Muusikoiden.net
07.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fenderin Putkivahvarit, onkos niistä jotkin..
1 2 3
Luuviulu
19.05.2014 19:00:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...ihan kamalia ja jotkin selvästi ylitse muiden? Makuasia tietenkin, mut kyl niiden kans enempi touhuilleet osaa sanoa "toivottavasti", että onkos niissä joissain malleissa jotain sellasta kamalaa jota ei vaan kannata ostaa itelleen? Se on niin vaikeaa se testaaminenkin, kun ei ainakaan edes Turun F-musiikis ole kuin n.5 mallia testattavana ja niitä malleja on kuitenkin sit n.50kpl...........

Ajattelin Fender Hot Rod III:sta itelleni, ihan vaan Suomi-Rock -vahvariks, ni onko se hyvä vehje? Särö siin on ihan hyvä käsittääkseni, mut entäs sit kaikupuoli, kun hyvä kaiku on mulle yhtä tärkeä kuin se särökin, ni onkos siinä moitittavaa, vai onko noissa Fender Reverb:eissä paremmat kaiut ja säröt voi sit hoitaa vaikka pedaalilla, jos ovat "efekti-ystävällisiä". Mul on n.1000e varaa maksaa uudesta, joten jonkin n.1300e ovh:na maksavan vois sit ostaa 900-1000e hintaan hyväkuntosena käytettynä.

Entäs sit jos ostan jonkin noista Reverb-malleista, ni onko niissä joissain surkea särö? Ja jos on surkea särö, ni onko se surkean särön omaava malli erekti-ystävällinen säröpedaalilla?

Vaikeaa on, kun ei pysty testaa ja sit noist Youtuben Demo-Videoista pitäis päättää, että minkäs laittaa tilaukseen soitinliikkeeseen ja sit kun sen on tilannut, ni se voikin olla ihan "piip" ja sit ottaa aivoon ja lujaa........ :/

Kiitos jo etukäteen vastanneille :)

iec
19.05.2014 19:08:17

Luuviulu: ...ihan kamalia ja jotkin selvästi ylitse muiden? Makuasia tietenkin, mut kyl niiden kans enempi touhuilleet osaa sanoa "toivottavasti", että onkos niissä joissain malleissa jotain sellasta kamalaa jota ei vaan kannata ostaa itelleen? Se on niin vaikeaa se testaaminenkin, kun ei ainakaan edes Turun F-musiikis ole kuin n.5 mallia testattavana ja niitä malleja on kuitenkin sit n.50kpl...........

Ajattelin Fender Hot Rod III:sta itelleni, ihan vaan Suomi-Rock -vahvariks, ni onko se hyvä vehje? Särö siin on ihan hyvä käsittääkseni, mut entäs sit kaikupuoli, kun hyvä kaiku on mulle yhtä tärkeä kuin se särökin, ni onkos siinä moitittavaa, vai onko noissa Fender Reverb:eissä paremmat kaiut ja säröt voi sit hoitaa vaikka pedaalilla, jos ovat "efekti-ystävällisiä". Mul on n.1000e varaa maksaa uudesta, joten jonkin n.1300e ovh:na maksavan vois sit ostaa 900-1000e hintaan hyväkuntosena käytettynä.

Entäs sit jos ostan jonkin noista Reverb-malleista, ni onko niissä joissain surkea särö? Ja jos on surkea särö, ni onko se surkean särön omaava malli erekti-ystävällinen säröpedaalilla?

Vaikeaa on, kun ei pysty testaa ja sit noist Youtuben Demo-Videoista pitäis päättää, että minkäs laittaa tilaukseen soitinliikkeeseen ja sit kun sen on tilannut, ni se voikin olla ihan "piip" ja sit ottaa aivoon ja lujaa........ :/

Minä ostin Fender Supersonic 22-vahvarin ja olen ollut tyytyväinen :)

Tässä muutama muiden tekemä klippi:
http://youtu.be/qO_aM8y-n-g
http://youtu.be/35ydVKaTHTU
http://youtu.be/MsQQyohTDaI

Jotain tästä vahvarista kertonee se, että unohdin pedaalilaudan kokonaan pariksi viikoksi, enkä edes huomannut että jotain puuttuisi... :D Soittelin vain innosta soikeana tyyliin mies-kitara-vahvari. Tällä irtoaa aika tiukkaakin säröosastoa ilman OD-pedaalia.

-iec

Ja niin päin pois...
harryk
19.05.2014 19:36:10
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luuviulu: ...ihan kamalia ja jotkin selvästi ylitse muiden? Makuasia tietenkin, mut kyl niiden kans enempi touhuilleet osaa sanoa "toivottavasti", että onkos niissä joissain malleissa jotain sellasta kamalaa jota ei vaan kannata ostaa itelleen? Se on niin vaikeaa se testaaminenkin, kun ei ainakaan edes Turun F-musiikis ole kuin n.5 mallia testattavana ja niitä malleja on kuitenkin sit n.50kpl...........

Minulla on tiedossani kytkentä n. 375 erilaiseen Fender-vahvistimeen 40-luvun Champeista kohtuullisen uusiin Fender-malleihin asti. Joitakin näistä kytkennöistä pidetään saundeiltaan maailmalla referenssinä maailman parhaille kitaravahvarisaundeille ja osaa taas kartetaan niiden huonojen saundien takia (CBS:n omistusperiodi). Jonkun mielestä putkivahvari ei voi saundata hyvälle, ellei se ole vähintään 30-40 vuotta vanha ja jonkunlainen keräilykohde. Jollekulle toiselle hyvä vahvarisaundi on se mikä irtoaa vain moderneista peleistä. Omien soittomieltymysten pitäisi ohjata päätöksiä kun mietitään vahvarin hankintaa. Tämän lisäksi on hyvä selvittää mm. vahvarin takuuasioihin liittyvät jutut, ettei tule ikäviä yllätyksiä jos peli jostain syystä rikkoutuu ennen aikojaan oli se ostettu uutena tai käytettynä.

Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
elsewhere
19.05.2014 22:58:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on Deluxe Reverb-reissue, joka on osoittautunut käytössä todella kivaksi peliksi. Ihan hirveästi headroomia siinä ei ole, jos yrittää soittaa stadionvolalla, mutta puhdas soundi on heleä ja kaunis ja reverbi silkkaa hunajaa. Miinuspuolena on sitten se, että särökanavaa ei ole ollenkaan, mutta sitä varten on sitten pedaalit. Loppuelämän vahvistin minulla.

~ Love broke out and I forgot it's war.
hollstro
20.05.2014 08:24:33
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulle taas CBS-periodi ei ole mikään ongelma. Päinvastoin, silloin tehtiin erinomaisia vahvistimia. Vibrolux Reverb on eniten mieleen, sitten Deluxe Reverb. Periodin loppua kohti alkoi säästötoimet näkymään jonkun verran komponenteissa enkä paljon perusta nostopotikoista tai Master volumeista. Ei nekään mallit huonoja ole.

vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Myrkky Nuoli
20.05.2014 08:35:00

hollstro: Mulle taas CBS-periodi ei ole mikään ongelma. Päinvastoin, silloin tehtiin erinomaisia vahvistimia. Vibrolux Reverb on eniten mieleen, sitten Deluxe Reverb. Periodin loppua kohti alkoi säästötoimet näkymään jonkun verran komponenteissa enkä paljon perusta nostopotikoista tai Master volumeista. Ei nekään mallit huonoja ole.

Jeps ja onhan valtaosa silverfaceistakin melko haluttua kamaa. Pääasiassa taitaa olla ne ultralinear-mallit, jotka aiheuttavat tuskankouristuksia. En oo ikinä päässyt semmoista kokeilemaan, kiinnostaisi kyllä.

73nd3r
20.05.2014 09:38:32

Minulle putkivahvistin by Fender tarkoittaa suunnilleen aina onnistunutta yhdistelmää, "can't go wrong". Roy Buchanan ja Vibrolux...
Ja seiskarilla me klopit kuolattiin setien uudenkiiltäviä vahvareita lavan reunalla siinä missä skittojakin, CBS tai ei.

Mutta oma korva on paras kertoja {psykoakustiikkaa, hollstro ;) }.
Voi pohtia tehoja ynnä muita speksejä vaikka netissä mutta livekokeilu ennen lopullista ostopäätöstä kannattaa.

Torilla on montakin jotka hytkyttää, haku hintaluokassa 800-1000:
http://muusikoiden.net/tori/haku.ph … ce_max=1100&category=6&with_image=1

IMHO-kommentti tuosta kysyjän miettimästä Hodarista: se voi kuulostaa hiukan 'kovalta' - ja ainakin kannattaa sitä hankkiessa verrata Voxeihin.

iec
20.05.2014 09:51:52

iec: Minä ostin Fender Supersonic 22-vahvarin ja olen ollut tyytyväinen :)

Tässä muutama muiden tekemä klippi:
http://youtu.be/qO_aM8y-n-g
http://youtu.be/35ydVKaTHTU
http://youtu.be/MsQQyohTDaI

Jotain tästä vahvarista kertonee se, että unohdin pedaalilaudan kokonaan pariksi viikoksi, enkä edes huomannut että jotain puuttuisi... :D Soittelin vain innosta soikeana tyyliin mies-kitara-vahvari. Tällä irtoaa aika tiukkaakin säröosastoa ilman OD-pedaalia.

-iec

Sen verran vielä tästä kyseisestä Supersonic 22-mallista, että se on tehty samalle platformille (6v6 & 22w) kuin Deluxe Reverb, mutta on "nykyaikaisempi" versio. Jos miettii suurimpia eroja ominaisuuksissa uuden Deluxe Reverbin ja Supersonicin välillä, niin taitaapa olla suurimmat tekniset erot tuossa särökanavassa, efektiloopissa ja vibratossa, eli:
-DR:ssä vibrato, SS:ssa ei
-SS:ssa kaksi gain-etuastetta särökanavassa, DR:ssä tuutataan särö pedaalilla toiseen kanavaan (OD tai Dist) tai saattaapa kitaran outputtikin riittää ajamaan särölle (en ole testannut) :)
-SS:ssa efektilooppi, DR:ssä ei
-SS:ssa kaksi moodia clean-kanavalle (vibrolux/deluxe reverb-tyylinen ja bassman-tyylinen) DR:ssä yksi
-SS:ssa nelinappinen jalkakytkin, jolla hallitaan kanava, vibrolux/bassman, reverb ja efektilooppi. DR:ssä taitaa olla 2-nappinen reverbille ja vibratolle.

Molemmissa on hyvä clean-kanava ja kaikutankilla toteutettu jousikaiku. Taitaapa näissä uusissa Fenkuissa olla tasuri tehty puolijohteella (monessa vanhassa Fenkussa putkella). Molemmissa taitaa olla putken kannat pultattu runkoon, ei piirilevylle, eli kohtuullisen robusti ratkaisu.

Varmaan on paljon muitakin eroja (asiantuntijat kertokoot niistä lisää), mutta itse pidän Supersonic 22:sta todella hyvänä vaihtoehtona UUDELLE Deluxe Reverbille (lienee Deluxe Reverb 65 tarkka mallimerkintä). Vanhalle Deluxe Reverbille SS tuskin on vaihtoehto, sillä silloin on jo todennäköisesti tehnyt ratkaisun haluaako nykyaikaisen vahvistimen vai perinteisen :)

Tässä vielä pari videota jossa verrataan DR:ää SS 22:een (DR +Plimsoul vs SS22 ilman pedaalia):
http://youtu.be/C7g5dP9g7Ls
http://youtu.be/t-ssraJRz7E
Supersoniciin oli kyllä vaihdettu kajari, joten tuo ei anna täysin oikeaa kuvaa miltä molemmat kuulostaisivat alkuperäiskajareilla, mutta vahvarin ominaisluonne tulee varmasti esiin.

-iec

Ja niin päin pois...
varakeef
20.05.2014 09:53:36

Myrkky Nuoli: Jeps ja onhan valtaosa silverfaceistakin melko haluttua kamaa. Pääasiassa taitaa olla ne ultralinear-mallit, jotka aiheuttavat tuskankouristuksia. En oo ikinä päässyt semmoista kokeilemaan, kiinnostaisi kyllä.

Ihan hyviä nekin on. Eivät vaan oikein säröydy, mutta kantrikliinit toimivat oivasti. Tremolot ja kaiut ovat myöskin taattua Fender-laatua. (Kokemukset lähinnä twinistä ja quadista - aika lujaa tuuttaavat)

"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
iec
20.05.2014 15:45:27

Luuviulu: ...
Ajattelin Fender Hot Rod III:sta itelleni, ihan vaan Suomi-Rock -vahvariks, ni onko se hyvä vehje? Särö siin on ihan hyvä käsittääkseni, mut entäs sit kaikupuoli, kun hyvä kaiku on mulle yhtä tärkeä kuin se särökin, ni onkos siinä moitittavaa....)

Vielä tuosta HRD III-vahvarista sen verran, että ei sekään ole huono vaihtoehto. Vertailin liikkeessä HRD III:sta ja Supersonicia ja en kyllä moittinut HRD:n säröosastoa. Ei se ole ominaisuuksiltaan Supersonicin luokkaa, mutta jos ei välttämättä tarvitse omia eq-säätöja kummallekin kanavalle, niin kannattaa testata sekin. Hinnankin puolesta se on hyvä vaihtoehto, eli taitaa olla noin 400-500 euroa halvempi uutena kuin SS22 tai DR. Toimii varmasti rokkiin ihan hyvin.

Mutta aina olisi hyvä testata laitteet kaikessa rauhassa, mikäli mahdollista. Toisaalta ymmärrän senkin, että joskus joutuu ostamaan "sian säkissä", jos sattuu asumaan kovinkin kaukana suurista kaupungeista. Toisaalta tietyt musakaupat* voivat antaa esim. viikon verran kokeiluaikaa ja saa rahat takaisin tai voi vaihtaa toiseen versioon mikäli ei ollutkaan tyytyväinen (ja laite on säilynyt priimakunnossa).

*Ilmainen mainos Oulun Kitarapajalle tyytyväiseltä asiakkaalta... kröhöm kröhöm... :D

-iec

Ja niin päin pois...
gator
20.05.2014 15:53:10

Punanuppi-Twin on varmaankin yksi paskimpia vahvareita, mitä olen testannut.
Ei mulle jäänyt oikein mitään positiivista mielikuvaa siitä. Eikä kuulemma ole yksilöstä kiinni, vai onko?

teemu-t-k
20.05.2014 19:00:53

gator: Punanuppi-Twin on varmaankin yksi paskimpia vahvareita, mitä olen testannut.

"Ted Nugent soundi"

SirElwood
20.05.2014 20:13:16
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

gator: Punanuppi-Twin on varmaankin yksi paskimpia vahvareita, mitä olen testannut.
Ei mulle jäänyt oikein mitään positiivista mielikuvaa siitä. Eikä kuulemma ole yksilöstä kiinni, vai onko?

Mulla oli joskus kauan sitten punanuppinen super. Kyllä siitä huonommaksi pääsee, vaan ei paljon. Ja ei ole yksilöstä kiinni...
aristoteles666
20.05.2014 22:14:18

robben fordin keikkavahvistin ainakin 90 luvulla, vaihtoi vain omat ev:t sisään kun oli kolmesta valinnut "parhaan" omaan korvaan.

" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
Jucciz
20.05.2014 22:21:22

aristoteles666: robben fordin keikkavahvistin ainakin 90 luvulla, vaihtoi vain omat ev:t sisään kun oli kolmesta valinnut "parhaan" omaan korvaan.

On soittajia, joiden ilmaisua edes punanuppi-Fenderit eivät voi pilata. Harmi vaan, että kaikkien tapauksessa tilanne ei ole tämä.

Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Laulava Kylätohtori
20.05.2014 22:22:16

aristoteles666: robben fordin keikkavahvistin ainakin 90 luvulla, vaihtoi vain omat ev:t sisään kun oli kolmesta valinnut "parhaan" omaan korvaan.

Onhan näillä vedellyt muitakin nimimiehiä. Järvisen poika esimerkiksi. Ei se nyt minusta todellakaan mikään paskin vahvari ollut. Ei ehkä pärjää BF Fenkuille, mutta kyllä punanuppi Twinissä ihan asialliset soundit saa. Ja pedaalien kanssa toimii hienosti...

Makuasioita sanoi musti, kun naapurin kollia kakkoseen veteli... ;)

All statements and arguments appearing in my writings are fictitious. Any resemblance to truth, facts or reality is purely coincidental.
Kefiiri
20.05.2014 22:23:14

Sivistyneemmät oikaiskoot, mutta jostain joskus luin miten Albert King oli kolmesta keikkaa varten varatusta Fenderin Twinistä valkannut juuri punanuppiversion.

En ole musiikin asiantuntija.
hallu
20.05.2014 22:56:57

Kefiiri: Sivistyneemmät oikaiskoot, mutta jostain joskus luin miten Albert King oli kolmesta keikkaa varten varatusta Fenderin Twinistä valkannut juuri punanuppiversion.

Oliskohan ollut se Järvisen Albertista kertonut kirja maailmalle tämänkin tiedonjyvän kuuluttanut? täytyy tarkistaa kun kirja tuolla kirjahyllystä löytyypi, mutta joo saman olen itsekin mieleeni tosiasiana tallentanut. Tosin muistan puhutun, että nuo orginaalimmat mustat bluesukot taisivat kautta linjan arvostaa modernia teknologiaa soittokamppeissaan. Tarkoitan, että valitsivat soittovälineikseen mielellään uutuuksia. Veikkaisin, että nämä nykyiset tilukirveet olisivat saaneet entisaikojen bluesukot ihan haltioihinsa. Vintagevehkeitä näyttävät arvostavan nimenomaan valkoiset bluesmuusikot kuten vaikkapa Joe Bonamassa tai Erik Clapton tai onhan noita. Mutta mulla on sellainen vakaumus, että mustat muusikot arvostavat modernia ja valkoiset vintagea.

Luulen siinä olevan kyse kulttuurista eli nimenomaan ne mustat muusikot jotka näkivät köyhyyden ja rotusyrjinnän ajan eivät varmasti kovin kaihoisasti menneisiin aikoihin katsele (heille ennen ei ollut kaikki paremmin). Valkoiset taas hakevat niistä vanhoista laitteista uskottavuutta tai välittömämpää kontaktia musiikkiin ja kulttuuriin jota ihailevat ja ymmärtävät, mutta tunsivat vähän ulkopuoliseksi itsensä kukaties. No turha selitellä, enhän minä voi sitä tietää, mutta nykyisin on tullut sitten tämä harvinaisuuksien keräilyaspekti mukaan kuvioihin.

Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
hollstro
21.05.2014 00:31:38 (muokattu 21.05.2014 00:32:56)

73nd3r: ...

Torilla on montakin jotka hytkyttää, haku hintaluokassa 800-1000:
http://muusikoiden.net/tori/haku.ph … ce_max=1100&category=6&with_image=1

Noissa on monta hyvä, mutta noi Peavey Classicit jättäisin väliin juuri epäluotettavuutensa takia. Saundien puolesta aivan mainioita laitteita, eritysiesti tuo 50-wattinen 4x10" kombo. 30-Wattiset Peaveyn pikkupelit on vähemmän innostavia saundinsa puolesta.

vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Tympee Huttunen
21.05.2014 07:20:16

hollstro: Noissa on monta hyvä, mutta noi Peavey Classicit jättäisin väliin juuri epäluotettavuutensa takia. Saundien puolesta aivan mainioita laitteita, eritysiesti tuo 50-wattinen 4x10" kombo. 30-Wattiset Peaveyn pikkupelit on vähemmän innostavia saundinsa puolesta.

Miten mä muistan, että Peavey Classicit meni jossain välissä myyntikieltoon, kun muuntajan ensiö ja toisiopuoli oli vaillinaisesti eristetty tms? Ja tuo huomattiin vuosia sen jälkeen, kun niitä oli jo myyty.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti