pikkunuppia keikoille jne haussa ja tubemeister18 olis tarkotuksena käydä tyyppaamassa ton IRT15H:n ohella lähiaikoina.

E: virhe!

www.facebook.com/asanoirband
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti