Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fender Stratocaster
1 2 3 4 5103 104 105 106 107138 139 140 141 142
Laulava Kylätohtori
17.04.2018 08:13:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käsittääkseni SRV ei käyttänyt Texas Specialeja, vaan ne kehitettiin SRV stratoon imitoimaan SRV:n soundia. Jonka SRV itse siis sai ihan normimikeillä. Texas Specialit taisi ilmestyä Stevien kuoleman jälkeen, joten sekin tekee oman vaikeutensa niiden käytölle. :)
 
Olkoon menneeksi
73nd3r
17.04.2018 08:52:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noin minäkin olen maailman foruilta ymmärtänyt. Kertovat, että Number One oli Custom shopin tutkittavanakin, ja mikit oli enemmän alitehoisen puolella kuin TS-tapaan overwoundit.
 
Mites se ny meni, soundi lähtee soittajasta... kasiviisnevöforget.
 
Metalkallo
17.04.2018 14:51:35 (muokattu 17.04.2018 14:53:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Texas specialin tallamikki on suht kuuma, mutta se ei ole huono asia koska se on aika hyvä myös raskaampaan tyyliin ja siinä on sellaista purevuutta. TS:t ei todellakaan huonot mikit ole, niillä pärjää mainiosti stratossa, ja niistä saa kyllä irti SRV:n kaltaisen soundin, se on vaan kiinni kamoista ja soittajasta. TS:t on vähän kuin Fenderin Duncanin Jazz/JB setti, toimii monessa tyylissä.
 
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
tomaattiorava
17.04.2018 20:51:21 (muokattu 17.04.2018 21:00:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko joku testaillu tätä systeemiä missä tallan uloimmat kaksi ruuvia on kireellä ja sisemmät löysällä? Että veetään kampea ylös niin että talla on vaakasuorana bodyn kanssa, sitte löysätään kaikkia ruuveja minkälie puoltoista milliä ja sitte kiristetään uloimmat ruuvit.
Ihan kiinnostava säätö sinänsä, tekis mieli kuulla onko kukaan havainnut siinä mitään plussia/miinuksia...
 
E : Itseasiassa nyt kun tallaa tutkin, niin sehän on valmiiksi säädetty kutakuinkin noin =O
 
mungiisi
17.04.2018 21:16:26 (muokattu 17.04.2018 21:17:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava: Onko joku testaillu tätä systeemiä missä tallan uloimmat kaksi ruuvia on kireellä ja sisemmät löysällä? Että veetään kampea ylös niin että talla on vaakasuorana bodyn kanssa, sitte löysätään kaikkia ruuveja minkälie puoltoista milliä ja sitte kiristetään uloimmat ruuvit.
Ihan kiinnostava säätö sinänsä, tekis mieli kuulla onko kukaan havainnut siinä mitään plussia/miinuksia...
 
E : Itseasiassa nyt kun tallaa tutkin, niin sehän on valmiiksi säädetty kutakuinkin noin =O

 
Ideahan tämän tyyppisessä säädössä on, ettei neljästä sisemmästä ruuvista aiheudu turhaa kitkaa kun kampea käyttää. Eli talla palautuu paremmin oikeaan asentoon kun kammesta päästää irti. Tällöin siis talla ottaa kiinni vain kahteen uloimpaan ruuviin, hiukan samaan tyyliin kuin uudemmissa "2-point"-talloissa.
 
Rämppy
18.04.2018 09:36:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava: Onko joku testaillu tätä systeemiä missä tallan uloimmat kaksi ruuvia on kireellä ja sisemmät löysällä? Että veetään kampea ylös niin että talla on vaakasuorana bodyn kanssa, sitte löysätään kaikkia ruuveja minkälie puoltoista milliä ja sitte kiristetään uloimmat ruuvit.
Ihan kiinnostava säätö sinänsä, tekis mieli kuulla onko kukaan havainnut siinä mitään plussia/miinuksia...
 
E : Itseasiassa nyt kun tallaa tutkin, niin sehän on valmiiksi säädetty kutakuinkin noin =O

 
Joo mulla on just näin. Tämä on ihan yleinen tapa perinne-vibratallan kanssa, mulle tuota suositeltiin jo joskus ysärin alkupuolella.
 
In Finland we have this thing called "diu diu".
Metalkallo
22.04.2018 15:58:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On muuten nuo Fenderin Texas Special mikit siitäkin hyvät, et ne ei ole niin piikikkäät vanhojen mikkien tapaan vaan ovat vähän paksummat jolloin strato saa vähän massaakin sointiin. Tähän tuokseen tullut kun vertaillut Texas Specialeja sekä Pure Vintage 65 settiä, joka on aika piikikäs/kirkas vanhojen Fender mikkien tapaan.
 
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
Metalkallo
23.04.2018 23:17:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun straton runko on Hendrix stratosta ja kaula normi 70's american specialista (itse laittanut noin), ja tuumin vaan, että mitäs tuo "väärinpäin" oleva tallamikki tekikään stratossa soinnille? Oliko se niin, että alapää soi kirkkaammin ja yläpää tummemmin? En muista tuliko tuo vaikutus Hendrix kaulasta vai mikistä?
 
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
Laulava Kylätohtori
23.04.2018 23:34:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Mun straton runko on Hendrix stratosta ja kaula normi 70's american specialista (itse laittanut noin), ja tuumin vaan, että mitäs tuo "väärinpäin" oleva tallamikki tekikään stratossa soinnille? Oliko se niin, että alapää soi kirkkaammin ja yläpää tummemmin? En muista tuliko tuo vaikutus Hendrix kaulasta vai mikistä?
 
Eikös se juuri noin ole, koska mikki on yläkielien kohdalta ylempänä ja paksujen kielien kohdalta alempana.
 
Olkoon menneeksi
Metalkallo
24.04.2018 05:03:46 (muokattu 24.04.2018 05:06:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Eikös se juuri noin ole, koska mikki on yläkielien kohdalta ylempänä ja paksujen kielien kohdalta alempana.
 
Taitaa se olla. Aika kirkas ainakin on. Täytyy kattoo jos virittelis joskus tonen tallallekin. Ihme kyllä kun Fenderin stratoissa ei ole koskaan tonea yhdistetty tallaan vaikka sehän on se joka joka sitä ehkä eniten tarttis.
 
Miten paljon muuten nauhat vaikuttaa sointiin? Muistan vaan et joku mainitsi jossain et nekin vaikuttaa, ja itse tiedän että ne vaikuttaa kait ainakin bendattavuuteen kaulan radiuksen lisäksi.
 
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
aristoteles666
24.04.2018 05:34:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Taitaa se olla. Aika kirkas ainakin on. Täytyy kattoo jos virittelis joskus tonen tallallekin. Ihme kyllä kun Fenderin stratoissa ei ole koskaan tonea yhdistetty tallaan vaikka sehän on se joka joka sitä ehkä eniten tarttis.
 
Miten paljon muuten nauhat vaikuttaa sointiin? Muistan vaan et joku mainitsi jossain et nekin vaikuttaa, ja itse tiedän että ne vaikuttaa kait ainakin bendattavuuteen kaulan radiuksen lisäksi.

 
voit kokeilla soittamalla ensin vapaan aanen ja sitten ensimmaselta nauhalta, vapaa aani tule muovi tms satulasta ja toinen metallinauhasta.
 
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
73nd3r
24.04.2018 09:50:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Ihme kyllä kun Fenderin stratoissa ei ole koskaan tonea yhdistetty tallaan vaikka sehän on se joka joka sitä ehkä eniten tarttis.
 
Höh, ja Mersussa on tuhkakuppi väärässä paikassa. ;)
 
Mutta vakavammin, tuo koskee lähinnä 'vintage' ja 'made in elsewhere' -malleja, kyl perusjenkkimalleissa T2 hoitaa tallaa(kin), ainakin jo kasiköötluvulta alkaen.
 
Historiallisesti fenderillisessä ajattelussa mikit on Lead tai Rhytm. Ja samaa ne miettii edelleen (passing lanet, overwound-tallamikit, HSS yms.); perusidea on että mikkikytkintä näpäyttämällä pehmeä komppaus (N/M mikki) vaihtuu tajunnanräjäyttävään soolosointiin (tallamikki), ilman että tarttee polkea, väännellä tai klikkailla kaiken maailman säätimiä, joista silloin 50-luvulla ei suurinta osaa ollut keksittykään.
 
Mutta sit taas, modaus on aika helppo - yks piuhanpätkä lisää kytkimeen, niin T2 on keski- ja tallamikeille. Tai voi kytkeä T1/neck, T2/bridge ja jättää keskimikin pois tonesta - joku Highway One oli tuollainen. Tai vaikka laittaa sen jumpperin niin, että T1/neck+bridge, T2/mid, niin tonet ei toimi yhtä aikaa missään kytkimen asennossa.
 
Metalkallo
24.04.2018 13:26:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

73nd3r: Höh, ja Mersussa on tuhkakuppi väärässä paikassa. ;)
 
Mutta vakavammin, tuo koskee lähinnä 'vintage' ja 'made in elsewhere' -malleja, kyl perusjenkkimalleissa T2 hoitaa tallaa(kin), ainakin jo kasiköötluvulta alkaen.
 
Historiallisesti fenderillisessä ajattelussa mikit on Lead tai Rhytm. Ja samaa ne miettii edelleen (passing lanet, overwound-tallamikit, HSS yms.); perusidea on että mikkikytkintä näpäyttämällä pehmeä komppaus (N/M mikki) vaihtuu tajunnanräjäyttävään soolosointiin (tallamikki), ilman että tarttee polkea, väännellä tai klikkailla kaiken maailman säätimiä, joista silloin 50-luvulla ei suurinta osaa ollut keksittykään.
 
Mutta sit taas, modaus on aika helppo - yks piuhanpätkä lisää kytkimeen, niin T2 on keski- ja tallamikeille. Tai voi kytkeä T1/neck, T2/bridge ja jättää keskimikin pois tonesta - joku Highway One oli tuollainen. Tai vaikka laittaa sen jumpperin niin, että T1/neck+bridge, T2/mid, niin tonet ei toimi yhtä aikaa missään kytkimen asennossa.

 
Mulla oli USA American Special ja siinäkään ei ollut tone säätöä tallalle. Kait niissä joissain sit on, ehkä yleistin liian nopeasti.
 
Kait se talla silloin joskus oli tajunnanräjäyttävä, mutta itselleni ainakin kaulamikki on se räjäyttävä stratossa. Katselin myös tuosta tone tallassa YouTubesta ja tosiaan aika helppo modi vaikuttaisi olevan.
 
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
73nd3r
24.04.2018 19:11:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Mulla oli USA American Special ja siinäkään ei ollut tone säätöä tallalle.
 
Ookko varma, että siinä oli originaali johdotus, nuohan on usein modattuja malleja?
 
"Master Volume, Tone 1. (Neck Pickup), Greasebucket Tone Circuit, (Rolls Off Highs without Adding Bass), Tone 2. (Bridge Pickup), Greasebucket Tone Circuit" sanoo Fenderin sivu.
Ja sama löytyy 2009 tehdystä Service Diagramista: https://www.fmicassets.com/Damroot/Original/10002/011-5602A_SISD.pdf
 
tomaattiorava
24.04.2018 20:43:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

omassa american spessussa ainakin on ihan normi tone myös tallamikille...
 
paskiaispaska
24.04.2018 22:09:57
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mimmosissa asennoissa porukka on tupannu pitämään keskimikkiä? Itse en pelkälle keskimikille ole vielä keksiny käyttöä, mutta tosiaan tallamikki+keskimikki yhdistelmä ja kaulamikki+keskimikki kuullostaa hyvältä. Tässä ruuvaillu sitä keskimikkiä eri asentoihin ja ääripäihin ja koittanu löytää sitä "parasta" soundia. T:vasta perehtymässä stratojen maailmaan
 
Metalkallo
24.04.2018 22:16:27 (muokattu 24.04.2018 22:25:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

73nd3r: Ookko varma, että siinä oli originaali johdotus, nuohan on usein modattuja malleja?
 
"Master Volume, Tone 1. (Neck Pickup), Greasebucket Tone Circuit, (Rolls Off Highs without Adding Bass), Tone 2. (Bridge Pickup), Greasebucket Tone Circuit" sanoo Fenderin sivu.
Ja sama löytyy 2009 tehdystä Service Diagramista: https://www.fmicassets.com/Damroot/Original/10002/011-5602A_SISD.pdf

 
Muistin sitten luultavasti väärin. Oli vaan sellainen muistikuva. Kitara oli kuitenkin niin stock kuin se voi olla koska sen uutena liikkeestä kannoin.
 
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
Metalkallo
24.04.2018 23:07:05 (muokattu 24.04.2018 23:13:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites muuten nuo mun straton mikit, kun runko on Hendrix mallista ja kitarablogissa sanotaan suurinpiirtein näin:
 
-Mikit on asennettu kuin kitara olisi vasenkätinen. Kaula ja keskimikki on käännetty 180 asteella. Myös tallamikki on käännetty sekä asennettu käänteiseen kulmaan (niin kuin Hendrixillä oli). Tavallisesti tallamikin bassopuoli on lähempänä kaulaa, nyt diskanttipuoli on lähempänä.
 
https://kitarablogi.com/2016/02/09/ … a-fender-jimi-hendrix-stratocaster/
 
Fenderin omilla sivuilla sanotaan näin: Reverse-mounted pickups creates reverse pole piece stagger for subtly changed string to string volume balance.
 
Eli jos hommaisin straton normi plexin ja kääntäisin nuo mikit toisinpäin ja tallamikin toiseen kulmaan (kuten normi stratossa), niin soisiko se niin kuin normi strato?
 
Ihan mielenkiinnosta kysyn, en sillä että mikit olis huonot noin kuin ne nyt on. Tuossa olis vaan toinen vaihtoehto mikkien asentoon.
 
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
tomaattiorava
25.04.2018 00:50:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

paskiaispaska: Mimmosissa asennoissa porukka on tupannu pitämään keskimikkiä? Itse en pelkälle keskimikille ole vielä keksiny käyttöä, mutta tosiaan tallamikki+keskimikki yhdistelmä ja kaulamikki+keskimikki kuullostaa hyvältä.
 
Uuden straton kanssa huomannu switchin olevan useimmiten just keskellä, mut ainoastaan kliinillä tai pienellä crunchilla. Kunnon gainilla sitte talla tai kaula. Talla/keski-osastolla lähtee justiisa se straton signature klangi.
Vanhalla stratolla taas ei ollu keskimikki käytössä oikeen ikinä. Riippuu kai muista kamoista, kaverista ja stratosta.
 
Tässä ruuvaillu sitä keskimikkiä eri asentoihin ja ääripäihin ja koittanu löytää sitä "parasta" soundia. T:vasta perehtymässä stratojen maailmaan
 
Siis itse mikin korkeutta ruuvaillut? Ei niitä ainakaan kannata lähteä joustenkusten mihinkään "ääriasentoihin" ruuvailemaan. Oma alkemiansa siinäkin touhussa.
 
paskiaispaska
25.04.2018 08:03:11
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava:
Siis itse mikin korkeutta ruuvaillut? Ei niitä ainakaan kannata lähteä joustenkusten mihinkään "ääriasentoihin" ruuvailemaan. Oma alkemiansa siinäkin touhussa.

 
No, alkemia noiden kanssa taitaa olla ihan korvakuulo. Talla ja kaulamikin oon säätäny omaa korvaa miellyttäväks ja balanssiin keskenään ettei hirveetä volumeeittoa tule kun vaihtaa näiden välillä. Keskimikkiin koittanu vähän hakea kontrastia noihin talla- ja kaulamikkiin nähden. Ihan hauska tuli ainakin, kun laitoin keskimikin suht kauas kielistä ja mikkivalitsin asennossa talla+keskimikki. Mietin vaan miten näitä on porukka yleensä tupannu pitämään.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5103 104 105 106 107138 139 140 141 142

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «