Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Marshall vahvistin
1 2 3 4 5 6
calluna
25.08.2014 10:09:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myrkky Nuoli: Se on ikuinen väännön aihe, että saako metal paneleita sanoa plexeiksi. Helppo tiedostaa, että plexi on plexi ja metal panel on metal panel, mutta ite käytän kyllä plexi-termiä juntisti kaikista noista malleista, koska ei jaksa.
 
Aivan totta.
 
"B.B. King can make one note count for a million Malmsteen notes" -Yngwie Malmsteen
jniska
25.08.2014 10:53:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miksei käytettäisi mallinimeä suoraan. '71 JMP on metallipaneelinen, polveutuu noista oikeista "Plexeistä". JMP on hyvä nimi, Plexi taas ei mielestäni ole oikea nimi kuin sille oikealle Plexille, jossa on muovinen etupaneeli.
 
'68 Plexi ja vaikka '72 JMP ovat kyllä ärhäkkyydeltään aivan eri vahvistimia.
 
Tarkkoa hommoa, melekein ku lietteen ajo iliman perälautoa.
Metalkallo
25.08.2014 15:40:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ultimate super plexi metal panel. :D
 
Mut joo... Osaako kukaan kertoa kokemuksia tuosta Marshall JMD:1 nupista joka siis on putkinuppi, mutta samalla mallintaa monia eri marsuja?
 
Tuo hieman rupesi kiinnostamaan kun siinä olisi soundeja moneen lähtöön marsuista, myös plexi! Mutta mitä tuli luettua noita kokemuksia ulkomaisilta saiteilta niin joitakin huonojakin siitä ollut, kuten esim. joillakin on nuppi rikkoutunut kait kun ovat nostaneet äänenkovuutta todella paljon. Tuossa nupissa on 100w:na 4xEL34 putkea ja 1xecc83, että putkien uusiminen tulisi maksamaan aika kivasti ja näin köyhälle se ei välttämättä ole kovin hyvä juttu. Mutta pitäähän sitä tiedustella silti. :)
 
Tietääkö kukaan hyviä marsu nuppeja joissa olisi vain 2xEL34 2xecc83 tai sinnepäin? Tähtäimessä on hiukan tuo Blackstarin HT club 50 nuppi ja siinä on tuo määrä putkia. Marsukaan ei välttämättä olisi paha.
 
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä.
AngieRainbow
25.08.2014 16:10:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Ultimate super plexi metal panel. :D
 
Mut joo... Osaako kukaan kertoa kokemuksia tuosta Marshall JMD:1 nupista joka siis on putkinuppi, mutta samalla mallintaa monia eri marsuja?
 
Tuo hieman rupesi kiinnostamaan kun siinä olisi soundeja moneen lähtöön marsuista, myös plexi! Mutta mitä tuli luettua noita kokemuksia ulkomaisilta saiteilta niin joitakin huonojakin siitä ollut, kuten esim. joillakin on nuppi rikkoutunut kait kun ovat nostaneet äänenkovuutta todella paljon. Tuossa nupissa on 100w:na 4xEL34 putkea ja 1xecc83, että putkien uusiminen tulisi maksamaan aika kivasti ja näin köyhälle se ei välttämättä ole kovin hyvä juttu. Mutta pitäähän sitä tiedustella silti. :)
 
Tietääkö kukaan hyviä marsu nuppeja joissa olisi vain 2xEL34 2xecc83 tai sinnepäin? Tähtäimessä on hiukan tuo Blackstarin HT club 50 nuppi ja siinä on tuo määrä putkia. Marsukaan ei välttämättä olisi paha.

 
Kannattaa käydä liikkeissä kokeilemassa!!!
 
Mä soittelin bändiurani alkuaikoina Roland 80xl combolla jonkin aikaa ja sitten halusin vaihtaa vahvistinkalustoni parempaan. Mulla oli tietysti joku ajatus, mitä haluan. Mä kävin kaikki Tampereen musiikkiliikkeet läpi ja soitin kaikki Marshallit, Fenderit, Blackstarit sun muut läpi, mitä löysin. Olin todella ylllättynyt, kun ne vahvistimet, joista olin ajatellut tykkääväni eivät olleetkaan mieleisiäni. Tähän kategoriaan kuuluivat nimenomaan Marshallit.
 
En usko, että löydät itsellesi mieleistä vahvistinta täältä kyselemällä. Saundimieltymykset on porukalla niin erilaisia. Samoin tuohon teholuokkaan on muiden paha sanoa mitään lopullista totuutta. Epäilen kuitenkin suuresti, että tarvitset 100W nuppia ;)
 
Se että jossakin nykyvahvistimessa lukee "tämä saundaa plexiltä" ei tarkoita paljoakaan. Plexit tehtiin 60-luvulla eikä nykykoneet saundaa samalta. On paljon tärkeämpää, että löydät koneen, mistä itse tykkäät.
 
Mä soittelin aikanani sillä Roland 80xl combolla niin, että mulla oli siitä JC-clean aina päällä ja säröt otin Boss MD-2 pedaalista. Kitarana oli Jackson DK-2. Kukaan ei koskaan valittanut huonosta saundista. Bändin toisella kitarsitilla oli Gibson LP Custom ja joku 100W nyky-Marsu + 4x12" kaappi. Omasta mielestäni mun saundi ei ollut mitenkään huonompi kuin tällä toisella kaverilla, vaikka laitteideni hinta oli todella paljon vähemmän.
 
Sittemmin olen kuluttanut aikamoisen tukun tuohta saundia hakiessani :) Ja nykyään mulla on mm. Plexi, eli Marshall jossa on etupaneeli plexiä ja valmistusvuosi '68. Sitähän on esim. kaikenmaailman pedaaleita, jotka sanovat "Plexi Drive", "Plexitone" jne. No, ei niillä mun mielestä saa ko saundia.
 
Käy siis kokeilemassa niitä vehkeitä, niin huomaat, mistä tykkäät. Kerro sitten meillekin. Tsemppiä!
 
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
Kontiak
25.08.2014 16:57:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Ultimate super plexi metal panel. :D
 
Ultimate Super Plexi J. Metal Panel Lannerbäck 63 -tötteröillä, niin tietää, mistä on kyse. Gary is Moore.
 
----> takki
 
"If you dig it, you must learn it." http://www.truthinshredding.com
calluna
25.08.2014 16:58:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow: Kannattaa käydä liikkeissä kokeilemassa!!!
 
Mä soittelin bändiurani alkuaikoina Roland 80xl combolla jonkin aikaa ja sitten halusin vaihtaa vahvistinkalustoni parempaan. Mulla oli tietysti joku ajatus, mitä haluan. Mä kävin kaikki Tampereen musiikkiliikkeet läpi ja soitin kaikki Marshallit, Fenderit, Blackstarit sun muut läpi, mitä löysin. Olin todella ylllättynyt, kun ne vahvistimet, joista olin ajatellut tykkääväni eivät olleetkaan mieleisiäni. Tähän kategoriaan kuuluivat nimenomaan Marshallit.
 
En usko, että löydät itsellesi mieleistä vahvistinta täältä kyselemällä. Saundimieltymykset on porukalla niin erilaisia. Samoin tuohon teholuokkaan on muiden paha sanoa mitään lopullista totuutta. Epäilen kuitenkin suuresti, että tarvitset 100W nuppia ;)
 
Se että jossakin nykyvahvistimessa lukee "tämä saundaa plexiltä" ei tarkoita paljoakaan. Plexit tehtiin 60-luvulla eikä nykykoneet saundaa samalta. On paljon tärkeämpää, että löydät koneen, mistä itse tykkäät.
 
Mä soittelin aikanani sillä Roland 80xl combolla niin, että mulla oli siitä JC-clean aina päällä ja säröt otin Boss MD-2 pedaalista. Kitarana oli Jackson DK-2. Kukaan ei koskaan valittanut huonosta saundista. Bändin toisella kitarsitilla oli Gibson LP Custom ja joku 100W nyky-Marsu + 4x12" kaappi. Omasta mielestäni mun saundi ei ollut mitenkään huonompi kuin tällä toisella kaverilla, vaikka laitteideni hinta oli todella paljon vähemmän.
 
Sittemmin olen kuluttanut aikamoisen tukun tuohta saundia hakiessani :) Ja nykyään mulla on mm. Plexi, eli Marshall jossa on etupaneeli plexiä ja valmistusvuosi '68. Sitähän on esim. kaikenmaailman pedaaleita, jotka sanovat "Plexi Drive", "Plexitone" jne. No, ei niillä mun mielestä saa ko saundia.
 
Käy siis kokeilemassa niitä vehkeitä, niin huomaat, mistä tykkäät. Kerro sitten meillekin. Tsemppiä!

 
Erinomaisia neuvoja.
 
"B.B. King can make one note count for a million Malmsteen notes" -Yngwie Malmsteen
Metalkallo
25.08.2014 17:26:56 (muokattu 25.08.2014 17:28:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow: Kannattaa käydä liikkeissä kokeilemassa!!!
 
Mä soittelin bändiurani alkuaikoina Roland 80xl combolla jonkin aikaa ja sitten halusin vaihtaa vahvistinkalustoni parempaan. Mulla oli tietysti joku ajatus, mitä haluan. Mä kävin kaikki Tampereen musiikkiliikkeet läpi ja soitin kaikki Marshallit, Fenderit, Blackstarit sun muut läpi, mitä löysin. Olin todella ylllättynyt, kun ne vahvistimet, joista olin ajatellut tykkääväni eivät olleetkaan mieleisiäni. Tähän kategoriaan kuuluivat nimenomaan Marshallit.
 
En usko, että löydät itsellesi mieleistä vahvistinta täältä kyselemällä. Saundimieltymykset on porukalla niin erilaisia. Samoin tuohon teholuokkaan on muiden paha sanoa mitään lopullista totuutta. Epäilen kuitenkin suuresti, että tarvitset 100W nuppia ;)
 
Se että jossakin nykyvahvistimessa lukee "tämä saundaa plexiltä" ei tarkoita paljoakaan. Plexit tehtiin 60-luvulla eikä nykykoneet saundaa samalta. On paljon tärkeämpää, että löydät koneen, mistä itse tykkäät.
 
Mä soittelin aikanani sillä Roland 80xl combolla niin, että mulla oli siitä JC-clean aina päällä ja säröt otin Boss MD-2 pedaalista. Kitarana oli Jackson DK-2. Kukaan ei koskaan valittanut huonosta saundista. Bändin toisella kitarsitilla oli Gibson LP Custom ja joku 100W nyky-Marsu + 4x12" kaappi. Omasta mielestäni mun saundi ei ollut mitenkään huonompi kuin tällä toisella kaverilla, vaikka laitteideni hinta oli todella paljon vähemmän.
 
Sittemmin olen kuluttanut aikamoisen tukun tuohta saundia hakiessani :) Ja nykyään mulla on mm. Plexi, eli Marshall jossa on etupaneeli plexiä ja valmistusvuosi '68. Sitähän on esim. kaikenmaailman pedaaleita, jotka sanovat "Plexi Drive", "Plexitone" jne. No, ei niillä mun mielestä saa ko saundia.
 
Käy siis kokeilemassa niitä vehkeitä, niin huomaat, mistä tykkäät. Kerro sitten meillekin. Tsemppiä!

 
Juu, ihan hyviä neuvoja lauoit kyllä. Kyllä näistä vähän jo tietoa on, kunhan kokeilin kysellä vähän kokemuksia.
 
Tykkään Blackstarin vahvareista ja se HT Club 50 on kuin tarkoitettu mulle kun soundi on upea ja sitä irtoaa moneen lähtöön, ja putkiakin on vähemmän et sen varmaan hommaan jos ei vastaavaa marsua löydy. Marsun puhtaat soundit on tajuttoman hienot, mutta särö taas menee mulla melkein Blackstarin puolelle. Et kyllä tässä suurin piirtein tiedetään mitä halutaan ja mistä tykätään. :)
 
100W ei nyt välttämättä tarvitse olla, mutta jos vahvarissa on master volume, ei se niin haittaakaan, olisipahan sitten tehot valmiina jos tarvii muuhunkin kuin kotiin. Soittelenhan nytkin 100W ID:llä jossa master.
 
1968 plexi kuulostaa unelmalta ja sellaiseksi se kyllä jääkin ellei voita lotossa ja osta omakotitaloa jossa sitä luukuttaa. :D
 
Ainoa lähin paikka taitaapi olla topsound jossa kokeilla marsuja, ehkä sinne joku päivä. Tosin ne marsut siellä on aika tyyriin puoleisia että taitaa se kallistua joka tapauksessa Blackstariin. Who knows? :)
 
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä.
AngieRainbow
25.08.2014 17:54:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Juu, ihan hyviä neuvoja lauoit kyllä. Kyllä näistä vähän jo tietoa on, kunhan kokeilin kysellä vähän kokemuksia.
 
Tykkään Blackstarin vahvareista ja se HT Club 50 on kuin tarkoitettu mulle kun soundi on upea ja sitä irtoaa moneen lähtöön, ja putkiakin on vähemmän et sen varmaan hommaan jos ei vastaavaa marsua löydy. Marsun puhtaat soundit on tajuttoman hienot, mutta särö taas menee mulla melkein Blackstarin puolelle. Et kyllä tässä suurin piirtein tiedetään mitä halutaan ja mistä tykätään. :)
 
100W ei nyt välttämättä tarvitse olla, mutta jos vahvarissa on master volume, ei se niin haittaakaan, olisipahan sitten tehot valmiina jos tarvii muuhunkin kuin kotiin. Soittelenhan nytkin 100W ID:llä jossa master.
 
1968 plexi kuulostaa unelmalta ja sellaiseksi se kyllä jääkin ellei voita lotossa ja osta omakotitaloa jossa sitä luukuttaa. :D
 
Ainoa lähin paikka taitaapi olla topsound jossa kokeilla marsuja, ehkä sinne joku päivä. Tosin ne marsut siellä on aika tyyriin puoleisia että taitaa se kallistua joka tapauksessa Blackstariin. Who knows? :)

 
Mun mielestä nämä halvemmat nyky-Marsut on aika huonoja. Jos haluaisin hyvän Marshallin raskaampaan musiikkiin, niin ehkä käytettynä joku JCM800 tai JCM900, mutta en ole näistä uudemmista Marsuista innostunut mitä olen kokeillut. Mulla oli joskus JCM900, jossa oli aika ok clean ja säröt aika maukkaat. Mä myin sen jolllain 500 eurolla pois. Tosta halvemmassa hintaluokassa tehoiltaan 50W vahvistin voi hyvinkin löytyä esim. Blackstarista tai jostain muusta merkistä. Mutta kuten sanottu: Pääasia että itse tykkäät.
 
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
Laulava Kylätohtori
25.08.2014 18:26:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Tykkään Blackstarin vahvareista ja se HT Club 50 on kuin tarkoitettu mulle kun soundi on upea ja sitä irtoaa moneen lähtöön, ja putkiakin on vähemmän et sen varmaan hommaan jos ei vastaavaa marsua löydy. Marsun puhtaat soundit on tajuttoman hienot, mutta särö taas menee mulla melkein Blackstarin puolelle. Et kyllä tässä suurin piirtein tiedetään mitä halutaan ja mistä tykätään. :)
 
No, mikset osta sitä Blackstaria, jos se kerran on kuin tehty sinulle? :)
 
100W ei nyt välttämättä tarvitse olla, mutta jos vahvarissa on master volume, ei se niin haittaakaan, olisipahan sitten tehot valmiina jos tarvii muuhunkin kuin kotiin. Soittelenhan nytkin 100W ID:llä jossa master.
 
Nämä isotehoiset vahvistimet voivat olla sellaisia, että eivät soundaa hyvältä ennen kuin volumea on ns. helvetisti. Toimivalla master volumella teho ei ole ongelma (tai hyvällä keinokuormalla), mutta asia kannattaa huomioida vahvistinta ostettaessa.
 
Ainoa lähin paikka taitaapi olla topsound jossa kokeilla marsuja, ehkä sinne joku päivä. Tosin ne marsut siellä on aika tyyriin puoleisia että taitaa se kallistua joka tapauksessa Blackstariin. Who knows? :)
 
Usko Angieta ja käy kokeilemassa kaiken merkkisiä pelejä. Ei se mitään maksa ja voi löytyä parempi peli kuin kumpikaan mainitsemistasi on. Liian usein se, minkä kuvittelee olevan itselle parasta, ei todellisuudessa ole, vaan vastaus voi löytyä ihan muualta. En siis halua aliarvioida sitä, ettetkö tietäisi, mitä haluat, mutta onhan se jo itsessään hauskaa ja opettavaista puuhaa testailla erilaisia vehkeitä. Tiedä, vaikka totuus löytyisi Fendereistä, esim. Supersonic on kova peli niin säröillä kuin puhtailla...
 
Ps. Plussaa AngieRainbowille, tiukkaa asiaa joka sana....
 
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
blues guitar
25.08.2014 18:41:09 (muokattu 25.08.2014 19:29:11)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow: .....Sittemmin olen kuluttanut aikamoisen tukun tuohta saundia hakiessani :) Ja nykyään mulla on mm. Plexi, eli Marshall jossa on etupaneeli plexiä ja valmistusvuosi '68.
 
Se on huomattu että rahaa on palanut ja vahvistimet vaihtunut. Onnea uudelle "vanhalle" hankinnalle. Jokohan nyt tuo "Plexisoundin" etsintä päättyi? :D
Itse olettaisin, että jos nykyvahvistimen haluaa kuulostavan mahdollisimman paljon alkuperäiseltä 60-luvun "plexiltä", niin siinä vahvistimessa ei tarvitse lukea"Marshall".
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
jniska
25.08.2014 19:14:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow: ... JCM800 tai JCM900, mutta en ole näistä uudemmista Marsuista innostunut mitä olen kokeillut. .
Eikös silver jubilee ollut juurikin uudempaa sukupolvea kuin viimeset JMP:t tai ensimmäiset JCM 800:set.
JMP:t 70 --> 80
JCM:t 80 -->
Silver Jubilee 87 -->
 
Silverihän perustuu aika pitkälle 800 JCM:ään.
 
Tarkkoa hommoa, melekein ku lietteen ajo iliman perälautoa.
Metalkallo
25.08.2014 19:55:59 (muokattu 25.08.2014 19:57:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: No, mikset osta sitä Blackstaria, jos se kerran on kuin tehty sinulle? :)
 
Luultavasti ostankin, mutta täytyy myös käydä hieman marsutoria lävitse. Tykkään molemmista, siinä se ongelma. Molemmat erilaisia. :)
 
Nämä isotehoiset vahvistimet voivat olla sellaisia, että eivät soundaa hyvältä ennen kuin volumea on ns. helvetisti. Toimivalla master volumella teho ei ole ongelma (tai hyvällä keinokuormalla), mutta asia kannattaa huomioida vahvistinta ostettaessa.
 
Jep, huomioon on otettu.
 
Usko Angieta ja käy kokeilemassa kaiken merkkisiä pelejä. Ei se mitään maksa ja voi löytyä parempi peli kuin kumpikaan mainitsemistasi on. Liian usein se, minkä kuvittelee olevan itselle parasta, ei todellisuudessa ole, vaan vastaus voi löytyä ihan muualta. En siis halua aliarvioida sitä, ettetkö tietäisi, mitä haluat, mutta onhan se jo itsessään hauskaa ja opettavaista puuhaa testailla erilaisia vehkeitä. Tiedä, vaikka totuus löytyisi Fendereistä, esim. Supersonic on kova peli niin säröillä kuin puhtailla...
 
Tää on kyllä totta ja näinhän se voi mennä.
 
Ps. Plussaa AngieRainbowille, tiukkaa asiaa joka sana....
 
Plussaa täältä myös. Kiits. :) Ja kiitos nuppi vinkeistä.
 
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä.
harryk
25.08.2014 19:59:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jniska: Eikös silver jubilee ollut juurikin uudempaa sukupolvea kuin viimeset JMP:t tai ensimmäiset JCM 800:set.
JMP:t 70 --> 80
JCM:t 80 -->
Silver Jubilee 87 -->
 
Silverihän perustuu aika pitkälle 800 JCM:ään.

 
Ensimmäiset JCM800-koneet ovat lähempänä JMP/plexi-maailmaa. JCM800-vahvareissa etuasteen kanavat on ns. peräkkäin (cascode-kytkentä) kun taas jmp/plexi-koneissa ne ovat rinnakkain. Silver Jubileet poikkeavat aika paljon em. malleista varsinkin etuasteen kytkentänsä osalta (mm. diodiklipping ym.). Niiden tonestack, eli äänenvärin säätöyksikkö on aika erilainen verrattuna muihin marsuihin, mikä vaikuttaa aika paljon saundiin. Oma lukunsa on 2144-malli, joka poikkeaa useimmista marsumalleista monessa suhteessa mukaanlukien JCM800. Väitteeni perustuu siihen, että on tullut tutkittua jonkun verran noiden kytkentöjen eroavaisuuksia ja aika paljon rakennettua ao. koneiden johdannaisia.
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
Entropia666
25.08.2014 20:34:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori:
 
Nämä isotehoiset vahvistimet voivat olla sellaisia, että eivät soundaa hyvältä ennen kuin volumea on ns. helvetisti. Toimivalla master volumella teho ei ole ongelma (tai hyvällä keinokuormalla), mutta asia kannattaa huomioida vahvistinta ostettaessa..

 
Tämä on totta, mutta sen takia kannaattaakin väsätä noihin ykskanavaisiin marsuihin PPIMV-modi. Se muuttaa sen vahvarin 100x käyttökelposemmaks ja ei oo ees kallis vrt. VVR.
 
Uusi nettisivu! Inkvisitor || Kuvia: H A J E . F I
jii.haanpaa
25.08.2014 20:43:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

harryk: Ensimmäiset JCM800-koneet ovat lähempänä JMP/plexi-maailmaa. JCM800-vahvareissa etuasteen kanavat on ns. peräkkäin (cascode-kytkentä) kun taas jmp/plexi-koneissa ne ovat rinnakkain. Silver Jubileet poikkeavat aika paljon em. malleista varsinkin etuasteen kytkentänsä osalta (mm. diodiklipping ym.). Niiden tonestack, eli äänenvärin säätöyksikkö on aika erilainen verrattuna muihin marsuihin, mikä vaikuttaa aika paljon saundiin. Oma lukunsa on 2144-malli, joka poikkeaa useimmista marsumalleista monessa suhteessa mukaanlukien JCM800. Väitteeni perustuu siihen, että on tullut tutkittua jonkun verran noiden kytkentöjen eroavaisuuksia ja aika paljon rakennettua ao. koneiden johdannaisia.
 
Nämä "perheet" sutivat kyllä rankasti ristiin. Esim JMP-perheestäkin löytyy cascade-kytkentää, mutta niin löytyy puolikkaan putken gain-asteita ja baxandall-piirejäkin. Vaikeeta noille on jotakin yhteistä linjanvetoa löytää. Sama härdelli jatkuu varmaan JCM:ssä?
 
...ja kaikki ne kuulostaa silti täysillä samalta. Ja hiljempaakin, jos bright capille sanoo niksnaks. Yskisköh.
 
harryk
25.08.2014 21:26:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jii.haanpaa: Nämä "perheet" sutivat kyllä rankasti ristiin. Esim JMP-perheestäkin löytyy cascade-kytkentää, mutta niin löytyy puolikkaan putken gain-asteita ja baxandall-piirejäkin. Vaikeeta noille on jotakin yhteistä linjanvetoa löytää. Sama härdelli jatkuu varmaan JCM:ssä?
 
...ja kaikki ne kuulostaa silti täysillä samalta. Ja hiljempaakin, jos bright capille sanoo niksnaks. Yskisköh.

 
Tämä on totta. Marshallilla on varmaan enemmän kuin toistasataa ns. erilaista sähköistä kytkentää, joissa suuressa osassa loppukädessä on eroja vain muutaman komponentin osalta. Muuttaako joku etuasteen katodivastuksen vaihto 820 ohmista yhteen kiloon korvinkuultavasti ääntä, on korkeammassa kädessä. Enemmän varmaan saundeihin vaikuttivat yksittäisen vahvarin osien toleranssit, jotka mm. 60-70-luvulla olivat luokkaa + - 20 %. BTW Fenderillä on vastaavasti n. 250-350 erilaista kytkentää. Niiden tyhjentävään läpikäyntiin ja kokeiluun ei yksi ihmisikä riitä.
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
tommiot
25.08.2014 21:31:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

harryk: Ensimmäiset JCM800-koneet ovat lähempänä JMP/plexi-maailmaa. JCM800-vahvareissa etuasteen kanavat on ns. peräkkäin (cascode-kytkentä)
 
Cascode tarkoittaa kyllä mun käsittääkseni jotain ihan muuta, nimittäin kahden triodin kytkentää, jossa yhteiskatodivahvistimen anodivastus korvataan yhteishilavahvistimella, jolloin saadaan kiskottua siitä aika paljon gainia, mutta myös ulostuloimpedanssi on hyvin suuri. Samaa termiä käytetään myös transistorien ja kanavatransistorien kanssa. Cascode-kytkentää ei JCM800:sta löydy, vaan siinä on kolme peräkkäistä yhteiskatodivahvistinta.
 
jii.haanpaa: Nämä "perheet" sutivat kyllä rankasti ristiin. Esim JMP-perheestäkin löytyy cascade-kytkentää, mutta niin löytyy puolikkaan putken gain-asteita ja baxandall-piirejäkin. Vaikeeta noille on jotakin yhteistä linjanvetoa löytää. Sama härdelli jatkuu varmaan JCM:ssä?
 
...ja kaikki ne kuulostaa silti täysillä samalta. Ja hiljempaakin, jos bright capille sanoo niksnaks. Yskisköh.

 
Onhan noilla ne oikeatkin mallinumerot, jotka vastaa kytkentää. JCM800-sarjasta löytyy 1959, 1987, 2203 ja 2204, jotka hyvin pitkälle vastaavat JMP-sarjasta löytyviä samoja mallinumeroita. Hauskaa kyllä mutta bassomallit 1986 ja 1992 sit taas eivät vastaa... :D
 
jniska
25.08.2014 21:36:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

harryk: Ensimmäiset JCM800-koneet ovat lähempänä JMP/plexi-maailmaa. JCM800-vahvareissa etuasteen kanavat on ns. peräkkäin (cascode-kytkentä) kun taas jmp/plexi-koneissa ne ovat rinnakkain. Silver Jubileet poikkeavat aika paljon em. malleista varsinkin etuasteen kytkentänsä osalta (mm. diodiklipping ym.). Niiden tonestack, eli äänenvärin säätöyksikkö on aika erilainen verrattuna muihin marsuihin, mikä vaikuttaa aika paljon saundiin. Oma lukunsa on 2144-malli, joka poikkeaa useimmista marsumalleista monessa suhteessa mukaanlukien JCM800. Väitteeni perustuu siihen, että on tullut tutkittua jonkun verran noiden kytkentöjen eroavaisuuksia ja aika paljon rakennettua ao. koneiden johdannaisia.
 
Näin se on hyvin pitkälti. Hieman on tullut viime vuosina perehdyttyä asiaan itsekin ja hyvän korjaajan avustuksella. Tuossa omassa 2204:ssa vuodelta 81 ( vai oliko 82) on ainakin cascade kytkentä, mutta muuten siinä on eroa aika tavalla verrattuna 85-vuoden JCM 800:seen.
Kyllä siinä Silverissä on JCM-sukujuurta aika paljonkin, poislukien nuo Harryn mainitsemat diodiclipping ja tonestack. Jubileen tonestack muistuttaa kyllä enempi mielestäni näitä viimeisä JMP:tä.
Hakusessa on ensimmäisien vuosien JCM 800, sellainen sopisi tuohon pinon päälle mukavasti.
 
Saundista voisi sanoa että kyllä '72 JMP ja '82 JMP poikkeavat kyllä suuresti toisistaan. Mutta niin poikkeaa JCM 800 ja '82 JCM.
Joka ei usko, on tervetullut soittamaan noita kaikkia.
 
Tarkkoa hommoa, melekein ku lietteen ajo iliman perälautoa.
aristoteles666
25.08.2014 21:51:07 (muokattu 25.08.2014 21:51:41)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jniska: Näin se on hyvin pitkälti. Hieman on tullut viime vuosina perehdyttyä asiaan itsekin ja hyvän korjaajan avustuksella. Tuossa omassa 2204:ssa vuodelta 81 ( vai oliko 82) on ainakin cascade kytkentä, mutta muuten siinä on eroa aika tavalla verrattuna 85-vuoden JCM 800:seen.
Kyllä siinä Silverissä on JCM-sukujuurta aika paljonkin, poislukien nuo Harryn mainitsemat diodiclipping ja tonestack. Jubileen tonestack muistuttaa kyllä enempi mielestäni näitä viimeisä JMP:tä.
Hakusessa on ensimmäisien vuosien JCM 800, sellainen sopisi tuohon pinon päälle mukavasti.
 
Saundista voisi sanoa että kyllä '72 JMP ja '82 JMP poikkeavat kyllä suuresti toisistaan. Mutta niin poikkeaa JCM 800 ja '82 JCM.
Joka ei usko, on tervetullut soittamaan noita kaikkia.

 
onhan niissä eroja, kuten Harry sanoi, jo toleranssi erojen takia, mulla oli jcm 800 joka kuulosti ihan paskalta aina, ja kaverilla erittäin hyvän kuuloinen, ja me ostettiiin ne parin kuukauden välissä, samasta paikasta, en nyt enää muista, mutta ei sarjanumeroissakaan paljoa eroa ollut, mutta soundissa oli, sen takia kun nykyään käytetään metallikalvovastuksia eikä massa, niin toleranssi erot on paljon pienempiä, eli jos tehdas suunniittelee hyvänkuuloisen vahvistimen, ne kaikki kuulostaa enemmän yhtä hyviltä, eikä arpapeliltä.
 
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
Jukka Häikiö
25.08.2014 23:10:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: onhan niissä eroja, kuten Harry sanoi, jo toleranssi erojen takia, mulla oli jcm 800 joka kuulosti ihan paskalta aina, ja kaverilla erittäin hyvän kuuloinen, ja me ostettiiin ne parin kuukauden välissä, samasta paikasta, en nyt enää muista, mutta ei sarjanumeroissakaan paljoa eroa ollut, mutta soundissa oli, sen takia kun nykyään käytetään metallikalvovastuksia eikä massa, niin toleranssi erot on paljon pienempiä, eli jos tehdas suunniittelee hyvänkuuloisen vahvistimen, ne kaikki kuulostaa enemmän yhtä hyviltä, eikä arpapeliltä.
 
Joskus 80-luvun puolivälin tienoilla mulla oli 4104 combo, ostin sen uutena MS-Audiotronista, oli aivan törkeen hyväsoundinen, no se sitten tuli hölmöyksissään vaihdettua johonkin(sitä hölmöyttä on riittänyt näköjään aina tähän päivään saakka, vaan minkäs teet). Pari vuotta sen jälkeen ostin käytettynä moisen, soundi ei jostain syystä ollut sinne päinkään. Sama ilmiö on toistunut jokusen kerran, samanlaisten eri yksilöiden välillä, toinen soundaa hyvältä, toinen ei, mitään tyhjentävää selitystä ei osaa antaa tähän, lienee monen tekijän summa.
 
-jos se soundaa siu miälest hyvält, elä sie hyvä mies mää koskee mihkää, eläkä pois sitä vaiha, sie kavut sitä viäl` ja isost ja sit sie saat viäl juosta retuuttaa mailma äärii, sen karannee saundiloise peräs ja sii hommas sie tuut läkähtymmää-
 
Vasta kun on valmis epäonnistumaan,on valmis onnistumaan.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «