Aihe: Pientehoiset putkipelit | |
---|
Gabe 21.02.2014 18:00:09 | |
|
-Wildchild-: Ideoita/ajatuksia? Osta keinokuorma niin ei tarvitse wateista niin murehtia. :-) | |
Groke: Se hämäävä juttuhan näissä wateissa on se, että ihmisen kuuloaisti ei ole lineaarinen. Siksi asia menee näin: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=11787969#p11787969 Vahvaa komppia tälle. Omien kokemusten mukaan soundi muuttuu, kun vahvistimen tehot puolitetaan esim. putkia poistamalla. Tämä on tietysti täysin subjektiivista, mutta imo suunta oli huonompaan päin. Samoin tehon puolitus laskee äänenpainetta vain melko vähän. Kyllä sen huomaa, mutta ero ei todellakaan ole merkittävä. Yksi vaihtoehto on keinokuorma, niin saa kunnon ruttua Deluxe Reverbistä. Jos sekään ei auta ja halutaan jotain erilaista, niin ehkä kääntäisi katseeni ensin pedaaleihin. Helpompaa niiden kanssa on pelata kuin vahvarien. Jos taas pedaalit eivät innosta, niin katse kohti uusia vahvistimia. 5 wattisistakin lähtee valtava meteli, joten kannattaa itse testata master volume ennen kuin kauppoihin ryhtyy, että varmasti soundi on hyvä ja helposti säädettävä myös pienemmillä äänenpaineilla... e. Gabe olikin nopeampi... Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. | |
Laulava Kylätohtori: Vahvaa komppia tälle. Omien kokemusten mukaan soundi muuttuu, kun vahvistimen tehot puolitetaan esim. putkia poistamalla. Tämä on tietysti täysin subjektiivista, mutta imo suunta oli huonompaan päin. Samoin tehon puolitus laskee äänenpainetta vain melko vähän. Kyllä sen huomaa, mutta ero ei todellakaan ole merkittävä. Yksi vaihtoehto on keinokuorma, niin saa kunnon ruttua Deluxe Reverbistä. Jos sekään ei auta ja halutaan jotain erilaista, niin ehkä kääntäisi katseeni ensin pedaaleihin. Helpompaa niiden kanssa on pelata kuin vahvarien. Jos taas pedaalit eivät innosta, niin katse kohti uusia vahvistimia. 5 wattisistakin lähtee valtava meteli, joten kannattaa itse testata master volume ennen kuin kauppoihin ryhtyy, että varmasti soundi on hyvä ja helposti säädettävä myös pienemmillä äänenpaineilla... e. Gabe olikin nopeampi... Nyt mennään sit hieman offtopic, mutta ehdotuksia Dumble tyylisille pedaaleille? | TTV 21.02.2014 19:34:54 | |
|
Tällaisen laatunupin saat multa: http://www.bluetone.fi/fi/bluetone-express-jr/ Otahan yhteyttä jos kiinnostaa. Mun nuppi on just toi kuvien sininen komistus :-) "Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.),
"You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King) | |
-Wildchild-: Nyt mennään sit hieman offtopic, mutta ehdotuksia Dumble tyylisille pedaaleille? http://www.customtonesinc.com/Home_Page.php " mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä."
lassi ja leevi. | |
TTV: Tällaisen laatunupin saat multa: http://www.bluetone.fi/fi/bluetone-express-jr/ Otahan yhteyttä jos kiinnostaa. Mun nuppi on just toi kuvien sininen komistus :-) Tästä mallista olin itsekin kovin kiinnostunut, harmi vaan että Harry ampui unelmani alas, kotisoittoon oli haussa kunnon peli, mutta "soundikuvailuni" perusteella ei taida tuo olla "se" Bluetone minulle :( Believe those who are seeking the truth. Doubt those who find it.
André Gide | |
Nyt tuli tällainen paatos, katotaan jos joku jaksaa lukea. Kuinka moni teistä keikoilla tai treeneissä soittelee "päätesäröllä", tai kuinka moni on oikeasti kokeillut vääntää jonkun vahvistimen täysille? Noin teknisestihän, pääteputkisäröä sellaisenaan ei ole olemassa, vaan siinä kohtaa kun pääteputket klippaa, siellä vahvistimessa klippaa melkein kaikki komponentit, etuaste, muuntajat jne. Edellinen ei ole meikäläisen järkeilyä, vaan muutamaltakin tunnetulta vahvistimia suunnittelevalta ja myyvältä henkilöltä kuultua asiaa, mm. Mad Professorin henkilökuntaa. Siinä kohtaa kun styrkkarissa kaikki pääteputkia myöden särkee kunnolla, ei toistaiseksi mikään kokeilemani vahvistin ole kuulostanut hyvältä, ja näihin sisältyy orkkis Deluxe Reverb, Plexi-marsu jne. Eri asia on tietenkin, kun vahvari on riittävän lujalla, niin että kaiuttimet liikuttaa ilmaa ja pääte alkaa kivasti kompressoimaan, mutta se soundi kun styrkkarissa kaikki klippaa, mä en haluaisi soittaa sellaisella soundilla mitään musaa. Jatkuvasti kuulee näitä juttuja, että 5 watin vahvistin riittää keikalle ja se sama 5 wattia on liikaa kerrostaloon. Mä en halua kumota tota väitettä koska kaikkihan on tapauskohtaista, mutta haluaisin lisätä siihen yhden jutun: _riippuu_minkälaisella_soundilla_haluat_soittaa. Joo, 5 wattia riittää kevytkätisen rumpalin kanssa pienellä keikkapaikalla, jossa on PA ja monitorointi kunnossa, jossa aivan putipuhdasta soundia ei juuri tarvita ja pedaalikattaus & soundimaailma sellainen, ettei vahvistimen headroomilla tai botnella ole väliä. 5 wattia on aivan liikaa kerrostaloon, jos käytössä ei ole keinokuormaa ja soittaja haluaa vääntää vahvistimen täysille, ts. haluaa sen soundin kun kaikki vahvistimessa klippaa. En tiedä millaisissa paikoissa täällä porukat keskimäärin soittelee ja millaisesta soundista diggaavat, mutta itseäni en näistä yllä kuvaamistani yhtälöistä löydä. Matalien taajuuksien vahvistaminen vaatii moninkertaisesti enemmän tehoa kuin korkeiden, minkä tahansa tehoisella vahvistimella alkaa nimenomaan alapää kyykkäämään ensimmäisenä kun volumea väännetään lisää. Tästä puolestaan seuraa, että päätteen teho vaikuttaa suoraan ja havaittavimmin juuri alapään toistoon. Kitara ei tietenkään ole basso, eikä kitarakäytössä sen takia nähdä mitään monen sadan watin tehoja, eikä ole tarkoituskaan että kitarasoundilla yritetään täyttää sama rekisteri. Vaikka alapäätä ei tulisikaan tolkuttomasti, vaikuttaa vahvistimen teho kovasti siihen, miten alapää käyttäytyy, millä taajuuksilla soundi alkaa kompressoitua kun volumea on määrä X. Mihin tää kaikki paatos sitten tähtää, on, että tää teholäppä alkaa lähteä käsistä. Juuri nyt on muotia lunchbox-kokoiset vahvistimet, minipedaalit, 1x12 -kaapit jne. Jopa Bogner, yleisesti arvostettu ja kunniallinen vahvistinvalmistaja mainostaa portattua 1x12 -kaappiaan väitteellä, että se kuulostaa 4x12 -kaapilta tai ainakin "niin sen soundin poimivat mikrofonit luulevat". Moni valmistaja mainostaa uutta 1-5 wattista budjettikonettaan väitteillä, että "tällä laitteella saat täysillä olevan 100 wattisen rokkimarsun soundin makkarivolumella". Kuitenkin aivan teknisin faktoin ilman mitään korkinhaistelua tai purismia voidaan perustella, miksi moiset väitteet ovat hölynpölyä, markkinamiesten skeidaa tai vilpittömimmilläänkin suurta toiveajattelua. Mä olen kokeillut montaa 100 wattista vahvistinta, jotka on soundanneet makkarivolalla aivan skeidalta ja bändivolumella taivaalliselta. Oon myös kokeillut vahvistimia jotka on soundanneet sekä makkari- että bändivolumella skeidalta, ja toisia jotka on soundannet molemmilla volumeilla hyvältä. Kaikki hyväsoundiset koneet on soundanneet kovalla paremmalta kuin hiljaisella (Fletcher-Munson jne). Täsmälleen samat jutut pätee kaikkiin kokeilemiini pienitehoisiin vahvistimiin. Robben Fordilla on Dumble, jonka Alexander Dumble on omin sanojensa mukaan suunnitellut sen soundin pohjalta, jonka kuuli aikoinaan keikalla, jossa Robben nyki menemään Fenkun Twinillä. Dumble on alkuperäiseltä soundi-idealtaankin siis modattu fenkku. Aina kun Robbenilla ei ole mahdollisuutta käyttää Dumbleaan, hän pyytää backline-firmalta sen Fenkun Twinin ja lykkää eteen Zendrive-säröpedaalin. Näin tapahtui myös hänen edellisillä Suomen keikoillaan, joista yhtä oli itsekin kuulemassa. Tästä soundimaailmasta aloittajan Deluxe Reverb ei ole hirveän kaukana. Kuitenkin iso osa Dumble-soundia on juurikin se, että headroomia on paljon ja särö tehdään etuasteessa. Bonamassalla on stereosysteemi, jossa samaan aikaan soi 100 wattinen Marshall Silver Jubilee ja kaverina yleensä joku Dumble-henkinen vahvistin. Marsussa on maltillinen dilsa Bossin DD-5:lla ja Dumble-koneessa yleensä jonkunlainen kaiku. Noi levitetään stereoksi ja niitä huudatetaan aika lujalla, tästä syystä keikoilla on pleksit kaappien edessä, muuten mökä ja 4x12-kaapeista eteenpäin suuntautuva yläkeskiäänipiikki on aivan infernaalinen. Kuitenkin 100 wattisia koneiden on oltava, koska ne soundaavat isommalta. Tää kaikki siis herran itsensä suusta, ei suinkaan meikäläisen omasta päästä. Joka tapauksessa noiden molempien soittajien soundi perustuu siihen, että päätetehoa ja headroomia on paljon, minkä takia on musta hassua että tän säikeen ehdotuksissa tähdätään sen päätetehon vähentämiseen ja luetellaan vahvistimia, joissa sitä headroomia ei vaan ole. Näiden soundien toisintaminen kerrostaloystävällisellä volumella on parhaimmillaankin suurta kompromissia. Jos Bonamassa-meininki on tosi lähellä sydäntä, niin joku Marshall-henkinen combo sen Fenkun viereen, pedaalilautaan erotusmuuntaja, siitä Marsuun digidelayn ja Fenkkuun säröpedaalin & kaiun läpi. Les Paul on myös olennainen osa ko. soundissa, paljon olennaisempi kuin noi vahvistimet. Piecemaker // "Practice cures most tone issues." -John Suhr | |
^ kirjoitukseesi niin paljon aamenta, että kädet kramppaa ja plussa päälle. Oon funtsinut aivan samoja asioita. Oon ite tykitellyt kyllä 50w ja 100w pelejä sekä nätisti equtettuna täysin auki, että kirjaimellisesti kaikki napit kaakossa. Joissakin vanhoissa vehkeissä se toimii, useimmiten kuulostaa aivan hirveeltä. Orange OR50H:ssa tuli järkyttävää surinaa sirinää ja pörinää kun sääti HF Drivea isommalle. Tämä valmistajan mukaan ajaa pääteputkia kovempaa ja enemmän särölle. En tiedä pitääkö tuo teknisesti paikkaansa, mutta aika lähellä nollaa sitä potikkaa sai pitää, ettei mennyt ihan kammottavaksi säröillä. Sitten oliki kyllä hunajaa. 5w Blackstarilla soittelen himassa volumet ykkösen kohalla, eikä se oikeesti kovin paljoo ihmeellisemmältä oo kuulostanut kun sitä on yrittänyt luukuttaa. Eli yhteenveto on juurikin se, ettei nämä asiat ole näin yksinkertasia :) Minun "amp of choice" on semmoinen, jossa riittää headroom niin, että saan seinänkaatovolumella cleaniä ja säröä sitten niin, että jos miksaaja käskee pistämään pienemmälle niin se kuulostaa edelleen hyvältä. Esim. JCM800 oli tosi hankala tässä. Heti kun pisti vähänkin naamansulatusvolumelta pienemmälle, se oli kauheeta sirkkeliä. Sitten taas 100w pelit on lähteny niin helposti lapasesta, että vähän välttelen niitä nykyään. Päättärin on siis syytä olla sopivasti mitoitettu, mutta koko vahvistimen topologia vaikuttaa siihen lopputulokseen. Isotehoset vehkeet voi suunnitella skulaamaan hyvin myös vähän pienemmällä ja esimerkkinä nyt 50w/100w JCM800:t esmees on selvästi eri kuulosia. Se on semmosta. Kun kissat on hiiriä, mummot hyppii pöydillä. | |
kimurantti1: .... Vahvaa komppia tälle. Aika harva peli on parhaimmillaan täysillä. Kyllä niitäkin on, mutta pieni vähemmistö. Itse en niin välittäisi wateista, vaan testaisin, että vahvarissa on kunnon master volume ja että vahvistin muuten kuulostaa hyvältä pienemmilläkin volumeilla. Jotkut vahvistimet toimivat vain lujaa luukuttamalla, eikä siihen auta masterit tai muut. Luukutettua plexi-soundia saa vain ja ainoastaan luukuttamalla plexiä. Muu on pelkkää valhetta. Sama kuin väittäsi, että autolla voi ajaa 250 km/h ajamalla 80 km/h. Se nyt vain ei ole mahdollista. Ja siinä luukutuksessa se ilman liike taitaa olla yksi iso tekijä. Ja sitä ei voi makkarivolumella saada, joten hiljaa soittelu on aina kompromissi. Toki hiljaakin voi hyviä soundeja saada (tottakai), mutta kyllä jokainen vahvistin, jota olen ikinä kokeillut, soundaa lujaa soitettaessa paremmalta. Ja mikä oli pointti? Ei mikään. Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. | |
Yksi vaihtoehto on keinokuorma ja kaappi-impulssit tietokoneesta + kunnon studiomonitorit (ja öiseen aikaan kuulokkeet). Itselle tuo on toiminut, ihan hiljaista putkivahvaria kun ei ole vastaan tullut. Viimeksi rakentelin Tube-Townin lummerland kitin, jossa tehoa on 1 - 3,5w, pääteputkesta riippuen. Kyllä tuostakin sen verran ääntä lähtee, että ei välttämättä kerrostalokäytössä oikein toimi. Tosin tapauskohtaisiahan nämä ovat, omaan käyttöön ihan kivaa ääntä lähtee kohtuu voimakkuuksilla Uraltonen jr:stä ja muutamasta huolella valitusta pedaalista. En tosin asukkaan kerrostalossa, mutta muksujen takia joutuu tuota soittelun äänenpainetta pitämään melko maltillisena. Tästä syystä sitten iltaisin mennään tuolla keinokuorma + impulssi linjalla. Kompromisseja... Two Notesin Torpedo, voisi olla aika mielenkiintoinen kapistus, tosin hintava sellainen. Tuollahan aloittaja voisi soitella sillä Fenkulla kotonaankin... http://www.thomann.de/fi/two_notes_torpedo_live.htm | kimurantti1 21.02.2014 22:28:06 (muokattu 21.02.2014 22:36:38) | |
|
Rg505bk: Two Notesin Torpedo, voisi olla aika mielenkiintoinen kapistus, tosin hintava sellainen. Tuollahan aloittaja voisi soitella sillä Fenkulla kotonaankin... http://www.thomann.de/fi/two_notes_torpedo_live.htm Toinen budjettiystävällisempi vaihtoehto tuolle on Palmer PDI-03, jossa on 100w puhdasta tehoa kestävä keinokuorma ja kaappimallinnos. By the way, juuri tätä kyseistä laitetta Joe Bonamassa käyttää keikolla. Jos mikeillä etupäähän saatu soundi ei ole ihan sitä mitä halutaan, niin Palmereista, joihin tila-akustiikka ei tietenkään vaikuta ainakin saadaan sama toimivaksi todettu soundi. Näin kuulemma varsinkin silloin, kun käytössä on vuokrakaapit jotka eivät soundaa aivan siltä kuin pitäisi. Mulla on itselläni myös toi Palmer, ja se on oikein toimia kampe tarkoituksessaan. Tosta vielä linkki mukaan: http://www.thomann.de/fi/palmer_pdi03.htm Piecemaker // "Practice cures most tone issues." -John Suhr | |
Hyvä, halpa ja pedaleita loistavasti mussuttava pikku putkari on ehdottomasti blackheart. Siinähän itessään ei ole mitään muuta kuin volume ja eq. Suosittelen kokeilemaan. Uutena omani ostin hurjaan 150€ hintaan. Ehdottomasti testaamisen arvoinen mööpeli. Suuria tunteita: http://maihinnousu.net/a/3216 | |
kimurantti1: Siinä kohtaa kun styrkkarissa kaikki pääteputkia myöden särkee kunnolla, ei toistaiseksi mikään kokeilemani vahvistin ole kuulostanut hyvältä, ja näihin sisältyy orkkis Deluxe Reverb, Plexi-marsu jne. Mun makuun monikin vahvistin on soundannut erinomaiselta täysillä, mm. plexi-Marshall ja muutamat vanhat Fenderit, Vox AC30 jne. Mielipiteet ja pyllynkolot? Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! | |
kimurantti1: Toinen budjettiystävällisempi vaihtoehto tuolle on Palmer PDI-03, jossa on 100w puhdasta tehoa kestävä keinokuorma ja kaappimallinnos. By the way, juuri tätä kyseistä laitetta Joe Bonamassa käyttää keikolla. Jos mikeillä etupäähän saatu soundi ei ole ihan sitä mitä halutaan, niin Palmereista, joihin tila-akustiikka ei tietenkään vaikuta ainakin saadaan sama toimivaksi todettu soundi. Näin kuulemma varsinkin silloin, kun käytössä on vuokrakaapit jotka eivät soundaa aivan siltä kuin pitäisi. Mulla on itselläni myös toi Palmer, ja se on oikein toimia kampe tarkoituksessaan. Tosta vielä linkki mukaan: http://www.thomann.de/fi/palmer_pdi03.htm Ton Palmerin olin ihan kokonaan unohtanut. Tuo kaappimallinnushan on kaiketi toteutettu tuossa ns. perinteisesti, siis ilman impulsseja? Väliähän tuolla ei tietenkään ole, jos vaan kuullostaa hyvältä... | Kuha 21.02.2014 22:45:21 | |
|
kimurantti1:Aina kun Robbenilla ei ole mahdollisuutta käyttää Dumbleaan, hän pyytää backline-firmalta sen Fenkun Twinin ja lykkää eteen Zendrive-säröpedaalin. Ei aina, joskus hän käyttää myös Super Reverbiä. Old Fenders never die | |
Kuha: Ei aina, joskus hän käyttää myös Super Reverbiä. Ei oo iso ongelma. Robbenilla jos kellä soundi on ns. näpeissä. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! | Kuha 21.02.2014 22:49:10 | |
|
Jucciz: Ei oo iso ongelma. Robbenilla jos kellä soundi on ns. näpeissä. Juujuu, mutta jos Super lähtee lapasesta, se kun on sen verran painava vehjes...tippuu pian varpaille. Old Fenders never die | |
Kuha: Juujuu, mutta jos Super lähtee lapasesta, se kun on sen verran painava vehjes...tippuu pian varpaille. Siinä kohtaa soundi vasta onkin ns. elävä. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! | Kuha 21.02.2014 22:53:00 | |
|
Jucciz: Siinä kohtaa soundi vasta onkin ns. elävä. OK, mä lähden lunchboxille. Old Fenders never die | |
Mitä oon treeniksellä omaa Orange AD30 nuppia kokeillu täysillä niin sillon se just on parhaimmillaan. Sääli että liian luja treeneihin tai keikoille... :D Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja. | « edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|
|
|