Muusikoiden.net
10.12.2016
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: LP:n potikat
1 2
Yallup
04.12.2013 09:36:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näin tuoreena LP:n käyttäjänä ihmettelen potikoiden toimintaa ja käyttöä. Siis molemmille mikeille on oma vola ja tone. Ne toimivat selkeästi, kun käytössä on vain jompi kumpi. Kun mikkivalitsin on keskellä, toiminta muuttuu ja molemmat volat tuntuvat olevan "mastereita", siis voidaan vaikka vetää äänet kokonaan nollaan. Asiallahan ei ole juurikaan merkitystä, jos molemmat on täysillä ja valitsimella seilataan mikkien välillä. Miten Gibson on ajatellut kytkennän idean, voiko näillä jotenkin mennä "portaattomasti" takamikistä etumikkiin? Tonepotikoiden kanssa ollaan vieläkin enemmän sekaisin ;-)
 
"Tosta se taitaa lähteä.."
GiovanniDiRondo
04.12.2013 09:44:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yallup: Näin tuoreena LP:n käyttäjänä ihmettelen potikoiden toimintaa ja käyttöä. Siis molemmille mikeille on oma vola ja tone. Ne toimivat selkeästi, kun käytössä on vain jompi kumpi. Kun mikkivalitsin on keskellä, toiminta muuttuu ja molemmat volat tuntuvat olevan "mastereita", siis voidaan vaikka vetää äänet kokonaan nollaan. Asiallahan ei ole juurikaan merkitystä, jos molemmat on täysillä ja valitsimella seilataan mikkien välillä. Miten Gibson on ajatellut kytkennän idean, voiko näillä jotenkin mennä "portaattomasti" takamikistä etumikkiin? Tonepotikoiden kanssa ollaan vieläkin enemmän sekaisin ;-)
 
Eivät varsinaisesti ole mastereita, kyllä se balanssi muuttuu ihan portaattomasti. Tässä on kyse tällaisesta sähköteknisestä yksitysikohdasta. Tuon mikinvalitsimen rakenne on sellainen, että se päästää koko signaalin maahan, jos jompi kumpi potikka on kokonaan kiinni ja mikinvalitsin on keskellö.
 
Toneissa ei ole tällaista ominaisuutta, mutta onhan varsinkin lineaarisissa potikoissa se tyypillistä, että niissä on kohtia joissa signaali muuttuu paljon, ja kohtia joissa ei tapahdu mitään.
 
Tonen suhteen on huomioitava sellainen kysymys, että johtuen mikrofonien sijoittelusta osa harmonisista kerrannaisista on vastavaiheessa. Riiippuen siitä miten aivot tulkitsevat signaalia, äänensävy voi jopa muuttua kirkkaammaksi, jos tonea säädetään toisesta mikrofonista pienemmälle, koska vastavaiheessa olevat yläsävelet heikkenevät.
 
Minushuman
04.12.2013 12:05:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GiovanniDiRondo: Eivät varsinaisesti ole mastereita, kyllä se balanssi muuttuu ihan portaattomasti. Tässä on kyse tällaisesta sähköteknisestä yksitysikohdasta. Tuon mikinvalitsimen rakenne on sellainen, että se päästää koko signaalin maahan, jos jompi kumpi potikka on kokonaan kiinni ja mikinvalitsin on keskellö.
 
Muistanko väärin, vai oliko tossa joku kytkentä modi jolla sai silleen, että kytkimen keskiasennossa volat vaikutti vaan kyseiseen mikkiin?
 
"It's beer o'clock. Where the hell's my riot?"
fox
04.12.2013 12:55:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minushuman: Muistanko väärin, vai oliko tossa joku kytkentä modi jolla sai silleen, että kytkimen keskiasennossa volat vaikutti vaan kyseiseen mikkiin?
 
Laitat vaan sen mikin "kuuman" eli signaalipiuhan siihen potikan keskimmäiseen nastaan eli vaihdat potikalle tulevan ja lähtevän johdon keskenään, tällöin se toisen mikin potikka ei mikkivalitsimen keskiasennossa (molemmat mikit päällä) maadoita koko signaalia.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Yallup
04.12.2013 14:52:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun katsoo noita netin kytkentäkaavioita, niin vola vain ohjaa signaalia maahan ja näin vaimentaa yksittäisen mikin voimakkuutta. Kun molemmat mikit on valittu, kumpi tahansa vola vaimentaa kummankin voimakkuutta. Siis se on "masteri", joka on pienemmällä ja voi vain pienentää tai suurentaa siihen asti, kunnes toisen volan asetus tulee vastaan. Esimerkki:
 
Kaulapotikka asennossa 5. => Tallapotikalla voi säätää pienemmälle 5 - 0, ei isontaa.
Tallapotikka asennossa 5. => Kaulapotikalla voi säätää pienemmälle 5 - 0, ei isontaa.
Tallapotikka asennossa 7, kaula 5. => Kaulamikillä voi pienentää 5 - 0 ja isontaa 5 - 7.
 
Äänen laatuun potikoilla ei ole vaikutusta? Tulee vain => kaula - kaula+talla - talla. Siis ei voi "lisätä pikkusen" kaulamikkiä tallanmikin pehmennykseen, vaan ottaa se täysillä mukaan?
 
Olisiko tässä ajatus, että esim. talla olisi aika isolla tai täysillä sooloja varten. Sitten kaula olisi pienemmällä komppia varten. Soittaja sitten pääsee vähällä, kun tarvitsee vain kytkintä kääntää. Kompissa sitten voi käyttää molempia mikkejä tai vain kaulaa, kun potikka määrää molemmat. Jos haluaa kompata tallalla, pitää hiukan säätää sen potikkaa jos ääni pitää tulla hieman pienemmällä.
 
Humpparin puolituksella/kytkimellä ei liene muutosta kyseiseen toimintaan?
 
"Tosta se taitaa lähteä.."
jii.haanpaa
04.12.2013 15:09:39 (muokattu 04.12.2013 15:12:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sun paulissa taitaa olla 50s-kykentä. Googleen: 'les paul 50's wiring vs modern'.
 
https://www.google.fi/search?q=les+ … fi&q=les+paul+50's+wiring+vs+modern
 
Edit: eipäs kun moterni kytkentä! :D
 
J-P L
04.12.2013 23:07:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yallup: Äänen laatuun potikoilla ei ole vaikutusta? Tulee vain => kaula - kaula+talla - talla. Siis ei voi "lisätä pikkusen" kaulamikkiä tallanmikin pehmennykseen, vaan ottaa se täysillä mukaan?
 
Gibsonin volume-säädöt toimivat master volumen tavoin vain säätöalueen alkupäässä. Kyllä niiden mikkien keskinäistä balanssia pystyy säätämään, mutta käytännössä mikkien volume-säätöjen on oltava lähes yhtä suurella, jotta pienemmällä oleva mikki ylipäätään kuuluisi. Mikkien keskinäistä suhdetta on omien kokemukseni mukaan paljon helpompi säätää, jos kumpikaan ei ole täysillä.
 
Old Joe
05.12.2013 00:40:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Laitat vaan sen mikin "kuuman" eli signaalipiuhan siihen potikan keskimmäiseen nastaan eli vaihdat potikalle tulevan ja lähtevän johdon keskenään, tällöin se toisen mikin potikka ei mikkivalitsimen keskiasennossa (molemmat mikit päällä) maadoita koko signaalia.
 
Tätä kytkentää käytän paljon. Saa lisäksi volume potikoilla justeerattua toneakin melkoisesti ja sointi valikoimaa löytyy jännästi lisää.
 
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä.
fox
05.12.2013 00:55:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Old Joe: Tätä kytkentää käytän paljon. Saa lisäksi volume potikoilla justeerattua toneakin melkoisesti ja sointi valikoimaa löytyy jännästi lisää.
 
Taitaa olla mullakin kaikissa omissa.. =)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
The Jack
05.12.2013 00:56:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.youtube.com/watch?v=RPxI7ySrtvE
 
Tuossa oli omasta mielestäni hyvä ja havainnollinen video LP:n potikoiden käytöstä. Osaavissa käsissä pelkästään noita vääntelemällä lähtee aika monta eri saundia.
 
Yallup
05.12.2013 08:36:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yallup: Kun katsoo noita netin kytkentäkaavioita, niin vola vain ohjaa signaalia maahan ja näin vaimentaa yksittäisen mikin voimakkuutta. Kun molemmat mikit on valittu, kumpi tahansa vola vaimentaa kummankin voimakkuutta. Siis se on "masteri", joka on pienemmällä ja voi vain pienentää tai suurentaa siihen asti, kunnes toisen volan asetus tulee vastaan. Esimerkki:
 
Kaulapotikka asennossa 5. => Tallapotikalla voi säätää pienemmälle 5 - 0, ei isontaa.
Tallapotikka asennossa 5. => Kaulapotikalla voi säätää pienemmälle 5 - 0, ei isontaa.
Tallapotikka asennossa 7, kaula 5. => Kaulamikillä voi pienentää 5 - 0 ja isontaa 5 - 7.
 
Äänen laatuun potikoilla ei ole vaikutusta? Tulee vain => kaula - kaula+talla - talla. Siis ei voi "lisätä pikkusen" kaulamikkiä tallanmikin pehmennykseen, vaan ottaa se täysillä mukaan?
 
Olisiko tässä ajatus, että esim. talla olisi aika isolla tai täysillä sooloja varten. Sitten kaula olisi pienemmällä komppia varten. Soittaja sitten pääsee vähällä, kun tarvitsee vain kytkintä kääntää. Kompissa sitten voi käyttää molempia mikkejä tai vain kaulaa, kun potikka määrää molemmat. Jos haluaa kompata tallalla, pitää hiukan säätää sen potikkaa jos ääni pitää tulla hieman pienemmällä.
 
Humpparin puolituksella/kytkimellä ei liene muutosta kyseiseen toimintaan?

 
Olinpa tavallaan väärässä tuossa, että pienemmällä oleva potikka estää toista isontamasta ääntä. Tietysti vastus lisääntyy kun jompaa kumpaa vääntää suuremmalle riippumatta niiden asennosta ja ääni lisääntyy. Kysehän on kokonaisvastuksesta, joka on näiden kahden potikan yhteinen rinnankytkentä ja vasta ihan pikkulukemilla toinen muuttuu "masteriksi". Millä tavalla vanha ja uusi kytkentä poikkeaa käytännössä?
 
Koko ketju lähti siitä, että en ole oikein vielä "sinut" tämän Lespan kanssa ja taistelen näiden mikkipotikoiden kanssa. Stratomiehenä "ennen kaikki oli helpompaa" ;-) Jos suoraan sanotaan, niin nuo potikat on huonosti merkitty ja hankalasti säädettävissä vauhdissa. Ne numerotkin näkyvät jotenkin hämärästi muovin läpi. Näin alussa joutuu aina pysähtymään ja tiiraamaan, mitä vääntäisi. Noh...eiköhän se ahkeralla käytöllä ala selviämään ja homma skulaamaan.
 
"Tosta se taitaa lähteä.."
GiovanniDiRondo
05.12.2013 09:08:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yallup: Millä tavalla vanha ja uusi kytkentä poikkeaa käytännössä?
 
Tuossa aiemmin taisi nyt mennä kaksi asiaa vähän sekaisin.
 
"Uusi" kytkentä koskee sitä että tone-potikan johto kolvataan keskimmäiseen volume-potikan nastaan. tämä ei vaikuta volume-säätimien toimintaan
 
Sitten tuossa toisaalla puhuttiin siitä että jotkut soittajat modaavat kytkennät niin, että estetään tuon "yhden säätimen master volume"-ilmiö keskiasennossa.
 
Myrkky Nuoli
05.12.2013 11:00:06
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yallup: Äänen laatuun potikoilla ei ole vaikutusta? Tulee vain => kaula - kaula+talla - talla. Siis ei voi "lisätä pikkusen" kaulamikkiä tallanmikin pehmennykseen, vaan ottaa se täysillä mukaan?
 
Minäpä kerron siuulle mitenkä itse koen tämän Gibson-kytkennän. Voin sanoa heti ensi kättelyssä tykkääväni siitä niin paljon, etten nykybändin kanssa muuta käytä, vaikka tykkäänkin stratostani, jossa on master tone / blender -kytkis.
 
Ensinnäkin pääkitarani on SG Standard ja käytän vanhan liiton tyylillä yksikanavaista vahvistinta, joka on säröllä ja rullaan volumepotikalla cleanit ja otan buusterilla vielä isommat säröt. Tallamikki on mulla aina täysillä, ellei vähän tonea alaspäin, sieltä tulee riffittely ja säröhommat. Kaulamikkiä on aina rullattu alaspäin sen verran, että sieltä saa cleanit / pikkusäröt, jotka lasken vielä cleaniksi. Voin siis pelkällä mikkikytkimellä vaihtaa cleanin ja särön välillä ja saan molemmille mikeille vielä oman tone-säädön joka sekin on hyödyllistä kun kamani on monesti aika kirkassaundisia. Tallassa mulla on Alnico V PAF ja kaulassa BKP Mississippi Queen (HB-kokoinen P90), joten tämä on ihan suunniteltu juttu.
 
Toinen aplikaatio, jossa oon hyötynyt tästä kytkiksestä on se kun on varsin kirkassaundiset mikit ja tahdon isot säröt ilman tärykalvojen räjähtämistä. Mikkivalitsin keskelle ja kaulamikistä volumea vähäsen alaspäin. Tämä kuulostaa juurikin siltä, että tallamikin sekaan ois blendattu kaulamikkiä vähän pehmentämään.
 
Minushuman
05.12.2013 11:50:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Laitat vaan sen mikin "kuuman" eli signaalipiuhan siihen potikan keskimmäiseen nastaan eli vaihdat potikalle tulevan ja lähtevän johdon keskenään, tällöin se toisen mikin potikka ei mikkivalitsimen keskiasennossa (molemmat mikit päällä) maadoita koko signaalia.
 
Täytyypä kaivaa kolvi kaapista.
 
"It's beer o'clock. Where the hell's my riot?"
Old Joe
06.12.2013 00:15:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: "Laitat vaan sen mikin "kuuman" eli signaalipiuhan siihen potikan keskimmäiseen nastaan eli vaihdat potikalle tulevan ja lähtevän johdon keskenään, tällöin se toisen mikin potikka ei mikkivalitsimen keskiasennossa (molemmat mikit päällä) maadoita koko signaalia."
 
Minushuman: Täytyypä kaivaa kolvi kaapista.
 
Suosittelen ainakin kokeilua. Jos ei oikein onnistu löytömään oikeita soundeja, kannattaa ennen kuin vaihtaa mikkejä, kokeilla tuota kytkentää. Voi ehkä jäädä mikit vaihtamatta :)
 
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä.
Yallup
10.12.2013 08:38:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myrkky Nuoli: Minäpä kerron siuulle mitenkä itse koen tämän Gibson-kytkennän. Voin sanoa heti ensi kättelyssä tykkääväni siitä niin paljon, etten nykybändin kanssa muuta käytä, vaikka tykkäänkin stratostani, jossa on master tone / blender -kytkis.
 
Ensinnäkin pääkitarani on SG Standard ja käytän vanhan liiton tyylillä yksikanavaista vahvistinta, joka on säröllä ja rullaan volumepotikalla cleanit ja otan buusterilla vielä isommat säröt. Tallamikki on mulla aina täysillä, ellei vähän tonea alaspäin, sieltä tulee riffittely ja säröhommat. Kaulamikkiä on aina rullattu alaspäin sen verran, että sieltä saa cleanit / pikkusäröt, jotka lasken vielä cleaniksi. Voin siis pelkällä mikkikytkimellä vaihtaa cleanin ja särön välillä ja saan molemmille mikeille vielä oman tone-säädön joka sekin on hyödyllistä kun kamani on monesti aika kirkassaundisia. Tallassa mulla on Alnico V PAF ja kaulassa BKP Mississippi Queen (HB-kokoinen P90), joten tämä on ihan suunniteltu juttu.
 
Toinen aplikaatio, jossa oon hyötynyt tästä kytkiksestä on se kun on varsin kirkassaundiset mikit ja tahdon isot säröt ilman tärykalvojen räjähtämistä. Mikkivalitsin keskelle ja kaulamikistä volumea vähäsen alaspäin. Tämä kuulostaa juurikin siltä, että tallamikin sekaan ois blendattu kaulamikkiä vähän pehmentämään.

 
Nyt olen "löytänyt" omat systeemit näiden potikoiden kanssa. Kuten Myrkky Nuolikin, talla saa olla täysillä ja volaa ja/tai sävyä säätelen kaulamikillä kun kytkin on keskellä. Terävämpää saa helposti heittämällä kytkimen tallalle. Toki joskus pitää säätää tallaakin, mutta siihen on jo tottunut. Tärkeintä on, että käsi löytää nupille vauhdissa.
 
Tonenuppeja en ole oppinut käyttämään, en edes Stratossa. Enkä pelkälle kaulamikille ole keksinyt sopivaa käyttöä niin Lespassa kuin Stratossakaan. Niiden ääni tulee niin "syvältä" ja Lespassa se korostuu vieläkin enemmän. Toki mikitkin vaikuttavat paljon.
 
Jonkin verran olen pettynyt noihin humpparikelan puolituksiin. Ääni ei juurikaan muutu ja ne potikkakytkimet ovat kovin köykäisiä, pienikin kosketus pudottaa ne alas. Lisäksi niistä kuuluu sellainen "plonks" läpi, kun nostaa/laskee nuppia. Muutenkin runkoäänet ovat varsin voimakkaita koko kepissä. Melkein kuin mikit olisivat akustisia?
 
"Tosta se taitaa lähteä.."
Myrkky Nuoli
10.12.2013 10:06:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itekään en kauheesti kaulahumppareista perusta, siks mulla onkin siinä tuo p90, joka taas on aivan mahtava yksinään. Kannattaa varmistaa mitkä potikat siellä on volumeissa. Gibson tunkee jostain käsittämättömästä syystä 300k potikoita kitaroihinsa, tuo tekee mun korvaan kaikista humppareista käyttökelvottomia, varsinkin kaulassa.
 
Ossi
10.12.2013 23:58:17 (muokattu 10.12.2013 23:59:11)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen ollut panevinani merkille, että tuon modernimman kytkennän myötä, siis keskiasennossa kumpikaan volapotikka ei muteta koko härveliä, soundi menee vähän mikeistä riippuen helposti melko muhjuksi kun volaa tiputetaan kitarasta käsin. Vanhanaikaisesti kytkettynä soundissa sensijaan säilyy vastaavassa tapauksessa vielä diskanttiakin mukana kohtuullisesti, varsinkin jos vielä tonehärdellitkin on koplattu 50's tyyliin volumepotikan liu'ulle eli keskinastaan. Soundi säilyy suht' mukavasti muuttumattomana, luontevana ja "naamalla" ilman mitään treble-bleed virityksiä.
 
Niin, ja kaulamikistäkin löytyy kohtuullisen käyttökelpoista atakkia ja punchia, jos esim. pikkailee tuolta tallan lähimaastosta - soundissa on purevuutta, mutta samalla säilyy musikaalinen laulavuus, jota ei tallamikillä kovin helposti tavoita, ainakaan ilman apuvälineitä :)
 
Intron kitaramasturbointi kannattaa jättää omaan arvoonsa :D
 
http://www.youtube.com/watch?v=8Pq4_hbO6zs
 
Jucciz
13.12.2013 02:14:47
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Allman Brothers. Tätä vois kuunnella tunteja ja tunteja putkeen. Allman Brothers -saunailta joskus jossain, vielä? Jamit, grillausta, saunomista. Ehkä järvikin ja uimista kunhan kukaan ei huku?
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Ossi
13.12.2013 10:50:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Allman Brothers -saunailta joskus jossain, vielä? Jamit, grillausta, saunomista. Ehkä järvikin ja uimista kunhan kukaan ei huku?
 
I'm in! Onhan tuo ehkä vähän jonkin sortin kesämusaa, mutta katkaisis kyllä mukavasti talvenkin selän :)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti