Muusikoiden.net
04.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Puoliakustinen ja hihnalukot?
1
kaamio
07.01.2014 14:16:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Päivää,

Mitä puoliakustinen noin keskimäärin tykkää siitä, että hihnakiinnikkeitä ruuvailee irti ja uusia tilalle, kun kyseessä on onttorakenteinen soitin? Ajattelin hankkia hihnalukot (esim Schaller Security Locks) Gibson Midtown Customiin ja ajattelin kysäistä puoliakustisten sielunelämää ja rakennetta paremmin tuntevilta mielipidettä, että kannattaako osia lähteä ruuvailemaan irti/kiinni.

Thanks!!

elon arska
07.01.2014 14:32:32

Luulen, että tommonen puoliakustinen ei ole hihnatappien kohdalta niin ontto kuin siitä f-aukon vieressä. Eli uskoisin ruuvailun olevan varsin huoletonta.

Haista jätkä vittu ja mee veivaa Volgaas.
Grugi
07.01.2014 14:34:20

Hanki tälläset niin ei tarvitse vaihtaa tappeja ja varmasti pysyy.

http://www.levytukku.fi/dunlop_lok_strap_hihnalukko

The only true wisdom is in knowing you know nothing.
hallu
07.01.2014 15:03:15

Olen elon arskan kanssa samaa mieltä, että niiden ruuvien pitää kantaa se kitarakin joten ei ne voi olla ihan kitaran heppoisimmassa kohdassa kiinni tai sitten hihnatappia varten on tehty vahvike sinnekopan sisäpuolelle. Ainakin se pekapään hihnatappi on ruuvattu siihen tyviblokkiin eli siinä ei mitään hätää ruuvaile rauhassa. Etummainen hihnatappi on usen kaulablokissa tai ja kaulassa siinä liitoskohdassa. Jos se on sakarassa tms.kohdassa,niin sitä tappia varten on varmasti tehty sinne sisäpuolelle vahvike, koska ei se kuitenkaan pelkän vanerin varassa voi roikkua se kitara.

Tuo Grugin ehdotus on myös hyvä ja itse olen hiukan taipumassa noiden käyttöön kun alkaa noi shallerin lukot riipiä korvia.

Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
Laulava Kylätohtori
07.01.2014 15:50:01

Grugi: Hanki tälläset niin ei tarvitse vaihtaa tappeja ja varmasti pysyy.

http://www.levytukku.fi/dunlop_lok_strap_hihnalukko

Vaikuttaa loistavilta. Ovat vieläpä käytännössä ilmaisia. Onko porukalla käyttökokemuksia?

Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Joees
07.01.2014 15:51:03

Eikö tuossa Midtownissakin ole keskipalkki? Kyllä siihen silloin voi ihan huoletta vaihtaa lukot, ei ne ole heppoisessa kohdassa laisinkaan.

Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja.
Puavali
07.01.2014 16:25:57

Oon laittanut hihinatapin eräästä puoliakustisesta kiinni lisäpalikan kanssa, kun tehtaalla se oli kiinnitetty kaulan yläpuolelta kopan sivuun, joka oli semmoinen muutaman millin paksu viilu.

Sammo
07.01.2014 16:50:23

Laulava Kylätohtori: Vaikuttaa loistavilta. Ovat vieläpä käytännössä ilmaisia. Onko porukalla käyttökokemuksia?

Mulla on noita kolmessa kitarassa:

Hyvät puolet:
- Vaikuttaa loistavila. Check.
- Käytännössä ilmaisia. Check.
- Ei tartte porata.
- Ei resonoi niinkuin hihnalukot.

Huonot puolet:
- Ei voi oikeasti täysin luottaa. Tuo pyörivä pala ei käytännössä pysy paikoillaan ja lätkä löytyy silloin yllensä gigbagin pohjalta. Vahinkoja ei ole saattunut.
- Ei mahdu kaikkien kitaroiden tappeihin, esimerkkinä vaikkapa Ibanezin AM400.

Luotettavampi ja vieläkin halvempi tratkaisu on rautakaupasta hankitut iso prikat, tosin hihnan irroitukseen tarttee silloin ruuvimeisseliä.

If the White House calls ... tell them... 'I'm out in the field'...
Grugi
07.01.2014 17:01:17

Ite valinnut sellaset versiot liikkeessä missä toi pyörivä osa on tiukka, ei ole liikkunut mihinkään kun kiinni laittoi, yhdessä oli löysä ja siihen laitoin tipan pikaliimaa ja ei liiku, auki saa mutta tarvii sitten hieman voimaa. Hintaan nähden ihan loistavat ja voisin kyllä väittää jopa luotettavaksikin.

The only true wisdom is in knowing you know nothing.
kaamio
07.01.2014 19:04:10

Kiitokset kaikille kommenteista! Täytyy tsekata myös nuo Kylätohtorin ehdottamat "rikat".

Yritin tutkia omaa soitinta taskulampulla, irrotin jopa taustapleksin potikoiden kohdalta sekä koputtelin ruuvarin perällä, mutta ei siitä oikein hurskastunut. Hihnatappien kiinnitystä tai reunan mahdollisia vahvistuksia ei sisäkautta päässyt näkemään.

Hihnalukon resonointikaan ei kyllä kuulosta lupaavalta.

Mulla on toisessa kitarassani (Ibanez JEM) tehty sellainen viritys, ettei hihna varmasti irtoa. Tämän puoliakustisen ongelma on se, että hihna on irroitettava, kun soittimen laittaa laukkuun. Siksi aihe kiinnostaa.

However, maalaisjärjellä kun ajattelee, niin luulisi tosiaan, että laite kestää tappien vaihdon.

johanssen
07.01.2014 22:02:07 (muokattu 07.01.2014 22:02:53)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kaamio: Päivää,

Mitä puoliakustinen noin keskimäärin tykkää siitä, että hihnakiinnikkeitä ruuvailee irti ja uusia tilalle, kun kyseessä on onttorakenteinen soitin? Ajattelin hankkia hihnalukot (esim Schaller Security Locks) Gibson Midtown Customiin ja ajattelin kysäistä puoliakustisten sielunelämää ja rakennetta paremmin tuntevilta mielipidettä, että kannattaako osia lähteä ruuvailemaan irti/kiinni.

Thanks!!

Iltaa. Schalleria tilalle vaan. Etenkin, jos ne heittää entisten tappien paikalle, niin mitään ongelmaa ei ainakaan mulla oo koskaan ollu. 335seenkin vaihdoin shallerit heti, kun sen aikoinaan sain himaan. Jazzlootassa on ne ollu myös samoinkuin kaikissa kitaroissani, joita olen omistanut ja omistan. Shallerit on vielä niin helkutin käteviä käyttääkin, kun hihna on niin helppo kiinnittää ja ottaa taas irti.

Sitte, jos alkaa muuttamaan tappien paikkaa, niin maalaisjärki käteen ja kannattaa myös miettiä, muuttuukohan sen kitaran painotus jollain tavalla ja hyvään vai huonoon suuntaan.

Mutta Midtownin kanssa ei tule ongelmaa, mikäli vanhoja hihnatappienreikiä käytät. Tarkista toki entisten ja shallerien ruuvien paksuudet ja jos shalleri on ohuempi, nii vähän tulitikkua sen mukaan reikään ennen kiinnilaittoa.

asialliset hommat hoietaan, muuten ollaan ku ellun kanat...
Rämppy
08.01.2014 09:35:34 (muokattu 08.01.2014 09:36:26)

Jos tuossa kitarassa on sama rakenne kuin 335:ssä, niin ei ole ongelmaa jos vaihdat hihnatapit alkuperäisille paikoille. Niissä kohdissa on umpipuuta.
Mulla on schallerit 335:ssä.

En sitten malttanut olla sanomatta.
kaamio
08.01.2014 10:23:57

Rämppy: Jos tuossa kitarassa on sama rakenne kuin 335:ssä, niin ei ole ongelmaa jos vaihdat hihnatapit alkuperäisille paikoille. Niissä kohdissa on umpipuuta.
Mulla on schallerit 335:ssä.

Tack så mycket! Samoille paikoille asennan ja laitoin juuri Levytukusta schallerit tilaukseen. Oli ok hintaan tarjolla ja toimittavat näemmä ainakin toistaiseksi ilman postituskuluja. Ei tarvitse vaivautua liikkeeseen noutamaan...

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti