Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitarahuoltojen nykyhinnat
1 2 3 4 5 6
lefa79
10.01.2014 13:54:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Tosiaan, kyllähän jotkut heikkolahjaiset saattavat valitettavasti mennä tuollaiseen turhaan itsensä korostamiseen. Itse ajattelen vähän niin, että jos ihminen vaikuttaa kirjallisen ulosannin perusteella vähäjärkiseltä, niin valitettavan usein hän myös on sitä. Koulutus ei takaa vielä mitään. Yllättävän moni duunari on huomattavasti viisaampi ja avarakatseisempi kuin monet insinöörit tai tradenomit. Ylipäätään se, että alkaa pelkän koulutodistuksen perusteella luulemaan itsestään jotain todellisuutta suurempaa osoittaa melkoista heikkolahjaisuutta...
 
Tämähän meni mielenkiintoiseksi. Tulin katsomaan huoltojen hintoja, mutta täällä tehdäänkin psykoanalyysiä ihmisistä, jotka kokevat tarpeelliseksi mainita oman koulutuksensa erinäisissä yhteyksissä.
 
Onko pohdinnan lopputulos siis se, että jos henkilö jossain yhteydessä periaatteessa tarpeettomasti korostaa omaa koulutustaan, niin se tarkoittaa, että hän on ainakin heikkolahjainen ja hänellä on puutteita kompetenssissa:) Heh
 
Ihmisten analysoiminen on nähtävästi helppoa kun sen osaa :)
 
Vastapainoksi tästä olisi luonnollista siirtyä analysoimaan ihmisiä, jotka pillastuu siitä, että joku haluaa tuoda oman koulutuksensa esiin. Itse en kuulu kumpaankaan ryhmään, vaikka olenkin komea ja seksikäs KTM (hyvillä arvosanoilla).
 
Laulava Kylätohtori
10.01.2014 14:03:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Twinkle: Hassua, meikäläisen seurannan mukaan se menee ihan toisinpäin, että korkeampi koulutus antaa ihmisille sen valmiuden ymmärtää, ettei kaikki ole niin hemmetin yksinkertaista.
 
Ehkä, jos sitä koulutusta on alempaa korkeakoulutasoa enemmän. Mutta mielestäni liian monet AMKin käyneet kuvittelevat olevansa aika paljon parempia, mitä todellisuudessa ovat. Esim tradenomit tai insinöörit. Ei se koulu vielä tee kenestäkään ammattimiestä, vaikka liian monet niin kuvittelevatikin.
 
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Hi-Power
10.01.2014 14:17:22 (muokattu 10.01.2014 14:17:42)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No nykyhinnat ovat maksajalle liikaa ja tekijälle liian vähän jotta homma kannataisi edes jotenkin. Olin aloittelemassa tänne pohjoiseeen liikettä jossa korjattaisiin kitarat ja vahvistimet. Markkinatutkimusta tehdessä huomasin että pohjoisessa pitäisi hintojen olla noin 50% halvempia kuin etelässä??? siis asiakkaiden mukaan. Miksi ihmeessä pitäisi? Toisin sanoen tutkimuksen mukaan tuntihinta joka korjaajalle maksetaan, saisi olla asiakasvirran varmistamikseksi, noin 3€/tunti verojen ja kulujen jälkeen. Asiakkaita olisi tutkimuksen mukaan vaikka kuinka paljon, jos ei keskustella hinnoista ennen tarvekyselyä. Normaali noin 50-60€ tuntivelotus on siis huomattavasti liikaa tämän perän asiakkaille joten luovutin haaveeni korjauspajasta samointein, ja suosittelen laitteiden kuskaamista esim. kaatopaikalle/kierrätykseen niiden rikkoutuessa jos kerran korjaaminen maksaa aina liikaa....
 
PS. Tiedän että tämän palstan lukijoilla on oikeakin tieto kuinka paljon yrittäminen maksaa tänäpäivänä ja he varmasti maksavat hyvästä työtä sen oikean hinnan, mutta täälläpäin niitä ei ainakaan liikaa ole.
 
Laulava Kylätohtori
10.01.2014 14:18:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lefa79: Tämähän meni mielenkiintoiseksi. Tulin katsomaan huoltojen hintoja, mutta täällä tehdäänkin psykoanalyysiä ihmisistä, jotka kokevat tarpeelliseksi mainita oman koulutuksensa erinäisissä yhteyksissä.
 
Onko pohdinnan lopputulos siis se, että jos henkilö jossain yhteydessä periaatteessa tarpeettomasti korostaa omaa koulutustaan, niin se tarkoittaa, että hän on ainakin heikkolahjainen ja hänellä on puutteita kompetenssissa:) Heh

 
Tuo lainaamasi teksti oli jo vähän toisesta asiasta, mutta itse olen kyllä aina ihmetellyt, miksi omaa koulutusta pitää mainostaa tilanteissa, missä sillä ei ole mitään merkitystä. Jos siis tätä harrastat, niin olisin utelias kuulemaan, että miksi?
 
Ihmisten analysoiminen on nähtävästi helppoa kun sen osaa :)
 
Siitä en tiedä mitään, mutta ainakin se on helppoa, kun sitä ei osaa. ;)
 
Vastapainoksi tästä olisi luonnollista siirtyä analysoimaan ihmisiä, jotka pillastuu siitä, että joku haluaa tuoda oman koulutuksensa esiin. Itse en kuulu kumpaankaan ryhmään, vaikka olenkin komea ja seksikäs KTM (hyvillä arvosanoilla).
 
Niin no, eihän sekään tietysti ihan normaalia ole. Joku keittiöpsykologinen luonneanalyysi voisi tosiaan olla ihan mielenkiintoinen...
 
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Laulava Kylätohtori
10.01.2014 14:21:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hi-Power: No nykyhinnat ovat maksajalle liikaa ja tekijälle liian vähän jotta homma kannataisi edes jotenkin...
 
Ehkä yksi ongelma on se, että ihmiset eivät tule ajatelleeksi, miten vähän siitä isolta kuulostavasta tuntitaksasta jää yrittäjälle nettona käteen..
 
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
lefa79
10.01.2014 14:27:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hi-Power: No nykyhinnat ovat maksajalle liikaa ja tekijälle liian vähän jotta homma kannataisi edes jotenkin. Olin aloittelemassa tänne pohjoiseeen liikettä jossa korjattaisiin kitarat ja vahvistimet. Markkinatutkimusta tehdessä huomasin että pohjoisessa pitäisi hintojen olla noin 50% halvempia kuin etelässä??? siis asiakkaiden mukaan. Miksi ihmeessä pitäisi? Toisin sanoen tutkimuksen mukaan tuntihinta joka korjaajalle maksetaan, saisi olla asiakasvirran varmistamikseksi, noin 3€/tunti verojen ja kulujen jälkeen. Asiakkaita olisi tutkimuksen mukaan vaikka kuinka paljon, jos ei keskustella hinnoista ennen tarvekyselyä. Normaali noin 50-60€ tuntivelotus on siis huomattavasti liikaa tämän perän asiakkaille joten luovutin haaveeni korjauspajasta samointein, ja suosittelen laitteiden kuskaamista esim. kaatopaikalle/kierrätykseen niiden rikkoutuessa jos kerran korjaaminen maksaa aina liikaa....
 
PS. Tiedän että tämän palstan lukijoilla on oikeakin tieto kuinka paljon yrittäminen maksaa tänäpäivänä ja he varmasti maksavat hyvästä työtä sen oikean hinnan, mutta täälläpäin niitä ei ainakaan liikaa ole.

 
Kun niistä koulutuksista on ollut puhetta, niin tässä jokaiselle KTM:lle sanallinen tehtävä ratkottavaksi. Mitä ajatuksia herättää? Miten toimia tällaisessa tilanteessa? :) Näyttäkää kyntenne. Minä valitsen voittajan.
 
lefa79
10.01.2014 14:32:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: ...Jos siis tätä harrastat, niin olisin utelias kuulemaan, että miksi?
 
En harrasta tätä itsekään ja myönnän, että tietyissä tilanteissa se saattaa tuntua aika naurettavalta... Ja silloin naurankin mielessäni :)
 
Hi-Power
10.01.2014 14:34:26 (muokattu 10.01.2014 14:35:13)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lefa79: Kun niistä koulutuksista on ollut puhetta, niin tässä jokaiselle KTM:lle sanallinen tehtävä ratkottavaksi. Mitä ajatuksia herättää? Miten toimia tällaisessa tilanteessa? :) Näyttäkää kyntenne. Minä valitsen voittajan.
 
Anteeksi jos koulutukseni ei anna mahdollisuutta kirjoitaa järkevää tekstiä mutta jospa joku ymmärtäisi mistä yritin kertoa, se löytyy kyllä tuosta ensimmäisestä lauseesta. Koulutusta minulta löytyy 4 eri ammatin verran ja työssä olen ollut 6 eri ammattialan edustajana, sekä olen harrastanut musiikkia ja eletronikkaa noin 30vuotta.
T: Sähkövoimatekniikan insinööri
 
lefa79
10.01.2014 14:43:57 (muokattu 10.01.2014 14:47:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hi-Power: Anteeksi jos koulutukseni ei anna mahdollisuutta kirjoitaa järkevää tekstiä mutta jospa joku ymmärtäisi mistä yritin kertoa, se löytyy kyllä tuosta ensimmäisestä lauseesta. Koulutusta minulta löytyy 4 eri ammatin verran ja työssä olen ollut 6 eri ammattialan edustajana, sekä ole harrastanut musiikkia ja eletronikkaa noin 30vuotta.
T: Sähkövoimatekniikan insinööri

 
Ymmärsit varmaan kirjoitukseni väärin. Kirjoituksessasi ei ollut mitään vikaa ja tarkoitukseni ei ollut missään nimessä vinoilla sinulle.
 
Tämä keskustelu (ennen sinun osallistumistasi) oli lähtenyt erikoisille urille ja tuo minun kommenttini poiki siitä... Ja oikeasti olisi mielenkiintoista kuulla, mitä ihmiset ajattelevat tuosta tilanteesta liiketoiminnan pyörittämisen näkökulmasta.
 
Pahoittelen sekaannusta. Aikeeni eivät olleet pahat :)
 
Hi-Power
10.01.2014 14:48:57
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lefa79: Ymmärsit väärin. Kirjoituksessasi ei ollut mitään vikaa ja tarkoitukseni ei ollut missään nimessä vinoilla sinulle.
 
Tämä keskustelu (ennen sinun osallistumistasi) oli lähtenyt erikoisille urille ja tuo minun kommenttini poiki siitä... Ja oikeasti olisi mielenkiintoista kuulla, mitä ihmiset ajattelevat tuosta tilanteesta liiketoiminnan pyörittämisen näkökulmasta.
 
Pahoittelen sekaannusta. Aikeeni ei olleet pahat :)

 
Selvä... Kiitos selvennyksestä :)
 
Laulava Kylätohtori
10.01.2014 15:00:55 (muokattu 10.01.2014 15:01:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lefa79: Ymmärsit varmaan kirjoitukseni väärin. Kirjoituksessasi ei ollut mitään vikaa ja tarkoitukseni ei ollut missään nimessä vinoilla sinulle.
 
Tämä keskustelu (ennen sinun osallistumistasi) oli lähtenyt erikoisille urille ja tuo minun kommenttini poiki siitä... Ja oikeasti olisi mielenkiintoista kuulla, mitä ihmiset ajattelevat tuosta tilanteesta liiketoiminnan pyörittämisen näkökulmasta.
 
Pahoittelen sekaannusta. Aikeeni eivät olleet pahat :)

 
Tyhmin huutaa aina kovimpaan ääneen ensimmäisenä, joten jospa minä kouluttautumattomana aloitan, niin saadaan käytännön esimerkki tässäkin ketjussa mainitusta kompetenssin puutteesta ja sen suhteesta kirjoituksen sisältöön. :)
 
Minä ajattelisin, että yrittämisen sivukulut ja korkea alv ovat yksi suuri ongelma. Kohtuullinenkin palkka kohoaa näiden jälkeen kestämättömälle tasolle. Toiseksi ihmisten ostovoima on liian alhainen. Ostovoiman alhaisuuden syyt ovat tietysti moninaiset, eikä niistä varmaan tässä sen enempää, mutta jotenkin tuntuu, ettei jatkuva verojen ja veroluonteisten maksujen nosto ole pitkällä tähtäimellä hyväksi kenellekään. Olematon ostovoima kuihduttaa kotimaista kulutusta aiheuttaen eräänlaisen negatiivisen noidankehän. Uskoisin myös, että esim. kitaran korjauttaminen ammattilaisella on ensimmäisiä asioita, joista rahojen vähentyessä tingitään. Joten kitarankorjaus on ehkä monia muita aloja herkempi taloudellisen tilanteen vaihtelulle...
 
Eli johtopäätös: Hallituksen vika :)
 
e. selvennän nyt vielä väärinkäsitysten välttämiseksi, että tuossa alussa siis vittuilen vain itselleni, en kenellekään muulle..
 
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
YarZoo
10.01.2014 15:07:44 (muokattu 10.01.2014 15:42:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hi-Powerin kirjoitukseen liittyen. Sama ongelma kuin siellä pohjoisessa koskee pieniä paikkakuntia ympäri suomenmaan. Tehtiin tuossa jonkinaikaa takaperin myöskin pientä markkinatutkimusta lähialueella. Tokikaan ei soitinkorjaukseen liittyen, mutta kuitenkin ja todettiin että verollinen tuntiveloitus saisi pyöriä luokassa 17-25 eur tunti. todettiin että n. 300 000 euron investoinnit sun muu ruljanssi kannattaa jättää suosiolla pois haaveista. Asuminen saattaa olla pohjoisessa ja pikkumestoissa halvempaa, mutta esim. energia ja sapuskat ei varmasti ole. Talkoita ja kaikkea helvetin taksvärkkiä saisi nykymeiningillä olla tekemässä joka käänteessä ja kun ajastaan tavitset vastapalveluksia, niin se on hui hai.
 
Yleisesti ko. keskusteluun. Olen todella hyvilläni jos joku soittimia rakentamalla ja fiksaamalla menestyy ja perheensä elättää. Koskee tietty kaikkea tekemistä ja pienyrittäjyyttä yhtälailla ( ähäs meinasit jo suuttua ; ) ). Siinä olisi saatava pientä pelivaraakin jemmaan jos vaikka kätensä rikkoo ja joutuu olemaan telakalla muutaman kuukauden. Sniidusti maksetuilla yrittäjävakuutuksilla ei paljon päristellä, jos niitä korvauksia nyt yleensä kaikkien pykälien jälkeen sattuu saamaan.
 
e: puuttui sanoja. Silti alkuun selkeä ajatus ei konkretisoitunut, turhautin itteni vaan.
 
S.N.A.F.U
FensonGibder
10.01.2014 16:20:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lefa79: Kun niistä koulutuksista on ollut puhetta, niin tässä jokaiselle KTM:lle sanallinen tehtävä ratkottavaksi. Mitä ajatuksia herättää? Miten toimia tällaisessa tilanteessa? :) Näyttäkää kyntenne. Minä valitsen voittajan.
 
No jos sanotaan, että jää kulujen jälkeen 3€/h, niin minä haluaisin nähdä laskelmat.
 
Ps. En ole valmis KTM
 
Riffi, nyt.
Midrange
10.01.2014 16:22:48 (muokattu 10.01.2014 16:24:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitaranhuoltojen hinnoista on jotenkin helpompi itsekseen marista, kun kuvittelee että kyllähän minäkin tuon osaisin. Otetaan esimerkiksi nauhojen hionta. Helposti ajattelee mitäs siinä, viiloja vaan ja hommiin. Mutta se soitinkorjaaja tietää siinä monta asiaa kuinka tehdä se helposti ja välttää pahimmat aloittelijan mokat. Ja todennäköisesti hän on maksanut niistä aikanaan jonkilaiset oppirahat, muodossa tai toisessa.
 
Mutta enpä ole ikinä parturin hinnasta motkottanut käynnin jälkeen, vaikka korkeitahan nekin on monien mielestä. Johtuu kenties siitä, että en uskoisi itse pystyvän edes tyydyttävään lopputulokseen jos sakset käteeni ottaisin.
 
20% soittamista ja 80% muusikoiden.nettiä
Gabe
10.01.2014 16:56:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lisätäänpäs vielä vähän lisää hyödyllistä sisältöä ketjuun. Tässä on yksi hyödyllinen työkalu kitarahuoltojen hintojen selvittelyyn:
 
https://www.google.fi/
 
Tässä toinen:
 
http://fi.wikipedia.org/wiki/Puhelin
 
Näiden kahden avulla ei tarvitse tuhlata aikaansa hyödyttömiä ketjuja selaten.
YarZoo
10.01.2014 16:57:52 (muokattu 10.01.2014 17:00:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tai sitten joku paskakaivojen tyhjennys. Kallista oli ennen kunnan kakkanettiin liittymistä, mutta ei tullut mieleen että imasempa itse pikku pumppusella 3 mottia lientä ja kuskaan peräkontissa kanisteritavarana laitokselle. Tämä liittyi siis palveluihin joissa ei oikein omatoimisuuden nimissä viitsi alkaa säästämään.
 
S.N.A.F.U
fox
10.01.2014 17:04:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Lisätäänpäs vielä vähän lisää hyödyllistä sisältöä ketjuun. Tässä on yksi hyödyllinen työkalu kitarahuoltojen hintojen selvittelyyn:
 
https://www.google.fi/
 
Tässä toinen:
 
http://fi.wikipedia.org/wiki/Puhelin
 
Näiden kahden avulla ei tarvitse tuhlata aikaansa hyödyttömiä ketjuja selaten.

 
Nin joo, ja korkeasti koulutetuilla henkilöillä usein on tuosta ajasta puutetta. Saattaa olla kaikenmoista aktiviteettia muutenkin. ;)
Pitäisköhän noitten huoltojen hinnat sitten olla tuolla 80-luvun tasolla? Tosin, eipä niillä(kään) taksoilla perheellinen yrittäjä mitään suunnattomia kissanpäiviä viettänyt, asiasta on paljon juttua täällä palstoilla, joten tuskin lie tarvetta kerrata.
Siteeraanpa vielä M. Nevalaista Guitar Labran ajoilta: "Kavereilta ei voi pyytää, ja vieraat ei maksa"
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Hi-Power
10.01.2014 17:46:18 (muokattu 10.01.2014 17:56:08)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

FensonGibder: No jos sanotaan, että jää kulujen jälkeen 3€/h, niin minä haluaisin nähdä laskelmat.
 
Ps. En ole valmis KTM

 
Jos ajatellaan että tuntihinta jonka pitäisi olla 50€ olisi 25€ verolla niin siitä jää 19€ yrittäjälle. Siitä täytyy maksaa noin 32,5% muita maksuja kuten eläkevakuutuksia jne.(prosenttimäärä arvioitu mutta vastaa työnantaja maksua joka on käsittääkseni aikalailla sama vaikka maksaa palkaa itselle). Jää noin 12,8€. Tästä tulosta sitten maksetaan lämmitykset, sähköt ja muut kulut. Vielä tähän soppaan laitetaan se että tehdystä työstä harvon laskutetaan (kuulemma) se oikeasti työhön käytetty aika... eli ei tuosta paljon jää...
 
Esimerkki: Yrittäjälle tarjotaan kolmen kitaran korjausta. Yrittäjä ajattelee töiden vähyydestä johtuen tarjota remotteja halvalla eli tarjoaa yhdelle kitaralle korjaushinnaksi 55€ eli 1tunnin velotus. Työ vie yhden kitaran kohdalla kuitenkin 3tuntia ja kitaroiden tarjoaja pitää tätä 165€ kokonaishintaa todella suurena ja tarjoaa 100€. Tässä tapauksessa kokonais hinnaksi 9tunnin työlle jää 100*0,76=76€ eli verottoman /tunti alle n8,5€...kannataisiko tämä?
 
Jukka Häikiö
10.01.2014 23:40:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuotahan vois koittaa laskea vaikka niinpäin,että mikä olisi se euromäärä,mikä pitäisi jäädä tumppuun kaikkien kulujen,verojen,etc jälkeen.Jos ajattelis,että se summa ois
vaikka 15€/h,mikä jää tunnilta lapaseen ihan puhtaana.15-20 neliötä toimitilaa jostain,sanotaan vaikka vuokraksi:600€/kk,työkalukustannukset:100€/kk(toki alkusysäyksenä enemmän,mutta keskiarvollisesti).Tuohon päälle sitten kaikki kulungit(verot,vakuutukset,etc..),mistä mulla ei oo haisuliakaan ja kaikki lähtis olettamuksesta,jotta sitä varsinaista huoltohommaa ois sen 160h/kk.
Joku noista yrittäjän kulungeista ymmärtävä,varmaan äkkisälleen osais ratkaista tämän,vähän teoreettisen yhtälön.Noilla eväillä vois ehkä saada edes vähän suuntaa sille,mikä saattais olla kohtuullinen tuntiveloitus,edellyttäen tietysti,että tyytyy siihen
15€/h,käteenjäävä osuus.Siitä kai voi sitten korotella räpylä-osuutta ja katsoa mitä sen pohjalta muodostuu tuntiveloitukseksi.Tokihan todellisuus on eri asia ja riippuvainen monesta eri muuttujasta,mut niinkus sanottu:suuntaa antavaa.Josko jotain osaavaa kiinnostais tämän sorttinen laskutoimitus.
 
Vasta kun on valmis epäonnistumaan,on valmis onnistumaan.
Mandarax
11.01.2014 00:27:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipä tähän juur muuta voi todeta kun jos jos näillä (nimekkäämmillä?) kitarahuoltopajoilla on kuitenkin jonoksi asti asiakkaita - kuten olen itse ainakin todennut - niin silloinhan hinta on ihan kohdillaan vai kuinka? Ei ehkä just sun tai mun lompakolle sopiva mutta yrittäjälle hyväksi havaittu.
Jos kysyntä kohtaa tarjonnan niin mikä vaan hinta on kohdillaan, oli se sitten 10 tai 100 euroa tunnilta.
 
Aloittajalle kysymykseen: Juu on noussut hinnat 5-10 vuodessa. Niin myös yrittäjän sekä työvoiman kustannukset.
Pääkaupunkiseudun kitarasepistä voisin suositella vaikka Kallion Petriä (Soundtrade) Kerava/sipoon rajoilla. Asiantunteva ja kohtuuhintainen palvelu.
 
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «