Muusikoiden.net
03.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Puuverstas Änäkäinen
1
Aurora Borealis
12.06.2014 23:31:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Useissakin tämän alueen langoissa on ollut puhetta kyseisen verstaan kitarakaapeista, ja lienee paikallaan avata myös oma triidi näille. Rumble- ja Maxi Rumble-kaappien omistajilta kiinnostaisi saada kommenttia/käyttäjäkokemuksia ja muutenkin keskustelua aiheesta.

Raskaisiin riffeihin ja hämyisiin melodioihin nojaavaa metallia teille tarjoilee: Unforeseen Consequences. http://maihinnousu.net/a/2512
Gabe
12.06.2014 23:50:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Puuverstas Änäkäinen ansaitsee ehdottomasti oman säikeensä. Minulla on Rumble WGS Reaper elementillä, täytyy sanoa että siinä on todella upea ja laadukas kaappi joka todellakin kantaa oman kortensa kekoon soundia muodostettaessa. Tilavuus siinä on laskettu käytetylle elementille sopivaksi ja muutenkin siinä on käytetty rakentajan omia raikaita ideoita, suunnittelussa on ollut mukana on Lassi Ukkonen (Simble, Triodipaja). Maxirumble kuumottaa aina enemmän ja enemmän.

Rumblethan on nyt Custom Soundsissa testattavana! Käykäähän kokeilemassa, suomalaista käsityötä parhaimmillaan.
Aurora Borealis
13.06.2014 00:23:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Puuverstas Änäkäinen ansaitsee ehdottomasti oman säikeensä. Minulla on Rumble WGS Reaper elementillä, täytyy sanoa että siinä on todella upea ja laadukas kaappi joka todellakin kantaa oman kortensa kekoon soundia muodostettaessa. Tilavuus siinä on laskettu käytetylle elementille sopivaksi ja muutenkin siinä on käytetty rakentajan omia raikaita ideoita, suunnittelussa on ollut mukana on Lassi Ukkonen (Simble, Triodipaja). Maxirumble kuumottaa aina enemmän ja enemmän.

Rumblethan on nyt Custom Soundsissa testattavana! Käykäähän kokeilemassa, suomalaista käsityötä parhaimmillaan.

Mahtavaltahan tuo kuulostaa. Oman marsun 4x12-kaapin laitoin myyntiin, ja Maxirumble kaasuttelee itselläkin melko pahasti. WGS Reaperia tai Invaderia olen miettinyt elementeiksi, mutta kattoo nyt että saa ton edellisen alta pois.

Kaikki menikin jo liian hyvin: kun kitara- vahvari- ja pedaaliosasto on juuri sitä mitä haluaa, alkaa kaappiGAS.

Raskaisiin riffeihin ja hämyisiin melodioihin nojaavaa metallia teille tarjoilee: Unforeseen Consequences. http://maihinnousu.net/a/2512
Stalkah
13.06.2014 13:59:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossapa Puuversas Änäkäisen linkkejä:

https://www.facebook.com/pages/Puuv … n%C3%A4k%C3%A4inen/1457889794448680
http://www.xn--nkinen-9tabb.fi/kitarakaapit.html
(Änäkäisen varsinainen nettisivu on remontissa ja palaa ilmeisesti linjoille heinäkuussa, mutta tuo kaappien esittelysivu toimii)

Itse omistan sekä Rumble 1x12" -kaapin WGS Reaper HP -elementillä, että MaxiRumble 2x12"-kaapin WGS Reaper 55Hz ja WGS Retro 30 -elkuilla. Pirun hyväsoundisia kaappeja molemmat.

Päädyin Kari Änäkäisen ratkaisuihin Gaben vinkkauksen saattelemana, mutta varsinaisesti sen ansiosta, kun mies tarjosi hyviä käytännön ratkaisuja, joita monet muut valmistajat eivät tarjoa. Näitä ovat esim. elementin helppo vaihdettavuus irroitettavan etukankaan ja kajarijohtojen abikoliittimien ansiosta. Elementin helpompi vaihdettavuus ja refleksiaukon suljettavuus sulkulevyllä tuovat "normaalikaappiin" verrattuna lisäarvoa käytettävyyden suhteen.

Kun rupesin miettimään kaappivaihtoehtoa kotiin, niin olin aika vakuuttunut siitä, että hyvä kitarakaappi on hyvä kitarakaappi, joten uskalsin tilata ilman sen suurempia referenssejä oikeastaan pelkästään Gaben mietteiden perusteella Rumble 1x12":n kotikaapiksi. Voin hyvällä omallatunnolla sanoa, että en valinnut väärin, se on helkutin hyvä kaappi, joka toimii monessa musassa. Soittelen välillä raskaampaa jyystöä aktiivimikeillä varustetulla seiskakielisellä ja välillä kevyempää menoa puhtaalla tai reunasäröllä ykskelasilla varustetulla stratolla ja mistään en oo löytänyt ainakaan toistaiseksi akilleen kantapäätä, sillä WGS Reaper HP tuntuu sekin olevan aikalailla tuollainen jokapaikan elkku. Rumble on avoimen ja ilmavan kuuloinen kaappi, jonka käsityöjälki on laadukasta.

Tilasin melkein heti perään Karilta 2x12" -kaapin, jonka idea perustui kahteen yhteensovitettuun Rumbleen. Kaapissa on siis molemmille kajareille oma osasto, jotka ovat suljettavissa sulkulevyillä niinperin kun parhaaksi näkee (vaihtoehtojahan on siis kaiken kaikkiaan neljä). Miulla on tämän kaapin kanssa takana vasta yhdet treenit, josta kaappi suoriutui hyvin, mutta WGS -parituksesta en osaa vielä täysin sanoa. Miulla on vaihtumassa vahvistin ja tänhetkinen peli on särön luonteelta vääränlainen sekä bassopitoisuudeltaan liiallinen tarpeisiini niin, että bassopitoisena elementtinä Reaper 55Hz ei välttämättä toiminut parhaalla mahdollisella tavalla yhteen tuossa paketissa. Teen tällä yhdistelmällä vielä tarkempia testejä bänditreeneissä lähiaikoina ja tiedän lopullisen tuomion viimeistään silloin, kun Bad Cat Lynx 50 saapuu syksymmällä, jolloin selviää, et oliko kyse pääosin vahvarin vaikutuksesta vai eikö tuo Reaper 55Hz & Retro 30 -yhdistelmä toimikkaan, vaikka näin oli syytä uskoa. Itse WGS -jutuista pitää selostaa tuonne omaan ketjuunsa tarkemmin.

Joka tapauksessa suosittelen Änäkäisen kaappeja. Rakentajakin on vallan mainio tyyppi, jonka kanssa homma pelittää paremmin kuin toivoisi. Mies näki henkilökohtaisesti aika suuren vaivan tehdäkseen yhden pienen takuukorjauksen ja vaikka homma vaati korjausta (komponenttikohtainen ongelma, ei niinkään Karin työjäljessä ollut fiba), niin tuosta jäi erittäin hyvä mieli. Koskaan ei ole jäänyt reklamaatiotilanteessa aidosti noin hyvä mieli :)

Suosittelen!

"Naulat neljän tuumamitan lyöty pajavasaroin - haukan katse hanskojani vartioi"
Coil
26.09.2014 22:04:36

Minulla on ollut nyt kesäkuusta lähtien Änäkäisen 2x12 WGS Reaper HP -elementeillä Suhr Badger 30 jatkeena. Olen käyttänyt kyseistä setupia niin rautalangassa, rock/blues kamassa ja melodisessa ördämetallissa. Aikaisemmin minulla oli käytössä Bognerin 2x12 oversized laatikko V30 pahveilla, joka sekin soundasi hyvälle.

MUTTA

Täytyy tässä mainita se, että sain soundiini älyttömästi selektiivisyyttä pelkällä kaapin vaihdolla.Toimii niin studiossa kuin keikallakin. Ja siis etenkin pienissä keikkapaikoissa kaappi toimii jalkojen juuressa hemmetin hyvin, koska se ei jostain syystä suuntaa soundia suoraan eteenpäin, vaan sen kuulee vierestäkin. (Joku oikeasti lahjakas psykoakustiikan asiantuntija pystyy tämänkin varmaan selittämään. Minen tiedä, mie vaan soitan).

Ja joku taika näissä pöntöissä piilee, koska minulla koko homma soundaa isommalta Änäkäisen kaapin kanssa, kuin Bognerin kera. Myös paino on miellyttävä meikäläisen rimpulakäsille. Lisätietoja saa varmasti, kun ottaa yhteyttä Kariin!

Ja noh, tottakai, näistähän saa tietenkin vielä "extrajöpötystä" olohuoneeseen, koska niistä saa juuri sen näköisiä kuin itse haluaa.

Suosittelen!

Vilpur1
19.11.2014 21:28:31

Toiseksi uusimmassa Riffi lehdessä (4/2014) näytti olevan juttu Änäkäisen kaiutinkaapeista. Eivät käytä ruuveja lainkaan kaapin kasauksessa, Wau. Harmillisen lyhyt juttu, olisin mielelläni lukenut enemmän ja katsellut kuvia.

I got myself a Cadillac But I can't afford the gasoline
Corba
03.04.2015 11:00:41
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vilpur1: Toiseksi uusimmassa Riffi lehdessä (4/2014) näytti olevan juttu Änäkäisen kaiutinkaapeista. Eivät käytä ruuveja lainkaan kaapin kasauksessa, Wau. Harmillisen lyhyt juttu, olisin mielelläni lukenut enemmän ja katsellut kuvia.

Hei!

Tuolta löytyy viimeisimmät kuulumiset kitarakaapeista!
https://www.facebook.com/pages/Puuv … n%C3%A4k%C3%A4inen/1457889794448680

www.änäkäinen.fi
NeekeriRosvo
11.06.2015 15:06:56

Heitetäänpä kanssa oma kortti kekoon Änäkäisen kaappien suhteen studio näkökulmasta. Ensimmäisenä sample pöytään dropbox-linkin takaa:

https://www.dropbox.com/s/d4d447god … ck%C3%84n%C3%A4k%C3%A4inen.mp3?dl=0

L-kanava: Strato, C-kanava solo-shreddailut: humbucker-kitaralla, R-kanava: samaisella humbucker kitaralla.

Näytteessä 1X12 Eminence Private Jack Änäkäinen. Shure Sm7 dynaaminen törkätty taltioimaan suht. läheltä. Ei dynaamisia prosessointeja (Eq, comp) suora taltio.

Oma päätelmäni: helpoin ja paras äänitettävä kitarakaappi mitä on vastaan tullut! Kotelosta löytyy syvyyttä ja äänenmuodostuminen syntyy juuri sellaisena kuin signaalin alkupään ruuvaa. Sähkökitarassa kaiutin näyttelee akustisesti samaa roolia kuin Akustisessa kitarassa itse kitara. Oikein huonoa akustista kitaraa on hyvin hankala saada soundaamaan vaikka millaisin vippaskonstein, mutta oikeasti laadukasta ja hyvin soivaa kitaraa ei taas saa äänitettyä huonon kuuloiseksi edes lasihuoneessa. Heitin tämän esimerkin koska mikrofoni rakastaa Änäkäisen kaappia lähes vaikka sen asentaisi väärinpäin suuntamaan, NAM! WGS versiota en ole itse vielä testannut, mutta Private Jack-elementin perusteella kiehtoo kyllä kovasti päästä luukuttamaan!

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti