Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pientehoiset putkipelit
1 2 3 4 5 6 7
klobasa
22.02.2014 18:55:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RaskasMielinen:
Riippuu toki mitä soitetaan ja miten soitetaan mutta suuremman elementin toistoalue ulottuu alemmas.

 
Niin...juuri siksi ne isommat elementit ei ole niin optimaalisia _kerrostalossa_ ;) Olettaen siis, että kerrostalosoittaja miettii vahvistinhankintoja myös naapurisovun kannalta.
 
Kun isoa elementtiä soitetaan hiljaa, niin sen on syytä olla herkkä, jotta soundi olisi mahdollisimman erotteleva myös ja etenkin todella pienillä desibelilukemilla.
 
Hmmm...mun mielestä tosiaan noi herkät kaiuttimet on soineet huonoiten noilla kotivoimakkuuksilla. Ehkä olen kokeillut vain vääriä elementtejä, voi olla. On ollut aina fiilis kuin ajaisi Ferrarilla 30km/h rajoitusalueella.
 
Ja lopuksi palaan siihen keinokuormaan: jotta herkkä 12" elementti soisi hiljaa vaikka vahvistimen masteria avataan niin paljon, että saadaan kunnon "päätesärö", niin tarvitaan juurikin se keinokuorma muuttamaan suurin osa tehosta lämmöksi.
 
Tässä taas se ongelma, että koska kaiutin on niin herkkä, joudut ruuvata keinokuormasta namiskaa tosi reippaasti pienemmälle. Riippuu varmaan käytetystä keinokuormasta miten se vaikuttaa soundiin.
 
Jos hankkii keinokuorman, niin en näe mitään syytä hankkia putkivahvistinta, jonka teho on alle 30 wattia, ei ainakaan alle 15 W.
 
Swartilta tais jäädä tämä memo saamatta. Tekivät juuri sen uuden keinokuorman _vain_ alle 15W vahvareille ;)
 
---
 
Jos itse soittelisin 12" kaiuttimella kotona, niin hankkisin tietty kaiuttimen joka soi erinomaisesti nimenomaan hiljaisilla voimakkuuksilla. Tollasta ominaisuuttahan ei hirvittävästi missään yleensä mainosteta oli herkkyys sitten mikä tahansa. Niin ja hankkisin myös keinokuorman.
 
Laulava Kylätohtori
22.02.2014 19:03:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

klobasa: Tässä taas se ongelma, että koska kaiutin on niin herkkä, joudut ruuvata keinokuormasta namiskaa tosi reippaasti pienemmälle. Riippuu varmaan käytetystä keinokuormasta miten se vaikuttaa soundiin.
 
Kerrostalossa epäherkkä elementti olisi minusta parempi, niin saisi ruuvata vahvaria isommalle pienemmällä äänenpaineella. Soundi paranee, kun vahvaria saa avattua enemmän.
 
Ja matalien taajuuksien toisto on vain huono asia kerrostalossa, koska matalat taajuudet kuuluvat parhaiten naapuriin...
 
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
kimurantti1
22.02.2014 20:57:12 (muokattu 22.02.2014 21:06:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Wildchild-: Standard GT Les Paul löytyy :)
 
Ideanahan ei ollut hankkia pientehoista putkipeliä että sitä voisi luukuttaa, vaan että pienemmillä desibeleillä saada aikaan pientä säröä (ja muutenkin styrkkari jossa olisi olisi särö mahdollisuus) ja tätä sitten vielä buustata jollain OD pedaalilla.
 
Tehdään siis näin... Unohdetaan hetkeksi pientehoiset styrkkarit (tähänkin asti pärjännyt Deluxella kerrostalossa) kun kuitenkin haluisin deluxen kaveriksi styrkkarin jolla saisin soundimaailmaa tähän suuntaan, vaikka näitä kahta yhdistämällä (onnistuuhan se?)
Tai vastaavasti jokin pedaali, jonka lyömällä deluxen eteen päästään hyvin lähelle.
 
Ehdotuksia?

 
Noh, mistä mä lähtisin.. :-) En todellakaan väitä/kuvittele että tää meikäläisenkään lähestymistapa on mikään ultimaattinen totuus tässä asiassa, mutta jotkut neuvot tässä ketjussa (no offence kenellekään tietylle kirjoittajalle) on musta aika dädää eivätkä todellakaan vie sua lähemmäksi näiden kahden tapetilla olevan soittajan soundeja. Tässä nyt mun ajatuksia.
 
Mitä tulee vermeisiin, niin Joe Bonamassan soundi on siitä helppo tavoiteltava, että YouTubesta löytyy tuhat ja yksi rig rundownia ja haastattelua, joissa se selittää hyvinkin yksityiskohtaisesti kamoistaan, soundistaan ja mikä siinä on olennaista. Jos et oo niitä selaillut, niin kantsii käyttää joku ilta niiden tsekkaamiseen. Jos sulla kerran on LP Burstbuckereilla, niin ihan turha lähteä mikkejä vaihtamaan. Bonamassan itselleen suunnittelemassa nimikkomallissakin on Burstbuckerit, siispä ne on varmasti asianmukaiset mikit tähän kyseiseen soundiin. Jos oot katsellut Bonamassan livepätkiä tai haastatteluja, niin huomionarvoista on, että useinkaan sillä ei ole kitarassa volume ja tone täysillä, vaan niiden kanssa pelataan koko ajan.
 
Otetaan vaikka esimerkiksi toi Wildwood Guitarsin pätkä, joka on ihan hyvä esimerkki Bonamassan tyylistä ja soundista. Sehän on aivan herraa itseään, vaikka kitarasta eteenpäin käytössä on aivan muut kamppeet kuin mitä keikoilla. Videon combo näyttää kovasti ja on 95% varmuudella Fenkun Hot Rod Deluxe - 40 wattinen laite, ei siis suinkaan mikään makkarivahvistin. Niin kuin huomaat, volumea näkyy olevan sen verran, että tyypit pystyy videolla normaalisti juttelemaan, eli sen vahvistimen pääte ei todellakaan ole ruvella. Voit siis ihan huoletta musta unohtaa noi 5 wattiset lunchbox-vahvistimet ja keinokuormat. Se sun Deluxe Reverb on hyvin saman henkinen peli kuin toi HRD, niin että jos ton kyseisen videon soundi kelpasi, niin ei sun välttämättä tarvi vahvistinkaupoille lähteä. En tiedä onko videolla jotain pedaalia välissä, todennäköisesti on, mutta kyllä ton tyyppisen soundin useammasta kuin yhdestä pedaalista saa.
 
Kantsii myös huomata, että tosi harvoin Bonamassa soittaa täysin kuivalla soundilla, tossa ko. videopätkässäkin on aika reilusti kaikua. Kaiku on todennäköisesti sen Hot Rod Deluxen sisäänrakennettu kaiku, sulta löytyy samanlainen ja itse asiassa vähän parempikin siitä Deluxe Reverbistä. Niin kuin aiemmassa viestissäni sanoin (ja tän voit tarkistaa myös niiltä miljoonalta kamavideolta), Bonamassalla on livenä yleensä stereosetuppi, joissa toisella puolella on Dumble-henkinen vahvistin ja toisella puolella Marshall. Marshallissa on pieni delay (se peruksien perus Boss DD-5) ja Dumblessa kaiku. Deluxe Reverbissä itsessään on se kaiku, tarvit vaan jonkun digidelayn. Jos haluat stereosetupin kasata, niin se ei ole läheskään niin vaikeaa tai monimutkaista kuin jotkut luulee. Tarvitset kaksi vahvistinta ja boksin, jolla jaat signaalin. Kyseisessä boksissa ominaisuuksina tarvisi olla erotetut lähdöt ja vaiheenkääntö, esim. Lehlen P-Split on tällainen. Kuitenkin jos palataan tohon Wildwood Guitarsin videoon, niin ei siinä mitään stereotsydeemiä ole käytössä, ja ihan itseltään Joe kuulostaa. Riippuu vaan kuinka pitkälle oot valmis menemään.
 
Tää saattaa olla aivan tuskallisen itsestäänselvää, mutta sanon silti. Ylivoimaisesti suurin osa Bonamassan soundista on sen soittotavassa. Kantsii plokkailla ja tutkia varsinkin noita pentatonisia syheröitä mitä se tuollakin videolla vetää. Myöskin venytyksiä, mistä äänistä mihinkin venytetään, ja vibratoa. Time, rytminen fraseeraus ja dynamiikka on myös todella isossa roolissa. Nää samat lätinät pätee toki Robben Fordiin. Jos palataan vielä kamoihin, niin tässä mun vinkkejä. Kaikkia yhdistää se, että ne on aika halpoja.
 
- Kantsii nostaa vahvistin lattialta telineelle ja laittaa vielä vaikka telineen alle viikattu pyyhe. Näin voit vähän auttaa sitä, ettei soitto kuulu ainakaan lattian kautta niin tehokkaasti alakertaan. Älä kuitenkaan nosta vahvistinta liian korkealle, ettet joudu kuuntelemaan suoraan elementistä tulevaa yläkeskiäänipiikkiä - juuri sen piikin hävittämiseen ne Bonamassan keikoilla nähtävät pleksit kaappien edessä on.
 
- Elementin vaihto on ylivoimaisesti tehokkain yksittäinen tapa muuttaa vahvistimen soundia. 3db lasku elementin herkkyydessä vastaa vahvistintehon puolitusta. Siispä jos sitä vahvaria tarvii saada kerrostalossa auki eikä tarvi miettiä äänenvoimakkuutta bändisoiton kantilta, niin epäherkempi elementti puolustaa paikkaansa. Elementin vaihto on helppo ja nopea prokkis jos kolvi pysyy kädessä. Se on mun mielestäni myös soundin kannalta paljon parempi vaihtoehto kuin keinokuorma.
 
- Osta käytettynä vaika mnetin torilta muutama säröpedaali testiin. Kokeilet niitä aikasi ja myyt eteenpäin purkit, jotka miellytti vähiten. Robben Fordin luottopedaali on pitkään ollut Hermida Audion Zendrive, jonka on ainakin tarkoitus jäljitellä Dumble-soundia. Iso osa noista Dumble-henkisistä pedaaleista on jonkun sortin pikkupajoilta, niin että hintaa on vähän enemmän kuin perus Bosseilla, mutta kyllä näitäkin käytettynä pyörii. Mulla on itselläni Okko Diablo Gain+, joka ei varsinaisesti ole D-pedaali, mutta oon siitä saanut tuon suuntaista soundia pihalle. Sitten noita Marshall-In-A-Box -henkeen tehtyjä säröpedaalejahan on markkinat täynnä ja vaikka missä hintaluokissa. Niitä oon kokeillut useamman ja toistaiseksi ylivoimainen voittaja on omissa testeissä ollut Carl Martin Single-Channel Plexitone, mikä onkin mulla juuri nyt eniten käytössä. Pedaalissa on tosin aika paljon säröä ja napakka soundi, mutta niin on siinä Bonamassan Silver Jubileessakin, ja tästä päästäänkin niiden volume- ja tone-hanikoiden vääntelyyn.
 
Tiedän että nää jutut ei ole ihan sitä mitä kysyit, mutta jos tarkoituksena ei ole vaan ostaa uutta kamaa vaan oikeasti päästä lähemmäs Bonamassan soundia, niin tää on mun näkemys aiheesta. Väitän että oikean tapainen säröpedaali, volume- ja tone-potikoiden käyttö, maltillinen kaiku + delay ja ennen kaikkea ton soittotavan tutkiminen vie sut halvimmalla ja lähimmäs noita tavoittelemiasi soundeja.
 
Piecemaker // "Practice cures most tone issues." -John Suhr
RaskasMielinen
22.02.2014 21:02:03 (muokattu 22.02.2014 21:24:22)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Kerrostalossa epäherkkä elementti olisi minusta parempi, niin saisi ruuvata vahvaria isommalle pienemmällä äänenpaineella. Soundi paranee, kun vahvaria saa avattua enemmän.
 
Ja matalien taajuuksien toisto on vain huono asia kerrostalossa, koska matalat taajuudet kuuluvat parhaiten naapuriin...

 
Enkö mä sanonut että juuri siksi se keinokuorma... Keinokuorma on siis tässä epäyhtälön ratkaisijan roolissa, "avautuko" :D
 
Jos siinä soundissa ei saa olla yhtään alapäätä, okei en asu kerrostalossa, niin miksi ylipäätään soittaa millään kaiuttimella eli pikkukaiuttimella eli paskalla soundilla??? Miksi ei sitten mieluummin panosta hyviin kuulottimiin, joiden löytäminen tosin ei ole yhtään sen helpompaa (ks. toinen tuore ketju).
 
Mulla on varsin huippu Bosen setti kotiteatteriin ja musiikin kuunteluun. Magnesiumiin valettua pikkusilsaa koska silloinen vaimo halusi silloiseen olohuoneeseen "pienet ja sievät". Maksoi hunajaa koska minä halusin siihen kokoon parhaat. Hyvät on. Taas kerran: yllättävän hyvät niin pieniksi. Silti just nyt kuuntelen musaa nykyisessä kotiteatterissani/studiossani mun PA-kamojen kautta: wanhat jenkki-yamahat 2x12" ja 2x15" plus diskanttitorvet ja joku 8" keskiääniskobekin. Miksiköhän...
 
EDIT: ja siihen keinokuormaan (ainakin Koch Loadbox, muista en tiedä niin mitään) saa ne kuulottimetkin.
 
EDIT2: ja musa soi niin hijaa, että pystyy jutustelemaan korottamatta ääntään ja silti luonnehtisin soundia sanalla "täyteläinen". Toki kokonaisuuteen vaikuttaa hyvä mikseri, jota väittäisin osaavani käyttää ainakin auttavasti.
 
EDIT3: millä hioa musan kuunteluun soundit kohdilleen. Orkesteri: Dimmu Borgir. Biisi: Dimmu Borgir. Siinä on kaikkea puhaltimista naisäänien kautta tuplabasariin. OT.
 
Laulava Kylätohtori
22.02.2014 22:11:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RaskasMielinen: Enkö mä sanonut että juuri siksi se keinokuorma... Keinokuorma on siis tässä epäyhtälön ratkaisijan roolissa, "avautuko" :D
 
Niin, emmä nyt tiedä, kenellä täällä aukeaa ja kenellä ei. Mutta kuvittelisin, että mitä epäherkempi kaiutin, niin sen vähemmän keinokuormalla täytyy hiljentää soundia --> sen vähemmän keinokuorma syö soundia = parempi soundi.
 
Jos siinä soundissa ei saa olla yhtään alapäätä, okei en asu kerrostalossa, niin miksi ylipäätään soittaa millään kaiuttimella eli pikkukaiuttimella eli paskalla soundilla??? Miksi ei sitten mieluummin panosta hyviin kuulottimiin, joiden löytäminen tosin ei ole yhtään sen helpompaa (ks. toinen tuore ketju).
 
Saahan siinä nyt yhtään olla, mutta ongelma on juuri se, että ne matalat taajuuden kuuluvat naapuriin paremmin. Mitä enemmän bassotaajuuksia boostaa, sen hiljempaa täytyy soittaa. Minusta kuulokkeilla soitto on kuitenkin niin eri asia, ettei kuulokkeilla pysty korvaamaan vahvistimella soittoa. Tämä siis vain oma mielipide, ei totuus. Kuka mistäkin tykkää.
 
Mulla on varsin huippu Bosen setti kotiteatteriin ja musiikin kuunteluun. Magnesiumiin valettua pikkusilsaa koska silloinen vaimo halusi silloiseen olohuoneeseen "pienet ja sievät". Maksoi hunajaa koska minä halusin siihen kokoon parhaat. Hyvät on. Taas kerran: yllättävän hyvät niin pieniksi. Silti just nyt kuuntelen musaa nykyisessä kotiteatterissani/studiossani mun PA-kamojen kautta: wanhat jenkki-yamahat 2x12" ja 2x15" plus diskanttitorvet ja joku 8" keskiääniskobekin. Miksiköhän...
 
Juu, eihän pienestä elementistä voi saada bassoa kunnolla, vaikka ne olisivat kuinka laadukkaat. Jos 'jytkettä' haluaa, niin eipä se millään pikkutötteröillä irtoa, olipa ne kuinka laadukkaat hyvänsä...
 
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
RaskasMielinen
22.02.2014 23:01:12
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Niin, emmä nyt tiedä, kenellä täällä aukeaa ja kenellä ei. Mutta kuvittelisin, että mitä epäherkempi kaiutin, niin sen vähemmän keinokuormalla täytyy hiljentää soundia --> sen vähemmän keinokuorma syö soundia = parempi soundi.
 
"Syö soundia" - kokeileppa itte ennen väitteitä. Kuten sanoin, se soundi on kokonaisvaltainen tuntemus...
 
klobasa
23.02.2014 00:34:28 (muokattu 23.02.2014 00:36:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RaskasMielinen: okei en asu kerrostalossa
 
Tätä vähän epäilinkin.
 
miksi ylipäätään soittaa millään kaiuttimella eli pikkukaiuttimella eli paskalla soundilla???
 
Niinpä.
 
Itse jatkan erittäin tyytyväisenä soittoani paskoilla 8" ja 10" kaiuttimilla. Ilman keinokuormaa. Voisin tosin ihan mielenkiinnosta kokeilla soittaa kotona 12" kaapin kanssa ja kysyä naapureilta kokevatko hekin 12" soundin kokonaisvaltaisesti parempana elämyksenä.
 
Myrkky Nuoli
23.02.2014 00:40:22 (muokattu 23.02.2014 00:40:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

klobasa: Tätä vähän epäilinkin.
 

 
Niinpä.
 
Itse jatkan erittäin tyytyväisenä soittoani paskoilla 8" ja 10" kaiuttimilla. Ilman keinokuormaa. Voisin tosin ihan mielenkiinnosta kokeilla soittaa kotona 12" kaapin kanssa ja kysyä naapureilta kokevatko hekin 12" soundin kokonaisvaltaisesti parempana elämyksenä.

 
Oon kyllä tullut siihen lopputulokseen, että 12" on mun juttuni myös kotisoitossa. Samalla äänenpaineella saan paljon täydemmän saundin omaan makuuni. Vahvistimen valinta kun on kohillaan, nääs. 10" on ihan jees, mutta kasiin en kyllä enää palaa.
 
Kun kissat on hiiriä, mummot hyppii pöydillä.
klobasa
23.02.2014 00:54:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myrkky Nuoli: Oon kyllä tullut siihen lopputulokseen, että 12" on mun juttuni myös kotisoitossa. Samalla äänenpaineella saan paljon täydemmän saundin omaan makuuni. Vahvistimen valinta kun on kohillaan, nääs. 10" on ihan jees, mutta kasiin en kyllä enää palaa.
 
Kyllä itsekin tykkään enemmän isomman kaiuttimen soundista, toki. Omat kommenttini koskikin vain sitä mikä on mielestäni kerrostalossa fiksuin valinta. Kukin tyylillään.
 
Pitääpä ensi viikolla oikeasti soittaa mun normaaleilla äänenpaineilla 12" kanssa ja kysyä häiritseekö naapureita. Jos ei, niin voishan sillä soitella enemmänkin.
 
hollstro
23.02.2014 09:27:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täällä menee suloisesti sekaisin kaiuttimen herkkyys (joka on siis kyky tuottaa äänenpainetta siihen syötettyyn tehoon nähden) ja taajuusvaste. Tuumakoon ja bassotoiston välille vedetään yhtäläisyysmerkit. Unohdetaan se että sillä kotelolla johon kaiutin on asetettu on ratkaiseva merkitys taajuusvasteeseen ja herkkyyteen, siten myös saundiin. Päätesäröt kaivetaan esiin, ihan kuin sillä olisi himasoitossa merkitystä.
 
Palataan perusasioihin. Pikkuinen putkikombo on kotisoittoon ihanteellinen. Ei vie tilaa ja toimii enemmän "alueella" kuin tehokkaampi peli. Tottakai iso kaappi saundaa isolta pienemmälläkin teholta, joten sellaista saundia ei pienestä lootasta saa mitenkään.
 
Soittelin monta vuotta Fenderin vuoden 1971 SF Champilla ja peruspedaaleilla (TS-9, Holy Grail, Carl Martin Delayla) antamaan makua. On se mulla vieläkin ja siinä on hieno Fender-ääni puhtaille saundeille 8" ämyristä huolimatta. Paljon parempi mun makuun kuin 1-Wattisessa Marsun JTM:ssä, jossa taas on upea särösaundi Les Paulilla veivaamiseen (10" Celestion) etenkin 0.1 Watin teholla. 1 Watti on kotiin ihan liikaa, sillä pärjää hiljaisemman bändin treeneissäkin, erityisesti kun kytkee 4x12" umpikaappiin. Tuossa kuvia kiinnostuneille: https://plus.google.com/photos/1043 … 3?banner=pwa&authkey=CM_Xre3Wi-L7WA
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Laulava Kylätohtori
23.02.2014 09:29:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RaskasMielinen: "Syö soundia" - kokeileppa itte ennen väitteitä. Kuten sanoin, se soundi on kokonaisvaltainen tuntemus...
 
Ja sen verran subjektiivinen asia, ettei omien kokemusten perusteella voi absoluuttisia totuuksia julistaa. Jonkun mielestä syö häiritsevästi, jonkun ei ja molemmat ovat yhtä oikeassa...
 
Elementin koossa komppaan edelleen Klobasaa. Mielestäni täällä ei ole moitittu 12" elementin soundia itseään, vaan sitä, että se on huono kerrostalossa naapureiden kannalta, koska se toistaa bassotaajuuksia enemmän. Eli 12" soitto häiritsee naapureita enemmän kuin 10" soitto, vaikka soittaja itse kokisi 12" soundin paremmaksi.
 
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
klobasa
23.02.2014 10:14:12 (muokattu 23.02.2014 11:36:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Täällä menee suloisesti sekaisin kaiuttimen herkkyys (joka on siis kyky tuottaa äänenpainetta siihen syötettyyn tehoon nähden) ja taajuusvaste. Tuumakoon ja bassotoiston välille vedetään yhtäläisyysmerkit. Unohdetaan se että sillä kotelolla johon kaiutin on asetettu on ratkaiseva merkitys taajuusvasteeseen ja herkkyyteen, siten myös saundiin.
 
Pakkohan tässä on puhua vähän yleisesti, sillä ei viitsi mainita esim. jokaista maailman 12 tuumaista kaiutinta erikseen, joissa on heikko bassotoisto. Tai mainita jokaista kymppituumaista minkä bassotoisto on isompi kuin joissain 12 tuumaisissa. Herkkyydestä puhumattakaan.
 
Noita speksejä kun katsoo yleisesti niin ylivoimaisesti suurin osa 12" antaa enemmän bassoa ja enemmän ääntä (herkkyyttä) kuin kasit tai kympit.
 
Omat kerrostalospeksailuni ovat keskittyneet kahden vuoden ajan nimenomaan koteloiden koon tutkimiseen ja kaiuttimiin. Mitä isompi kaappi (=erityisesti sen syvyys) ja/tai kaiutin = sitä isompana on kuulunut ne naapureihin kuuluvat alataajuudet. Ja päinvastoin. (Sen verran olen tätä pilkkua rakastellut, että kerrostaloon en itse haluaisi enää mäntykoteloista comboa, jos kotelon _syvyys_ on yli 20cm. Jos se taas on jytkyä vaneria, niin homma on a OK.)
 
EDIT: Mun 12" kokoinen combo 8" kaiuttimella oli tosiaan aika wimpy ja munaton bassotoistoltaan lujaa soitettaessa isossa tilassa, mutta kotona se on just loistava.
 
EDIT: (poistettu) En suosittelekaan mitään.
 
aristoteles666
23.02.2014 11:08:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

klobasa:
 
En tiedä edes millaista soundia Bonamassa käyttää, mutta jotain roots meininkiä kait.

 
aika turha ehdotella vahvistinta jos ei edes tiedä millaisella soundilla toinen vetää.
 
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
Myrkky Nuoli
23.02.2014 11:12:49 (muokattu 23.02.2014 13:25:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

klobasa: Omat kommenttini koskikin vain sitä mikä on mielestäni kerrostalossa fiksuin valinta.
 
Mun kommentit koski ihan samaa asiaa. Mun mielestä 12" toimii oikein hyvin kerrostalossa, eikä oo tuottanut mitään ongelmia. Mutta kuten sanoit, kukin tyylillään.
 
Kun kissat on hiiriä, mummot hyppii pöydillä.
hallu
23.02.2014 11:24:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myrkky Nuoli: Mun kommentit koska ihan samaa asiaa. Mun mielestä 12" toimii oikein hyvin kerrostalossa, eikä oo tuottanut mitään ongelmia. Mutta kuten sanoit, kukin tyylillään.
 
Mun mielestä tuumista on aika turha puhua puhumatta kaiuttimien lukumäärästä. Mun mielestä 4 x10" soi hienosti ja tarjoaa syvemmän soinnin ja botnekkaamman alapään kuin tuo 1 x 12". 2x12" voisi päästä varmaan suunnilleen samaan kuin 4 x 10". Toisaalta en tiedä mieltä mahtaisi kuulostaa 6 x 8" tai 10 x 6". Kysehän on lopultakin siitä kuinka monta neliötä kartiopahvia tuuppaa sitä ilmaa liikkeelle (ja vähän siitäkin miten se pahvi on aseteltu esim 4 x 10" tai 2 x 12").
 
Sitten on kyse wateistakin vähäsen. Jos kotona soitellaan hiljaa niin ei tarvita watteja niin paljon ja jos soittaa stadionilla kovaa, niin vatteja tarvitaan vähän enämpi;-).
 
Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
klobasa
23.02.2014 11:35:13 (muokattu 23.02.2014 11:35:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tossa yhdessä mainitussa Youtube pätkässä Bonamassa näyttää soittavan Hot Rod Deluxella ja Les Paulilla. Ken tietää onko välissä pedaaleja.
 
Kerrostalo ja 40W putkitehoa 12" kaiuttimeen ei kuulosta mielestäni aivan parhaalta yhdistelmältä. Todennäköisesti olen väärässä, joten poistun nyt takavasemmalle.
 
Myrkky Nuoli
23.02.2014 13:25:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Mun mielestä tuumista on aika turha puhua puhumatta kaiuttimien lukumäärästä. Mun mielestä 4 x10" soi hienosti ja tarjoaa syvemmän soinnin ja botnekkaamman alapään kuin tuo 1 x 12". 2x12" voisi päästä varmaan suunnilleen samaan kuin 4 x 10". Toisaalta en tiedä mieltä mahtaisi kuulostaa 6 x 8" tai 10 x 6". Kysehän on lopultakin siitä kuinka monta neliötä kartiopahvia tuuppaa sitä ilmaa liikkeelle (ja vähän siitäkin miten se pahvi on aseteltu esim 4 x 10" tai 2 x 12").
 
Sitten on kyse wateistakin vähäsen. Jos kotona soitellaan hiljaa niin ei tarvita watteja niin paljon ja jos soittaa stadionilla kovaa, niin vatteja tarvitaan vähän enämpi;-).

 
Minusta molemmista on erittäin aiheellista puhua. Tässä oli kyse nyt kotisoitosta ja varsinkin jos elementtejä on yksi niin tuo kaiuttimen koon vaikutus saundiin on varsin radikaali ainakin yleisten nykymallien puitteissa.
 
Kun kissat on hiiriä, mummot hyppii pöydillä.
TTV
23.02.2014 13:40:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myrkky Nuoli: Minusta molemmista on erittäin aiheellista puhua. Tässä oli kyse nyt kotisoitosta ja varsinkin jos elementtejä on yksi niin tuo kaiuttimen koon vaikutus saundiin on varsin radikaali ainakin yleisten nykymallien puitteissa.
 
Samaa mieltä. Lisäksi on syytä oikeasti huomioida myös se, millaisella saundilla ylipäätään soitetaan? Eri elementit ja kaapit toistavat ja ihminen myös kuulee erilaisena puhtaat äänet ja vastaavasti hyvin säröiset äänet. 12" toimii omasta mielestäni parhaiten särösaundeilla, soitettiin sitten kotona, treeneissä tai keikalla. Elementtien lukumäärä ja kaapin rakenne entisestään jalostaa tuota saundia suuntaan jos toiseenkin.
 
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
klobasa
23.02.2014 14:21:37 (muokattu 23.02.2014 14:31:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos mun naapuri päättää aloittaa kitaransoiton, toivoisin, että hän käyttäisi Micro Cubea ja sen omaa kaiutinta -- ei 4x12" kaappia.
 
Ziggy Bubba
23.02.2014 15:48:11
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on käytössä 2x12 kaappi ja 18-wattinen tehonskaalauksella varustettu nuppi kerrostalossa. Ei valittamista, edes naapureilla. Tai ainakaan eivät ole mulle mitään sanoneet.
 
Isoon soundiin tarvitaan iso kaappi, oli se sitten kotona tai treeniksellä.
 
Rapeeta maalausrockia: CROOKMACHINE
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «