Muusikoiden.net
15.12.2017

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: ToneRite "kitaratäristin"?
1 2 3 4 5 657 58 59 60 61
Groke
13.02.2014 17:01:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

balzary: Tervetuloa testaamaan ennen ja jälkeen tulosta Espooseen. Mulla on yksi basso nyt pärisemässä ja seuraava pistetään tulille viikonloppuna. Turha näistä on vatvoa sen kummemmin ilman omakohtaista testausta.

Kiitoksia vain kutsusta, mutta en näillä näkymin lähde tämän aparaatin vuoksi Espooseen saakka matkustelemaan. Oma arvaukseni on, että sinä kuulisit eron ja minä en. Ja sitten pitäisi pähkäillä, että miksi ihmeessä niin kävi. Toki itsekin vakuutun viimeistään sokkotestissa, ihan vain peritaatteesta vastustamisen sijaan.
Mutta muulloin - suuntaan tai toiseen - oleva ennakkoasenne tuppaa vaikuttamaan, kun kuunnellaan välikaapeleita, maistellaan viinejä jne. Toki jos ero on tarpeeksi suuri ja selkeä, niin sitten se on juuri sitä ja se on pulinat pois. Jolloin edelleenkin itseäni kiinnostaa, että mistäköhän ihmeestä mahtaa olla kyse.

Seba: Olipa varsinainen raivari :)

Kielenkäyttösi oli niin hiekkalaatikkotasoa, että tulkitsin sinun saaneen kilarin, koska mielestäsi loukkasin juuri sinua olemalla tuollainen ilkeä skeptikko laitetta kohtaan. Ja aivovaurioinen jne. Oma tarkoitukseni ei kuitenkaan ollut ketään henkilöä täällä loukata, mutta sinä päätit kääntää asian henkilökohtaiseksi.

Seba: Mulle nyt on ihan sama mitä olet laitteista mieltä...

Jostain syystä en nyt kyllä oikein usko sinua....

Seba: Niin minäkin ajattelin tekeväni, mutta toisin kävi.
Mutta maltoin olla aiheesta viisastelematta kunnes oli jotain kosketuspintaa.

Kuuntelitko siis sokkona? Eli minähän nimenomaan hain sitä, että onko kyseessä psykoakustinen ilmiö, vaiko täysin todellinen fyysinen ero kitarassa, joka on korvin kuultavissa (= myös sokkona). Mikäli on niin, että kumpikaan meistä ei ole koskaan sokkona kuunnellut, niin sitten kumpikaan meistä ei ole sokkona kuunnellut.
Kyllähän joka toinen kalliit välikaapelit ostanut High End -harrastaja kuulee vaikka mitä uusia ääniä, ainakin niin kauan kuin onnistuu välttelemään sokkotestiä. Eikä siinä tietenkään mitään pahaa tai väärää ole, että ei koskaan tee sokkotestejä, vaan vain nauttii paremmista välijohdoista tai mitkä nyt ovatkaan. Mutta ei se nyt kuitenkaan sitä tarkoita, että olisi varaa mitä tahansa suustaan päästää ja suuttua heti kun joku on epäileväinen.

Seba: No et kyllä kovin paljoa soittimiin ole perehtynyt jos et aiheesta ole edes kuullut.
Tuo nyt pitäisi ihan peruskauraa olla akustisissa soittimissa.

En tosiaankaan ole koskaan kuullut kenenkään kitaristin ikinä milloinkaan puhuvan siitä, että hänen kitaransa on välillä "auki" ja välillä taas "kiinni". Enkä ole mistään kitaralehdestä tai kitarakirjastakaan koskaan lukenut tuosta ilmiöstä. Enkä itse siis ole moista livenä kuullut, mutta sinähän jo edellä asiantuntevasti perustelitkin että miksi näin on.

Kuitenkin herää väistämättä kysymys, että miksiköhän ihmeessä näin on, jos se todellakin on sellaista peruskauraa? Vai olisiko sittenkin niin, että se ei olekaan peruskauraa, vaan enemmänkin sellaista ns. hifistelyä, josta useimmat muutkaan kitaran omistajat eivät ole kuulleet. Ja siksi he eivät sellaisesta puhu ja siksi sellaisesta ei kitarakirjoihin kirjoiteta. Ja ne jotka asiasta todella kirjoittavat, käsittelevätkin itse asiassa Stradivariusta, eivätkä jotain Stratocasteria.

Seba: Voithan sä mennä joillekin sellisteille...

Toki voisin, mutta kitaroista tässä kait on ollut puhe. Jopa muistakin kuin vain akustisista ja puoliakustisista kitaroista.

D'oh!
hollstro
13.02.2014 17:19:27 (muokattu 13.02.2014 17:20:12)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Groke: Toki voisin, mutta kitaroista tässä kait on ollut puhe. Jopa muistakin kuin vain akustisista ja puoliakustisista kitaroista.

Kyllä se sähkökitarakin on akustinen soitin. Vai eikä sun kitaroista kuulu mitään kun niitä soittaa ilman vahvistinta? Akustinen sointi on kokonaisuuden summa ja se miten kielet sen ansiosta värähtelevät vaikuttaa (ja vain se) minkä saundin mikki kielistä poimii. Mikkien eroista kyllä jaksetaan vouhkata, mutta se ei tunnu kaikile aukeavan että se on niitä pienimpiä asioita kitaran soinnisssa. Mikin paikka ja tyyppi on paljon isompi juttu kuin se onko PAF-kloonin valmistaja Gibson vai Seymor Duncan.

vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Myrkky Nuoli
13.02.2014 17:22:39

hollstro: Kyllä se sähkökitarakin on akustinen soitin. Vai eikä sun kitaroista kuulu mitään kun niitä soittaa ilman vahvistinta? Akustinen sointi on kokonaisuuden summa ja se miten kielet sen ansiosta värähtelevät vaikuttaa (ja vain se) minkä saundin mikki kielistä poimii. Mikkien eroista kyllä jaksetaan vouhkata, mutta se ei tunnu kaikile aukeavan että se on niitä pienimpiä asioita kitaran soinnisssa. Mikin paikka ja tyyppi on paljon isompi juttu kuin se onko PAF-kloonin valmistaja Gibson vai Seymor Duncan.

Tämä on totta, mutta ei esimerkiksi eri humpparien erojakaan ole mitään järkeä vähätellä. Omalla kohallani kaikki vähänkin tehokkaammat humpparit mitä oon ikinä kokeillut on niin kamalan kuulosia, etten viitsi niillä ees soittaa. Ja avoimin mielin on tullut kokeiltua. Erot on TODELLA isoja niidenkin välillä. Jos nyt kahta just samalla tavalla speksattua mikkiä lähetään vertaamaan niin onhan se nyt selvä juttu, ettei niiden väliset erot oo yhtä isoja.

Kun kissat on hiiriä, mummot hyppii pöydillä.
Groke
13.02.2014 17:48:17

Laulava Kylätohtori: Kun täällä nyt skeptiokoidaan, niin olisiko kenelläkään selitystä, miksi kitaran lakkaus vaikuttaa niin paljon soundiin.

Vaikuttaako se? Siis jopa sähkökitaroissa? Vaiko vain akustisissa? Jälkimmäisissä voisin uskoa, että paksu lakkakerros ohuen, resonoivaksi tarkoitetun puun päällä voisi aavistuksen verran dempata. Tai sitten ei. Mutta tuskinpa jossain Telecasterissa on korvin kuultavaa merkitystä.
En silti edes senkään suhteen nyt julista absoluuttista totuutta, enkä suutu, vaan pitäydyn vain skeptisenä koska en kerran ole tuotakaan asiaa itse testannut. Tai lukenut jotain luotettavalta vaikuttavaa testiä (ne ovat muuten harvassa...).

Tässäkin asiassa itselleni on aivan sama, että vaikuttaako joku lakkaus tai vaikkapa tuo päristimellä käsitteleminen vaiko ei, eli en tässäkän kuulu mihinkään leiriin.

Laulava Kylätohtori: Siis näin väitetään, mutta mihin se perustuu? En tiedä, mutta kuulostaa melko oudolta....

Aivan. Sokkotesti olisi tässäkin helppo ratkaisu. Minulle on siis aivan sama että kuuluuko silloin eroa vaiko ei. Mutta osa on uskonnonkaltaisesti kiinni tietyissä teeseissä, jolloin kanta on lopullinen jo ennen testiä.
Joku lehti tai vaikka jonkun saitin suurempikin porukka voisi joskus testata tälläisiäkin ja julkaista tulokset, olivatpa ne mitä tahansa.

Sähkökitaroista tulee mieleen, että ei ainakaan elektroniikkatilan suurentaminen parilla sentillä ei soundiin yhtään mitenkään vaikuta. Ja monihan lisää esim. sustainerin tai muuta aktiivielektroniikkaa, joka vaatii paljon enemmän routtausta. Eipä niistäkään ole taidettu raportoida mitään soundieroja.
Mutta akustiseen kitaraan edes minä en minkäänlaisia reikiä lähtisi sahailemaan. Enivei, tuota vasten tuntuisi luontevalta, että vaikkapa jonkun lakkauksen tai maalauksen vaikutus on ainakin umpibodyisessa sähkökitarassa likimain luokkaa merkityksetön.

hollstro: Täällä skeptisesti asiaan suhtautuvat ne jotka eivät ole kokeilleet tai edes nähneet.

Itse koen niin, että terve skeptisyys on täysin normaalia. Valitettavasti osa kokee sen jonkunlaiseksi henkilökohtaiseksi loukkaukseksi ja riidan haastamiseksi, mikäli joku ei samantien usko johonkin juttuun X.

Esim. minä en ole väittänyt mahdottomaksi, vaan ollut skeptinen. Ne ovat kaksi eri asiaa. Muutamat ihmiset vain vääntävät asian mielessään mustavalkoiseksi. En siis ainakaan vielä kuulu vielä vastustajien, enkä myöskään kannattajien leiriin. Jos nimekkäitä kitaranrakentelijoita yms. porukkaa alkaa kertyä tukijoihin, niin se on heti paljon vakuuttavampaa, kuin parin täysin tuntemattoman ihmisen agressiiviset haistattelut.

D'oh!
Seba
13.02.2014 18:14:15
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Groke:

Kielenkäyttösi oli niin hiekkalaatikkotasoa, että tulkitsin sinun saaneen kilarin, koska mielestäsi loukkasin juuri sinua olemalla tuollainen ilkeä skeptikko laitetta kohtaan. Ja aivovaurioinen jne. Oma tarkoitukseni ei kuitenkaan ollut ketään henkilöä täällä loukata, mutta sinä päätit kääntää asian henkilökohtaiseksi.

Jos luet ajatuksella ensin oman avauksesi, niin ehkä huomaat syyn samalle tasolle laskeutumisesta, ehkä et.

Jostain syystä en nyt kyllä oikein usko sinua....

No se on sitten oma häpeäsi

Kuuntelitko siis sokkona? Eli minähän nimenomaan hain sitä, että onko kyseessä psykoakustinen ilmiö, vaiko täysin todellinen fyysinen ero kitarassa, joka on korvin kuultavissa (= myös sokkona). Mikäli on niin, että kumpikaan meistä ei ole koskaan sokkona kuunnellut, niin sitten kumpikaan meistä ei ole sokkona kuunnellut.

Sokkona? Miksi pitäisi sokkona kuunnella?
Testasin kaikki laitteet, jotka muutenkin tunnen hyvin, ennen ja jälkeen. Sen varsinaisen eron huomaa resonoinnissa. Esim PU-lakattu basso jota 3 vuotta olen käyttänyt ykkössoittimena, ei ole koskaan mainittavasti resonoinut sekä D ja G kieli on soinut suht maltillisesti, eikä sitä ole juuri resonoinnissa huomannut niitä soittaessa.
3 päivän jälkeen soitin soi lujempaa, sekä erot oli pienemmät kielten välillä, eli soitin soi tasaisemmin ja resonoi soittaessa ihan kunnolla niin että se tuntui bodyn kautta lantiolla ja kaulan kautta kädessä, näin ei ollut aiemmin, sen verran asiaa olin aiemmin miettinyt.

Sähköisesti en testannut vaan nimenomaan akustista sointia. En tiedä mitä lisää sokkotesti olisi siihen tuonut.

Kyllähän joka toinen kalliit välikaapelit ostanut High End -harrastaja kuulee vaikka mitä uusia ääniä, ainakin niin kauan kuin onnistuu välttelemään sokkotestiä. Eikä siinä tietenkään mitään pahaa tai väärää ole, että ei koskaan tee sokkotestejä, vaan vain nauttii paremmista välijohdoista tai mitkä nyt ovatkaan. Mutta ei se nyt kuitenkaan sitä tarkoita, että olisi varaa mitä tahansa suustaan päästää ja suuttua heti kun joku on epäileväinen.

Näissä en ole huomannut mitään eroja, eikä myöskään ne kultakorvat joita on testattu. Tästäkin oli joku ihan testi suoritettu missä tulokset viittasi siihen että jos et tiedä mitkä on kiinni, vastaus on 50/50 mahdollisuus arvata oikein.

Tässä kukaan mihinkään suuttunut ole, metsä vaan vastaa niinkuin sinne huutaa, jos latelee naurettavia lapsellisuuksia, niin on turha odottaa saavansa tieteellistä vastausta jne.

En tosiaankaan ole koskaan kuullut kenenkään kitaristin ikinä milloinkaan puhuvan siitä, että hänen kitaransa on välillä "auki" ja välillä taas "kiinni". Enkä ole mistään kitaralehdestä tai kitarakirjastakaan koskaan lukenut tuosta ilmiöstä. Enkä itse siis ole moista livenä kuullut, mutta sinähän jo edellä asiantuntevasti perustelitkin että miksi näin on.

Kuitenkin herää väistämättä kysymys, että miksiköhän ihmeessä näin on, jos se todellakin on sellaista peruskauraa? Vai olisiko sittenkin niin, että se ei olekaan peruskauraa, vaan enemmänkin sellaista ns. hifistelyä, josta useimmat muutkaan kitaran omistajat eivät ole kuulleet. Ja siksi he eivät sellaisesta puhu ja siksi sellaisesta ei kitarakirjoihin kirjoiteta. Ja ne jotka asiasta todella kirjoittavat, käsittelevätkin itse asiassa Stradivariusta, eivätkä jotain Stratocasteria.

Hassua että vastaat näin juurikin kohtaan jossa puhutaan akustisista.
Peruskauraa on siis se, että (lähes) jokainen paljon akustisia soittimia soittava joko harrastuksena, tai varsinkin ammatikseen, on hyvinkin perillä ilmiöstä.
Se, eettä siitä ei välttämättä kiistatonta tieteellistä faktaa ole kunnon tutkimuksen puutteen johdosta kenties, ei tee siitä psykoakustista.
Tai sitten kaikki klassisen musiikin viulistit, sellistit ym on vaan niin puupäitä että luulee että soitin voi soida eri lailla paljon soitettuna.

Toki voisin, mutta kitaroista tässä kait on ollut puhe. Jopa muistakin kuin vain akustisista ja puoliakustisista kitaroista.

Parempi se ois vaan testata, niin olisi jotain johon perustaa näkemyksensä, eikä huudella arvauksia.
minä olin täysin varma että laite on humpuukia, ja vähän odotin että pääsen dumaamaan hehkuttajia, mutta enpäs päässytkään, vaan oli liityttävä "uskovaisten" leiriin.

Pum di pum pu pum di pum
Seba
13.02.2014 18:35:37

Groke: Vaikuttaako se? Siis jopa sähkökitaroissa? Vaiko vain akustisissa? Jälkimmäisissä voisin uskoa, että paksu lakkakerros ohuen, resonoivaksi tarkoitetun puun päällä voisi aavistuksen verran dempata. Tai sitten ei. Mutta tuskinpa jossain Telecasterissa on korvin kuultavaa merkitystä.
En silti edes senkään suhteen nyt julista absoluuttista totuutta, enkä suutu, vaan pitäydyn vain skeptisenä koska en kerran ole tuotakaan asiaa itse testannut. Tai lukenut jotain luotettavalta vaikuttavaa testiä (ne ovat muuten harvassa...).

On silläkin iso vaikutus. Tämä on jopa todettu m.netissä kun eräs jäsen hankki 2 samanlaista paksusti muovilakattua kitaraa, poisti toisesta lakat ja vahasi sen. Joka vaihe oli nauhoitettu, ja erot oli isoja ennen ja jälkeen ja verrattuna vertailukohteeseen joka lähtökohtaisesti oli hyvin lähellä identtistä soinniltaan.
Testi löytynee jostain forumin kätköistä jos jaksaa etsiä.

Tässäkin asiassa itselleni on aivan sama, että vaikuttaako joku lakkaus tai vaikkapa tuo päristimellä käsitteleminen vaiko ei, eli en tässäkän kuulu mihinkään leiriin.

Jos sillä ei ole merkitystä soiko soitin akustisesti hyvin, niin eihän siinä mitään. Tarpeeksi säröä ja vahvistimet täysille niin sehän nyt on muutenkin ihan sama onko siellä se markan benton tai kymppitonnin versoul, kukaan pysty sanomaan.

Aivan. Sokkotesti olisi tässäkin helppo ratkaisu. Minulle on siis aivan sama että kuuluuko silloin eroa vaiko ei. Mutta osa on uskonnonkaltaisesti kiinni tietyissä teeseissä, jolloin kanta on lopullinen jo ennen testiä.
Joku lehti tai vaikka jonkun saitin suurempikin porukka voisi joskus testata tälläisiäkin ja julkaista tulokset, olivatpa ne mitä tahansa.

Tässä taidat itse puhua itsestäsi?
En tiedä ketään joka olisi ennen testaamista uskonut laitteeseen. Tiedän montakin jotka on testin jälkeen uskonut.

Sähkökitaroista tulee mieleen, että ei ainakaan elektroniikkatilan suurentaminen parilla sentillä ei soundiin yhtään mitenkään vaikuta. Ja monihan lisää esim. sustainerin tai muuta aktiivielektroniikkaa, joka vaatii paljon enemmän routtausta. Eipä niistäkään ole taidettu raportoida mitään soundieroja.
Mutta akustiseen kitaraan edes minä en minkäänlaisia reikiä lähtisi sahailemaan. Enivei, tuota vasten tuntuisi luontevalta, että vaikkapa jonkun lakkauksen tai maalauksen vaikutus on ainakin umpibodyisessa sähkökitarassa likimain luokkaa merkityksetön.

Kyllä itse ainakin soinnissa huomasin eron kun Stratoon teki "uima-altaan" Ja sointi muuttui ohuemmaksi ja ontoksi. Kaduin kovasti toimenpidettä.

Itse koen niin, että terve skeptisyys on täysin normaalia. Valitettavasti osa kokee sen jonkunlaiseksi henkilökohtaiseksi loukkaukseksi ja riidan haastamiseksi, mikäli joku ei samantien usko johonkin juttuun X.

Itse olen myös varsin skeptinen, ja tässä ainoa loukkaantunut tunnut olevan sinä itse, ainakin jaksat siitä jankata.

Esim. minä , vaan ollut skeptinen. Ne ovat kaksi eri asiaa. Muutamat ihmiset vain vääntävät asian mielessään mustavalkoiseksi. En siis ainakaan vielä kuulu vielä vastustajien, enkä myöskään kannattajien leiriin. Jos nimekkäitä kitaranrakentelijoita yms. porukkaa alkaa kertyä tukijoihin, niin se on heti paljon vakuuttavampaa, kuin parin täysin tuntemattoman ihmisen agressiiviset haistattelut.

Versoul rakentaja ei ole tarpeeksi nimekäs tai asiantunteva?
Sinä käännät samalla lailla mustavalkoisesti kaiken "millään ole mitään merkitystä sointiin" -lokeroon vaikka et selvästi ole asioita testannut.
Kokeile asioita niin tiedät vähän mistä puhut niin ei tarvitse spekuloida niin paljoa?

rakkauvella Seba

Pum di pum pu pum di pum
Groke
13.02.2014 19:04:31

hollstro: Kyllä se sähkökitarakin on akustinen soitin. Vai eikä sun kitaroista kuulu mitään kun niitä soittaa ilman vahvistinta?

Tietenkin kuuluu aina se sama akustinen ääni, oli vahvistin käytössä tahi ei. Mikit puolestaan "kuulevat" oman juttunsa. Eli ilmanpaineen vaihtelujen sijaan ne "kuulevat" kielien värähtelyn mikrofonin tuottamassa magneettikentässä. Joka siis indusoi kelaan/keloihin vaihtovirran, jota sitten muokataan, efektoidaan ja vahvistetaan itse kunkin maun mukaan.

hollstro: Akustinen sointi on kokonaisuuden summa ja se miten kielet sen ansiosta värähtelevät vaikuttaa (ja vain se) minkä saundin mikki kielistä poimii.

Tämän suhteen olen samaa mieletä.

hollstro: Mikkien eroista kyllä jaksetaan vouhkata, mutta se ei tunnu kaikile aukeavan että se on niitä pienimpiä asioita kitaran soinnisssa.

No nyt kyllä menee hieman liioitteluksi. Toki voitaisiin puhua vain siitä kenties hyvinkin yleisestä tapauksesta, että joku kuuma humppari vaihdetaan innosta täristen toiseen samannäköiseen kuumaan humppariin, samalla odottaen saavansa jonkun tietyn nimimiehen soundin. Tai ihan muuten vain aivan erilaisen soundin. Eli muutos voi kyllä tulla, mutta usein varmastikin paljon pienempi kuin mainostekstiä lukiessa oli haaveena ja toiveena.
Toisaalta, koko kirjoa ajatellessa, kyllähän joku straton vintage-yksikelainen on aivan eri juttu kuin joku PAF-tyyppinen humppari tai vaikkapa joku todella keskialuevoittoinen P90. Tulikuuma ja tasaisen "hifi-vasteen" omaava aktiivimikki sekin taas eri juttu. Osa humppareista on vähemmän kuumia ja soundiltaan kirkkaampia, kuin monet yksikelaiset jne.

Lisäksi on soundillisesti varsin eri juttu, että ovatko jotkut tietyt mikit/kelat keskenään sarjassa/rinnan, vaiko molempia (kun 3 tai useampi kela/mikki). Tai vaikka kaikki mikit/kelat samassa vaiheessa vs. yksi niistä käännetyllä vaiheella. Jos humbuckerin johdotus on tyyppiä 4+1, niin pelkästään tälle yhdelle mikille on mahdollista tehdä 6 erilaista johdotusta (humppari kelat sarjassa/rinnan, puolitus pohjois/etelä-kelalle ja vastavaiheiset kelat sarjassa/rinnan).

Noita kaikkia kun sopivasti yhdistelee, on lopputuloksena hyvinkin erilaiselta kuulostavia soundeja. Eli nasaalin honottava vastavaihesoundi, todella tumma ja paksu kahden humpparin sarjakytkentä jne.
Ja nämä kuulee aivan kuka tahansa, sen verran suuria erot ääripäiden välillä ovat. Siis sillä yhdellä ja samalla kitaralla ja samoilla mikeillä, kunhan vain hieman kääntelee kytkimiä. Jos vielä hankkii täysin erilaiset mikitkin, saa eroja vielä korostettua. Bonuksena mainitsen piezomikit ja MIDI-signaalin tuottavat mikit.

Toisin kuin kitaran lakkauksen/maalipinnan uusimisella tai vaikkapa pienellä lisärouttaamisella. Jolloin eroa ei joko kuule, tai sitten kuulee, mutta se on luokkaa niin pieni, että homma menee varsin herkästi sinne arvailun, olettamuksien, urbaanien legendojen ja psykoakustiikan puolelle. Se on itselleni epäselvää, että kuuluko myös tuo kitaranpäristin tähän osastoon.

hollstro: Mikin paikka ja tyyppi on paljon isompi juttu kuin se onko PAF-kloonin valmistaja Gibson vai Seymor Duncan.

Tästäkin olemme samaa mieltä. Eli jos näppäilee lähempää tallaa, tai jos siirtää mikin lähemmäksi tallaa, niin heti on aiempaa suurempi osuus äänestä ylempiä harmonisia. Eli ihmiskorvaan soundi on siis terävämpi, on enemmän trebleä.
Ja jos näppäilee kaulamikin tienoilla tai varsinkin jos demppaa kämmensyrjällä, on perustaajuuden osuus suurempi. Eli varsinkin jälkimmäisessä tapauksessa todella paljon suurempi, joten soundikin on ihmiskorvaan paljon tummempi, bassokkaampi. Vaikka perustaajuus onkin koko ajan sama. Ja näin tosiaan käy myös silloin, kun mikrofonit ovat käytössä ja niiden tuottama signaali vahvistetaan sähköisesti.

Jotta tuo kitaranpäristin vaikuttaisi tähän kuvioon, sen pitäisi muuttaa jotain juttua em. kuviosta joko pysyvästi tai vähintäänkin melko pitkäkestoisesti. Ainoa edes jotenkin realistinen mahdollisuus - ainakin minun mielessäni - on bodyn rakenteen muuttaminen pärinän voimalla.
Kenties sille on, tai tulee joskus olemaan joku tieteellinen selitys, mihin edellä solurakenteilla jo viittasinkin. Mutta sen verran kummalliselta kuitenkin kuulostaa, että skeptisyys on itselleni automaattinen reaktio. Mutta jos toimii, niin sitten toimii.

D'oh!
askomiko
13.02.2014 19:09:20

Niin kovaa vääntöä että pakko ostaa ja testata. Sitten jos vielä hioisi uima-allas- routatusta stratosta toisena testinä maalit pois. :)

On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Seba
13.02.2014 19:31:57

askomiko: Niin kovaa vääntöä että pakko ostaa ja testata. Sitten jos vielä hioisi uima-allas- routatusta stratosta toisena testinä maalit pois. :)

Testailu kannattaa aina :)

Pum di pum pu pum di pum
Groke
13.02.2014 19:46:42

Seba: Jos luet ajatuksella ensin oman avauksesi, niin ehkä huomaat syyn samalle tasolle laskeutumisesta, ehkä et.

Jokainen voi edeltä lukea, että kuka veti herneen nekkuun ja kuka teki asiasta henkilöön menevän väännön, jossa toinen oli heti aivokuollut jne.

Seba: Sokkona? Miksi pitäisi sokkona kuunnella?

No ei pidä, vaan voi kuunnella. Silloin lopputulos olisi keskimäärin paljon luotettavampi. Syystä että: http://fi.wikipedia.org/wiki/Psykoakustiikka

Seba: Tässä kukaan mihinkään suuttunut ole, metsä vaan vastaa niinkuin sinne huutaa...

Kirjoitat em. tyyliin ja väität perään, ettet muka suuttunut. Melko uskottavaa. Enhän minä solvannut sinua, enkä sanallakaan viitannut sinuun. Silti reagoit em. tavalla. Ei tässä nyt mikään metsistä höpiseminen asiaa muuksi muuta.

Seba: Peruskauraa on siis...

Ja em. perusteillani minulla on kuitenkin edelleenkin sellainen nolo, että ei todellakaan ole peruskauraa kitaran omistajille kuulla soittimensa olevan välillä "auki" ja välillä "kiinni". Joku polli olisi mielenkiintoinen tässä. Mutta tässäkin, jos on niin on.

Seba: Se, eettä siitä ei välttämättä kiistatonta tieteellistä faktaa ole kunnon tutkimuksen puutteen johdosta kenties, ei tee siitä psykoakustista.

Eihän kukaan ole sellaista väittänytkään. Sillä kyse on siitä, että jos satutaan kuuntelemaan sokkona ja siitä huolimatta havaitaan toistuvasti joku ero, ei enää tarvitse moisia asioita edes teoreettisestikaan pohtia. Eli silloin on varmaa, ettei ole psykoakustiikalla mitään osuutta.
Muutoin ei ole varmaa. Riippumatta siitä, että onko joku ero vaiko ei. Sen kummemmasta ei ole kyse, eikä mitään tieteellistä tukimusta tms. näyttöä olla suinkaan vaatimassa. Henk.koht. vain kiinnostaisi tietää mikä ilmiö on kyseessä, mikäli se tosiaan on aivan todellinen ilmiö.

Seba: Tai sitten kaikki klassisen musiikin viulistit, sellistit...

Ovat kyllä edelleenkin hieman eri juttu, kuin akustisen kitaran tai varsinkaan sähkökitaran soittajat. Onhan ja moni huippukitaristina pidetty - ainakin väitetysti - tehnyt vaikka mitä outoja juttuja kitaralleen ja vahvistimilleen.
Ja eiköhän osa näistä huippukitaristeista, kuten varmasti huippuviulisteistakin, todennäköisesti on jonkun sortin puupäitä ilman, että se tarkoittaisi heidän olevan huonoja muusikoita. Aivan kuten kaikissa muissakin ammateissa enemmän tai vähemmän on.

Seba: Parempi se ois vaan testata, niin olisi jotain johon perustaa näkemyksensä, eikä huudella arvauksia.

Ilman sokkotestiä ei aina välttämättä ole suurtakaan eroa, että huuteleeko varmoja totuuksia, vai onko vain toistaiseksi skeptinen laitteen toimivuutta kohtaan. Mutta toki se ero joskus on sen verran suuri, ettei sokkotestejä tarvitse miettiä. Se tietenkin jää laitetta itse kokeilematta aina epäselväksi.

D'oh!
hemmo
13.02.2014 19:52:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kun kirjoitin viimeisimpään Soundiin tuon päristäjän laitearvion, niin suhtauduin etukäteen siihen tyyliin: "tuo ei voi toimia"

miun piti arvion yhteydessä kafrun kanssa tieteellisen äänittää ja analisoida muutamaa laadukasta akustista kitaraa laadukkaalla mikillä ja etuasteella ENNEN ja JÄLKEEN päristyksen, mutta se jäi pois aikataulusyistä

päristin seuraavat:
- fender telecaster baja, ei vaikutusta
- epiphone casino puoliakkari, akustinen responssi parani selvästi
- little martin pikkuakustinen, parani hieman
- Taylor GA5e laatuakustinen, tuli paljon rehevämmäksi ja kovaäänisemmäksi

vakuutuin, se toimii sittenkin: maa on pyöreä!

Kaikista löytyy ihana sielu, kun ihmiseen keskittyy.
hollstro
13.02.2014 19:58:31

Groke: No nyt kyllä menee hieman liioitteluksi. Toki voitaisiin puhua vain siitä kenties hyvinkin yleisestä tapauksesta, että joku kuuma humppari vaihdetaan innosta täristen toiseen samannäköiseen kuumaan humppariin, samalla odottaen saavansa jonkun tietyn nimimiehen soundin. Tai ihan muuten vain aivan erilaisen soundin. Eli muutos voi kyllä tulla, mutta usein varmastikin paljon pienempi kuin mainostekstiä lukiessa oli haaveena ja toiveena.
Toisaalta, koko kirjoa ajatellessa, kyllähän joku straton vintage-yksikelainen on aivan eri juttu kuin joku PAF-tyyppinen humppari tai vaikkapa joku todella keskialuevoittoinen P90. Tulikuuma ja tasaisen "hifi-vasteen" omaava aktiivimikki sekin taas eri juttu. Osa humppareista on vähemmän kuumia ja soundiltaan kirkkaampia, kuin monet yksikelaiset jne.

Lisäksi on soundillisesti varsin eri juttu, että ovatko jotkut tietyt mikit/kelat keskenään sarjassa/rinnan, vaiko molempia (kun 3 tai useampi kela/mikki). Tai vaikka kaikki mikit/kelat samassa vaiheessa vs. yksi niistä käännetyllä vaiheella. Jos humbuckerin johdotus on tyyppiä 4+1, niin pelkästään tälle yhdelle mikille on mahdollista tehdä 6 erilaista johdotusta (humppari kelat sarjassa/rinnan, puolitus pohjois/etelä-kelalle ja vastavaiheiset kelat sarjassa/rinnan)

Kaikesta tuosta sun tarinasta huolimatta ne mikit toistavat vain sen mitä niihin syötetään, ja se ei riipu mistään muusta kuin kitaran akustisesta soinnista ja miten se vaikutaa kielten värähtelyyn. Äänen muokkaus mikkien tyypillä, vastavaiheilla, potikoilla ja muulla on sitten eri asia. Jos kitara ei soi, ei sitä mikään mikki pelasta.

vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
balzary
13.02.2014 20:03:13 (muokattu 13.02.2014 20:05:09)

Groke: Oma arvaukseni on, että sinä kuulisit eron ja minä en. Ja sitten pitäisi pähkäillä, että miksi ihmeessä niin kävi.

Miksi sulla on tällainen ennakkoarvaus asiasta? Kumpikaan meistä ei ole vielä testannut päristeltyä soitinta.

Joka tapauksessa aivan sama. Joka päristelystä kokee saavansa hyötyä niin eipä muualla ole väliä.
Groke
13.02.2014 20:09:36

Seba: Jos sillä ei ole merkitystä soiko soitin akustisesti hyvin, niin eihän siinä mitään. Tarpeeksi säröä ja vahvistimet täysille niin sehän nyt on muutenkin ihan sama onko siellä se markan benton tai kymppitonnin versoul, kukaan pysty sanomaan.

Nyt hei aikuisten oikeasti... En ole missään tuollaista väittänyt.

Se on kyllä omien yöunieni kannalta aivan sama, että toimiiko tuo päristin, vaiko ei. Millä tietenkin tarkoitan sitä, että en edelleenkään kuulu mihinkään leiriin joka joko vastustaa tai puolustaa ko. laitetta. Sinä taisit näköjään tulkita tuon toteamukseni hieman toisella tavalla, kuin mitä odotin.

D'oh!
Groke
13.02.2014 20:31:15

balzary: Miksi sulla on tällainen ennakkoarvaus asiasta? Kumpikaan meistä ei ole vielä testannut päristeltyä soitinta.

Vaihtoehto 1: päristin toimii, eli se muuttaa kitaran rungon rakennetta jollain tavalla x, jota itse en ainakaan toistaiseksi ymmärrä. Jos näin on, niin sitten näin on, ilman että asiaan liittyisi omalta osaltani mitään draamaa. Eli tuleepahan opittua taas uusi, ihmeellinen ja yllättävä asia. Kyllähän niitä maailmassa riittää.
Esim. kvanttimekaniikka on täysin ihmisjärjen vastaista, eli joku yksittäinen asia voi olla yhtäaikaa kahdessa eri paikassa yms. Suhteellisteorian mukaan esim. minua nopeammin liikkuva vanhenee minua hitaammin yms. Mutta niin vain on GPS-satelliittien yms. yhteydessä todettu, että kyllä nekin arkijärjen vastaiset kaavat pitävät paikkansa. Joten ei yksi kitaranpäristin siis minun maailmankuvaani kaada, vaikka toimisikin. :-p

Vaihtoehto 2: päristin ei toimi, vaan kyseessä on sittenkin vain melko harmiton psykoakustinen ilmiö. Kuten ne magneettirannekkeet yms. Eli jopa positiivinenkin juttu, jos ei stressaa mistään todistamisista, eikä asioiden tiedepuoli kiinnosta yhtä paljon kuin vaikkapa meikäläistä.

Taustoja sen tarkemmin tuntematta jälkimmäinen vaikutti todennäköisemmältä. Ihan vain siksi, että siinä ei vaadita kitaran rungon rakenteen muuttamista tms. Mitään sen syvällisempää analyysia tuohon ei liittynyt. Tiedon ja kenties kokemustenkin karttuessa pidätän kuitenkin itselläni oikeuden vaihtaa tuohon ensimmäiseen vaihtoehtoon, jos siltä tuntuu. Eli skeptinen kyllä tapani mukaan olen, mutta vastaus ei silti ole lukittu.

D'oh!
73nd3r
13.02.2014 20:37:32

Täh? Eikö magneettirannekkeet toimikaan?

hemmo
13.02.2014 20:38:52

73nd3r: Täh? Eikö magneettirannekkeet toimikaan?

toimii ne, jos niihin uskoo

Kaikista löytyy ihana sielu, kun ihmiseen keskittyy.
balzary
13.02.2014 20:54:51

Groke:
Taustoja sen tarkemmin tuntematta jälkimmäinen vaikutti todennäköisemmältä. Ihan vain siksi, että siinä ei vaadita kitaran rungon rakenteen muuttamista tms. Mitään sen syvällisempää analyysia tuohon ei liittynyt. Tiedon ja kenties kokemustenkin karttuessa pidätän kuitenkin itselläni oikeuden vaihtaa tuohon ensimmäiseen vaihtoehtoon, jos siltä tuntuu. Eli skeptinen kyllä tapani mukaan olen, mutta vastaus ei silti ole lukittu.

Ethän sä tunne mun kiinnostuksen kohteita tai taustaa, joten en ymmärrä miksi lähdet arvuuttelemaan mun reaktioita päristimen toimintaan.
Seba
13.02.2014 20:59:58 (muokattu 13.02.2014 21:06:49)

Groke: Jokainen voi edeltä lukea, että kuka veti herneen nekkuun ja kuka teki asiasta henkilöön menevän väännön, jossa toinen oli heti aivokuollut jne.

Ja värikynä laulaa :)

No ei pidä, vaan voi kuunnella. Silloin lopputulos olisi keskimäärin paljon luotettavampi. Syystä että: http://fi.wikipedia.org/wiki/Psykoakustiikka

Odotetaanko siinä vieressä silmät kiinni 3-5 päivää vertailun välissä että saa pidettyä fiilistä yllä? Resonoinnin kasvunkin varmaan huomaa silloin paremmin? Millä mitataan että soittotatsi ym on täsmälleen sama ja sähköisen soittimen saundia akustisesti, tai varsinkaan sen nyansseja on paha nauhoittaa kovin laadukkaasti.
Eli tuskin sokkotesti yhtään enempää kertoisi kun välitön vertailu on mahdotonta ja testiä pystyy helposti, jopa tahattomasti manipuloimaan haluamaansa suuntaan.

Kirjoitat em. tyyliin ja väität perään, ettet muka suuttunut. Melko uskottavaa. Enhän minä solvannut sinua, enkä sanallakaan viitannut sinuun. Silti reagoit em. tavalla. Ei tässä nyt mikään metsistä höpiseminen asiaa muuksi muuta.

Tää nyt ei johda mihinkään tämmöinen turha vänkääminen, en vaan keksi miksi ihmeessä mä suuttuisin? Kirjoitit tekstisi jonka alussa lainasit mua, tekstissä oli niin paljon typeryyksiä ja oletuksia muiden mielipiteistä laitteeseen, et selvästi ollut lukenut viestejä kokonaan, et ymmärtänyt niitä, tai et halunnut ymmärtää, että pääset yrittämään sarkasmin kirjoitusta, joka tunnetusti on vaikea laji. Ja näköjään on.

Mulla sattui olemaan aikaa duunissa niin pitihän siihen vastata kun kerran mun nimi komeili sun viestin alussa.
Mua ei edelleenkään pätkääkään nappaa mihin uskot tai et, millä soitat jne, on vaan hauska lukea päätelmiä jotka perustuu täysin nollakokemukseen.

Testaa tonerite, pärisytä pari keppiä ja jos et huomaa mitään eroa, hauku se sitten.
Voi myös puheitasi vahvistaakseen hommata tukkoon lakatun soittimen ja poistaa siitä lakat ja maalit ja sitten kertoa mielipiteensä oliko vaikutusta vai ei.
Tosin välttämättä jos on paljon puuroa korvissa ja huono tuntoaisti ei mihinkään luotettavaan tulokseen tule, mutta olisi vähän näkökulmia mihin perustaa spekuloinnit ja mielipiteet.

Ja em. perusteillani minulla on kuitenkin edelleenkin sellainen nolo, että ei todellakaan ole peruskauraa kitaran omistajille kuulla soittimensa olevan välillä "auki" ja välillä "kiinni". Joku polli olisi mielenkiintoinen tässä. Mutta tässäkin, jos on niin on.

Tähän auttaa jos ymmärtää lukemansa.

Eihän kukaan ole sellaista väittänytkään. Sillä kyse on siitä, että jos satutaan kuuntelemaan sokkona ja siitä huolimatta havaitaan toistuvasti joku ero, ei enää tarvitse moisia asioita edes teoreettisestikaan pohtia. Eli silloin on varmaa, ettei ole psykoakustiikalla mitään osuutta.
Muutoin ei ole varmaa. Riippumatta siitä, että onko joku ero vaiko ei. Sen kummemmasta ei ole kyse, eikä mitään tieteellistä tukimusta tms. näyttöä olla suinkaan vaatimassa. Henk.koht. vain kiinnostaisi tietää mikä ilmiö on kyseessä, mikäli se tosiaan on aivan todellinen ilmiö.;

Testataan heti kun kerrot miten tuo toteutetaan käytännössä että saadaan tukkoinen soitin auki ja tukkoon vuoron perään toistuvasti.

Ovat kyllä edelleenkin hieman eri juttu, kuin akustisen kitaran tai varsinkaan sähkökitaran soittajat. Onhan ja moni huippukitaristina pidetty - ainakin väitetysti - tehnyt vaikka mitä outoja juttuja kitaralleen ja vahvistimilleen.
Ja eiköhän osa näistä huippukitaristeista, kuten varmasti huippuviulisteistakin, todennäköisesti on jonkun sortin puupäitä ilman, että se tarkoittaisi heidän olevan huonoja muusikoita. Aivan kuten kaikissa muissakin ammateissa enemmän tai vähemmän on.

No ei se lopulta niin eri asia ole varsinkaan akustisella kitaralla. Sen kun kerran kokee kun se aukeaa soittaessa, niin se on kun verho vedettäisiin pois välistä. Tämä saattaa tapahtua ihan yhtäkkiä. Sähkiksessä erot ei ole niin radikaaleja, ja muutenkin sellaista hienosäätöhifistelyä.

Ilman sokkotestiä ei aina välttämättä ole suurtakaan eroa, että huuteleeko varmoja totuuksia, vai onko vain toistaiseksi skeptinen laitteen toimivuutta kohtaan. Mutta toki se ero joskus on sen verran suuri, ettei sokkotestejä tarvitse miettiä. Se tietenkin jää laitetta itse kokeilematta aina epäselväksi.

Eli ei kun kokeilemaan, saatat yllättyä. Moni muukin on yllättynyt.

Pum di pum pu pum di pum
Groke
13.02.2014 21:30:34

balzary: Ethän sä tunne mun kiinnostuksen kohteita tai taustaa, joten en ymmärrä miksi lähdet arvuuttelemaan mun reaktioita päristimen toimintaan.

Ovatko kaikki täällä tänään kännissä? Enhän minä ole sinun reaktioistasi ikinä milloinkaan mitään arvuutellut, vaan ihan vain omistani edellä kirjoitin, kun sitä kerran kysyttiin. :-p

D'oh!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 657 58 59 60 61

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2017, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti