Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kielten käyttöikä pidentynyt?
1 2 3 4
phiit
08.01.2014 10:06:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ReBeat: Mallintavat vahvistimet vähentää kanssa kielten kunnon merkitystä. Attakit ja sustainit tulee tasaisena liimana, oli tuoreet tai rasvottuneet kielet.
 
Nyt kyllä sellasta aivopierua että hellurei..
 
2014 mennään asialinjalla :)
hallu
08.01.2014 10:10:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minusta tästä ei pidä kenenkään hermostua, että olen laiska kielten vaihtaja. Tuli vaan mieleen muistuttaa, että tottakai kielet joutuu ihan erilaiselle rasitukselle treenikämpällä tai kaikkeilevalla soittajalla kuin kotona sängynlaidalla soittelevalla. Hiki se varmaan pahin kielten tappaja on. Kyllä minäkin sen huomaan, että kielten sointi alkaa jossakin vaiheessa tumppuuntumaan, mutta ei mulla kotona esimerkiksi koskaan kielet ruostu, vaikka vaihtoväli onkin välillä ihan tolkuton. Kielet eivät myöskään vaihdettaessa ole olleet mietenkään erityisen likaiset. Toisaalta pidän tapanani puhdistaa kitaran otelaudan (ja muutenkin) sekä sitruunaöljyllä sipaista noita ruusupuu/edenlautoja. En yleensä soita kovin likaisilla käsillä mikä tarkoittaa lähinnä sitä, että tiedostan käsien puhtauden merkityksen kielten kestoon, mutta en automaattisesti aina pese käsiäni ennen soittoa.
 
Ehkä se optinen harha onkin siinä, että itse olen oppinut pitämään parempaa huolta kielistä:-). Jos vertaa siihen miten toimin kloppina, niin paljon huolettomamminhan sitä kamppeitaan käsitteli. Vähän luulen, että pelkästään treeneissä käyminen ja sen mukanaan tuomat kamppeiden kuljetustarpeet voivat muuttaa kuvioita niin ettei kielet enää kestäkään yhtä kauaa. Sen verran sen yhden kitarateknikon blokista opin etten enää laita kitaraa ja hihnaa samaan laukkuun.
 
Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
phiit
08.01.2014 10:20:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Minusta tästä ei pidä kenenkään hermostua, että olen laiska kielten vaihtaja. Tuli vaan mieleen muistuttaa, että tottakai kielet joutuu ihan erilaiselle rasitukselle treenikämpällä tai kaikkeilevalla soittajalla kuin kotona sängynlaidalla soittelevalla. Hiki se varmaan pahin kielten tappaja on. Kyllä minäkin sen huomaan, että kielten sointi alkaa jossakin vaiheessa tumppuuntumaan, mutta ei mulla kotona esimerkiksi koskaan kielet ruostu, vaikka vaihtoväli onkin välillä ihan tolkuton. Kielet eivät myöskään vaihdettaessa ole olleet mietenkään erityisen likaiset. Toisaalta pidän tapanani puhdistaa kitaran otelaudan (ja muutenkin) sekä sitruunaöljyllä sipaista noita ruusupuu/edenlautoja. En yleensä soita kovin likaisilla käsillä mikä tarkoittaa lähinnä sitä, että tiedostan käsien puhtauden merkityksen kielten kestoon, mutta en automaattisesti aina pese käsiäni ennen soittoa.
 
Ehkä se optinen harha onkin siinä, että itse olen oppinut pitämään parempaa huolta kielistä:-). Jos vertaa siihen miten toimin kloppina, niin paljon huolettomamminhan sitä kamppeitaan käsitteli. Vähän luulen, että pelkästään treeneissä käyminen ja sen mukanaan tuomat kamppeiden kuljetustarpeet voivat muuttaa kuvioita niin ettei kielet enää kestäkään yhtä kauaa. Sen verran sen yhden kitarateknikon blokista opin etten enää laita kitaraa ja hihnaa samaan laukkuun.

 
Lisäyksenä metallin väsyminen.. riippuu hakkaako sitä kitaraa vai soittaako maltillisesti vaikuttaa kyllä asiaan :)
 
2014 mennään asialinjalla :)
Kuha
08.01.2014 10:23:24 (muokattu 08.01.2014 10:24:16)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Mistä noin halvalla??? tilaatko netistä kymmeniä settejä kerrallaan? olen itse harkinnut siirtyväni tilaamaan kieliä isomman määrän kerrallaan netistä, mutta toisaalta tekee välillä mieli kokeilla uusia kieliä kun näkee kaupassa jonkin hienon pakkauksen:-D.
 
Darcon kieliä Thomannilta, tilasin isomman satsin, johon tuli vielä paljousalennus päälle. Nyt niitten hinta on noussut jonkin verran.
 
Old Fenders never die
hallu
08.01.2014 10:39:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

phiit: Lisäyksenä metallin väsyminen.. riippuu hakkaako sitä kitaraa vai soittaako maltillisesti vaikuttaa kyllä asiaan :)
 
Ilman muuta ja sitten se bendailu tai kampeaminen. Jos oikein hakerasti kieliä venyttelee ja käyttää tremoloa, niin varmaan hyvinkin nopeasti voi joutua vaihtamaan kun kieli lakkaa soimasta vireisesti.
 
Täytyykin kiinnostuksella seurata, että nyt kun olen opettelemassa aikaisempaa venyttelevämpää soittotapaa, niin vaikuttaako se kielten käyttöikään merkittävästi.
 
Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
hallu
08.01.2014 10:40:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuha: Darcon kieliä Thomannilta, tilasin isomman satsin, johon tuli vielä paljousalennus päälle. Nyt niitten hinta on noussut jonkin verran.
 
Thomannilla näyi olevan noita paljousalennuksia myös muille kielille jos tilaa isomman satsin kerrallaan. itselleni parikymmentä settiä tarkoittaa kevyesti kahden vuodenkieliä.
 
Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
antnis
08.01.2014 11:32:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole huomannut, viimeistään viikossa häviää uusien kielten helinä ja sitten ne ovatkin jo pilalla. En tosin jaksa niin usein vaihtaa, mutta se paras aika on nopeasti ohi.
 
Hynkel
08.01.2014 11:59:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

antnis: En ole huomannut, viimeistään viikossa häviää uusien kielten helinä ja sitten ne ovatkin jo pilalla. En tosin jaksa niin usein vaihtaa, mutta se paras aika on nopeasti ohi.
 
Tämä. Uudet kielet ovat parhautta, mutta se hyvyys niistä katoaa varsin nopeasti, viikko on ihan maksimi meikäläisen soittomäärillä. Mutta kun ei ole varaa kitarateknikkoon niin eipä jaksa ihan joka viikko vaihdella.
 
Ukonete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají.
tender.insanity
08.01.2014 12:00:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Milloinkohan ykköskitaraan olen kielet vaihtanut? Varmaan vuoden verran olleet.
Akustiseen tulee useammin vaihdeltua, kun semmoiseen uusien kielien ääni sopii. Sähkiksellä nyt ei ole mitään merkitystä =)
 
phiit
08.01.2014 12:07:52 (muokattu 08.01.2014 12:08:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Milloinkohan ykköskitaraan olen kielet vaihtanut? Varmaan vuoden verran olleet.
Akustiseen tulee useammin vaihdeltua, kun semmoiseen uusien kielien ääni sopii. Sähkiksellä nyt ei ole mitään merkitystä =)

 
Akustisten pronssikielet alkaa haisemaan kalalle jonkin ajan kuluttua. Silloin on syytä alkaa harkita vaihtoa ja kyllä, pesen kädet ennen soittoa :)
 
2014 mennään asialinjalla :)
tender.insanity
08.01.2014 12:12:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

phiit: Akustisten pronssikielet alkaa haisemaan kalalle jonkin ajan kuluttua. Silloin on syytä alkaa harkita vaihtoa ja kyllä, pesen kädet ennen soittoa :)
 
Vaimon alahygienia kunnossa, jos haju tarttuu irtaimistoon?
 
Epi
08.01.2014 12:15:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

antnis: En ole huomannut, viimeistään viikossa häviää uusien kielten helinä ja sitten ne ovatkin jo pilalla. En tosin jaksa niin usein vaihtaa, mutta se paras aika on nopeasti ohi.
 
Sama täälläkin. Elixirit kestää vähän kauemmin, mutta kyllä se paras heleys niistäkin aika äkkiä kuluu.
 
Kun miehet rumenee niin soitto kovenee!
hallu
08.01.2014 16:07:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epi: Sama täälläkin. Elixirit kestää vähän kauemmin, mutta kyllä se paras heleys niistäkin aika äkkiä kuluu.
 
No kyllähän se uusien kielten heleys kuluu äkkiä, mutta niitähän saisi olla vaihtamassa ihan kokoajan jos ne heleinä aikoo pitää. Itsellä vähän soundimieltymyskin semmoinen rahvaanoloinen etten oikein niistä ihan tuliteristä kielistä niin pidäkään, vaan vähän sellaiset kinkunrasvaiset vasta alkaa tuntumaan hyviltä:-). Sellaisena ne kestää jonkinaikaa jonka jälkeen ne ensin alkaa muuttumaan tunkkaisiksi ja sustain kärsii ja sitten menee vire. Itse en enää niistä tumppuuntuneista kielistä pidä ja vaihdan ne yleensä jo ennen lopullista vireen menoa ja tumppuuntumista.
 
Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
phiit
09.01.2014 06:53:28 (muokattu 09.01.2014 06:54:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ääni Harley Bentonin kielille, siirryin pari vuotta sitten Rotosoundeista HB:n ja paskaakaan eroa. Varsinkin bassossa HB:t kestää tuoreempina samalla hakkaamisella pitempään. Kitarapuolella mennään samoissa. Nimestä kun ei kannata koskaan maksaa, kielitehtaitahan on maailmalla yhtä monia kuin vahvistinputki eli vain kourallinen.
 
2014 mennään asialinjalla :)
Kefiiri
09.01.2014 10:10:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, samaa mieltä. Viimeksi hommatuista Bentonin kielistä ei lähtenyt sormiin sitä mustaa suojaöljyäkään tai mitä lie joskus ollut. Oikein hyvin toimivat.
 
Nykyään kieliä tulee vaihdettua harvemmin kuin nuorena. Osaksi se johtuu siitä, että on tajunnut, ettei sitä tuoreiden kielten zingiä oikeasti bändisoitossa tarvita. Eli laiskuudesta.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Jeszse
09.01.2014 10:11:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Midrange: En ole kyllä. Dean Markley Blue Steel, jota olen käyttänyt viimeiset 5 vuotta kuluu yhä vaihtokuntoon 3 viikossa.
 
Joku täällä näitä suositteli joskus vuosipari sitten, ostin kolme settiä thomannilta. Paketit oli muoveissa ja kielet yksittäispakattu paperiin, silti joka setissä kaikki punomattomat kielet jo valmiiks ruosteessa.
 
Korvaukseksi tarjoan valloittavan hymyn ja hetken verran paskaa. || The Jasser Arafats
freakingenius
14.01.2014 09:24:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noista Bentonin kielistä tuli mieleen kun broidi kerran tilas thomannilta HB:n kielisetin ja asensi kitaraan ja ekalla bendillä katkes eka kieli. Voisi olla kitaran tallapaloista kiinni mutta ei käynyt muilla kielillä joten oletan olleen vain maanantai kappale kyseessä.
 
Jeszse
14.01.2014 09:25:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Guitarist2: Noista Bentonin kielistä tuli mieleen kun broidi kerran tilas thomannilta HB:n kielisetin ja asensi kitaraan ja ekalla bendillä katkes eka kieli. Voisi olla kitaran tallapaloista kiinni mutta ei käynyt muilla kielillä joten oletan olleen vain maanantai kappale kyseessä.
 
No, mulla ei oo käyny tommosta koskaan muitten ku Ernie Ballien kanssa, niin.
 
Korvaukseksi tarjoan valloittavan hymyn ja hetken verran paskaa. || The Jasser Arafats
Myrkky Nuoli
14.01.2014 09:30:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeszse: No, mulla ei oo käyny tommosta koskaan muitten ku Ernie Ballien kanssa, niin.
 
Itsehän en oo eläessäni katkassut yhtäkään Ernie Ballin kieltä :)
DR:t on pari kertaa tehny ton tempun.
 
Kun kissat on hiiriä, mummot hyppii pöydillä.
Jeszse
14.01.2014 09:40:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myrkky Nuoli: Itsehän en oo eläessäni katkassut yhtäkään Ernie Ballin kieltä :)
DR:t on pari kertaa tehny ton tempun.

 
Hehjuum.
 
Joskus aikanaan ostin EB:n kieliä, mut siinä vaiheessa ku kolmannen kerran uudessa setissä purkautu g-kieli siitä pallosta heti ku sen otti paketista, ja ylä-e katkes alle viikossa, lopetin niitten käyttämisen.
 
Sitte varmaan viis-kuus vuotta myöhemmin ostin jonku eb-setin akkariin, ni kappas kehveliä ku g-kieli purkautu pallostaan ku otin sen paketista...
 
Korvaukseksi tarjoan valloittavan hymyn ja hetken verran paskaa. || The Jasser Arafats
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «