Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikä säröpedaali plexi-kloonille ja Telelle??
1 2 3
Åboensis
05.11.2013 11:57:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

the-Antero: Mulla on itellä ollu BOR nyt vajaan kuukauden ja on kyllä hyvä ja laadukas. Otin tuon nimenomaan siksi että siinä on myös tuo boosti. Reagoi hyvin kitaran volaan.
 
Mullo on ollut minimalistisessa pedaalilaudassani vanhempi Vexter -sarjan (erilainen maalaus) BOR nyt vajaan vuoden ja olen ollut siihen erittäin tyytyväinen. Sekä särö että buusti ovat pelittäneet mainiosti kaikkien kokeilemieni ja/ käyttämieni styrkkarien kanssa.
 
Testasin aikanaan perusteellisesti BOR:ia rinnakkain Distortronin kanssa ja päädyin ostamaan kalliimman BOR:in juurikin mukana tulevan boostin takia. Soundillisesti pedaaleissa (siis säröissä) ei mielestäni ollut juurikaan laadullista tai muutakaan eroa kummankaan hyväksi. Kelpo speduja kumpainenkin.
 
"I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar" - John Hiatt -
Rock M
05.11.2013 12:32:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Åboensis: Testasin aikanaan perusteellisesti BOR:ia rinnakkain Distortronin kanssa ja päädyin ostamaan kalliimman BOR:in juurikin mukana tulevan boostin takia. Soundillisesti pedaaleissa (siis säröissä) ei mielestäni ollut juurikaan laadullista tai muutakaan eroa kummankaan hyväksi. Kelpo speduja kumpainenkin.
 
Kiitos tiedosta. Aidot käyttökokemukset ovat aina paikallaan kun uusien lelujen hankinta mielessä. Täytyy nyt vähän selvitellä mistä näitä sais ja mihin hintaan. Käytettynä lienee Toriltakaan hankala löytää Box of Rockia? Distortronia näyttäs nytkin löytyvän..
 
the-Antero
05.11.2013 12:48:47
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rock M: Kiitos tiedosta. Aidot käyttökokemukset ovat aina paikallaan kun uusien lelujen hankinta mielessä. Täytyy nyt vähän selvitellä mistä näitä sais ja mihin hintaan. Käytettynä lienee Toriltakaan hankala löytää Box of Rockia? Distortronia näyttäs nytkin löytyvän..
 
Jos haluut vetää ihan överiksi niin hommaat tietty Double Rockin ;) http://www.custom-sounds.com/zvex-double-rock-p-1040.html
 
Toi kuumottelis itteeni aika paljon vaikka emmä tiiä mitä sillä tekisin :D Saa rinnan joko kaks BORia tai Kaks SHO:ta tai noitten sekotukset :D Mutta se hinta...
 
Distortron on varmaan oikein hyvä vekotin. BOR:ia ei usein näy myynnissä
 
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
Åboensis
05.11.2013 14:55:51 (muokattu 05.11.2013 14:58:18)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rock M: Kiitos tiedosta. Aidot käyttökokemukset ovat aina paikallaan kun uusien lelujen hankinta mielessä. Täytyy nyt vähän selvitellä mistä näitä sais ja mihin hintaan. Käytettynä lienee Toriltakaan hankala löytää Box of Rockia? Distortronia näyttäs nytkin löytyvän..
 
T-kaupasta näyttäisi ainakin löytyvän:
 
http://www.thomann.de/fi/zvex_box_o … id=30d70db9dae6a885ea78daf24ac50488
 
Toisaalta olisi varmaan kiva päästä itse ensin kokeilemaankin? Omani ostin Turun Kitarapajalta ja Tsadinkin Pajalla olisi muistaakseni silloin ollut, nyt ei taida olla kummallakaan... tilannevat kuitenkin pyynnöstä. Käytettynä ei tosiaan turhan usein liiku, lienevät pidettyjä pelejä... ;D
 
Edit: Höh, Oulun Pajalla näyttää olevan: http://www.kitarapajaoulu.com/guitam.htm
 
"I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar" - John Hiatt -
Rock M
05.11.2013 14:58:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

the-Antero: Jos haluut vetää ihan överiksi niin hommaat tietty Double Rockin ;) http://www.custom-sounds.com/zvex-double-rock-p-1040.html
 
Toi kuumottelis itteeni aika paljon vaikka emmä tiiä mitä sillä tekisin :D Saa rinnan joko kaks BORia tai Kaks SHO:ta tai noitten sekotukset :D Mutta se hinta...
 
Distortron on varmaan oikein hyvä vekotin. BOR:ia ei usein näy myynnissä

 
Ihan noin överiksi en taida nyt vetää:) Tuntuu muutenkin homma karkaavan hyvin lapasesta hankintojen kanssa, jos vertaa siihen paljonko soittokämpällä kerkeää porukalla käydä. Kotona jaloissa pyörii vaan microcube, niin se ei aiheuta suuria kicksejä soundin puolesta. Vika tosin on soittajassa:)
 
Johtopäätöksenä siis etsin Box of rockin tai tuon Distortron tähän hätään, niin ei tarvi heti alkaa vahvistinta modaamaan. Kiitoksia vinkeistä kaikille.
 
Andolf
05.11.2013 15:48:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Säröä pitäisi saada aikaiseksi inhimillisillä volumeilla, että muutkin soittimet vielä kuuluisivat kämpässä. Nupissahan ei siis ole mastervolumea, eli säröä tulee kun nupit on kaakossa, mutta siltkin kaipaisin sitä enemmän. Mutta soittokämppä olosuhteissa siinä ei ole mitään järkeä että on vedettävä niin isolla että veri tulee korvista.. Muutenkin haluaisin vielä munakkaamman rock-soundin heti piennemmiltäkin volumetasoilta.

Haluaisin pitää kaikki ylimääräiset härpäkkeet pois, siksi kehissä yksinkertaiset Plexi ja Tele. Nyt kuitenkin pakko taipua säröpurkkiin.
Ehdottakaa mikä soveltuu tähän yhdistelmään parhaiten, jos meinaa 70- ja 80- luvun perusrokkia veivata?

 
Pitääpä kai vastata kun on jopa kerranikin jotain omakohtaista kokemusta asiasta. Oman äänentasollisen ongelmani, 100w marsun, olen ratkaissut Uraltonen keinokuormalla. Kaverin kanssa kasattiin se noin 5 vuotta sitten ja edelleen pelittää erinomaisesti. Tuon kanssa on tullut soitettua +100 keikkaa ja muutamia studiosessioita ja ikinä en ole kuullut että soundista tuolta osin olisi valitusta kuulunut.
 
Käytössäni on myös 2x12 kaappi, joka ilmeisesti mahdollisesti vähentää desibelejä verrattuna 4x12 , tätä varmaan joku viisaampi voi hieman avata + kaiuttimien herkkyyttä suhteessa äänenpaineeseen + itse kaapin sijoitusta, vai pitäisikö sanoa korvien sijoituksesta suhteessa kaappiin.
 
Marsusta volat itsellä on siellä jossain kello "kahden tienoilla", eli ihan reippaasti säröllä. Tuosta Uraltonen keinokuormasta käytän kahta hiljaisinta asentoa. Hiljaisimmillaan, käyttämälläni kaapilla ja sen sijoittelulla, äänentaso on subjektiivisesti ilmaistuna:" Tuntuu että oikeasti soittaa vahvistimella, mutta tulppia ei ihan vielä tarvitse. Kerrostalossa/rivitalossa ei tulisi mieleenkään käyttää tällaisia voluumeita, ellei häätöä halua." Tuo toisiksi hiljaisin asento taas on aika hyvä bändin kanssa soitettaessa.

Niin sitten noista säröpedaaleista vielä. Kuten jo kirjoitin vahvistimeni on jo valmiiksi säröllä, puhtaampaa soundia tarvittaessa käytän kitaranvolaa särön määrän kontrollointiin. Ehkä asia jota sinun kannattaa miettiä on että paljonko tuollaista suht puhdasta soundia tarvitset? Eli millaisen haluat olevan perussoundisi, kliini, pikkuroso, roso, reunasärö, särö, mitä näitä nyt on? Tätä soundia sitten muokkaat tarvittaessa kitaranvolalla puhtaammaksi, särö/boosteripedaalilla rankemmaksi,tiukemmaksi,säröisemmäksi.
 
Itse käytin pitkään tuossa setupissani EH:n LPB1 boosteria joka toimi hyvin omaan tarkoitukseeni, "tukevoitti" alapäätä ja lisäsi hieman säröä. Tuo on mielestäni ihan testaamisen arvoinen pedaali, koska ei maksa juuri mitään.
 
Tällä hetkellä minulla on käytössä jo mainittu Zvex:in Distorton , joka ajaa asiansa hyvin. Suoraansanoen en ihan hirveästi ole jaksanut tuota säätää, eikä minulla ole edes mahdollisuutta testailla tuota rinta-rinnan muiden vastaavien pedaalien kesken, mutta ainakin itselleni on riittävän hyvä.
 
Tässä vielä esikois-EP:ltämme pätkä jossa tuota soundia marsu+distorton ja soundin puhdistuminen volan avulla 59sekunnin kohdalla. Bändi ja kitarat vedetty livenä kaikki sisään, joten toi "puhdistuminen" on ihan autentinen. Kitarana toimii halpa jazz-boksi ja itse tykkään tuollaisesta hieman, aika tai no oikeastaan tosi muhjuisesta kitarasoundista.
 
http://youtu.be/_R81JkKOyMQ?t=40s
 
qurone
05.11.2013 16:20:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

itse kokeilisin ensin jollakin taka-avoimella 1x12 kaapilla jos volat on suurin ongelma.joku ei niin herkkä elementti siihen (greenback tms.), niin kämppävolat pysyy kyllä kurissa.
 
yhdelläkin nuotilla pärjää...
Rock M
05.11.2013 17:08:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Andolf: Pitääpä kai vastata kun on jopa kerranikin jotain omakohtaista kokemusta asiasta. Oman äänentasollisen ongelmani, 100w marsun, olen ratkaissut Uraltonen keinokuormalla. Kaverin kanssa kasattiin se noin 5 vuotta sitten ja edelleen pelittää erinomaisesti. Tuon kanssa on tullut soitettua +100 keikkaa ja muutamia studiosessioita ja ikinä en ole kuullut että soundista tuolta osin olisi valitusta kuulunut.
 
Käytössäni on myös 2x12 kaappi, joka ilmeisesti mahdollisesti vähentää desibelejä verrattuna 4x12 , tätä varmaan joku viisaampi voi hieman avata + kaiuttimien herkkyyttä suhteessa äänenpaineeseen + itse kaapin sijoitusta, vai pitäisikö sanoa korvien sijoituksesta suhteessa kaappiin.
 
Marsusta volat itsellä on siellä jossain kello "kahden tienoilla", eli ihan reippaasti säröllä. Tuosta Uraltonen keinokuormasta käytän kahta hiljaisinta asentoa. Hiljaisimmillaan, käyttämälläni kaapilla ja sen sijoittelulla, äänentaso on subjektiivisesti ilmaistuna:" Tuntuu että oikeasti soittaa vahvistimella, mutta tulppia ei ihan vielä tarvitse. Kerrostalossa/rivitalossa ei tulisi mieleenkään käyttää tällaisia voluumeita, ellei häätöä halua." Tuo toisiksi hiljaisin asento taas on aika hyvä bändin kanssa soitettaessa.

Niin sitten noista säröpedaaleista vielä. Kuten jo kirjoitin vahvistimeni on jo valmiiksi säröllä, puhtaampaa soundia tarvittaessa käytän kitaranvolaa särön määrän kontrollointiin. Ehkä asia jota sinun kannattaa miettiä on että paljonko tuollaista suht puhdasta soundia tarvitset? Eli millaisen haluat olevan perussoundisi, kliini, pikkuroso, roso, reunasärö, särö, mitä näitä nyt on? Tätä soundia sitten muokkaat tarvittaessa kitaranvolalla puhtaammaksi, särö/boosteripedaalilla rankemmaksi,tiukemmaksi,säröisemmäksi.
 
Itse käytin pitkään tuossa setupissani EH:n LPB1 boosteria joka toimi hyvin omaan tarkoitukseeni, "tukevoitti" alapäätä ja lisäsi hieman säröä. Tuo on mielestäni ihan testaamisen arvoinen pedaali, koska ei maksa juuri mitään.
 
Tällä hetkellä minulla on käytössä jo mainittu Zvex:in Distorton , joka ajaa asiansa hyvin. Suoraansanoen en ihan hirveästi ole jaksanut tuota säätää, eikä minulla ole edes mahdollisuutta testailla tuota rinta-rinnan muiden vastaavien pedaalien kesken, mutta ainakin itselleni on riittävän hyvä.
 
Tässä vielä esikois-EP:ltämme pätkä jossa tuota soundia marsu+distorton ja soundin puhdistuminen volan avulla 59sekunnin kohdalla. Bändi ja kitarat vedetty livenä kaikki sisään, joten toi "puhdistuminen" on ihan autentinen. Kitarana toimii halpa jazz-boksi ja itse tykkään tuollaisesta hieman, aika tai no oikeastaan tosi muhjuisesta kitarasoundista.
 
http://youtu.be/_R81JkKOyMQ?t=40s

 
Kiitos kokemusten jakamisesta. Minun tapauksessani tietysti on tuo JMP-tyylisen Marsun "ongelma", eli vahvistinta ei saa mainitsemallasi tavalla "valmiiksi särölle". Oletan että sinulla on jokin mastervolume malli? Eli minulla säröt tulee vasta todella kovilla volumeilla, ainakin tällä nuppi/kaappi paketilla.
 
Tuosta soundista: Vahvistimen nykyinen puhdas clean soundi on oikein miellyttävä varsinkin Lollarin T-52 kaulamikillä ja kaikkea nättiä blueskamaa voisi vetää hienosti jo nyt. Tavoiteltava perussoundini ei ole mikään kovin heavy. Mainitsemistasi vaihtoehdoista ehkä roso tai jopa pikkuroso. Tarkoitus on komppailla perusrokkibiisejä ja samalla pitäisi koittaa laulaakin. Eli nyt ei haeta älyttömiä soolosoundeja ja niille valtavaa määrää eri pedaaleja.
 
Jos vertaan tuohon teidän EP:llä olevaan soundiin, niin teillä on soundissa paljon enemmän Led Zeppeliniä. Itselle riittäisi perus Rockn Roll särö ála Marshall. Ei siis heavy vaan Rock. Tätähän on tietysti mahdoton selittää....
 
Andolf
05.11.2013 17:30:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos kokemusten jakamisesta. Minun tapauksessani tietysti on tuo JMP-tyylisen Marsun "ongelma", eli vahvistinta ei saa mainitsemallasi tavalla "valmiiksi särölle". Oletan että sinulla on jokin mastervolume malli? Eli minulla säröt tulee vasta todella kovilla volumeilla, ainakin tällä nuppi/kaappi paketilla.
 
Itsellä käytössä 100w plexi re-issue ilman mastervolumea. Keinokuorman idea on siis se että voit "huudattaa" vahvistinta niin lujaa kuin haluat (eli pääset juuri säröihin "käsiksi"), mutta keinokuorma hiljentää tätä ääntä tietyllä prosentilla/desibeleillä (ja samalla muokkaa tietenkin vahvistimen soundia, mutta se onkin sitten jo ehkä ihan eri ketjun aihe).
 
Marsusta volat itsellä on siellä jossain kello "kahden tienoilla", eli ihan reippaasti säröllä. Tuosta Uraltonen keinokuormasta käytän kahta hiljaisinta asentoa. Hiljaisimmillaan, käyttämälläni kaapilla ja sen sijoittelulla, äänentaso on subjektiivisesti ilmaistuna:" Tuntuu että oikeasti soittaa vahvistimella, mutta tulppia ei ihan vielä tarvitse. Kerrostalossa/rivitalossa ei tulisi mieleenkään käyttää tällaisia voluumeita, ellei häätöä halua." Tuo toisiksi hiljaisin asento taas on aika hyvä bändin kanssa soitettaessa.
 
Selvennetään nyt vielä vähän. Uraltonen sivuilta luettuna tuo keinokuormani siis hiljentää enimmillään -15db, ja tämä on se asetus jota käytän yksin soittaessani, sitä en tosin tiedä onko se absoluuttisesti paljon vai vähän, subjektiivisesti riittävästi. Bändisoitossa sitten asetusta -11db eli toiseksi "hiljaisin" eli aikamoinen mökä jo!
 
Confidentum
05.11.2013 20:36:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Proco Rattia se vaan kaipaa
 
Potikka kaakkoon!
Jii-Gee
05.11.2013 21:36:57
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rock M: 50w Marshall Plexi- klooni..Baja Telecaster...70- ja 80- luvun perusrokkia...klassikkokamat aina kiinnostaa...ei siis soitella kotona vaan soittokämpällä...saisi soundit kuosiin suhteessa rumpuihin, toiseen kitaraan, lauluun jne...Tavoiteltava perussoundini ei ole mikään kovin heavy...ehkä roso tai jopa pikkuroso...Tarkoitus on komppailla perusrokkibiisejä...ei haeta älyttömiä soolosoundeja...Itselle riittäisi perus Rockn Roll särö ála Marshall... Ei siis heavy vaan Rock...
 
Tätähän on tietysti mahdoton selittää...
mä ymmärrän ihan helkarin hyvin mitä ajat takaa.
 
Ja ehdottaisinkin että mikäli hakusanat tossa yllä edelleen pitää kutinsa niin ihan perus Tubescreamerilla ( TS-808 / 9 ) ainakin kannattaisi edes kokeilumielessä lähteä liikkeelle.
Osuu lueteltuihin hakusanoihin, ja pelaa bändikontekstissa paremmin ku itekseen rungatessa.. siihen käyttöön kun se on suunniteltukin.
Ja jos sellasella ei pääse maaliin, niin tietää ainakin että mihkä suuntaan lähtee sit seuraavaks.
 
Esim tossa melko edullinen tapa tutustua TS maailmaan, ei tuu paljoa sukille jos ei kuitenkaan natsaa:
http://www.verkkokauppa.com/fi/prod … -01-Vintage-Overdrive-kitarapedaali
 
BOR toki kans speksien puolesta kova purkki.
Kuten myös jäsen s0r0666'n versio aiheesta 18v Plexi Drive, löytyy tuolta:
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=812515
Rock M
05.11.2013 22:07:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jii-Gee: mä ymmärrän ihan helkarin hyvin mitä ajat takaa.
 
Ja ehdottaisinkin että mikäli hakusanat tossa yllä edelleen pitää kutinsa niin ihan perus Tubescreamerilla ( TS-808 / 9 ) ainakin kannattaisi edes kokeilumielessä lähteä liikkeelle.
Osuu lueteltuihin hakusanoihin, ja pelaa bändikontekstissa paremmin ku itekseen rungatessa.. siihen käyttöön kun se on suunniteltukin.
Ja jos sellasella ei pääse maaliin, niin tietää ainakin että mihkä suuntaan lähtee sit seuraavaks.
 
Esim tossa melko edullinen tapa tutustua TS maailmaan, ei tuu paljoa sukille jos ei kuitenkaan natsaa:
http://www.verkkokauppa.com/fi/prod … -01-Vintage-Overdrive-kitarapedaali
 
BOR toki kans speksien puolesta kova purkki.
Kuten myös jäsen s0r0666'n versio aiheesta 18v Plexi Drive, löytyy tuolta:
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=812515

 
Hyvä jos joku ymmärtää mitä haetaan:) Soundin selittäminen tekstimuodossa ei ole ihan yksinkertaista...ja esimerkiksi roso voi tarkoittaa hyvinkin erilaisia ääniä lukijasta riippuen:)
Tämä Tubescreamer- juttuhan oli se mun alkuperäinen ideani. Mutta hyvä että tuli kyseltyä vinkkejä, niin tuli nyt nämä Box of Rockit ja muut....
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «