Muusikoiden.net
10.12.2016
Introducing the Fender Paramount PM-1 Limited Rosewood  

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikrofonin metallikuoresta..
1
iQD
23.11.2013 18:52:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi,

Haluaisiko joku avata hieman, että mikä virka on joidenkin humbuukkerien metallikuorella. Itselläni on Gibson LP Studiossa kyseinen ratkaisu. Onhan se hieno.

Mihin suuntaan soundi muuttuu jos kuoren irroittaa. En ole täysin tyytyväinen tallamikin soundiin, se on vähän kireä. Kannattaako lähteä sörkkimään, rikonko jotain ja voiko mikkejä ylipäätään käyttää ilman sitä?

Insane Kane
23.11.2013 18:58:56
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iQD: Moi,

Haluaisiko joku avata hieman, että mikä virka on joidenkin humbuukkerien metallikuorella. Itselläni on Gibson LP Studiossa kyseinen ratkaisu. Onhan se hieno.

Mihin suuntaan soundi muuttuu jos kuoren irroittaa. En ole täysin tyytyväinen tallamikin soundiin, se on vähän kireä. Kannattaako lähteä sörkkimään, rikonko jotain ja voiko mikkejä ylipäätään käyttää ilman sitä?

Suojaa mikin keloja. Niiden poistaminen ei vaikuta muuhun kuin ulkonäköön.

"Arka ja hankala mies"
LaMotta
23.11.2013 19:03:02 (muokattu 23.11.2013 19:22:49)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuorien poistamisen vaikutus riippuu vissiin vähän siitä kuoresta niin, että kuinka paljon se vaikuttaa magneettikenttään. Kuorissa on jonkinasteisia eroja tässä suhteessa.

Jossain Gibson historiikissa sanottiin, että eräät soittajat olivat poistaneet mikrofonin kuoret vanhemmista malleista äänensävyn parantamiseksi.

E: Omasta mielestä kuoreton mikki tekee kitarasta 'halvan' näköisen.

(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
J-P L
23.11.2013 19:08:09

http://www.youtube.com/watch?v=D756154qUdo

fox
23.11.2013 19:08:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iQD: Kannattaako lähteä sörkkimään, rikonko jotain ja voiko mikkejä ylipäätään käyttää ilman sitä?

Jos olet varovainen, saattaa olla että mitään ei mene rikki. Kuitenkaan sillä ei tosiaan mitään huomattavia etuja saavuteta, kuten Kane totesi. Sen sijaan menetät kelojen mekaanisen suojauksen, sekä myös sen "häiriösuojan" mitä tuo metallikuori tarjoaa, oot varmaan kuullut sellasesta Faradayn häkistä?
Myös pitää ottaa huomioon, että valtaosa nykyisistä mikeistä on vahakäsitelty, joten sen kelaparin ympärillä on tuota vahaa, joka ei esteettisesti ole kovin hienoa. ;)

Etuihin sitten voi lukea sen, että kun olet poistanut sen kuoren, voi sitä mikin johdotusta parannella, vaikka laittamalla siihen sen 4+ kaapeloinnin joka mahdollistaa humpparin kytkemisen kaikkiin mahdollisiin variaatioihin. Mutta, jos ja kun et ole aiemmin noita hommia tehnyt, se homma voi pahimmassa tapauksessa mennä tosiaan siihen, että joudut mikkikaupoille...

welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
zedder
23.11.2013 20:44:38

iQD: Moi,

Jaa että kannattaako mikkiä alkaa työstämään? Uusi Gibson 498T -mikki, jollainen ainakin minun Studiossani on tallamikkinä, maksaa Thomannilla väristä ja kuorista riippumatta 79€, että sen suuruinen tappio on luvassa jos käämilangat katkeavat.

Ehkä kuitenkin kannattaisi pähkäillä että minkälaista soundia on vailla, ja sen jälkeen käyttää apuna Seymour Duncanin, Di Marzion tai jonkin muun valmistajan mikrofoninvalinta -"vaalikoneita", ja jättää originaali humppari hyllylle "jäähtymään".

Olen niin ikään sitä mieltä että tuo LP Studion tehdasasennusmikki ei välttämättä ole ihan parasta A-ryhmää, ainakaan omat soittomieltymykseni huomioiden, mutta en ole vielä saanut päätettyä että mitä tilalle. En kuitenkaan usko että "tölkin" aukaisemalla saisi ilmoille sen kummempia sulosointuja.

Mitä kävi, ketä tietää.
Ossi
24.11.2013 01:14:18 (muokattu 24.11.2013 01:14:50)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aiheesta on taitettu peistä joskus aiemminkin. Itse olen edelleenkin sitä mieltä, että kyse on lähinnä pelkästä kosmetiikasta :)

fox
24.11.2013 01:26:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ossi: Aiheesta on taitettu peistä joskus aiemminkin. Itse olen edelleenkin sitä mieltä, että kyse on lähinnä pelkästä kosmetiikasta :=

Kyllä, tietenkin ne, jotka niit kuoria poisteli, tarvitsivat jonkin argumentin millä perustelivat toimenpidettä.
Tähän on todettava, että itse oon kyllä noita kuoria tuon johdotuksen modaamistarkoituksessa poistanut, sekä myös sitten laittanut takaisinkin.
Itse asiassahan tuo sai alkunsa (lähinnä) siitä, kun keksivät jotkut, että "Hei, näissä PAF-humppareissa on kahden värisiä keloja!" eli niitä zebra-coil PAFfeja. Joka se on se harvinaisin variaatio, "double whites" eli kermanväriset kelat, sitten se toiseksi harvinaisin.. Tuostahan sitten eräs Larry DiMarzio sai idean, joka onkin ollut tuottava siitä lähtien, eli jälkiasennusmikrofonit ilman noita kuoria..

Noita vuosien varrella kuorten poistoa "tukevia" myyttejä on esitetty mm. seuraavia:
-se mikki on "tehokkaampi" ilman kuoria (Ian Bishop tämän kumosi)
-mikin herkkyys paranee huomattavasti vallankin korkeitten äänten osalta (tämä pitää jossain määrin paikkansa, mutta ei mitenkään "ratkaisevasti" - myös riippuu hyvin paljon sen kuoren materiaalista, paksuudesta ym..
-flux field eli se mikin magneettikenttä paranee (kokeellisesti ei ole todettu, mutta edelleen - riippuu kuoren materiaalista ja paksuudesta onko jotain pientä vaikutusta)

Summa summarum - olen kanssasi samaa mieltä. Suurin vaikutus tuossa on kyllä se "ulkonäkö-aspekti".

welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti