Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miten menee kama torilla kaupaksi? Käyttäjäkokemuksia
1 2 3 4 5204 205 206 207 208420 421 422 423 424
klobasa
26.02.2017 09:52:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitten on tää toinen porukka joka kysyy viimeistä hintaa. Olettaa että myyjä vähän niinku tinkii itsensä kanssa. Miten toi toimii? Olisko tässä tilanteessa esim kolme pään sisällä käytyä tarjouskierrosta riittävä josta sitten lopputulos arvon renkaanpotkijalle? Kun en tiedä, yleensä en jaksa edes vastata näihin ja kokemus on osoittanut ettei edes maksa vaivaa, ei näitten kanssa tule kauppoja.
 
Itse yleensä kysyn viimeistä / tappiinsa tingattua hintaa, sillä se helpottaa molempia osapuolia. Säästytään tinkauskierrokselta ja voi heti sanoa kiitos näkemiin, jos hinta ei olekaan molempien kannalta sopiva.
 
Pitäis ehkä vaihtaa taktiikkaa, sillä viimeksi pari viikkoa sitten kyselin torilla "viimeistä hintaa" ja sain vastauksen. Jätin väliin. Viikon päästä se oli torilla 50e halvemmalla. Se siitä viimeisestä hinnasta.
 
Syy miksi itse en yleensä yritä edes tingata on se ettei jengi osaa sitä. Vastatarjouksen sijasta myyjältä saa useimmiten pelkkää radiohiljaisuutta. Erittäin harvoin homma toimii niin kuin telkkarissa, että myyjä laskee pyyntiä ja ostaja nostaa tarjousta asteittain, ja lopulta hinta kohtaa jossain.
 
Laulava Kylätohtori
26.02.2017 10:04:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dr. Muff: Tinkiminen on ihan ok. Siinä se hinta asettuu kohdilleen. Itse en aina suostu tiputtamaan hintaa jos tiedän että hinta on vähintäänkin reilu. Ja kuten sanoit, on röyhkeä tinkiä jos hinta on lähtökohtaisesti ok.
 
Sitten on tää toinen porukka joka kysyy viimeistä hintaa. Olettaa että myyjä vähän niinku tinkii itsensä kanssa. Miten toi toimii? Olisko tässä tilanteessa esim kolme pään sisällä käytyä tarjouskierrosta riittävä josta sitten lopputulos arvon renkaanpotkijalle? Kun en tiedä, yleensä en jaksa edes vastata näihin ja kokemus on osoittanut ettei edes maksa vaivaa, ei näitten kanssa tule kauppoja.

 
Myyjä tinkii itsensä kanssa? Wtf? Viimeinen hinta on alin hinta, jolla tuote myydään. Eli siitä on silloin poistettu tinkivarat ja turhat toiveet. Aika helppoa minusta.
 
Ja itse kyselen aina viimeistä hintaa. Paitsi, jos on jotain speciaalia siihen hintaan, että tietää sen menevän heti. Aika paljon olen kuitenkin kauppaa tehnyt, että jos myydä haluaa, niin en välttämättä jättäisi vastailematta. Itse pistän vastaamatta jättävät suoraan estolistalle, niin ei tarvitse enää nähdä turhaa vaivaa kyselemällä tyypeiltä, jotka eivät viitsi vastata. Enkä ole ainut, ketä tätä harrastaa.
 
Sama vaihdoissa. Jos ostain jotain, niin melkein aina tarjoan jotain vaihdossa ja jos ei kiinnosta, niin ostan rahalla. Jos ei viitsitä vastata, niin en todellakaan ala anelemaan ja kyselemään uudestaan, vaan käyttäjä menee suoraan estolistalle.
 
Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
Laulava Kylätohtori
26.02.2017 10:21:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jengillä tuntuu olevan aika paljon kaikenlaisia sääntöjä, mitä ei saa kysyä ja miten täytyy kysyä. Ja jos vastapuoli ei tunne näitä sääntöjä ja noudata niitä, niin vedetään hernettä nenään, kiukutellaan ja jätetään vastaamatta. Hauskintahan tässä on se, että tällainen kolahtaa vain omaan nilkkaan.
 
Itse ainakin yritän vastata kaikille ja ottaa kaikki kyselyt tosissani. Nekin, joista näkee heti, ettei ne johda mihinkään. Jos mä alan vittuilemaan tai kiukuttelemaan, niin mun romuthan siinä jää myymättä. Ei se kenellekään muulle ole ongelma.
 
Ehkä näiden sääntöjannujen kannattaisi kirjoittaa omat sääntönsä profiiliin, että muutkin tietäisi ne...
 
Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
erty
26.02.2017 10:22:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä kans vierastan tota viimistä hintaa. Miksei ostaja vaan vois tarjota hintaa, jonka on valmis maksamaan mikäli ei nää pyyntihintaa sopivaksi? Jotenki tuntuu et tolla viimisellä hinnalla koitetaan onneaan jos myyjä sattuiski laskemaan hintaa ehkä jopa enemmän mitä on alunperin ajatellut tinkivänsä. Eihän toi mitään tinkimistä oo.
 
klobasa
26.02.2017 10:34:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

erty: Miksei ostaja vaan vois tarjota hintaa, jonka on valmis maksamaan mikäli ei nää pyyntihintaa sopivaksi? Jotenki tuntuu et tolla viimisellä hinnalla koitetaan onneaan jos myyjä sattuiski laskemaan hintaa ehkä jopa enemmän mitä on alunperin ajatellut tinkivänsä.
 
Eli ostajana on OK jos maksaakin enemmän kuin "viimeinen hinta", eli tekee jonkin verran "tappiota", mutta myyjän roolissa se vastaava "tappio", eli halvemmalla myynti mitä ostaja olis tarjonnut onkin huono asia.
 
Tämä mielipide taitaa vaihtua aivan sen mukaan onko itse myyjä vai ostaja?
 
klobasa
26.02.2017 10:45:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Itse ainakin yritän vastata kaikille ja ottaa kaikki kyselyt tosissani.
 
Sama. Joskus ehkä saattanut vahingossa jäädä vastaamatta, jos on tullut iso viestitulva. Sain pari päivää sitten tarjouksen kitarasta ja vastasin ystävällisesti, että kiitos ei. En edes tiedä miksi sain tarjouksen koska mulla ei ollut ostoilmoitusta enkä ollut etsimässä lainkaan sellaista soitinta.
 
Itse olen kysynyt kolmesta eri soittimesta lisätietoja (ja myös mahdollista "viimeistä hintaa") tässä kolmisen viikon aikana. En saanut mitään vastauksia enkä lisätietoa. Siellä ne on vielä torilla, ilmot nostettuna. Yhden niistä olisin ostanut sillä pyynnillä jos myyjä olisi reagoinut viestiini, mutta nyt on jo myöhäistä.
 
hallu
26.02.2017 10:49:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

klobasa: ...........
 
Pitäis ehkä vaihtaa taktiikkaa, sillä viimeksi pari viikkoa sitten kyselin torilla "viimeistä hintaa" ja sain vastauksen. Jätin väliin. Viikon päästä se oli torilla 50e halvemmalla. Se siitä viimeisestä hinnasta.
 
...................

 
No, myyjänä (ja ostajana) mun on pakko myöntää etten tiedä sitä viimeistä hintaa ennen kuin se on neuvoteltu. Tinkiminen voi vaikuttaa hyvin harjoitellulta goreagrafialta, joka päätyy aina johonkin ennalta tiedettyyn lopputulokseen, mutta ei se ole. Tinkimisen lopputulosta ei voi tietää ennen kuin on tingitty. Sitäpaitsi se alin hinta jolla on valmis myymään vaihtelee ajan mukaan. Itse aika usein myydessäni pyydän sitä alinta hintaa jolla olen valmis myymään niin suoraan ilmoituksessa, mutta mitä kauemmin tavara on myynnissä niin se alinhinta voi muuttua viikon tai kuukauden päästä se onkin joskus ihan eri kuin mitä se oli ilmoitusta jättäessä.
 
Sitten tietenkin vaihtelee sekin motiivi millä myyn tavaraa. Itselläni myyntimotiivina voi olla, että tavara on turha ja siitä on päästävä jotenkin säällisesti eroon tai sen olemassa olosta on jopa haittaa (joku iso vahvistin esimerkiksi voi olla sellainen). Toisinaan motiivina voi olla rahantarve (siis tarve rahoittaa jotakin muuta hankintaa). Sillä on paljon merkitystä kohdallani miten tinkimiskierros onnistuu.
 
Minulta on ainakin aika turha kysyä "viimeistä hintaa" koska silloin mä vastaan vaan jonkun hinnan jolla olen sillä hetkellä valmis myymään ja viikon päästä se voi olla ihan eri (silloin kannattaisi lähestyä ja kysyä uudelleen viimeistä hintaa), mutta tinkiessäkin se voi vielä muuttua.... ei sitä ikinä tiedä..... siis minä en tiedä etukäteen miihin kaikkeen taitava tinkijä saa minut taivuteltua :-D .
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
erty
26.02.2017 10:53:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

klobasa: Eli ostajana on OK jos maksaakin enemmän kuin "viimeinen hinta", eli tekee jonkin verran "tappiota", mutta myyjän roolissa se vastaava "tappio", eli halvemmalla myynti mitä ostaja olis tarjonnut onkin huono asia.
 
Tämä mielipide taitaa vaihtua aivan sen mukaan onko itse myyjä vai ostaja?

 
Ei, vaan mä tykkään et kaupankäynti on molemminpuolista keskustelua, jossa lopputulos on mahdollisesti molempia osapuolia miellyttävä hinta. Niin ostajana kuin myyjänäkin. Oishan se helppoo jos kaikille tavaroille ois tietyt viimiset hinnat, mut eihän niitä oo. Tai onhan ne jos semmoset itselleen luo, sillon toki pystyy vertailemaan tuleeko itelle takkiin vai ei. Mut sit taas ostajalla on kans oma viiminen hinta. Aika vaikee yhtälö yleistettäväks.
 
klobasa
26.02.2017 10:54:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: No, myyjänä (ja ostajana) mun on pakko myöntää etten tiedä sitä viimeistä hintaa ennen kuin se on neuvoteltu. Tinkiminen voi vaikuttaa hyvin harjoitellulta goreagrafialta, joka päätyy aina johonkin ennalta tiedettyyn lopputulokseen, mutta ei se ole. Tinkimisen lopputulosta ei voi tietää ennen kuin on tingitty. Sitäpaitsi se alin hinta jolla on valmis myymään vaihtelee ajan mukaan. Itse aika usein myydessäni pyydän sitä alinta hintaa jolla olen valmis myymään niin suoraan ilmoituksessa, mutta mitä kauemmin tavara on myynnissä niin se alinhinta voi muuttua viikon tai kuukauden päästä se onkin joskus ihan eri kuin mitä se oli ilmoitusta jättäessä.
 
Sitten tietenkin vaihtelee sekin motiivi millä myyn tavaraa. Itselläni myyntimotiivina voi olla, että tavara on turha ja siitä on päästävä jotenkin säällisesti eroon tai sen olemassa olosta on jopa haittaa (joku iso vahvistin esimerkiksi voi olla sellainen). Toisinaan motiivina voi olla rahantarve (siis tarve rahoittaa jotakin muuta hankintaa). Sillä on paljon merkitystä kohdallani miten tinkimiskierros onnistuu.
 
Minulta on ainakin aika turha kysyä "viimeistä hintaa" koska silloin mä vastaan vaan jonkun hinnan jolla olen sillä hetkellä valmis myymään ja viikon päästä se voi olla ihan eri (silloin kannattaisi lähestyä ja kysyä uudelleen viimeistä hintaa), mutta tinkiessäkin se voi vielä muuttua.... ei sitä ikinä tiedä..... siis minä en tiedä etukäteen miihin kaikkeen taitava tinkijä saa minut taivuteltua :-D .

 
No, kannattaa varmaan vastata sille viimeistä hintaa kysyvälle, että "viimeinen hinta on nyt X, mutta se saattaa muuttua, ja ainahan voit yrittää silti tingata". Tai jotain. Joka tapauksessa, kannattanee kuitenki vastata kaikille kyselijöille jotain asiallista, jos haluaa tavaransa myydä...
 
Kefiiri
26.02.2017 10:54:34 (muokattu 26.02.2017 10:59:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niinpä... viimeistä hintaa ei voi tietää, ennen kuin kaupat on tehty. Pitäisikö kysyä "tämänhetkistä viimeistä hintaa"?
 
Ostajana mulla on aika selkeä viimeinen hinta yleensä. Mutta ei aina...
 
Onhan se tavallaan keljua kaupasta ostaessakin, että hyvä supliikkimies voi saada tavaran halvemmalla kuin perus jurottaja, mutta toisaalta, miksi tinkimistaidosta ei saisi saada etua?
 
En ole musiikin asiantuntija.
Dr. Muff
26.02.2017 11:01:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

erty: Mä kans vierastan tota viimistä hintaa. Miksei ostaja vaan vois tarjota hintaa, jonka on valmis maksamaan mikäli ei nää pyyntihintaa sopivaksi? Jotenki tuntuu et tolla viimisellä hinnalla koitetaan onneaan jos myyjä sattuiski laskemaan hintaa ehkä jopa enemmän mitä on alunperin ajatellut tinkivänsä. Eihän toi mitään tinkimistä oo.
 
Just näin. Toihan siellä taustalla on tai sitten ei ole vaan pokkaa tarjota jotain mielessä olevaa summa. Pokastahan tossa on kysymys ja vähän myös tietämyksestä. Sama pätee ihan asuntokauppaan, autokauppaan, mihin vaan kauppaan. Jos tietää mikä on oikea hintataso ja sen pohjalta tekee realistisen tarjouksen niin on vahvoilla. Okei, torilla käydään nappikauppaa joten siihen ei nyt kannata niin paljon ajatusta käyttää.
 
I swallow my words to keep from lying
hallu
26.02.2017 11:08:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

klobasa: No, kannattaa varmaan vastata sille viimeistä hintaa kysyvälle, että "viimeinen hinta on nyt X, mutta se saattaa muuttua, ja ainahan voit yrittää silti tingata". Tai jotain. Joka tapauksessa, kannattanee kuitenki vastata kaikille kyselijöille jotain asiallista, jos haluaa tavaransa myydä...
 
Kyllä kannattaa ja vastaankin. Itseasiassa mulla on käynyt kauppa yllättävänkin kivuttomasti, kitara meni alle päivässä ja vahvistimestakin ollaan oltu kiinnostuneita ja toinen vahvari meni tai on menossa katoataan kuinka käy, mutta kauppaa kovasti hierotaan :-).
 
Mä vähän luuluen että kyse ei ole yksinomaan hinnasta, vaan pitää löytää se ostaja. Monesti huomaa, että ei vaan sitä kiinnostusta ole niin silloin on vaikea myydä. Ei haluttomalle ostajalle voi mitään väkisin myydä, mutta jos joku haluaa aidosti ostaa, niin hänen kanssaan on mahdollista neuvotella. Se kiinnostuneen löytäminen on vaan nykyisin vähän kiven alla varsinkin marginaalisimmille tuotteille.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
klobasa
26.02.2017 11:49:28 (muokattu 26.02.2017 11:49:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dr. Muff: Toihan siellä taustalla on tai sitten ei ole vaan pokkaa tarjota jotain mielessä olevaa summa. Pokastahan tossa on kysymys ja vähän myös tietämyksestä.
 
Syy tähän on hyvin yksinkertainen: jos tarjoatkin myyjän mielestä liian pientä hintaa niin iso osa myyjistä niistää hernettä nenään ja kaupanteko kaatuu siihen kun ei osata tehdä vastatarjousta. Tinkaamiseenhan kuuluu, että tarjotaan välillä ehkä alakanttiinkin ja kaupanteko vasta alkaa siitä, mutta monen myyjän kanssa se päinvastoin loppuu siihen paikkaan.
 
Krice
26.02.2017 12:25:19
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

klobasa: Tinkaamiseenhan kuuluu, että tarjotaan välillä ehkä alakanttiinkin ja kaupanteko vasta alkaa siitä, mutta monen myyjän kanssa se päinvastoin loppuu siihen paikkaan.
 
Loppuuhan se jos hinta on jo valmiiksi alhaalla. Pitäisi olla vähän pelisilmää ostajallakin milloin kannattaa tinkiä ja milloin siihen ei ole aihetta. Myös kohtuus kannattaa muistaa tinkimisessä hinnasta riippuen. Asiallinen tinkiminen ei ärsytä minua ja monesti ole myynyt hieman halvempaan hintaan kun on osattu tinkiä oikealla tavalla. Tinkiminen on yleensä sellainen kulttuuripiirre, jota näkee ehkä enemmän tietyillä alueilla Suomea (ehkä itä-pohjois -akselilla), joten sen vuoksi se voi ärsyttää joitakin ihmisiä, varsinkin jos ne edustavat läntistä, varakkaampaa Suomea.
 
Gary the pine
26.02.2017 12:27:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

klobasa: Syy tähän on hyvin yksinkertainen: jos tarjoatkin myyjän mielestä liian pientä hintaa niin iso osa myyjistä niistää hernettä nenään ja kaupanteko kaatuu siihen kun ei osata tehdä vastatarjousta. Tinkaamiseenhan kuuluu, että tarjotaan välillä ehkä alakanttiinkin ja kaupanteko vasta alkaa siitä, mutta monen myyjän kanssa se päinvastoin loppuu siihen paikkaan.
 
Kuuluu kaupantekoon kyllä, mutta siihen kuuluu myös hyvät tavat ja suhteellisuudentaju. Eli jos tarjoat tonnia kahden tonnin kapineesta, niin mun mielestä se ei täytä hyvien kauppatapojen määritelmää.
 
Tulin, näin, paskoin housuun.
Kefiiri
26.02.2017 12:28:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gary the pine: Kuuluu kaupantekoon kyllä, mutta siihen kuuluu myös hyvät tavat ja suhteellisuudentaju. Eli jos tarjoat tonnia kahden tonnin kapineesta, niin mun mielestä se ei täytä hyvien kauppatapojen määritelmää.
 
Ei niin, mutta jotkut vetävät saman tien herneet jo tuhannesta seitsemästäsadasta :/
 
En ole musiikin asiantuntija.
Gary the pine
26.02.2017 12:31:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Ei niin, mutta jotkut vetävät saman tien herneet jo tuhannesta seitsemästäsadasta :/
 
Se taas menee sitten sen piikkiin, että ei vaan luonnistu se perinteinen kaupankäynti. Kyllä mäkin olen niihin törmännyt, varsinkin tässä musapuolella, joilta se kaupanteko ei vaan luonnistu, ei sit millään.
 
Tulin, näin, paskoin housuun.
Laulava Kylätohtori
26.02.2017 12:57:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä on taas vaikeaa. Jos mä kysyn viimeistä hintaa, niin eikö siihen helvetti voi vastata, mikä se sen hetken alin hinta on, jolla kauppa toteutuu heti? Mikä siinä voi olla niin vaikeaa? Miksi pitää miettiä mahdollisia kuukauden päästä olevia hintoja tai muutakaan paskaa? Vastaa sillä hinnalla ja sillä selvä.
 
Vai onko kyse siitä, että myyjä pelkääkin, että ostaja olisikin valmis maksamaan kympin enemmän ja näin tulee "tappiota" kymppi? Vastaa sen hinnan, jolla on valmis myymään ja johon on tyytyväinen. Ei voi helvetti sentään olla näin vaikeaa. :D
 
Ja toiseksi nyt on huonot ajat myydä. Hintoja voi joutua laskemaan alle sen itselle mieluisan, jos meinaa saada paskansa kaupaksi. Turha siitä on ostajalle kiukutella, ettei halua suoraan maksaa uuden hintaa vanhasta romusta. Kyllä mä voin tingata paljonkin ja multa on tingattu naurettavuuksiin asti ja välillä siihen vaan pitää suostua, jos haluaa tavarastaan eroon. Ei siinä auta vittuilla ostajalle, laatia sääntöjä ja valittaa täällä, ettei hinta miellytä.
 
Täällä on monta kertaa sanottu, että 0,7 kaava on turha ja naurettava. Ihan yhtä naurettava on ulina siitä, ettei vanhasta tavarasta, joka ei tee kauppaansa, saisi tarjota kuin jonkin ihmeellisen kaavan mukaan. Jos ei tarjous miellytä, niin esittää vastatarjouksen tai jättää vastaamatta, mutta turha siitä on ulista täällä. Ketään ei kiinnosta...
 
Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
klobasa
26.02.2017 13:01:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gary the pine: Kuuluu kaupantekoon kyllä, mutta siihen kuuluu myös hyvät tavat ja suhteellisuudentaju. Eli jos tarjoat tonnia kahden tonnin kapineesta, niin mun mielestä se ei täytä hyvien kauppatapojen määritelmää.
 
Tottakai. En harrastakaan älyttömiä tarjouksia. Eräästä 650e telestä tarjosin vähän aikaa sitten 540e. Myyjä vastasi ekaan kyselyyni jotain (kysyin laitteen kunnosta detaljia tms.), mutta ei enää reagoinut kun toisessa viestissä tarjosin ton summan. Ei vastannut mitään ja kitara on vielä torilla. Noi on normaalisti olleet käytettynä 500-600e.
 
Laulava Kylätohtori
26.02.2017 13:01:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se on vaan fakta, ettei maailmaa saa toimimaan omien halujen ja toiveiden mukaan. Täällä on monennäköistä hiihtäjää. Siksi voi joko päättää tulla niiden kanssa toimeen ja pelata niillä säännöillä, jotka on, tai yrittää muuttaa maailmaa mieleisekseen ja saada koko maailman pyörimään omien mielihalujen mukaan.
 
Toisessa tapauksessa hommat toimii, toisessa itkee netissä myymättömän romun kanssa. Siitä voi valita, kumpi tapa miellyttää enemmän. Eikä siinä auta, vaikka omasta mielestään on oikeassa ja pallon fiksuin kaveri...
 
Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5204 205 206 207 208420 421 422 423 424

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «