Aihe: Putki ja transistorivahvistimien eroista. | |
---|
Gabe 09.09.2013 16:48:33 | |
|
Laulava Kylätohtori: Ammattilaiset varmaan miettivät asiaa Tero Tavallisen yleisökokemuksen kautta, mutta itse harrastajana minua ei sinänsä kiinnosta pätkääkään huomaako joku yleisöstä jotain vai ei. Koko homma perustuu omiin fiiliksiin ja siihen, mikä itsestä tuntuu/kuulostaa parhaalta. Tarvitseeko tätä oikeastaan tämän kummemmin perustellakaan? |
|
Gabe: Tarvitseeko tätä oikeastaan tämän kummemmin perustellakaan? Joo ja ei, ei ketään yleisöstä kiinnosta ne kamat siellä lavalla ja yleisölle kuitenkin soitetaan.. SE on tärkeintä ei ne kamat ja omat fiilis |
Gabe 09.09.2013 18:27:42 | |
|
phiit: Joo ja ei, ei ketään yleisöstä kiinnosta ne kamat siellä lavalla ja yleisölle kuitenkin soitetaan.. SE on tärkeintä ei ne kamat ja omat fiilis Mutta jos yleisö ei huomaa eroa/tai sitä ei kiinnosta niin eikös sitten voi ihan hyvillä mielin panostaa siihen omaan fiilikseen? :) |
phiit 09.09.2013 18:33:46 (muokattu 09.09.2013 18:34:29) | |
|
Gabe: Mutta jos yleisö ei huomaa eroa/tai sitä ei kiinnosta niin eikös sitten voi ihan hyvillä mielin panostaa siihen omaan fiilikseen? :) Sitä kannattaa harrastaa kotona tai treeniksellä ;) ei yleisön edessä |
|
Eli yleisön edessä soittajalla pitää olla koko ajan huonot fiilikset omaa toimintaa kohtaan. Sellainen itseinho ja pakkotoiminnan tunne, elämän valuminen hukkaan. Ok, täytyy lisätä muistiin. |
|
Kannattaa ymmärtää kaikki luettu mustavalkoisesti ja höystää sitä vielä hiukan omalla patologisuudella. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
|
ReBeat: Eli yleisön edessä soittajalla pitää olla koko ajan huonot fiilikset omaa toimintaa kohtaan. Sellainen itseinho ja pakkotoiminnan tunne, elämän valuminen hukkaan. Ok, täytyy lisätä muistiin. ei, voi oppia että vaikka soittaa suoraan mikseriin ja soundi on paska, voi olla helvetin hyvä meininki ja yleisöö nauttii. " mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä."
lassi ja leevi. |
|
aristoteles666: ei, voi oppia että vaikka soittaa suoraan mikseriin ja soundi on paska, voi olla helvetin hyvä meininki ja yleisöö nauttii. En valitettavasti pysty samaistumaan fiilisten puolesta tuollaiseen tilanteeseen. Enkä haluais missään tapauksessa olla mukana tuollaisessa livessä, missä lähtökohtaisesti lähdetään miellyttämään yleisöä. Onneks ei tarvikaan olla. |
|
aristoteles666: ei, voi oppia että vaikka soittaa suoraan mikseriin ja soundi on paska, voi olla helvetin hyvä meininki ja yleisöö nauttii. Jos livenä soittaessa kamat mikitetään niin silloin on yleensä kitarassa oltava aika hiljaisella ne volumet siellä lavalla. Soundi voi siis olla itse soittajalle jopa aika huonokin, vaikka se voi sitten yleisölle kuulostaa todella hyvältä. Tämä on ihan sama käytetäänkö putki vai trankku vehkeitä niin yleensä näin tämä homma menee. Monestihan juuri kitaristit olisivat vääntämässä sitä omaa kitaraansa livenä liian kovalle ,mutta jos on hyvä äänimies niin se saa homman ruotuun. Siitä soundista minkä soittaja itse kuulee lavalle ei voi vielä päätellä miltä orkesteri kuulostaa yleisölle. Eli tässä komppaan kyllä sinua. |
Ossi 09.09.2013 20:08:13 | |
|
mpekkanen: Siitä soundista minkä soittaja itse kuulee lavalle ei voi vielä päätellä miltä orkesteri kuulostaa yleisölle. Pitää kyllä hyvin pitkälle paikkansa. |
|
Minusta taas lähtökohtana ei voi olla yleisön miellytys, vaan ensin itsellä pitää olla hauskaa ja täytyy uskoa tekemiseensä. Sitten voi hyvällä tuurilla yleisökin lähteä mukaan. Mutta jos itsellä ei ole hauskaa, niin se näkyy, eikä yleisökään pääse mukaan. Ei tämä ole yksin soundista kiinni, vaan yleisestä hyvästä fiiliksestä. Ja jos fiilis on paska, niin se valitettavsti tarttuu yleisöön. Toki jotkut b-luokan humppakeikat erikseen. Siitä ei kukaan saa mitään irti... Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. |
|
Laulava Kylätohtori: Minusta taas lähtökohtana ei voi olla yleisön miellytys, vaan ensin itsellä pitää olla hauskaa ja täytyy uskoa tekemiseensä. Sitten voi hyvällä tuurilla yleisökin lähteä mukaan. Mutta jos itsellä ei ole hauskaa, niin se näkyy, eikä yleisökään pääse mukaan. Ei tämä ole yksin soundista kiinni, vaan yleisestä hyvästä fiiliksestä. Ja jos fiilis on paska, niin se valitettavsti tarttuu yleisöön. Toki jotkut b-luokan humppakeikat erikseen. Siitä ei kukaan saa mitään irti... Mä en taas tajua miksi joku lähtee soittamaan livenä jotain mistä ei pidä. Ja voi se paska fiilis johtua muustakin. Ripuli, emäntä just jättänyt, basisti juuri ennen keikkaa perseraiskasi jne jne. |
|
Mun milestäni siis se soittotuntuma, dynaamisuus ja siis se, että näpeissä tuntuu ja niillä on niin suuri valta siihen mitä ulos tulee, on tärkeintä ja näinollen pesee kaikki trankut mennentullen. Putkistyrkalla ei myöskään tarvitse höylätä niin rankalla kädellä; kuulasta ääntä tulee jo ihan kieliä hipaisemalla. Kaikille varmaan ihan tuttua ja pässinlihaa mutta ajattelinpas nyt vaan regressoitua ja laitella jo vuoskymmeniä sitten havaitsemiani ketjuun. Näin mielestäni koko tää homma menee, etenkin silloin itsellänikin joskus harvoin kun sitä volaa pääsee oikein kunnolla avaamaan. Toisaalta uskon - teoriaperusteisesti -senkin, että joku trankku voi olla jopa parempi jossain raskaassa kompissa jonkun todella raskailla käsillä muutenkin soittavan bändin kanssa. Tosin high gain -putkareissakin on mielestäni paljonkin eroja nimen omaan soundin leikkaavuudessa. Kun haluan/tarvitsen sellaista soundia, joka leikkaa läpi vaikka tykistökeskityksen, niin kytken virrat SISO:oon - mulla tosin 6505 mut anyways. Tosin kun siitä ottaa kaiken irti, niin soittamisen dynamiikasta on paha enää siinä kohtaa mennä puhumaan, tai sitten en vain osaa, mikä on todennäköisintä, oikeesti. En tunne omakohtaisesti mitään todella rajuja trankkuja mutta voin ainakin teoriassa uskoa, että löytyy pelejä ja pensseleitä, jotka kyykyttävät jopa SISO:n, vai onko myös käytännössä? |
Numb 10.09.2013 09:32:05 | |
|
tender.insanity: Mä en taas tajua miksi joku lähtee soittamaan livenä jotain mistä ei pidä. Jos soittaminen on työ, niin tämmöinen skenaario on vallan mahdollinen (vrt. En tajua miksi putkimies lähtee tekemään semmoista putkihommaa, mistä ei pidä). Jos taas soittaminen on harrastus, niin sitten juuri noin kuin sanot. |
|
tender.insanity: Mä en taas tajua miksi joku lähtee soittamaan livenä jotain mistä ei pidä. Kyllä mä olen käynyt tuurauskeikan soittamassa jossa musiikki meni aika paljon ohi siitä mitä tykkään soittaa ja mitä en ikäpäivänä kuuntelisi koska en pidä sen tyyppisestä musiikista. Bändin heput olivat (ja ovat) kuitenkin hyviä tyyppejä ja yleisö tanssahteli mukana joten se oli mulle hyvä haaste ottaa biisit suurinpiirtein haltuun ja sain hyvät kiksit koska porukat diggaili ja joraili. Kummasti jaksoi soitella keikan läpi ja olisin valmis lähtemään tuommoseen hommaan myös uudestaan. Tein itse ja säästin polttopuiden hankinnassa. |
phiit 10.09.2013 11:23:24 (muokattu 10.09.2013 11:23:35) | |
|
ReBeat: En valitettavasti pysty samaistumaan fiilisten puolesta tuollaiseen tilanteeseen. Enkä haluais missään tapauksessa olla mukana tuollaisessa livessä, missä lähtökohtaisesti lähdetään miellyttämään yleisöä. Onneks ei tarvikaan olla. Tolla asenteella ei kyllä ikinä tulla ainuttakaan keikkaa tehtyä, yleisölle soitetaan oli soundi paska kuulit itteäs tai et. Ei sinne lavalle mennä omia kamojaan hieromaan / hieromaan soundeja. Mikään ei muutenkaan ole raivostuttavampaa kuin bändit jotka hieroo 30 min soundchekissä soundeja "saisko vähän tota yläpäätä lisää, hei mä en kuule sun basson a kieltä, nyt ei stemmalaulut oikeen kuulu". Mitä sitte, chekki on se että tsekataan että kamat toimii ja menoks. Nysväämistä voi harrastaa yksinään poissa maksavan yleisön silmistä. Tyhmiä kommentteja vuodesta 2002 |
|
Laulava Kylätohtori: Minusta taas lähtökohtana ei voi olla yleisön miellytys, vaan ensin itsellä pitää olla hauskaa ja täytyy uskoa tekemiseensä. Sitten voi hyvällä tuurilla yleisökin lähteä mukaan. Mutta jos itsellä ei ole hauskaa, niin se näkyy, eikä yleisökään pääse mukaan. Ei tämä ole yksin soundista kiinni, vaan yleisestä hyvästä fiiliksestä. Ja jos fiilis on paska, niin se valitettavsti tarttuu yleisöön. Toki jotkut b-luokan humppakeikat erikseen. Siitä ei kukaan saa mitään irti... Yleisön miellytys luonnollisesti on se juttu mitä keikalla tehdään, itellä voi olla vaikka miten paskat fiilikset, väsynyt, paska soundi ja kakkaa housussa. Yleisölle siellä silti esiinnytään, nyt vaan takas koulunpenkille jos ei tällaset perusasiat sisäsiisteyden lisäksi ole hallussa. Tyhmiä kommentteja vuodesta 2002 |
saastara 10.09.2013 11:32:38 (muokattu 10.09.2013 11:33:17) | |
|
tender.insanity: Mä en taas tajua miksi joku lähtee soittamaan livenä jotain mistä ei pidä. Ja voi se paska fiilis johtua muustakin. Ripuli, emäntä just jättänyt, basisti juuri ennen keikkaa perseraiskasi jne jne. Vuokra on ihan kiva maksaa.. Ja ruoka on hyvää. Ne jaksaa ainakin mulla motivoida ihan hyvin kun kiskoo Haddawayta junttien edessä. E: Etenkin silloin kun vedetään suoraan mikseriin ja soundaa paskalta. "I've suffered for my music. Now it's your turn" |
|
J.Nikkanen: Kyllä mä olen käynyt tuurauskeikan soittamassa jossa musiikki meni aika paljon ohi siitä mitä tykkään soittaa ja mitä en ikäpäivänä kuuntelisi koska en pidä sen tyyppisestä musiikista. Bändin heput olivat (ja ovat) kuitenkin hyviä tyyppejä ja yleisö tanssahteli mukana joten se oli mulle hyvä haaste ottaa biisit suurinpiirtein haltuun ja sain hyvät kiksit koska porukat diggaili ja joraili. Kummasti jaksoi soitella keikan läpi ja olisin valmis lähtemään tuommoseen hommaan myös uudestaan. tuollainen on oikeasti joskus ihan hienoimpia hetkiä soittajana, joskus, vaikka musiikki olisi humppaa, se soittotilanne voi olla niin inspiroiva että soitat paremmin kuin tiesit pystyväsikään. jos ei ota riskejä ja mene tuollaisiin tilanteisiin, voi menettää uskomattoman hienoja kokemuksia, samalla kun toinen jauhaa viidettä vuotta kellarissa ja odottaa oikeita olosuhteita ja ilmankosteutta että suostuu menemään keikalle. " mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä."
lassi ja leevi. |
|
saastara: Vuokra on ihan kiva maksaa.. Ja ruoka on hyvää. Ne jaksaa ainakin mulla motivoida ihan hyvin kun kiskoo Haddawayta junttien edessä. E: Etenkin silloin kun vedetään suoraan mikseriin ja soundaa paskalta. joskus soundi on kieltämättä niin paska että sitä vain nauraa ja soittaa siitä huolimatta ehkä parhaita keikkoja ikinä, se nauru välittyy monesti siitä soitosta silloin. " mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä."
lassi ja leevi. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|