Muusikoiden.net
10.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaranupin särinä
1
Muikea
25.06.2014 22:54:20 (muokattu 25.06.2014 22:55:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkäs nyt on viime viikkojen aikana alkanut kajarista kuulumaan epämääräistä särinää silloin tällöin soittaessa. (Erityisesti matalia säveliä soittaessa) Tänään kävästiin sitten treeniksellä vähän tarkemmin tutkimassa nuppia ja kaappia ja koputeltiin sieltä täältä kamojen ollessa päällä. Erikoista särinää kuului koputellessa nuppia päältä ja takaa, koputeltiin myös kynällä putkia, jokaista etuasteputkea koputellessa kuului samantyyppinen särinä kuin nuppia ulkopuolelta koputeltaessa.

Kokeiltiin myös siirtää nuppi kaapin päältä pois ja soittaa sitten ja kaikki toimi normaalisti. Eli ilmeisesti kaappi soittaessa tärisee sen verran että nupin etuasteputket tärisevät niin, että ääni alkaa säristä. Pitäisikö tässä tilanteessa etuasteputket vaihtaa vaiko vaan tyytyä ongelmaan ja tunkea jotain kaapin ja nupin jalkojen väliin ja toivoa että se vaimentaisi tärinää tarpeeksi?

Käytössä siis Bugera 333xl Infinium ja Bugera 412H-BK

azlag
26.06.2014 08:29:29

Itse en ole koskaan Bugeraa omistanut, mutta kaverillani sellainen (olisikohan ollut juurikin 333) on ja jotain ihmeellistä sen sisuksissa toisinaan tuntui olevan meneillään. Joten koskaan Bugeraa avaamatta väittäisin että siellä voisi olla mitä tahansa. Kvanttiherroista aina muodostumassa olevaan mustaan aukkoon saakka.

Kuulostaa vähän (eli ei paljon) oudolta että kaikki etuasteen putket olisivat yhtäkkiseltään vioittuneet tuolle tasolle, ainakin ilman että olisivat kokonaan kärvähtäneet. Ellei sitten vahvistin ole ollut erityisen alttiina tärskyille, tyrskyille tai tärinälle viime aikoina. Ensimmäisenä putkien lisäksi tulikin mieleen että ehkä kannoissa on jotain vikaa, löystynyt kontakti tai jotain. Kontaktihäiriöön - putkien lisäksi - särinä voisi muutoinkin viitata. Joku osaavampi ja ymmärtävämpi osaisi ehkä kertoa että miten kannat on bugeran tapauksessa kytketty ja toteutettu? Jos niillä on edes jonkinlainen yhteinen liittymäpiste (fyysinen tahi henkinen) niin tarkistaisin sen. Helppo ja aika edullinen testi on kokeilla vaihtaa ne etuasteen putket. Oli vika niissä tai ei, ainakin saat asian selville ja sitten jää jatkoa varten varaputkia käytettäväksi. Oletko kauan jo omistanut kyseisen vahvistimen ja milloin noin suunnilleen vikaa alkoi ilmenemään? Ja alkoiko se kertalaakista vaiko hiljakseen? Ja onko laites ollut viime aikoina kovan muljutuksen alaisena?

Laulava Kylätohtori
26.06.2014 10:23:27

Mulla oli joskus Bugeran combossa muuntajan ruuvit löysällä, joka aiheutti särinää...

- Thunder will never die!
Muikea
26.06.2014 17:06:41

azlag: Kuulostaa vähän (eli ei paljon) oudolta että kaikki etuasteen putket olisivat yhtäkkiseltään vioittuneet tuolle tasolle, ainakin ilman että olisivat kokonaan kärvähtäneet. Ellei sitten vahvistin ole ollut erityisen alttiina tärskyille, tyrskyille tai tärinälle viime aikoina. Ensimmäisenä putkien lisäksi tulikin mieleen että ehkä kannoissa on jotain vikaa, löystynyt kontakti tai jotain. Kontaktihäiriöön - putkien lisäksi - särinä voisi muutoinkin viitata.

Itelläkin tämä kävi mielessä, että tuskin jokainen putki yhtäkkiä olisi rikki. Aattelin, että voiko olla mitenkään mahdollista, että ne olisi jollain tavalla kytketty sarjaan ja yhden särkyessä kaikissa on jotain vikaa.

Pääsen nuppiin käsiksi vasta viikonlopun jälkeen ja kokeilen irrottaa ja laittaa kaikki putket takaisin paikoilleen, jos ei tällä ratkea niin kokeilen vaihtaa putket uusiin.

Durty
26.06.2014 22:50:58

Kuulostaa putkirempalta. Kaikki putket kannattaa uusia kerralla, vaikka vähän kirpaiseekin. Itse et voi pääteputkia vaihtaa, koska laite pitää biasoida. Tosin kannattaa harkita tuon Behringerin vaihtoa oikeaan vahvistimeen...

Insane Kane
27.06.2014 07:24:42 (muokattu 27.06.2014 07:26:09)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisko putken kannassa pientä kontaktihäröä.
Heiluta putkea hieman sormilla ja varmista että se on kunnolla kannassaan.

E: Aslakki sen tuossa jo sanoikin.

DooMTroopeR
27.06.2014 08:38:37 (muokattu 27.06.2014 08:40:50)

Durty: Kuulostaa putkirempalta. Kaikki putket kannattaa uusia kerralla, vaikka vähän kirpaiseekin. Itse et voi pääteputkia vaihtaa, koska laite pitää biasoida. Tosin kannattaa harkita tuon Behringerin vaihtoa oikeaan vahvistimeen...

Kannattaa perehtyä asiaan hieman paremmin...Infinium tarkoittaa, että nupissa on autobiasointi, eli ei tarvitse biasoida itse. Riittää siis, kun lyödään uudet putket tilalle.
Omistin itse Bugera 6262 Infiniumin ja se oli paras ja luotettavin nuppi, jota olen ikinä käyttänyt (333XL-nupista löytyy myös rutkasti kokemusta) Omistamani Engl Fireball puolestaan kärähti noin 2 kuukauden jälkeen, joten mielipiteet "oikeista" vahvistimista voivat huomattavasti vaihdella. Nykybugerat ovat kyllä vähintääkin keskiluokan vahvistimia.

Aina parhaat välineet eivät takaa parasta lopputulosta.
Myrkky Nuoli
28.06.2014 14:24:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Durty: Kuulostaa putkirempalta. Kaikki putket kannattaa uusia kerralla, vaikka vähän kirpaiseekin. Itse et voi pääteputkia vaihtaa, koska laite pitää biasoida. Tosin kannattaa harkita tuon Behringerin vaihtoa oikeaan vahvistimeen...

Aika suoraviivanen olettamus. Mikäs siinä kun tekee vaan. Aika iso osa soittajista biasoi itse päättärinsä. Opiskelee vaan homman (netti on erinomaisia tutoriaaleja puolillaan) ja tekee jäitä hatussa ja vaikka kumihanskat kädessä sen mitä on ohjeistettu, eikä mitään muuta. Ei se mitään rakettitiedettä ole. Pari pikku mittausta ja siinäpä se.

When in doubt, lower your expectations.
Jeszse
28.06.2014 14:27:24

Myrkky Nuoli: Aika suoraviivanen olettamus. Mikäs siinä kun tekee vaan. Aika iso osa soittajista biasoi itse päättärinsä. Opiskelee vaan homman (netti on erinomaisia tutoriaaleja puolillaan) ja tekee jäitä hatussa ja vaikka kumihanskat kädessä sen mitä on ohjeistettu, eikä mitään muuta. Ei se mitään rakettitiedettä ole. Pari pikku mittausta ja siinäpä se.

Kyl mun mielestä parempi muistisääntö tähän hommaan on se että jos ei tiedä tasan mitä tekee, ei pidä tehdä. Hengenvaarallista hommaa kuitenki jos soheltaa omiaan.

Tottakai se on mahdollista ku asiaan perehtyy hiukan, ei siinä. Esim http://muusikoiden.net/artikkelit/1709

Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku. || The Jasser Arafats || Crimson Day
Myrkky Nuoli
28.06.2014 14:49:18

Jeszse: Kyl mun mielestä parempi muistisääntö tähän hommaan on se että jos ei tiedä tasan mitä tekee, ei pidä tehdä. Hengenvaarallista hommaa kuitenki jos soheltaa omiaan.

Tottakai se on mahdollista ku asiaan perehtyy hiukan, ei siinä. Esim http://muusikoiden.net/artikkelit/1709

Ei tietenkään saa hutiloimaan lähteä, mutta ihan kuka tahansa voi sen asian opetella jos vaan kiinnostaa. Joskus se on ekan kerran tehtävä, tekemistä kun ei opi kirjoista. Tietty parasta jos on osaava kaveri, joka kädestä pitäen näyttää ja olla jeesinä ekalla kerralla. Jos kärsivällisyys ja keskittyminen ei riitä niin sit kantsii toki unohtaa.

When in doubt, lower your expectations.
Muikea
02.07.2014 19:24:47

Elikkäs, toissapäivänä nappasin etuasteputket irti ja laitoin takasin. Sama ongelma edelleen. Eli ilmeisesti pitäisi putket vaihtaa(?)

mattim
20.08.2014 09:06:25
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Korjautuiko 333XL;n särinäongelma putkien vaihdolla ? Joskus olen joutunut laittamaan putkiin lisävaimentimia vastaavan särinä/helinäongelman poistamiseksi.

.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti