Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaroiden kaulat ja niiden liitokset
1 2 3
hallu
24.09.2013 00:14:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

A.O.K.: No joo, en kyllä tarkemmin tiedä. Mutta äkkiseltään tuntuisi että ei se muutaman gramman kieli saa sitä usean kilon painavaa kitaraa sen vertaa resonoimaan että resonanssi lisäisi sustainia. Soundiin tietysti käytetty rungon ja kaulan materiaali vaikuttaa. Akustisissa soittimissa taas tuo resonanssi varmasti voimistaa sointia, ja se on viritetty jollekin sopivalle taajuudelle/taajuuksille. Mutta aika pitkälle mutuilua tämä.
 
No eikös tuota olisi aika helppo testata. Virittelee kitaraa ylös ja alaspäin vertaa vaikuttaako eri taajuudet sustainin pituuteen tai kielen värähtelyn voimaan yleensäkään? niin no pikkausvoima pitäisi jotenkin saada vakioitua.... myytinmurtajia voisi konsultoida pikkausautomaatin tekemisessä;-). No kyllähän kevytpuisessa lankussa niiden matalien taajuuksien värähtelyn ihan tuntee käsissään.
 
Itse kyllä olen taipuvainen tiettyyn varovaisuuteen arvioissani puiden merkityksestä lankkukitarassa semminkin kun kovertamattomia/poraamattomia lankkuja taitaa nykyisin olla aika harvassa, niin menee ihan tosissaan mutuiluksi ja arvailuiksi nämä.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Ossi
24.09.2013 01:07:51 (muokattu 24.09.2013 01:08:35)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saattaa olla ihan mutuakin, mutta oon kokenut aina liimakaulaiset ainakin hiukkasen pidempään soivina kuin ruuviliitoksiset kitarat. Kokemusta ei tosin ole muista kuin Gibsoneista ja Fendereistä, ja noissahan on ymmärtääkseni erilainen mensuuri millä saattaa olla myös merkitystä - löysemmälle kielelle jää enempi tilaa värähdellä ja aikaa soida.
 
Tiedä noista, kummallekin löytyy oma genrensä, jossa ovat parhaimmillaan
 
Vildascq
24.09.2013 20:19:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ossi: Saattaa olla ihan mutuakin, mutta oon kokenut aina liimakaulaiset ainakin hiukkasen pidempään soivina kuin ruuviliitoksiset kitarat. Kokemusta ei tosin ole muista kuin Gibsoneista ja Fendereistä, ja noissahan on ymmärtääkseni erilainen mensuuri millä saattaa olla myös merkitystä - löysemmälle kielelle jää enempi tilaa värähdellä ja aikaa soida.
 
Vahvasti yleistäen: liimakaulainen soi hitaasti vaimentuen pitkään kun taas ruuvikaulaisen sointi tippuu heti pari tasoa hiljaisemmaksi mutta soi sitten varsin pitkään. Tätä voi testata parhaiten ilman vahvistinta, korva kitaran kylkeä vasten kuuntelemalla. Huomaa, että Stratokin soi hyvin pitkään.
 
Kun puhutaan 'pulttikaulaisesta' kitarasta - Fenkun mallistossa oikeasti sellainen taitaa olla vain Yngwie Malmsteen -nimikkomalli.
 
PIM
24.09.2013 21:56:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos sustainia haluaa pulttikaulaisesta niin siihen on olemassa toimiva kotimainen resepti eli Erikoistuote Syväsen lyijyttömästä ruostumattomasta teräksestä valmistetut EKT kitaranosat.
 
EKT käsittelyn läpikäynyt palacasteri käsin käämityillä neodyymimagneettimikeillä:
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd. … 1_10151719231283026_352747459_n.jpg
 
Ei mistään kiinalaisesta pellistä väännetty vaan yhdestä teräspalasta jyrsitty tallalevy:
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd. … 4_10151719231058026_909744232_n.jpg
 
3mm kaulalevy ja 2mm takalevy eli , johon on kääntöpuolelle pultattu EKT bomber teräsblokki:
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd. … 1_10151719231153026_160699921_n.jpg
 
http://www.erikoistuote.fi/fi/KITARAOSAT/
 
En tyytynyt tavanomaiseen.
Midrange
24.09.2013 23:51:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko Ibanez patentoinut itelleen jotenkin sen AANJ eli all access neck jointin kun niin harva valmistaja käyttää vastaavaa?
 
Tuntuu aivan hirveältä se neliönmuotoinen mötikkä etenkin stratoissa. Ihmettelen miksi Fender ei ole siirtynyt tuohon ergonomisempaan vaihtoehtoon.
 
20% soittamista ja 80% muusikoiden.nettiä
hallu
25.09.2013 01:15:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Midrange: Onko Ibanez patentoinut itelleen jotenkin sen AANJ eli all access neck jointin kun niin harva valmistaja käyttää vastaavaa?
 
Tuntuu aivan hirveältä se neliönmuotoinen mötikkä etenkin stratoissa. Ihmettelen miksi Fender ei ole siirtynyt tuohon ergonomisempaan vaihtoehtoon.

 
Ei kai Fender siirry tai ole siirtymättä mihinkään, vaan valmistaa hyvin monenlaisia tuotteita asiakkaidensa erilaisiin toiveisiin vastatakseen. Fenderin perinteiselle kaulaliitokselle on olemassa kannattajansa, mutta kyllä Fenderiltä löytyy malleja joissa kaulaliitos on hiukan sulavampi. Ainakin amerikan mallistosta deluxessa sitä "mötikkää" on veistelty vähän sulavampaan muotoon. Ja jos ei Fenderin mallistosta löydy sopivaa mötikkää, niin onhan noita muitakin tai fenderille voi varmaan pistää toiveita menemään. Luulisi, että ainakin CustomShopista saisi kitaran miluisan muotoiseksi veistettynä. CS:sä oinakin on mukavan pehmeän pyöreäksi muotoiltu se otelaudan reuna.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Frankster
25.09.2013 08:40:52 (muokattu 25.09.2013 10:39:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mythbusters -meisinkiä, luulot istuu tiukassa.
 
http://www.guitar-list.com/guitar-science/set-neck-better-sustain-myth
 
Sen verta kaulaliitoksista, että TIUKKA pulttikaulainen liitos ei ole halpa tehdä. Siihen liittyy iso määrä sovitus- ja hiomatyötä. Hutaisten sen kyllä voi tehdä..
 
Atakkierot on jo tuotu ilmi. En oo yhtään läpikaulaista omistanut, joten en osaa sanoa tykkäisinkö sen tuomasta soundi/atakki -yhdistelmästä (riippuen vielä tallaratkaisusta). Mutta universaalia totuutta (pun intented) oon lukenu notta läpikaulaisessa instrumentissa se kaulan puu dominoi kitaran sointia, eli esim. läpikaulainen vaahtera soi varsin kiinteästi.
 
:F
 
zedder
25.09.2013 09:41:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Midrange: Onko Ibanez patentoinut itelleen jotenkin sen AANJ eli all access neck jointin kun niin harva valmistaja käyttää vastaavaa?
 
Tuntuu aivan hirveältä se neliönmuotoinen mötikkä etenkin stratoissa. Ihmettelen miksi Fender ei ole siirtynyt tuohon ergonomisempaan vaihtoehtoon.

 
Ovat kyllä aika hankalia nuo "kuutiot" jos koittaa tavoitella vaikkapa nauhaa numero 22.
 
Saman konsernin sisältä eli Jacksonilta löytyy parempia ratkaisuja, eli liitosalue on sentään hiukan madallettu/upotettu, näin esim. dinky -mallisissa kitaroissa. Onkohan Fenderillä vastaavia käytössä missään stratocaster -versioissaan?
 
Mitä kävi, ketä tietää.
varakeef
25.09.2013 10:19:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitten voisi toki kysyä, mitä merkitystä sustainin pituudella on sen jälkeen, kun ollaan päästy jonkun masoniittiyritelmän plonk-plonkista* järkevälle tasolle. Kitaran soinnin kestohan riippuu tuolloin siitä, mitä vasen käsi sävelelle tekee ja mitä signaaliketjussa on kitaran jälkeen. Vaikea keksiä tilannetta, jossa pitäisi saada yksittäinen vapaana soiva sävel soimaan mahdollisimman kauan.
 
Kiinnostavampaa on atakki. Se määrittelee soittimen soinnin luonnetta ratkaisevasti ja keskustelun paikka on ennemminkin se, miten erilaiset kitarakonstruktiot vaikuttavat soinnin syttymiseen.
 
*Sivuhuomautuksena tietenkin, että monissa tapauksissa plonkplonk on sitä mitä tarvitaan.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
PIM
25.09.2013 10:25:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitten voidaan kysyä, että miksi kompressori on yksi yleisimmistä efektipedaaleista.
 
En tyytynyt tavanomaiseen.
zedder
25.09.2013 10:33:42 (muokattu 25.09.2013 10:33:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos tiukka kaulaliitos on tavoittelemisen arvoinen asia, niin ilmeisestikin joissakin Fendereissä ja muunkin merkkisissä kitaroissa oleva kaulakulman säätöruuvi on aivan älytön keksintö, puhumattakaan siitä että kaulataskuun tungetaan kulmanmuutostarkoituksessa käyntikortin tai luottokortin palasia...?
 
Mitä kävi, ketä tietää.
ReBeat
25.09.2013 10:38:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PIM: Sitten voidaan kysyä, että miksi kompressori on yksi yleisimmistä efektipedaaleista.
 
Sillä halutaan häivyttää alukkeista ja soinnista äänten keskinäistä epätaisuutta.
 
PIM
25.09.2013 10:46:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ReBeat: Sillä halutaan häivyttää alukkeista ja soinnista äänten keskinäistä epätaisuutta.
 
Eli siis feikata parempaa sustainia.
 
En tyytynyt tavanomaiseen.
PIM
25.09.2013 10:48:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zedder: Jos tiukka kaulaliitos on tavoittelemisen arvoinen asia, niin ilmeisestikin joissakin Fendereissä ja muunkin merkkisissä kitaroissa oleva kaulakulman säätöruuvi on aivan älytön keksintö, puhumattakaan siitä että kaulataskuun tungetaan kulmanmuutostarkoituksessa käyntikortin tai luottokortin palasia...?
 
Mä olen vähän kanssa skeptinen ton liitoksen tiukkuuden kanssa. Sen verran hyvin soivia stratoja ja telejä ollut ittellänikin vaikka raot on irvistellyt välillä aika pahastikin. Sen sijaan harvemmin kukaan kiinnittää huomiota siihen, minkälaista materiaalia kaulan kiinnityslevy ja kaularuuvit on. Vai onko joku vaihtanut joskus nuo osat parempaan tavaraan stratoa tuunatessa? Epäilenpä että aika harva on.
 
En tyytynyt tavanomaiseen.
rrroope
25.09.2013 11:49:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PIM: Eli siis feikata parempaa sustainia.
 
osittain näin, mutta halutaan toisaalta myös feikata tasaisempaa soittotatsia. esim jos komppailee puhtaalla niin helposti tulee semmosia volapiikkejä. kompuran kanssa volapiikit tasoittuu ja komppi on miellyttävän pehmeän tasaista.
 
LaMotta
25.09.2013 11:53:11 (muokattu 25.09.2013 12:00:16)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sustainiin vaikuttaa aika moni muukin asia kuin joku kaulaliitos. Mikkien teho, nauhojen koko, talla, kaulan puu. Itse en näe yhtään syytä pitää hankintakriteerinä liimakaulaa.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Laulava Kylätohtori
25.09.2013 12:08:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen huomaavinani stratossa enemmän attackia tai iskevyyttä. Johtuuko tämä sitten siitä, että olen netistä lukenut, että näin kuuluu olla, vai onko huhuissa todella perää?
 
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
LaMotta
25.09.2013 12:12:52 (muokattu 25.09.2013 12:13:41)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Itse olen huomaavinani stratossa enemmän attackia tai iskevyyttä. Johtuuko tämä sitten siitä, että olen netistä lukenut, että näin kuuluu olla, vai onko huhuissa todella perää?
 
Pidempi skaala (Gibsoniin verrattuna?). Vaahteraotelauta on ruusupuista dynaamisempi.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
varakeef
25.09.2013 12:39:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PIM: Sitten voidaan kysyä, että miksi kompressori on yksi yleisimmistä efektipedaaleista.
 
Sehän nimenomaan on omiaan alukkeiden muokkaamisessa, ja vaikkapa soinnin tasoittajana. Ja kuten totesin, kitaran ominaissustainilla ei ole juuri merkitystä soinnin kestolle, vaan siillä, mitä soittaja tekee ja mitä kitaran jälkeen tapahtuu.
 
Ei minulla ole sen suurempia vaikeuksia saada Spinal Tap-henkeen kitaraa soimaan loputtoman kauan telellä kuin lespallakaan.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
PIM
25.09.2013 14:23:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef:
Ei minulla ole sen suurempia vaikeuksia saada Spinal Tap-henkeen kitaraa soimaan loputtoman kauan telellä kuin lespallakaan.

 
Jos puhtailla soundeilla saat soimaan loputtomiin niin aika äijä olet;) Tottakai kun säröä laitetaan tarpeeksi niin kuka tahansa saa kitaran soimaan pitkään, mutta puhtailla tai kevyellä rösöllä asia on aivan eri.
 
En tyytynyt tavanomaiseen.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «