Muusikoiden.net
10.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: YJM-mikit - järkeä vaiko ei?
1
silhouette
19.10.2013 22:31:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen hommannut Fender standard stratocasterin muutama kuukausi sitten ja nyt tekisi mieli kokeilla vaihtaa siihen uudet mikit ihan vaan kokeilun ja uuden opettelun halusta. Ja koska tykkäilen Ynkkä herran saundista aika paljon niin tekisi mieli vaihtaa Stratooni tällaiset:

http://www.thomann.de/gb/seymour_duncan_stk_s10b_wh_yjm_fury.htm

http://www.thomann.de/gb/seymour_duncan_stk_s10n_wh_yjm_fury.htm

Eli, mitä mieltä olette, onko hommassa mitään järkeä/uskotteko, että noiden vaihtaminen vaikuttaa todellisuudessa paljonkin kitarani saundiin? Minä en tosiaan ole ennen vaihtanut mikkejä kitaraani joten en tiedä, paljonkaan siitä kuinka paljon niiden vaihtaminen loppupeleissä saundiin vaikuttaa tai on vaikuttamatta. Kiitti =)

Aina voi yrittää.
RaskasMielinen
20.10.2013 01:06:43

Mulla on sekä Fender ynkkä-strato että Fender-strato texas specialeilla. Sanoisin että kaksi tarkoitusta, kaksi soitinta. Kyllähän tuolla ynkällä tilutuksen treenaaminen on lystikästä. Sama toki onnistuu myös jollain tallahumpparillisellakin ja kyllä texas speciaaleillakin mutta noissa ynkkä-mikeissä on jokin aivan oma fiiliksensä ja soundinsa. En muista arvoja mutta niissä on varsin voimakas ulostulo mikä helpottaa tiluttamista mutta koska ne ovat yksikelaiset, niin soundi on humpparia kuulaampi, kirkkaampi ja erottelevampi - riippuu toki mille korkeudelle säätää. Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan mutta jos kyseisen kitaran pitäisi olla sen jälkeen joka paikan höylä, niin unohda sellainen ja osta rinnalle myös toinen soitin:)

Kuitenkin, jos mahdollista, niin älä hanki pelkkiä mikkejä vaan koko ynkkä-strato. Se kaiverrettu ynkkä-otelauta on nimittäin niin ikään iso osa sitä juttua. Mulla on sellainen ynkkä-palastrato, jossa on jenkkibody ja japanin ynkkä-straton kaula ohuilla nauhoilla. Käytän siinä niinkin ohutta kielisatsia kuin kasia. Siten kun kieltä painaa vähän enemmän, niin se myös venyy hieman. Se tilusoundi mitä tuolla väännään tulee paitsi niistä mikeistä, niin myös tuosta otelaudasta tuolla kielisatsilla.

Laulava Kylätohtori
20.10.2013 09:27:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: Eli, mitä mieltä olette, onko hommassa mitään järkeä/uskotteko, että noiden vaihtaminen vaikuttaa todellisuudessa paljonkin kitarani saundiin? Minä en tosiaan ole ennen vaihtanut mikkejä kitaraani joten en tiedä, paljonkaan siitä kuinka paljon niiden vaihtaminen loppupeleissä saundiin vaikuttaa tai on vaikuttamatta. Kiitti =)

Tottakai on järkeä. :) Jos mieli tekee, niin ei muuta kuin kokeilemaan. Soundimuutos riippuu paljon siitä, kuinka eri tyylinen uusi mikki on.

Jos vaihtaa miedoista vintagehenkisistä mietoihin vintagehenkisiin, niin ero ei sinänsä ole suuri, mutta jollain se voi kuitenkin olla ratkaiseva tekijä. Itsellä ainakin oli. Kitara oli jo menossa myyntiin, kunnes lopulta löytyi "ne oikeat" mikit. Eihän ne nyt kovasti erilaiset olleet, mutta itselle riittävästi.

Osta käytettynä, niin ei tule rahallista tappiota, jos ei miellytäkään. Mikkien vaihto on helppoa tehdä itsekin. Jos minä sen osasin, niin osaa kaikki muutkin...

Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
silhouette
20.10.2013 10:25:49 (muokattu 20.10.2013 10:26:43)

Kiitos asiallisista ja hyvistä viesteistä Raskasmielinen ja Laulava Kylätohtori. =)

Aina voi yrittää.
silhouette
20.10.2013 10:27:52 (muokattu 20.10.2013 10:28:53)

Kiitos asiallisista ja hyvistä viesteistä Raskasmielinen ja Laulava Kylätohtori. Ehkä minä tosiaan vaihdan stratooni nuo YJM-mikit, jos ei muuten niin ainakin testimielessä =)

EDIT: pahoittelut tuplapostauksesta.

Aina voi yrittää.
Morri
20.10.2013 12:47:47

Minulla oli tuollaiset omassa "ynkkäkepissäni", pidin todella. Mutta ei ne mitkään uberkuumat ole http://www.seymourduncan.com/produc … ster/medium-output/stks10_yjm_fury/ Erottelevuus kuitenkin oli loistava.

Believe those who are seeking the truth. Doubt those who find it. André Gide
uimahallinvalvoja
20.10.2013 13:35:58

RaskasMielinen: Mulla on sekä Fender ynkkä-strato että Fender-strato texas specialeilla. Sanoisin että kaksi tarkoitusta, kaksi soitinta. Kyllähän tuolla ynkällä tilutuksen treenaaminen on lystikästä. Sama toki onnistuu myös jollain tallahumpparillisellakin ja kyllä texas speciaaleillakin mutta noissa ynkkä-mikeissä on jokin aivan oma fiiliksensä ja soundinsa. En muista arvoja mutta niissä on varsin voimakas ulostulo mikä helpottaa tiluttamista mutta koska ne ovat yksikelaiset, niin soundi on humpparia kuulaampi, kirkkaampi ja erottelevampi - riippuu toki mille korkeudelle säätää. Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan mutta jos kyseisen kitaran pitäisi olla sen jälkeen joka paikan höylä, niin unohda sellainen ja osta rinnalle myös toinen soitin:)

Kuitenkin, jos mahdollista, niin älä hanki pelkkiä mikkejä vaan koko ynkkä-strato. Se kaiverrettu ynkkä-otelauta on nimittäin niin ikään iso osa sitä juttua. Mulla on sellainen ynkkä-palastrato, jossa on jenkkibody ja japanin ynkkä-straton kaula ohuilla nauhoilla. Käytän siinä niinkin ohutta kielisatsia kuin kasia. Siten kun kieltä painaa vähän enemmän, niin se myös venyy hieman. Se tilusoundi mitä tuolla väännään tulee paitsi niistä mikeistä, niin myös tuosta otelaudasta tuolla kielisatsilla.

Ei muuten ole yksikelaiset. Ulostulo on melko mieto, myös puhtaat soundit toimii erittäin hyvin. Itse laitoin tällaisen tallamikiksi ja jätin keskelle ja kaulaan alkuperäiset (69 custom tai jotain sinnepäin). Alkuperäiseen tallamikkiin verrattuna soundi on hieman jykevämpi ja jääpiikkimäinen kirskuvuus hävisi. Kuulostaa kuitenkin edelleen stratomaiselta.

Wespa
21.10.2013 10:58:58

uimahallinvalvoja: Ei muuten ole yksikelaiset.

Ei niin, eikös niissä ole toinen kela "dummy coilina" eli poistamassa hurinat, mutta muuten toimettomana.

"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
Decadetroll
21.10.2013 11:29:28

Wespa: Ei niin, eikös niissä ole toinen kela "dummy coilina" eli poistamassa hurinat, mutta muuten toimettomana.

Juurikin näinpä se taitaa olla. Ainakin dimarzion ynkkämikki oli oikein hyvä kampe rokettirollailuun, kun joskus aikoinaan moinen oli ibanezissani keskimikkinä. Sai kivat rosot ja ihan hyvät puhtaatkin aikaiseksi. Duncanin versioinnista en osaa sanoa, ei ole kokemusta.

I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat. goatpit.weebly.com
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti