Muusikoiden.net
04.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaran klangi ja mallintavat vahvistimet
1
blues guitar
09.11.2013 18:40:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taitaa tuo kitaran klangin säilyttäminen olla vielä akilleen kantapää mallintaville vahvistimille. Tässä jonkin aikaa Kemperiä testanneena olen tullut tähän johtopäätökseen. Mitä mieltä olette?

...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
hallu
09.11.2013 19:28:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla ei ole kokemusta kuin halvemmanpään mallintimesta ja tietokonemalleista. Sanoisin, että jos ei kemper siihen pysty niin ei siihen varmaan pysty mikään. Mites eleven rak ja axe? 11R taitaa kohta olla jo menneen talven lumia, mutta hiton kallis rakkinehan sekin oli. Axe taitaa olla nyt sitä viimeistä hottia mallinnusrintamalla Kemperin lisäksi, mahtaako sekään klngia säilyttää?

Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
blues guitar
09.11.2013 19:45:19 (muokattu 09.11.2013 19:48:31)

Tai sitten en vaan osaa säätää, liikaa mahdollisuuksia. : )
Särö ja higain soundeja tuntuu löytyvän kaikista purkeista, myös halvemmista.
Mutta tosiaankin ne klangin säilyttävät reunarosot tuntuu olevan vaikeempia noille mallintaville. Tosin en ole vielä ehtinyt profiloida omia vahvistimiani, joten en ole pystynyt vertailemaan siltäosin.

...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
jhlamm
09.11.2013 19:48:53

Uskoisin, että säätäminen voi olla hankalaa just sitä oikeaa soundia hakiessa. Helpommin pääsee varmaan, kun mallintaa sen oman vahvarisoundin sinne kemperiin ja siitä lähtee työstämään. Ainakin tämä olisi mun veikkaus. Itse yritin kaverin soundia saada vekslaamalla namiskoja, mutta ei onnistunut vaikka oli saman vahvarin mallinnos. Sitten kun otettiin sen vahvarista mikillä mallinnos niin meni heti valovuoden lähemmäs. Kyseessä tosin oli high gain mallinnos...

"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
LesPaul70
09.11.2013 21:01:34

Itsellä ei kokemusta uusimmista ja hienoimmista mallinnuslaitteista, mutta yleisvaikutelma aika samoilla linjoilla ketjun aloittajan kanssa. Hyvänä esimerkkinä vaikka omista kitaroistani tuo Jackson ja Gibson SG - jos vetää mallintavan läpi, niitä voi olla jopa hankala erottaa toisistaan soundin perusteella. Putkivahvarin läpi ero kuin yöllä ja päivällä. Aivan eri soittimet.

Toisaalta - näin olen itsekseni järkeillyt - eikö noissa mallinnuskuvioissakin ole yleensä mukana aina joku kitara? Eli mallinnetaan, miltä jokin vahvistin kuulostaa _jollakin kitaralla soitettuna_. Saadaan tuloksena malli, joka kuulostaa määrämittaiselta - kitaralla kuin kitaralla.

Eli speksin mukaistahan tuo on, jos Kemper on onnistunut hyvin mallintamaan vahvistimen toiminnan juuri tietyllä kitaralla. Kai sekin olisi mahdollista, että onnistuttaisiin mallintamaan myös vahvistimen reagointi _erilaisiin_ kitaroihin, mutta ainakaan itsellä ei kokemusta sellaisesta mallintavasta.

Mikä biisi? http://muusikoiden.net/dyn/users/83923.jpg
Jos tunnistat, laita pikaviesti!
-HP-
09.11.2013 21:26:20 (muokattu 09.11.2013 21:28:20)

LesPaul70: Itsellä ei kokemusta uusimmista ja hienoimmista mallinnuslaitteista, mutta yleisvaikutelma aika samoilla linjoilla ketjun aloittajan kanssa. Hyvänä esimerkkinä vaikka omista kitaroistani tuo Jackson ja Gibson SG - jos vetää mallintavan läpi, niitä voi olla jopa hankala erottaa toisistaan soundin perusteella. Putkivahvarin läpi ero kuin yöllä ja päivällä. Aivan eri soittimet.

Toisaalta - näin olen itsekseni järkeillyt - eikö noissa mallinnuskuvioissakin ole yleensä mukana aina joku kitara? Eli mallinnetaan, miltä jokin vahvistin kuulostaa _jollakin kitaralla soitettuna_. Saadaan tuloksena malli, joka kuulostaa määrämittaiselta - kitaralla kuin kitaralla.

Eli speksin mukaistahan tuo on, jos Kemper on onnistunut hyvin mallintamaan vahvistimen toiminnan juuri tietyllä kitaralla. Kai sekin olisi mahdollista, että onnistuttaisiin mallintamaan myös vahvistimen reagointi _erilaisiin_ kitaroihin, mutta ainakaan itsellä ei kokemusta sellaisesta mallintavasta.

Kemperi mallintaa ilmeisesti ihan impulssien avulla kitarat eli kitaran sävytystä ei noissa ole. Kai. En omista vehjettä niin olen vain 99% varma.

E: Tsekkaa Custom-Soundin backstagelta laitetta esittelevä video josta tuo selviää, siinä kuuleekin kun se tekee tuon mallinnoksen siihen kytketyistä kamoista.

Kuka väittää ettei kitara muka ole lyömäsoitin?
jhlamm
09.11.2013 21:29:33

LesPaul70: Itsellä ei kokemusta uusimmista ja hienoimmista mallinnuslaitteista, mutta yleisvaikutelma aika samoilla linjoilla ketjun aloittajan kanssa. Hyvänä esimerkkinä vaikka omista kitaroistani tuo Jackson ja Gibson SG - jos vetää mallintavan läpi, niitä voi olla jopa hankala erottaa toisistaan soundin perusteella. Putkivahvarin läpi ero kuin yöllä ja päivällä. Aivan eri soittimet.

Kemper ei käytä kitaraa periaatteessa lainkaan mallintamaan tuota vahvistinta. Ainoastaan hienosäätöä voi tehdä soittamalla. Tällöin se tutkii miten vahvistin käyttäytyy kyseisellä impulssilla ja mallintaa sen mukaan. Tämä ei kuitenkaan korjaa erilaisia impulsseja niinkään vaan auttaa mallintamaan sitä dynamiikkaa niille pulsseille. Itsellä ainakin on selkeät erot kitaroilla kun änkeää tuohon kemperin eteen.

"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
askomiko
10.11.2013 13:44:52 (muokattu 10.11.2013 13:50:46)

Mitä tarkoitat klangilla tässä? Kitaran omaa soundia? Se kyllä hävisi Line6 -aikakauden laitteilla aika olemattomiin, strato ja LP kuulosti suunnilleen samalta. Nykyään on onneksi toisin, AXE2 ja joka kitara kuulostaa itseltään, mikä on huippua, koska sittenhän on pakko ostaa lisää ihan erilaisia kitaroita!

Miun aivoissa klangi tarkoittaa sitä mitä kuuluu kun lyö stratoa tai teleä puhtaan tai vähän ruttuisen vahvarin kanssa.

Asuu siellä purkissa pienempiäkin säröjä:
http://www.youtube.com/watch?v=POKPRCZ--q8

On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
blues guitar
10.11.2013 14:01:41

askomiko: Mitä tarkoitat klangilla tässä? Miun aivoissa klangi tarkoittaa sitä mitä kuuluu kun lyö stratoa tai teleä puhtaan tai vähän ruttuisen vahvarin kanssa.

Juuri tätä tarkoitan.

Asuu siellä purkissa pienempiäkin säröjä:
http://www.youtube.com/watch?v=POKPRCZ--q8

Hienoa soundia on näköjään linkissä ja uskoisin että kyllä se vielä Kemperistäkin löytyy, kunhan opin lisää. Ei nyt kuitenkaan lähdetä Kenper vs. AXE juupas eipäs väittelyyn.

pappasfin
10.11.2013 14:12:25 (muokattu 10.11.2013 14:16:31)

Mulla 11R ja kyllä toimii, ihan pätevä vehje edelleen sekä edullinen hankinta, dynamiikka kuin putkarissa (kerrankin sain tämän kerrottua lyhyesti ;D )

PappaSFin
blues guitar
10.11.2013 14:23:03

pappasfin: Mulla 11R ja kyllä toimii, ihan pätevä vehje edelleen sekä edullinen hankinta, dynamiikka kuin putkarissa (kerrankin sain tämän kerrottua lyhyesti ;D )

....juu eikä myöskään 11R "mun iskä on vahvempi kuin sun iskä" väittelyyn. :D

pappasfin
10.11.2013 14:29:11

blues guitar: ....juu eikä myöskään 11R "mun iskä on vahvempi kuin sun iskä" väittelyyn. :D

Kyllä ne Kemperistäkin lähtee (en ole kokeillut). Yhden asian kuitenkin olen oppinut noista vahvistimista ym. kamoista eli sen, että niistä vaan pitää jokaisesta löytää se säätö mitä hakee, ite on löytänyt ja yhdessä ainoastaan en ollut tyytyväinen ja sekin taisi olla vain musta enempi kiinni kuin laitteesta. Klangi on löytyny aina ja hyvät soundit, soittotaidoistani en sano mitään :D

PappaSFin
blues guitar
10.11.2013 14:53:42

pappasfin: Kyllä ne Kemperistäkin lähtee (en ole kokeillut). Yhden asian kuitenkin olen oppinut noista vahvistimista ym. kamoista eli sen, että niistä vaan pitää jokaisesta löytää se säätö mitä hakee, ite on löytänyt ja yhdessä ainoastaan en ollut tyytyväinen ja sekin taisi olla vain musta enempi kiinni kuin laitteesta. Klangi on löytyny aina ja hyvät soundit, soittotaidoistani en sano mitään :D

Näin mäkin uskon. Ehkä sitä vaan etsi sitä vanhaa, tuttua ja turvallista soundia?
Nyt kun profiloin tuon oman vahvistimeni, niin olen kyllä ihan tyytyväinen lopputulokseen. Linkin laitoinkin jo tuonne Kemper säikeeseen. :D

pappasfin
10.11.2013 15:16:21

blues guitar: Näin mäkin uskon. Ehkä sitä vaan etsi sitä vanhaa, tuttua ja turvallista soundia?
Nyt kun profiloin tuon oman vahvistimeni, niin olen kyllä ihan tyytyväinen lopputulokseen. Linkin laitoinkin jo tuonne Kemper säikeeseen. :D

Mä itseasiassa kuuntelin ja ei yhtään hassumpaa soundia.
Tuosta soundin etsimisestä sen verran, että se on monisäikeinen juttu tai vähintäänkin erikoinen kun etsii uutta soundia ja huomaa kuitenkin, että taustalla pyörii se tietynlainen perussoundi johon ikään kuin jotenkin kait jumittuu osaksi.

Soundeissa yksi sellainen kiva juttu on niiden etsimisessä että joskus heittää ne omat ajatukset täysin sivuun ja keskittyy vaikka suosikki kitaristiensa soundeihin ja lähtee tutkimaan niiden laitteita ja soundia.

Tästä on se hyöty, että ajattelee ikään kuin täysin "matkimisen" kuvion mukaan eli etsii sen soundin, jolloinka myös huomaa, että ahaa.. tuolla on noi mikit ym. vehkeet ja varsinkin jos omaa mallintavan kuten mulla tai esim. Kemperin niin siinä oikeasti vääntelee namiskoista tarkkaan sen suosikki kitaristinsa soundin eikä näin ajattele sitä "omaa soundia"

Tämä on vain eräs tapa lähestyä soundia ja sen muokkaamista mutta samalla antaa lisää tietoa miten soundi muodostuu jonkin tietyn kokonaisuuden osalta sellaiseksi kuin se on ja tälläinen ns. oppiminen edesauttaa taasen sitten täysin oman soundin muokkaamisessa jatkossa :D

Mulla viimeinen tälläinen kokeilu on ollut herran Steve Lukatherin soundien matkimisessa ja omasta mielestäni suht hyvin napsahti kohdilleen, tosin olisin ollut tyytyväinen jos olisin nähnyt ne namiskojen asennot mitä herralla on tieytissa jutuissa. Mutta kuitenkin hain kyseisen kitaristin vahvistin ja kaappimallinnokset ym. ja lähdin tekemään soundin sen mukaan ja suht hyvin napsahti kohdilleen.

Toivottavasti saitte jotain irti tästä mun kaameesta sepustuksesta.

PappaSFin
mattim
10.11.2013 18:56:55 (muokattu 10.11.2013 18:58:25)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pappasfin: Mulla 11R ja kyllä toimii, ihan pätevä vehje edelleen sekä edullinen hankinta, dynamiikka kuin putkarissa (kerrankin sain tämän kerrottua lyhyesti ;D )

Mullakin on 11R ja eri kitarat/mikit kuullostavat erilaisilta, varsinkin puhtailla soundella. Mitä enempi säröä lisätään, sitä enempi mikkien/kitaroiden erot pienenevät.

.
Ziggy Bubba
10.11.2013 19:05:06

Ne pienet reunasäröt tosiaan tuntuu olevan näissä se vaikein saavuttaa. Jopa Axen Fender-henkiset klipit ovat jättäneet tähän asti vähän kylmäksi. Jotain siellä yläpäässä on kummaa tapahtunut. En tosin hetkeen ole asiaan perehtynyt - kiinnostava aihe.

Orgaanista maalausrockia!: CROOKMACHINE
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti