Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fender Stratocaster
1 2 3 4 5119 120 121 122 123138 139 140 141 142
73nd3r
13.02.2019 21:40:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan hyvä periaate. Vaikka onneksi piraattitehtailijat ovat yhä riittävän tyhmiä, kun aidolla sarjanumerolla olevia kopioita näkyy huomattavasti harvemmin kuin muita feikkejä.
 
The Jack: Jouduin laittamaan 5 jousta saadakseni tallan kiinni kanteen, ja silloin kampeaminen oli käyttökelvottoman raskasta.
Joku äärimmäisen tukeva kielisetti ilmeisesti. ;)
 
pvais
23.02.2019 12:59:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pistetäänpä kyssäri tähän ketjuun paremmin tietäville.
 
Laitoin stratoon SSS mikityksen tilalle hss mikityksen. Kolvasin vaihtokytkimelle "autosplit modin", jolla saa talla hupparin puolitettuna keskimikin kanssa.
 
Nyt sitten itse kyssäri: saanko mitenkään kytkettyä yhden tonen keski- ja kaulamikille ja toisen tonen tallamikille?
 
Potikat ovat normipotikoita ja vaihtokytkin perus viisiasentoinen (oak).
 
atct
23.02.2019 13:29:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla suunnitelmissa toisin päin eli hss mikitys sss mikkeihin. Kyseessä am special ja siinä kaula- ja keskimikit texas specialit. Pitäisi vielä päättää mitkä laittaisi tilalle. Noilla mikeillä kun soittaa niin sormet menee usein tone-potikalle kun soundi tuntuu tukkoiselta. Vaihtoehtoina olen ajatellut Fender custom shop '69-, Seumour Duncanin Jimi Hendrix Signature- tai EMG.n DG20 David Gilmour mikkejä.
 
pvais
23.02.2019 14:59:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

atct: Mulla suunnitelmissa toisin päin eli hss mikitys sss mikkeihin. Kyseessä am special ja siinä kaula- ja keskimikit texas specialit. Pitäisi vielä päättää mitkä laittaisi tilalle. Noilla mikeillä kun soittaa niin sormet menee usein tone-potikalle kun soundi tuntuu tukkoiselta. Vaihtoehtoina olen ajatellut Fender custom shop '69-, Seumour Duncanin Jimi Hendrix Signature- tai EMG.n DG20 David Gilmour mikkejä.
 
Mä iskin meksikaaniin kaulalle DiMarzio fs-1, keskelle DiMarzio fs-1 reverse ja tallaan DiMarzio tone zone s. Tasapainoisen oloinen paketti tuli, jolla soittaa monenlaista. Helpottaa treeneissä kun ei tarvi älytöntä kitara rumbaa biisien välillä.
 
Ei ole itsellä ollut aiemmin DiMarzioita, mutta nyt lähdin niillä rakentamaan. Hyvin pelaa FS-1:set :)
 
https://drive.google.com/file/d/1ox … 1W69T6rtUTtEn29Ub/view?usp=drivesdk
 
73nd3r
23.02.2019 17:29:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pvais: Pistetäänpä kyssäri tähän ketjuun paremmin tietäville.
 
Laitoin stratoon SSS mikityksen tilalle hss mikityksen. Kolvasin vaihtokytkimelle "autosplit modin", jolla saa talla hupparin puolitettuna keskimikin kanssa.
 
Nyt sitten itse kyssäri: saanko mitenkään kytkettyä yhden tonen keski- ja kaulamikille ja toisen tonen tallamikille?
 
Potikat ovat normipotikoita ja vaihtokytkin perus viisiasentoinen (oak).

 
Eiköst se ole suoraan tämä kaavio, tosin mikkipiuhojen värit voi olla eri:
http://web.archive.org/web/20160108 … ams/stratocaster/011-3100A_SISD.pdf
 
Straton normikytkentäkaavioista on aika helppo hahmottaa miten tonet kytkeytyy. Jos tone jaetaan niin siellä on piuha kytkimen out-puolen nastojen välissä.
 
pvais
23.02.2019 17:57:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

73nd3r: Eiköst se ole suoraan tämä kaavio, tosin mikkipiuhojen värit voi olla eri:
http://web.archive.org/web/20160108 … ams/stratocaster/011-3100A_SISD.pdf
 
Straton normikytkentäkaavioista on aika helppo hahmottaa miten tonet kytkeytyy. Jos tone jaetaan niin siellä on piuha kytkimen out-puolen nastojen välissä.

 
Tuon kaavion mukaan näyttäisi olevan noin. Mitenkä tuo humpparin puolitus 2. asennossa? Jos mä ymmärään oikein niin humppari on kokoajan sarjaan kytketty ja jos halutaan se puoliksi niin pitäisi pistää "väliltä" maihin, vai miten?
 
Haluaisin että 2. asennossa on keskimikki ja puolitettu talla humppari ilman eri kytkimiä.
 
parek
24.02.2019 10:29:45 (muokattu 24.02.2019 10:31:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuhdilla alapäällä ja semitehokkaalla ulostulolla olevat yksikelaiset tekisi mieli saada. Myös maltillista yläpäätä kaipaisin, mutta testailin yläpäätä syövän konkan asentamista jakkipoteroon ja sehän toimi oikein hyvin. Eli uusissa mikeissä saa sittenkin olla yläpäätäkin normaaliin tapaan.
 
Jos budjetti on käytettynä n. 150e hujakoilla niin mihin mikkeihin suuntaan katseen? Bluesia soitan, joskus riffin tai pari rokkia. Sellaista tummahkoa tweed soundia yritän saada Monster La Meserasta.
 
Plan b on ottaa jyrsin kauniiseen käteen ja asentaa kitaraan pari nikkelikuorista paf humbuckeria. Väliasentoja en käytä ja keskimikki on stratossani lähinnä ulkonäkösyistä.
 
Laulava Kylätohtori
24.02.2019 10:52:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

o0o: Tuhdilla alapäällä ja semitehokkaalla ulostulolla olevat yksikelaiset tekisi mieli saada. Myös maltillista yläpäätä kaipaisin, mutta testailin yläpäätä syövän konkan asentamista jakkipoteroon ja sehän toimi oikein hyvin. Eli uusissa mikeissä saa sittenkin olla yläpäätäkin normaaliin tapaan.
 
Jos budjetti on käytettynä n. 150e hujakoilla niin mihin mikkeihin suuntaan katseen? Bluesia soitan, joskus riffin tai pari rokkia. Sellaista tummahkoa tweed soundia yritän saada Monster La Meserasta.
 
Plan b on ottaa jyrsin kauniiseen käteen ja asentaa kitaraan pari nikkelikuorista paf humbuckeria. Väliasentoja en käytä ja keskimikki on stratossani lähinnä ulkonäkösyistä.

 
Oletkos kokeillut ns. humbucker-konkkaa? Eli konkka (muistaakseni) maan ja kuuman välille. Se syö yläpäätä, mutta siirtää resonanssitaajuutta samalla alaspäin eli soundista tulee tuhdimpi ja keskiäänet korostuu. Duncanin Pickup Boosterkin taitaa perustua juuri tuollaisiin konkkiin.
 
Tai sitten voi ennen jyrsintää kokeilla single coil -kokoisia humbuckereita - esim. Paf-soundia tavoitellessa Duncanin Little '59 voi olla kokeilemisen arvoinen.
 
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
parek
24.02.2019 11:07:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Oletkos kokeillut ns. humbucker-konkkaa? Eli konkka (muistaakseni) maan ja kuuman välille. Se syö yläpäätä, mutta siirtää resonanssitaajuutta samalla alaspäin eli soundista tulee tuhdimpi ja keskiäänet korostuu.
 
Jep, juuri tätä siis kokeilin. Toimii, mutta ei noissa mun nykyisissä mikeissä ole silti alapäätä tarpeeksi.
 
Laulava Kylätohtori
24.02.2019 11:20:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

o0o: Jep, juuri tätä siis kokeilin. Toimii, mutta ei noissa mun nykyisissä mikeissä ole silti alapäätä tarpeeksi.
 
Joo, se on kyllä totta, ettei tuo sinänsä varsinaisesti alapäätä lisää, eli ei varmaan toimi siinä tarkoituksessa.
 
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
arijuki
24.02.2019 11:28:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

o0o:
Plan b on ottaa jyrsin kauniiseen käteen ja asentaa kitaraan pari nikkelikuorista paf humbuckeria. Väliasentoja en käytä ja keskimikki on stratossani lähinnä ulkonäkösyistä.

 
Tämä oli syy miksi jotenkin päädyin teleen, stratot sai lähteä. Telen kaulamikistä saa riittävän stratomaiset soundit ja tallamikistä kunnon rokkia :-) Toiseen teleen olisi tarkoitus vaihtaa humppari kaulamikiksi.
 
"Music is my religion." - Jimi Hendrix
73nd3r
24.02.2019 17:36:06 (muokattu 24.02.2019 17:36:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

73nd3r: Eiköst se ole suoraan tämä kaavio, tosin mikkipiuhojen värit voi olla eri:
http://web.archive.org/web/20160108 … ams/stratocaster/011-3100A_SISD.pdf

 
pvais: Mitenkä tuo humpparin puolitus 2. asennossa? Jos mä ymmärään oikein niin humppari on kokoajan sarjaan kytketty ja jos halutaan se puoliksi niin pitäisi pistää "väliltä" maihin, vai miten?
 
Haluaisin että 2. asennossa on keskimikki ja puolitettu talla humppari ilman eri kytkimiä.

 
Nyt taidetaan tarvita parempaa asiantuntemusta kuin minulla on näistä sähköistä. Osaan juottaa kaavion perusteella, mutten välttämättä ymmärrä siitä mitään. ;) Ja jos tuossa ei ole puolitusta, niin Fenderin sedätkin on laittanut viimeisen sivun potikka/mikkitaulukon väärin, joten ei mulla liene syytä häpeillä ainakaan normaalia enempää.
 
Asiaa vois auttaa, jos laitat kuvan tai linkin mikä kaavio sulla on nyt. Perus-viisasentoisella kytkimellä ei taida onnistua mitä kaipaat (taas vain mun tietojen perusteella), voi olla superswitchin paikka tai sitten joku minitoggle.
 
pvais
24.02.2019 18:43:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

73nd3r: Nyt taidetaan tarvita parempaa asiantuntemusta kuin minulla on näistä sähköistä. Osaan juottaa kaavion perusteella, mutten välttämättä ymmärrä siitä mitään. ;) Ja jos tuossa ei ole puolitusta, niin Fenderin sedätkin on laittanut viimeisen sivun potikka/mikkitaulukon väärin, joten ei mulla liene syytä häpeillä ainakaan normaalia enempää.
 
Asiaa vois auttaa, jos laitat kuvan tai linkin mikä kaavio sulla on nyt. Perus-viisasentoisella kytkimellä ei taida onnistua mitä kaipaat (taas vain mun tietojen perusteella), voi olla superswitchin paikka tai sitten joku minitoggle.

 
Vähän sama juttu itselläkin, juotanvain kaavioiden mukaan :) Jos tuon auto split modin jättää pois niin onnistuu tuolla laittamallasi kaaviolla. Mut potää vielä selvitellä jos sais molemmat toimii yhtäaikaa ilman lisä härpäkkeitä. Nyt on tuo alla oleva kytkentä.
 
https://www.premierguitar.com/articles/Stratocaster_Auto_Split_Mod
 
Laulava Kylätohtori
24.02.2019 21:02:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pvais: Vähän sama juttu itselläkin, juotanvain kaavioiden mukaan :) Jos tuon auto split modin jättää pois niin onnistuu tuolla laittamallasi kaaviolla. Mut potää vielä selvitellä jos sais molemmat toimii yhtäaikaa ilman lisä härpäkkeitä. Nyt on tuo alla oleva kytkentä.
 
https://www.premierguitar.com/articles/Stratocaster_Auto_Split_Mod

 
Eikös tuo puolita tallamikin keskiasennossa eli pelkkä talla on normi humppari, mutta kun keskimikki on käytössä, niin se puolittuu, koska nuo kaksi johtoa menevät maihin. Eli tallamikki on puolitettu 2, 3 ja 4 asennoissa, mutta koska 3 ja 4 asennoilla ei ole merkitystä, niin toimii juuri kuten halusit. Eli pelkkä talla on normi ja 2-asennossa puolitettu.
 
Tai sitten ymmärsin täysin väärin. :)
 
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
pvais
25.02.2019 06:07:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Eikös tuo puolita tallamikin keskiasennossa eli pelkkä talla on normi humppari, mutta kun keskimikki on käytössä, niin se puolittuu, koska nuo kaksi johtoa menevät maihin. Eli tallamikki on puolitettu 2, 3 ja 4 asennoissa, mutta koska 3 ja 4 asennoilla ei ole merkitystä, niin toimii juuri kuten halusit. Eli pelkkä talla on normi ja 2-asennossa puolitettu.
 
Tai sitten ymmärsin täysin väärin. :)

 
Juurikin näin, puolitus toimii niinkuin pitääkin :) mutta tähän olen koittanut löytää kytkentää, jolla saisi yhden tonen kaula- ja keskimikille ja toisen tonen tallamikille.
 
Basifisti
25.02.2019 09:48:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko porukalla minkälaisia kokemuksia straton tallapalojen korkeuden ja sen kieliin aiheuttaman kulman vaikutuksesta soitettavuuteen ja soundiin? Entä onko tälle kulmalle olemassa suomenkielistä termiä?
 
Laulava Kylätohtori
25.02.2019 11:11:01 (muokattu 25.02.2019 11:11:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pvais: Juurikin näin, puolitus toimii niinkuin pitääkin :) mutta tähän olen koittanut löytää kytkentää, jolla saisi yhden tonen kaula- ja keskimikille ja toisen tonen tallamikille.
 
Niinpä tosiaan. :)
 
Oman erittäin vähäisen ymmärryksen mukaan tuo ei taida onnistua tuolla kytkimellä. Jos tekee sen normi jumpperin kaula ja keskimikin tonea varten, niin tuolla kytkennällä sitten on myös kaula ja keskimikki aina yhdistetty. Ja jos vetää tonelta piuhan kaulamikkiä varten siihen kytkimen "toiselle puolelle", niin sitten se menee maihin, kun kaula ja keskimikki on valittu, koska se autosplit vaatii sen maapiuhan siihen keskiasentoon.
 
Eli on joko mahdotonta tai vaatii parempaa ajattelukykyä. :)
 
Basifisti: Onko porukalla minkälaisia kokemuksia straton tallapalojen korkeuden ja sen kieliin aiheuttaman kulman vaikutuksesta soitettavuuteen ja soundiin? Entä onko tälle kulmalle olemassa suomenkielistä termiä?
 
Itse en ole huomannut mitään vaikutusta, mutta voi sitä silti hyvinkin olla.
 
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
discominister
25.02.2019 12:02:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän se Stratocasteri on.
 
Tomtom
05.03.2019 15:07:03 (muokattu 05.03.2019 15:27:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tomtom: Tällainen asia askarruttaa: omassa am dlx- lapiossa on mikkeinä custom '69- setti paitsi että tallamikkina S&D Lil'59. Kitara on oma luottopeli jolla tulee soitettua enimmäkseen kotona mutta keikallakin tuota mielellään käyttäisi. Tallamikin tone ei ole kytketty eli hänet on vietävä huoltoon joka tapauksessa.
 
Keikkakäytössä tuo mastervolumen paikka itselle ei ole paras ja ajattelin etä entäpä jos hankkisi warmothilta kaksireikäisen pleksin (siis normaaliln mastervolyymin paikalla ei lainkaan reikää) ja laittaisi "keskireikään" master volumen ja alimmaiseen master tonen? En tosiaan tiedä saako nuo kytkettyä noin mutta näin "paperilla" voisi toimia itselle..

 
https://muusikoiden.net/dyn/users/160756.jpg
 
Sanoista tekoihin, tilasin pleksin (itseasiassa kaksi kun en osannut päättää väriä) Warmothilta ja maila Guitarworxille. Eilen vein ja tänään valmista, kuvassa tulos, eli kaksinamiskainen versio, master tone ja volume, tallamikin treble bleed ja vaiheenkääntö jotta "asento 4" soi kunnolla ja kirsikkana kakkuun säädöt kohdilleen. Ai että. Ylimääräisenä vastaava valkoinen 11 reikäinen pleksi samoilla SSS- rei'illä jos jotain sattuisi kiinnostamaan..
 
Itse kitaralla on nyt ikää 14v, mikkejä on käynyt kiinni niin EMG:itä kuin Lindy Fralinejakin mutta nyt on fiilis että näillä mennään seuraavat 15v. Tai sitten ei..
 
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
73nd3r
05.03.2019 21:33:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tomtom: kuvassa tulos, eli kaksinamiskainen versio
 
Hihittelen tässä omaa jumiutumistani, kun kaksnuppinen Strato vaan näyttää oudolta. Mutta älä ota nokkiis, sama reaktio mulla on niihin Dan-Smith-era Stratoihin - ja niissä on vielä vääränlainen jakki...
;)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5119 120 121 122 123138 139 140 141 142

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «