Muusikoiden.net
09.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Säröpedaalin käyttö.
1 2
yanera
19.06.2014 21:22:22 (muokattu 19.06.2014 21:53:47)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkäs kyselen säröpurkkien käytöstä/käyttäjistä.

Itse käytän vahvistimen od-kanavaa säröntuottamiseen. Toki olen omistanut useita eri säröpurkkeja, mutta niiden käyttö on yleensä jäänyt melko lyhyeen.

Tunnen myös soittajia, jotaka hehkuttavat säröpedaaleiden tuottamasta saundista ja käyttävät pedaalia od:n lähteenä.

Kuinka moni teistä käyttää vahvistimen särökanavan sijaan säröpedaalia? Mitä merkkiä mallia ym? Onko tietoa levysitä missä tuo kyseinen särösaundi on tuotettu säröpedaalilla? Mikä tuottaa hyvän hi-gainin ym.

Itse etsin vielä sitä "oikeaa" saundia. Kertoilkaa kokemuksistanne pedaalien kanssa..

Vesi hiiva ja sokeri.
Ziggy Bubba
19.06.2014 21:34:55 (muokattu 19.06.2014 21:39:18)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Erittäin usein minä, kuten todella moni muukin, käytän sitä säröpedaalia sen vahvistimen särön kanssa. Esim. overdrive-pedaalit kuten tubescreamer-tyyliset sopivat mainiosti tuottamaan soundin tiukennusta. Leikkaavat hiukan basso-taajuuksia, korostavat yleisesti kitaralle tärkeätä keskialuetta. Tossa kohtaa pedaalista ei säröä tarvitse nimeksikään. (Vahvarin särö on tässä kohtaa hyvä säätää uudestaan.)

Pedaaleista saa usein myös aivan eri soundeja kuin vahvareista, esim. härskit fuzz-röpinät on pedaalien ominta maaperää. Vaan saa niistäkin aivan komeita vahvarinsärön tyylisiä juttuja.

E: noita TS-tyylisiä OD-purkkeja on käytetty todella monilla hevilevyillä, juuri tähän soundin "tiukentamiseen". Tossa hommassa toimii vaikka Bad Monkey, joka ei just mitään maksa.

Kokonaan / pääasiassa ei yleensä levyille hevi-soundeja tehdä pedaaleilla. Vaan onhan Bossin HM-2 tunnettu siitä, että Entombed veti sillä vanhat levynsä. At The Gates taas käytti levyllään Metal Zonella parhaan levynsä. On näitä.

Rapeeta maalausrockia: CROOKMACHINE
yanera
19.06.2014 21:56:16

E: noita TS-tyylisiä OD-purkkeja on käytetty todella monilla hevilevyillä, juuri tähän soundin "tiukentamiseen". Tossa hommassa toimii vaikka Bad Monkey, joka ei just mitään maksa.

Joo itsekin olen käyttänyt Marshallin boostaamiseen Maxon 808 ja toimi hyvin...

Mutta aloituksella haen lähinnä tietoja niiden distortion pedaalien käytöstä/käyttäjäkunnasta.

Vesi hiiva ja sokeri.
Ziggy Bubba
19.06.2014 22:11:36 (muokattu 19.06.2014 22:12:33)

yanera: Mutta aloituksella haen lähinnä tietoja niiden distortion pedaalien käytöstä/käyttäjäkunnasta.

Itse käytän nykyään "ison särön" tuottamiseen yleensä Suhr Riotia suht puhtaan vahvarin (Suhr Badger) kanssa. Joyo Us Metal -kopio hoitaa homman myös. Omaan makuun tämä on ihan kilpailukykyinen hi-gain -säätö. Ihan vertailukelpoinen vaikka omaan Orange Rockerverbiin.

E: Saa sitä pedaaleillakin, mutta nupin ja etenkin kaapin pitää olla myös hyvä.

Gabe
19.06.2014 22:27:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yanera: Itse käytän vahvistimen od-kanavaa säröntuottamiseen. Toki olen omistanut useita eri säröpurkkeja, mutta niiden käyttö on yleensä jäänyt melko lyhyeen.

Itse etsin vielä sitä "oikeaa" saundia. Kertoilkaa kokemuksistanne pedaalien kanssa..

Minä hurahdin säröpedaaleihin kunnolla vasta jokunen vuosi sitten. Suurella intohimolla kolusin aika monta pedaalia läpi aina Bossista Mad Professorien ja Analog Manien kautta aitoihin BJF:iin vain huomatakseni että ei se ruoho sitten ollutkaan vihreämpää aidan toisella puolen, eli vahvistimen oma särö on se minun juttu. Pedaaleista saa toki todella mielenkiintoisia ja hyviä säröjä/sävyjä.. mutta jostain syystä alkuinnostuksen laannuttua niitä ei vain tullut poljettua päälle ja torille ne päätyivät yksi toisensa jälkeen. Keinokuormien hankinta oli viimeinen niitti minun laudalle. Tämän rumban jälkeen pystyn kuitenkin ymmärtämään miksi joku on pedaaleista innoissaan. Itse kuitenkin tuuttaan mieluummin suoraan putkeen ilman että siinä on mitään välissä häiritsemässä.
Ossi
19.06.2014 23:42:59

Monen sorttisia särö- ja overdrive-laatikoita on tullut hankittua, mutta viimeiset parisenkymmentä vuotta ovat saaneet lojua turhan panttina. Saattaa olla ihan mielikuvajuttukin, mutta vahvistimen omassa yliohjaussaundissa on mun mielestä enemmän staminaa ja substanssia - ryhtiä. Ja itse tykkään siitä, kun kulloisellekin soittopelille ominainen klangi säilyy mentäessä komppiosastolta soolon puolelle. Kuulostaa kukaties' musikaalisemmalta kuin harppaaminen näkkärikompista johonkin über fuzzbox -meininkiin :)

Maku- ja genreasioita.

JaaGeRMaisTeR
20.06.2014 00:23:46

Itte tykkään käyttää purkkisäröjä puhtaiden päälle. Enkä oikeastaan muita polkimia käytäkkään kuin säröjä. Mausteita en koskaan suuremmin ole oppinut käyttämään. Monella vahvistilla oma särö menee kamalan kuuloiseksi tai varat ei riitä, siinä määrin mistä itse tykkään.

Homma myös helpottuu, kun puhtaita tahtoo soitella. Polkasu ja se on siinä.

Gabe
20.06.2014 00:59:51

JaaGeRMaisTeR: Monella vahvistilla oma särö menee kamalan kuuloiseksi

Itse kiinnitän jo vahvistinta valittaessa tosi paljon huomiota siihen että se miellyttää niin säröjensä kuin puhtaidenkin soundiensa puolesta just eikä melkein.
käsi
20.06.2014 01:23:48

Mä olen johtuen hyvin laajasta musiikkityylien kirjosta mitä olen saanut soittaa valinnut vahvistimeni sen mukaan että siinä on hyvä clean. Plussaa on ollut jos särökanava on hyvä, mutta läheskään aina en ole ostanut kaksikanavaista vahvistinta. Nytkin on useampi vahvistin ja vain yksi niistä on kaksikanavainen.

Rakennan soundini pedaaleilla cleanin päälle.Yksi särö on vahvistimesta, jos vain se taipuu. Säädän niin että tallamikillä ja vähän kovemmalla dynamiikalla saan etuasteesta rosoa irti. Itse säröpedaaleita onkin sitten paljon. Tässä muutama:

- Marshall Guv`nor
- President (klooni ylempänä olevasta(parempi kuin esikuvansa mun mielestä))
- Visual sound jekyll & hyde
- Mxr overdrive
- Snarling dog blue doo

Fuzz osasto:
- moen Fuzz moo
- Biyang (joku fuzz, en muista nimeä.)

Tällä hetkellä on kaksi erilaista pedaalia pedalboardissa kiinni joita tarvin bändimme tulevilla keikoilla.

Yhteinen vitutus yhdistää
JaaGeRMaisTeR
20.06.2014 02:13:09

Gabe: Itse kiinnitän jo vahvistinta valittaessa tosi paljon huomiota siihen että se miellyttää niin säröjensä kuin puhtaidenkin soundiensa puolesta just eikä melkein.

Mä tulen vielä testaan sun laitteet :D Itellä ei tuo vahvistimen oma särö ole enään hetkeen kiinnostanut. Blackheartia soitellessa moisen opin. Puhtaat hyvät ja purkki eteen. Mielen muuttuessa purkki on näppärä vaihtaa toiseen. Särön säätö pitää myös ulottua pitkälle. Siksipä laudassa on peräkkäin OD, distortion ja fuzz.

Sellasta vahvistinta itelle ei ole vielä vastaan tullut joka olisi just eikä melkeen.. Enkä usko, että helpolla löytyykään. :)

varpio
20.06.2014 02:21:29

Itse käytän vahvarista pelkkää puhdasta kanavaa ja säröpedaaleja on noin neljä. On Tubescreamer joka on aina päällä, ja siihen on hot-moodi modattu jalkakytkimellä valittavaksi joka on päällä välillä. Sitten on blues-särö, hevisärö ja futsi. Niistä valitsen jonkun piisistä riippuen. Saan mielestäni kaiken tarpeellisen tehtyä näillä, tosin nyt on menossa hevisärö vaihtoon ja toistaiseksi olen tehnyt hevisaundit bluessäröllä ja Tubescreamerin hot-moodilla, sekä soittamalla vitun kovaa.

käsi
20.06.2014 02:22:48

JaaGeRMaisTeR: Mä tulen vielä testaan sun laitteet :D Itellä ei tuo vahvistimen oma särö ole enään hetkeen kiinnostanut. Blackheartia soitellessa moisen opin. Puhtaat hyvät ja purkki eteen. Mielen muuttuessa purkki on näppärä vaihtaa toiseen. Särön säätö pitää myös ulottua pitkälle. Siksipä laudassa on peräkkäin OD, distortion ja fuzz.

Sellasta vahvistinta itelle ei ole vielä vastaan tullut joka olisi just eikä melkeen.. Enkä usko, että helpolla löytyykään. :)

offia, anteeksi.

kerros lisää blackheartista. Oliko clean hyvä, miltä se särö tuntu?

JaaGeRMaisTeR
20.06.2014 02:30:14 (muokattu 20.06.2014 02:38:28)

käsi: offia, anteeksi.

kerros lisää blackheartista. Oliko clean hyvä, miltä se särö tuntu?

Olihan siinä hyvät puhtaat. Toki kaappikin tekee osansa. Säröähän tuossa 5W ei olekkaan. Pedaleita söi pirun hyvin. Hintaisekseen loistava pikkuvahvari.

E: Sullahan on itellä melkeen sama laite. Samasta muotista tuo Blackheart ja epin valve jr on lähtösin.

käsi
20.06.2014 02:39:00

JaaGeRMaisTeR: Olihan siinä hyvät puhtaat. Toki kaappikin tekee osansa. Säröähän tuossa 5W ei olekkaan. Pedaleita söi pirun hyvin. Hintaisekseen loistava pikkuvahvari.

Mä oon tykästynyt noihin pienitehoisiin nuppeihin, kaappia vaihtamalla niistä saa hienoja soundeja esille, eikä niissä ole liikaa mitään ominaisuuksia tms, hyvin yksinkertaisia.
Nämä blackheartit on jäänyt vaivaamaan etten ole vielä hommannut niitä. kiitos infosta.

asiaakin vähän:

Mulla on erilaisia säröjä mukana boardissa sen takia että biisit kaipaa hieman eritasoisia rosoja sekä rankempaakin menoa. Fuzz-pedaalit on vasta aukeamassa mulle. luulen että niitä ilmestynee jossain vaiheessa enemmänkin omaan kokoelmaan. Noissa säröissä mitä käytän on hyvää se että ne toimii hyvin yhteen.

Marshallin guv`norista otan rankemmat säröt ja jekyll & hydestä sitten kevyemmät. Jekyll&hyden overdrive boostia taas käytän muutamien liidieni boostaamiseen. Tai joidenkin riffien boostaamiseen jotka tarvii erottua. Se boosti toimii hienosti joko sen pedaalin omaan säröön tai marsun guv`noiriin.

Ziggy Bubba
20.06.2014 02:58:00 (muokattu 20.06.2014 03:58:13)

Aika harvassa vahvistimessa on huono clean, vielä harvemmassa tosi hyvä. Perus-puhtaaseen ei paljon tarvita. Vahvarista on vaikeinta saada sitä pientä säröä, ns. reunamuroa. Siinä ne vahvarit punnitaan.

tender.insanity
20.06.2014 06:51:50

Mä käytän Boss GT -100:aa vahvarin kanssa neljän piuhan liitännällä. Vahvarissa mun mieleen kiva särö kanava ja Bossin OD simut oikein hyviä. Niillä sitten buustaa vahvarin säröä. Hevi hommissa riittää että särö kanavan gain on siinä 4/10 ja sitten vaikka tubescream simu eteen gain 2-10/100 ja level jonnekin puolivälin yli.

Noi OD simut on hyviä, niitä on paljon ja pääsee kokeilemaan helposti ja edukkaasti. Nopeasti tuosta ruuvasi custom OD:hen esim aika 1:1 äänen mikä Bad Monkeysta ääntä tulee.

www.enfarce.com
Laulava Kylätohtori
20.06.2014 10:52:44

Itse otin pitkään säröt pedaaleista (Boss SD-1 + BD-2). Jossain kohtaa tuli tarve pienemmille säröille ja testailin erilaisia vahvareita. Edelleen otin säröt pääasiassa pedaaleista. Sitten ostin Bluetonen Dusty Roadin ja pedaalien käyttö väheni koko ajan, vaikka niillä tulikin ajoittain fiilisteltyä. Vahvarin oma särö oli kuitenkin niin hyvä, että pedaaleita tuli poljettua päälle yhä harvemmin. Suurin ongelma tuntui olevan (kuten Ziggy jo sanoikin) ne maukkaat reunamurot.

Nyt, kun Dustyn kanssa on 'päässyt sinuiksi', niin täytyy sanoa, että vaikka pedaaleista saa todella loistavia soundeja, niin eipä niistä vastaavaa reunamurosoundia ole irronnut. Edelleen voisin käyttää pedaaleita esim. sooloboostiksi tai jotain, mutta eipä vaan tule käytettyä. Kyllä silti välillä tulee fiilisteltyä eri pedaaleilla huvin vuoksi.

Ja kannattaa huomioida, että (ainakin Dustyn kanssa) kun pohjalla on hyvä vahvarisärö, niin periaatteessa kaikki od-purkit kuulostavat hyviltä. Ja lähes kaikki paremmat purkit suorastaan loistavilta. Eli hyvä pedaali ei kompensoi huonoa vahvaria, vaan ensin kannattaa pistää se vahvarin pohjasoundi (puhdas ja/tai särö) kuntoon ja vasta sitten testailla eri purkkeja.

Uusin tulokas, Express, ei purkkeja tarvitse. Siitä saa kaiken irti ilman purkkeja ja purkit vain sotkevat soundia.

Eipä sillä, minusta pedaalit ovat hyviä ja liputan niiden puolesta, mutta tässä nyt vain kävi näin, että tällä hetkellä parhaat soundit lähtee pelkistä vahvareista. Toki sitten on soundit, joita vahvarista ei voi saada, kuten fuzz-soundit, jotka vaan on pakko ottaa pedaaleista, vaikka olisi millainen vahvistin.

- Thunder will never die!
Gabe
20.06.2014 11:15:29

Ziggy Bubba: Vahvarista on vaikeinta saada sitä pientä säröä, ns. reunamuroa. Siinä ne vahvarit punnitaan.

Tämä on muuten täyttä totta. Sitten kun saa hyppysiinsä vahvistimen josta saa omaan makuun täydellistä reunamuroa niin sitä ei kannata hukata, tällaisen metsästykseen sain itse kulutettua useammankin vuoden ennen kuin tärppäsi.
Stone
20.06.2014 14:06:13

Gabe: Tämä on muuten täyttä totta. Sitten kun saa hyppysiinsä vahvistimen josta saa omaan makuun täydellistä reunamuroa niin sitä ei kannata hukata, tällaisen metsästykseen sain itse kulutettua useammankin vuoden ennen kuin tärppäsi.

Löytyikö vastaus Bad Cat vahvistimesta?

"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
hevikukko
20.06.2014 14:26:30

Biyang Baby Boom OD-10 Mad Driver. Ihan maailman luokan boosteri Lead hommiin. Säröä en käytä juuri lainkaan ja asetukset ovat Soft moodissa. Ei värjää alkuperäistä soundia ja leikkaa minimaalisesti bassoa, mutta antaa aivan tolkuttoman upean sustainin pienen värityksen kera. Löysin oikean virta-adapterin kyseiseen pedaaliin ja setti on häiriötön nyt.

Allekirjoitus:
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti